Köpa rollers?

Kerberos

Aktiv medlem
Köpa rollers?
...eller rullar, vilket det väl heter på svenska. Hursomhelst har jag fått för mig att det är bra mycket roligare än att skava på en trainer. Har inte provat själv och tänkte därför fråga här!

Ni som vet och har provat: Hur svårt är det? Vad skall man sikta på att köpa? Vad är skillnaden på ett par rullar för 1500 spänn och ett par för 10 000...? Jag har tittat på nätet och hittat grejor både från Elite och Tacx, men blir inte mycket klokare av det.

Någon som har nåt klokt att säga i frågan...?

/K

Köpa rollers?
Det är något roligare, men inte "bra mycket roligare". Det är inte som att cykla "på riktigt".

De rörliga rullarna är grejen, dvs där rullarna är monterad i en ram som kan röra sig under fjäderbelastning framåt/bakåt.

E-motion (http://www.insideride.com/) är "the shit", men går nog inte att köpa i europa längre, då får man fulimportera från USA.
Elite har licenstillverkning av en något simplare modell: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50334

Det är inte särskilt svårt.

Köpa rollers?
Jag har ett par Elite-rullar med magnetbroms. Det är lätt att lära sig, det känns ungefär som att cykla på blankis. En kraftig rörelse och man åker av. Tyvärr är även rullar skittråkiga när man har fått in känslan för dem. Bra att nöta rundtramp med, men om man ställer sig upp för att bryta, så ramlar man av. Jag körde en del förra vintern och lyckades vänja mig av med en konstig trampdefekt som jag hade lagt mig till med. Av någon anledning ville jag vrida in vänster häl. Den här vintern tar jag hellre en misärtur i stället för att ta fram rullarna. Misärturen är i alla fall riktig cykling. Om det blir kallare än -10 C kommer rullarna fram. Då är det för kallt för mig utomhus. Tänk på att du behöver två trainerdäck.

Köpa rollers?
mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
> men om man ställer sig upp
> för att bryta, så ramlar man av.

Det är därför man ska ha E-motionrullar. Då går det alldeles utmärkt att stå upp och trycka på.

Köpa rollers?
Jag har ett par av enklaste elite parabolic rullar som jag gjort till e motion med 6 skateboard hjul lite plywood skruv och gummiband funkar kanon tog 3 pass innan jag kände att jag kunde slappna av. Juste omväxling till trainern när man inte kommer ut. Omväxling är trevligt och jag skulle inte skaffa rullar i stället för trainer.

Köpa rollers?
Aha.. Hmmm... På så vis...
Jag kanske blir tvungen att omvärdera min julklapp till mej själv då. Ett enda överentusiastiskt svar hade nog tippat mej över köptröskeln, men nu vettefan faktiskt. Trainer istället? Vuxet, rationellt och tråkigt beslut.

Funderar vidare, följer tråden och bestämmer mej senare. Det är ju långt till jul!

Tack för input allihop!

Köpa rollers?
Jag har också Insideride e-motion rollers. Nog fasen är det bra mycket bättre känsla än med trainer! Jag började med ett par Tackx Antares fasta rullar. Ger bra balans och cykelkoll samt att man lär sig att slappna av i kroppen och inte vingla runt och kränga med överkroppen etc som många cyklister gör. Och jag tyckte mig ha lättare att cykla i snö och slask efter att ha lärt sig att bemästra rullarna också. E-motion rollers är ju naturligtvis bättre, man kan som JT nämner t ex stå upp och spurta hur hårt som helst. En trainer är ju hur hemskt som helst! Rullar är kul!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp