Köpa stadscykel (ej "pendlarhybrid"). Remdrift? Vilken?

tobiascyklar

Aktiv medlem
Hej,
Skall förnya pendlarcykeln.
hittat bergamont vitess n8 och trek district 3.

OBS - inte intresserad av en aggressiv pendlarhybrid geometri - vill ha en stadscykel med upprätt körställning, som ändå går att cykla litet fortare med. Jag har haft Batavus Chicane idag och har tidigare haft Trek district, båda uppfyller spec, Bergamont är jag frågande till, tror den är för mycket stadscykel men har inte provat. Vill hitta andra alternativ, litet fattigt att bara ha hittat en. Finns någon tråd om detta så har jag inte hittat den, men tipsa gärna)

De uppfyller kriterierna
-upprätt körställning
-rimligt snabb
-remdrift
-navdynamo&belysning
-pakethållare
-rejäla stänkskärmar

Det lutar åt trek som tydligen skall vara något rappare än bergamonten.

Men det kanske finns fler? Söker tips!

Och börjar fundera på om jag skall byta kriterier???
Kan kompromissa med Remdrift (eftersom jag numer åker mer sällan till kontoret är det kanske lika enkelt med kedja. Infällt nav viktigt så man kan sätta på ett inkapslat kedjeskydd-borde vara en bättre lösning än rem faktiskt, mindre förluster men litet underhåll)

Behöver inte navdynamo (kan eftermontera)

Har nog ett par justa stänkor liggande också.

Men bekväm körställning (jämför drop på trek och bergamont: styret rejält ovanför sadel) och och ändå nåt liv i cykeln är hårda kriterier.

Jag betalar så litet som möjligt så länge jag får den cykel jag vill ha. Beggat helt ok men då skall navet vara toppskick.

Nån som har nåt tips jag missat?

Stort tack!

Senast ändrad:
En av de oftast återkommande frågorna här. Testa sökfunktionen ska du se. Bland svaren finns förslag på diverse fabrikat och modeller.
Men till din lista kan läggas Cube.

Jag har sökt:-) Cube (de modeller jag sett) träffar inte min målbild - för aggressiv geometri. Typiskt sätt rekommenderas ganska aggressiva hybrider. Bergamont har förekommit, Trek District har jag inte sett öht, eller Batavus Chicane (som inte säljs längre men är samma kategori).

Inkapslande kedjeskydd är underskattat helt klart, fattar inte varför det inte är vanligare på brukscyklar. Hade hellre haft det än rem.

Nu har det länge sen men den remcykel jag hade trivdes jag aldrig med.

Finns sannolikt fortfarande nederländska brukscyklar med inkapslat kedja och garanterat o-aggresiv geometri.

1782977688884.webp

Inkapslande kedjeskydd är underskattat helt klart, fattar inte varför det inte är vanligare på brukscyklar. Hade hellre haft det än rem.

Nu har det länge sen men den remcykel jag hade trivdes jag aldrig med.
Håller helt med. Frun skaffade en sådan och många fördelar gentemot remdrift. Behöver knappt oljas heller eftersom den är så skyddad.

Håller helt med. Frun skaffade en sådan och många fördelar gentemot remdrift. Behöver knappt oljas heller eftersom den är så skyddad.
Jag klämde ett Hebie Chainglider på en helt vanlig BT-cykel för en del år sedan. Funkar som ett helkapslat kedjeskydd. Nyligen fanns en tråd här om en barncykel som hade en annan sorts helkapslat kedjeskydd (som XXLs fina mekaniker hade vänt fel såklart) som följde med kedjan tunt. Borde vara alternativ om man vill hålla på med kedja istf rem.

den sajten är spot on . tyvärr så har de inte min storlek inne just nu. och satan i gatan - de kommer in på 20 kilo som en elcykel! då är jag nog tillbaka på trek (15 kilo). Skall fundera litet. vore najs att provköra . LBS vore ju toppen. Prismässigt är de superkonkurrenskraftiga, kanske pga vikt och kedjedrift.

för övrigt: canyon citylite är också ett alternativ, men misstänker mer stöldbegärlig. Canyon är ju mer Happy :)

den sajten är spot on . tyvärr så har de inte min storlek inne just nu. och satan i gatan - de kommer in på 20 kilo som en elcykel! då är jag nog tillbaka på trek (15 kilo). Skall fundera litet. vore najs att provköra . LBS vore ju toppen. Prismässigt är de superkonkurrenskraftiga, kanske pga vikt och kedjedrift.

för övrigt: canyon citylite är också ett alternativ, men misstänker mer stöldbegärlig. Canyon är ju mer Happy :)
Canyon är mer Volvo menar du😎
Den sortens cyklar brukar inte finnas i mer än två, kanske tre, olika storlekar och är tillverkade i helgjutet smide så de vägar.
Men är ändå rätt smiduga sålänge det är platt. Jag cyklade för en herrans massa år sedan Dsnmark runt på en oväxlat Raleigh av sorten.
Men kanske en Roadster Sovereign | Mens 5 Speed Bicycle | Pashley https://share.google/DLo7uhkEGzHGd5Q4u kan vara nåt att titta på?
Tror att Gamla Stans Cykel i Stockholm säljer Pashley.

Bergamont Vitess N8 Belt Gent är slut hos Spobik koncernen. Finns den att köpa någon annanstans?

Trek District Equipped är bara tillgänglig I storlek Large. Men är det rätt storlek så är den ju lättast och billigast.

CyklarBergamont Vitess N8 Belt GentCanyon CityliteTrek District Equipped
PrisSEK 17 99516.999 SEK 14.699 SEK16 999 SEK Cykelkraft/Cykloteket 13 990 kr JARLA 12995 kr
Vikt15,2 kg15,94 kg15,00 kg
Treken är svårslagen. Det jag skulle vilja hitta är en kedjedriven med inkapslad kedja att jämföra med. Dessutom har jag faktiskt dynamo och sånt liggande så den behöver inte vara särskilt utrustad från början.

Har en böttcher som går att remdrift konvertera som du kan få för billig peng annars. Tror den checkar alla dina boxar (förutom det att den har kedja då) om det är stor ram du vill ha

Har en böttcher som går att remdrift konvertera som du kan få för billig peng annars. Tror den checkar alla dina boxar (förutom det att den har kedja då) om det är stor ram du vill ha
vad är det för modell, går det att sätta på kedjeskydd (som är intressantare än remdrift) och vilken storlek är det? jag är 177, large på trek funkar .

vad är det för modell, går det att sätta på kedjeskydd (som är intressantare än remdrift) och vilken storlek är det? jag är 177, large på trek funkar .
Det ska ju gå att montera ett heltäckande kedjeskydd på det mesta, problemet blir att anpassa det mht fästpunkter, kedjestaglängd, drevstorlekar. Risken är att man blir förbannad undervägs.

Sykkelen (som det heter lokalt) ifråga påstås finnas på Bikester. Fan tro’t men är det intressant går det väl att fråga.

Tillbaka
Topp