Köpa (svindyr) hjälm?

Köpa (svindyr) hjälm?
Hej!

Har idag en hjälm från Spectra som, även om den har MIPS, är marknadsförd för cykelpendling i stadsmiljö. Funkat perfekt för tre års XC-cykling men har sedan cykelbyte i år börjat cykla mer mot enduro-hållet. Därför har jag insett att jag behöver en ny hjälm som skyddar lite rejält då jag har en tendens att göra en del vurpande ;)

Eftersom jag ska köra någon ESS tävling senare i år (där det krävs fullface-hjälm) och mina lokala stigar inte är "fullface-hjälm branta" (vill helt enkelt slippa visiret till vardags) har jag kollat in Bell Super 3r MIPS som verkar väldigt smidig och perfekt för mitt syfte. Problemet är ju bara att den är svindyr. Känns ganska otagg att läga 2500 när man hittar fina trail-hjälmar för runt tusenlappen. Men köper jag en sådan kommer jag ju senare i år behöva köpa en till hjälm, en fullface.

Så till mina frågor:
1. Hur hade ni gjort? Köpt Bell-hjälmen eller två olika, billigare?

2. Är 2500 kr för en hjälm orimligt mycket? Vad har ni lagt på era hjälmar? För mig känns det som väldigt mycket pengar, har iofs. aldrig köpt en hjälm, min nuvarande följde med cykeln på köpet ;)

Tacksam för svar!

Köpa (svindyr) hjälm?
Jag hade köpt två hjälmar. Jag tror inte hjälmarna blir säkrare med ökat pris, men hjälm är inte heller något jag snålar på. Nu använder jag en Met Roam för stigcykling och en Fox Proframe för utförscykling. Men jag landar på huvudet regelbundet, så det ändrar sig...

Köpa (svindyr) hjälm?
2. Är 2500 kr för en hjälm orimligt mycket?

Skulle vilja omformulera din fråga till
2. Är 2500 kr för en hjälm orimligt mycket OM man vill skydda sitt huvud som inte på något sätt går att ersätta vid eventuell olycka?

;) går ej att sätta pris på sitt liv! Är en anledning till att Volvo kostar mer än lågbudgetbilar när de hela tiden utses till några av världens säkraste vid olycka.

Kör själv en Giro Chronicle, men det vara bara för den har mips och är grön ^^

Köpa (svindyr) hjälm?
Alla har olika ekonomiska förutsättningar.

Men jag tycker du ska leta upp Westmans tråd om hans rehab-resa efter krash med svår hjärnskakning.

Ha roligt, utmana dig själv, men kör med förnuft och snåla inte på hjälm och skydd!

Köpa (svindyr) hjälm?
Du kan ju köpa en billig fullface till Endurot. Typ Urge Drift eller 661 Reset.

Eller så köper du en Skön fullface som ventilerar ordentligt, Fox Proframe går att hitta för 1500:- https://www.chainreactioncycles.com/se/en/fox-racing-proframe-wide-open-helmet-ltd-ed-/rp-prod175639 Plus en trail hjälm. Själv skulle jag aldrig orka meka av och på ett hakskydd som dessutom ska släpas med, så jag kör proframe både upp och ner om det ska cyklas sånt som jag är rädd för, eller så tar jag min vanliga hjälm.

661.jpg

Köpa (svindyr) hjälm?
Hade också köpt två hjälmar.
Tittar du på Fox som exempel så får du en fin Rampage för ~1200 och sen t ex en Flux för en tusing.

Jag köper själv inte så dyra hjälmar då jag får byta så ofta, har hellre råd att rycka på axlarna och byta än bli snål och köra med en kraschad. Fick oväntat behov av en ny igår och köpte en Fox Rampage comp som jag var nöjd med resten av dagen.

Köpa (svindyr) hjälm?
Tack för alla tankar. Börjar luta mer åt två hjälmar som ni säger. Dels för att det egentligen känns smidigare men även att om man nu crashar hjälmen så är man bara ~en tusenlapp back och har iallafall den ena hjälmen kvar

Köpa (svindyr) hjälm?
Den stora frågan är väl hur korrelationen mellan pris och skyddseffekt är.
Att folk köper dyra hjälmar för att de tror de ger bättre skydd säger ju inte så mycket.
Själv brukar jag hålla mig till ganska billiga men råkar just nu rulla runt med en relativt svindyr poc.

Köpa (svindyr) hjälm?
Johan A sa:
Men vill du köpa en dyrare på grund av olika anledningar kan du kolla vilka märken som har crash replacementprogram.

Hur hittar man info om det? Är de som har det tydliga med att de har det? Krashade sönder min Fox Proframe för några veckor sedan men fick inte fram något vid en googling.

Köpa (svindyr) hjälm?
Käre tid... Spara inte pengar på skydd, framför allt inte hjälmen. 2500:- är inte dyrt. Kanske i jämförelse med andra hjälmar men inte i jämförelse med din hjärna. Köp en bra hjälm som sitter bra och som UD kommer att använda.

Har arbetet en hel del med Neurokirurgiska patienter med skador från bland annat cykling, och en sak är klar: när det skiter sig så är några få tusenlappar för en hjälm ingenting i jämförelse med oreversibel hjärn/nackskada

Köpa (svindyr) hjälm?
Startgas sa:
Johan A sa:
Men vill du köpa en dyrare på grund av olika anledningar kan du kolla vilka märken som har crash replacementprogram.

Hur hittar man info om det? Är de som har det tydliga med att de har det? Krashade sönder min Fox Proframe för några veckor sedan men fick inte fram något vid en googling.

De som har är väl iaf hyfsat tydliga med det. Fox verkar inte jobba med det men Sweet och Bell erbjuder rabatt på ny hjälm efter en krash (om man har kvar kvittot...)

Köpa (svindyr) hjälm?
Köpa (svindyr) hjälm?
Jag har ialla fall precis beställt en likadan Bell. Inte för att det går att ta bort ansiktskyddet utan för att den trots allt inte var så dyr för den typen (luftig ff MIPS) och att den fanns i lager i en färg jag kan tolerera.

Köpa (svindyr) hjälm?
Jag har 4 hjälmar...

En billig street-kruka från stadium (skitful)
En stighjälm Leatt DBX 3.0 (som saknar skruvarna till visiret, och sitter dålig) (pensionerad) kostade ~1.700
En ny stighjälm Oakley DRT5 kostade typ 1.800
En MET Parachute, fullface, kostade typ 1.700 https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=met+parachute

Lägg pengar på två hjälmar.
Vurpar du när du t.ex. kör ESS med din fina Bell hjälm har du ju ingen när du ska ut och köra hemma, eller vice versa.

Köpa (svindyr) hjälm?
När man väljer hjälm kan det vara klokt att titta på vilket användningsområde den är testad för. Bell Super 3r MIPS är för vanlig cykling, skateboard och andra enkla aktiviteter. Inte enduro/downhill, käkskyddet ingår inte i den certifieringen.

Köpa (svindyr) hjälm?
Eftersom du nämner Bell, kolla istället på Super DH. Sitter mycket bättre än Super 3R på de flestas huvuden och är förbättrad på de flesta punkterna. Köpte min för 1600 kr från UK.
Väldigt bra ventilation och funkar fint som stighjälm utan hakpartiet som är rejälare än på 3R.
Går även att finjustera passningen med ratt i nacken som på vanliga hjälmar vilket är fint om man ska ha nån buff eller nåt under kalla dagar.

Men två hjälmar har sin charm också.

Köpa (svindyr) hjälm?
glitch sa:
Eftersom du nämner Bell, kolla istället på Super DH. Sitter mycket bättre än Super 3R på de flestas huvuden och är förbättrad på de flesta punkterna. Köpte min för 1600 kr från UK.
Väldigt bra ventilation och funkar fint som stighjälm utan hakpartiet som är rejälare än på 3R.
Går även att finjustera passningen med ratt i nacken som på vanliga hjälmar vilket är fint om man ska ha nån buff eller nåt under kalla dagar.

Men två hjälmar har sin charm också.

Du råkar inte ha namnet på butiken du köpte den från? Var det länge sen?

Köpa (svindyr) hjälm?
Jag har en Bell super 2 och körde den som halv och hel rätt mycket. Att plocka av/sätta på käkdelen är ju typ 1 minuts jobb max och absolut inte ett problem. Sen är den så luftig i fullface-utförande att man inte behöver plocka av käkdelen bara för att man ska trampa lite. Bra fäste för go-pro och lampa på hjälmen med.

Problemet var mest att den inte kändes säker när man började köra lite mindre sakta utför. Så jag köpte en riktigt fullface och det känns mer säkert ... vilket nog faktiskt är mer säkert då man mest klantar sig när man är rädd och stel.

Köpa (svindyr) hjälm?
ponx sa:
Jag har en Bell super 2 och körde den som halv och hel rätt mycket. Att plocka av/sätta på käkdelen är ju typ 1 minuts jobb max och absolut inte ett problem. Sen är den så luftig i fullface-utförande att man inte behöver plocka av käkdelen bara för att man ska trampa lite. Bra fäste för go-pro och lampa på hjälmen med.

Problemet var mest att den inte kändes säker när man började köra lite mindre sakta utför. Så jag köpte en riktigt fullface och det känns mer säkert ... vilket nog faktiskt är mer säkert då man mest klantar sig när man är rädd och stel.

Ja, jag fick ju lite beslutsångest nu. Frågan är om jag ändå inte ska nöja mig med super 3 tills det eventuellt börjar gå lite fortare. Ska till en ny cykel också i så fall.
Det ligger en super 3 på posten men det går alltid att returnera.... f

Köpa (svindyr) hjälm?
Efter alla svar här nådde jag konsensus med mig själv och beställde en schysst trail-hjälm med MIPS i eftermiddags, en klar uppgradering från nuvarande hjälmen. Avvaktar med fullface till när det blir aktuellt med ESS i höst. Tack för bra inlägg i diskussionen allesammans! :)

/Gustav

Tillbaka
Topp