Köpa testcykel

Zimp-Man

Ny medlem
Köpa testcykel
Är på jakt efter en testcykel och jag antar att det är Monark som gäller.

Har kikat på två modeller i deras sortiment, ergomedic 828E och 874E, där den ena använder sig av en så kallad pendelvåg och den andra ett viktmagasin för att reglera motsåndet.

Frågan är, vilken skall man ha?

Det jag vill jag vill åstakomma med testcykeln är först och främst att kunna träna inomhus under vinterhalvåret precis som jag gör på min trainer just nu. Det bör med andra ord helst vara så enkelt som möjlig att ändra belastningen medans man sitter på cykeln. Som jag förstått saken så har modellen 828E ett vred där du ställer belastningen, vilket kan vara lämpligt då man slipper fippla med viktskivor när man sitter och trampar.

Å andra sidan så vill jag också kunna göra regelbundna tester på cykeln. Har ingen benkoll på vilka tester som är lämpligast och hur de utförs. Har kikat lite på Wingate-testet och som jag förstått det hela sker där en direktbelastning av en förutbestämd vikt från testest start, och hur fungerar det då med ett vred som reglerar motståndet? Eller finns möjligheten även på 828E att "släppa" en specifik vikt på en gång?

Har också kikat lite på en modell som heter 818E, vilket jag förstått är föregångaren till 828E? Någon som har koll på hur dessa skiljer sig åt?

Är det någon som har koll på det här så får ni gärna komma med lite tips och för/nackdelar på respektive modell. Ska man slänga ut den relativt stora slant som det faktiskt blir på en sådan här pryl så vill man ju också gärna att det blir rätt.

Är det något som jag förstått fel får ni gärna tillrättavisa mig.

Köpa testcykel
Jag har en testcykel med pendelvikt som jag önskar bli av med BILLIGT. Monark av någon modell.
Bor i Hälsingland. Kan det vara intressant?

Köpa testcykel
har en med pendel och det är absolut den man vill ha, en kompis har den med vikter, den funkar bra den med, men klart omständligare. o pendeln isig gör ju att det i stort sett är lika exakt som den me vikter men klart enklare att manövrera.

annars måste jag säga att du har gjort ett bra val. klart en av de bästa på marknaden.

är det den äldre versionen me smidda vevar, så kan man behöva borra o gänga upp för spd spedalernas gänga, emn är inga problem, man kan även köpa en insats som man bankar i, så kan man ha vanligt vevlager och vanliga vevar.

själv har jag även moddat min så att jag kan ha en vanlig styrstam o styre :D
o självklart bytt ut monstersadeln till en rejsig :D

notera att jag har 818E, tror ja den heter, pendel, vred. man kan inte släppa vikten bara sådär, utan måste veva upp den, men det går rätt fort, gäller bara att pricka t.ex. exakt 2 kg o inte fortsätta förbi, men det är inte direkt svårt.

Köpa testcykel
Tack för bra svar Jensen.

Är "den äldre versionen" och 818E samma? dvs har du fått gänga om dina vevar för att kunna montera spd eller är det då fråga om ännu äldre modeller?

Vet du annars om det är något ytterligare som skiljer mellan 828 och 818?

Köpa testcykel
Zimp-Man skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för bra svar Jensen.
>
> Är "den äldre versionen" och 818E samma? dvs har
> du fått gänga om dina vevar för att kunna
> montera spd eller är det då fråga om ännu
> äldre modeller?

de nya har väll inte smidda vevar, alltså inte vevar där axel o vevarm är i ett stycke, så som på gamla vanliga hojar. på min 818 är det som sagt smidda, o de har jag fått gänga om ja, man får gå o leta efter en cykelaffär som kan ha sånna gängtappar, ena sidan är ju felgängad. i o för sig kan en mekanisk verkstad oxå ha en felgängad tapp i rätt storlek. de nyare har ju lösa vevarmar, på dem tror ja det funkar med pedalerna rakt av. kompis köpte en helt ny, o han behövde inte gänga upp nått. men på de me smidda vevar, kan amn som sagt köpa en adapter att pressa i vevlager huset, så man får i ett vanligt lager. t.ex. octalinc o sen ett vanligt vevparti.

>
> Vet du annars om det är något ytterligare som
> skiljer mellan 828 och 818?

828 har de nya vevarna som man inte måste modifiera. 820 har oxå en fyrkantig styrrör eller vad man ska säga. 818 hade mig veterligen en rund helt vanlig, sådan som vardagshojar har. själv har jag svarvat till en metallstav, så att det uppe är 1 1/8 " och sista 4 cm är 1" eller vare är på vanliga hojar, bankat ner o svetsat fast, så nu kan ja köra med en vanlig styrstam :D

sen verkar 828 ha med kåpor, t.ex. som täcker hela framhjulet o inte bara kedjan o hjulaxeln, så som på 818E.

annars är de lika, i alla fall vad jag vet.

fina hojar annars, stor o fint svänghjul, vilket är en klar fördel. stabil ram osv.

Köpa testcykel
En fråga till Jensen, eller någon annan som vet.

Modell 818E, har den watt-mätare?

Blev osäker p g a följande utdrag ur en annons:

"Monark Ergomedic 828 E är uppföljaren till 818 E.. Cykeln har ny mjukare design, helt inkapslat svänghjul. och förstärkt ram. Nytt elektroniskt instrument som visar faktisk effekt i watt och hjärtfrekvensen med telemetri... "

Senast redigerad av en moderator:
Köpa testcykel
818 kan inte mäta puls. minns inte om den kan räkna/mäta watt. eller det kan den nog inte. för "datorn" har bara en magnetmätare som mäter kadens nere vid vevpartiet. tror dock att man kan läsa av på mätartavlan om vilket watt man utvecklar vid visst rpm och visst motstånd. typ 2 kg motstånd, 100 rpm = X antal watt. men minns inte säkert. vill minnas att datorn visar rpm, hastighet, tid man kört o lite sånt.

skulle kunna tänka mig att det hänt en del på den fronten på 828, vet dock inte hure är med watt.

Köpa testcykel
>är det den äldre versionen me smidda vevar, så kan man behöva borra o gänga upp för spd spedalernas >gänga, emn är inga problem, man kan även köpa en insats som man bankar i, så kan man ha vanligt >vevlager och vanliga vevar.

Den där insatsen som "man kan banka i" för att montera ett vanligt vevlager. Var hittar man en sådan?

http://simonisraelsson.wordpress.com

Köpa testcykel
Zimp-Man skrev:
> >är det den äldre versionen me smidda vevar, så
> kan man behöva borra o gänga upp för spd
> spedalernas >gänga, emn är inga problem, man kan
> även köpa en insats som man bankar i, så kan
> man ha vanligt >vevlager och vanliga vevar.
>
> Den där insatsen som "man kan banka i" för att
> montera ett vanligt vevlager. Var hittar man en
> sådan?
>
> http://simonisraelsson.wordpress.com

inte helt hundra, tror det är eci eller racer depån som har dem. ska dock försöka höra mig för imorgon.

Köpa testcykel
Oskar_ skrev:
> Hej, vad är en testcykel för något? Kan man
> bara testcykla en sådan cykel eller vad är
> grejen?

t.ex.
monark_828e.jpg

alltså en spinninghoj, men med frihjul, det vill säga, pedalerna snurrar inte med hjulet om man slutar trampa. eller egentligen är ju spinninghojen nog ett resultat av "testcykel" då testcykeln fanns före.

dock är väll inte testcykel det vanligaste eller rätta namnet, utan det är väll ergometer cykel eller liknande

Köpa testcykel
Töjjen skrev:
> Var kan jag köpa insats till vevlager så jag kan
> sätta dit ett vanligt shimanolager och valiga
> vevarmar?

tror racerdepån säljer sånna

Tillbaka
Topp