Köpbegär

Elsasigne

Medlem
Köpbegär
Har drabbats av köpbegär. Suttit o surfat alldeles för många timmar sista månaderna och nu kan jag inte släppa tanken på att uppgradera cykel.
Cyklar både tekniska stigar och lite snabbare stigar, inga grusvägar, ingen downhill. Har kommit fram till att Specialized Camber elite carbon eller expert carbon 2016 är det jag ska ha, alternativt expert carbon 2017. Dessa cyklarna är dock svindyra så jag inser någonstans att det är vansinne att köpa någon av dessa. Kan dock inte komma ur det sjukliga begäret och vädjar därför om er hjälp. Övertyga mig om varför jag inte ska köpa.. Kom gärna med bättre alternativ.

Köpbegär
Kör själv en comp carbon -16 som jag är sjukt nöjd med. Funkar kanon när man kör stök och bröt men även lopp som CV.
Kikade också på en expert innan jag valde, men kunde inte motivera prisskillnaden mellan comp och expert.

Köpbegär
Lillgammal sa:
Vill du ha en camber kan du lika gärna köpa en YT Jeffsy och lägga mellanskillnaden på en fullfacehjälm och en fet cykelresa. :)

är inte Jeffsy lite för mycket cykel för mina behov? Kör inte enduro eller downhill utan mer teknisk stigcykling och ibland jakt på stravasegment.

Köpbegär
Dotsson sa:
Kör själv en comp carbon -16 som jag är sjukt nöjd med. Funkar kanon när man kör stök och bröt men även lopp som CV.
Kikade också på en expert innan jag valde, men kunde inte motivera prisskillnaden mellan comp och expert.

Förstår vad du menar, prisskillnaden är enorm. Problemet är att jag sitter o lusläser en massa tester och i nästan alla dessa står det att framgaffel på compen är för vek. Då blir jag osäker o får kalla fötter, kanske helt omotiverat... vad tror du?

Köpbegär
Elsasigne sa:
Lillgammal sa:
Vill du ha en camber kan du lika gärna köpa en YT Jeffsy och lägga mellanskillnaden på en fullfacehjälm och en fet cykelresa. :)

är inte Jeffsy lite för mycket cykel för mina behov? Kör inte enduro eller downhill utan mer teknisk stigcykling och ibland jakt på stravasegment.

Är nog ingen brutal skillnad mellan cyklarna, dra upp geocharts mellan cyklarna så kan du se skillnader i geometri. Moderna cambern är en stumpjumper med mindre slag och från 2016 är alla "evo". Du får dock brutalt bättre delar på jeffsyn som exempelvis pike på instegsmodellen.

Senast ändrad:
Köpbegär
Elsasigne sa:
Lillgammal sa:

Nja, nu tänker du nog på YT Capra. Jeffsyn är ju varken Enduro eller DH. Det är ju uttalat en stigcykel.

Men det låter ju som du vill ha en spez. Kan dock inte förstå vad som är så speziellt med dem ;)

Senast ändrad:
Köpbegär
Jeppe_E sa:
Elsasigne sa:
Lillgammal sa:

Nja, nu tänker du nog på YT Capra. Jeffsyn är ju varken Enduro eller DH. Det är ju uttalat en stigcykel.

Men det låter ju som du vill ha en spez. Kan dock inte förstå vad som är så speziellt med dem ;)

Tycker det verkar vara en j-a bra cykel bara... är dock vidöppen för andra bra alternativ.

Köpbegär
Elsasigne sa:
Har drabbats av köpbegär.
Har kommit fram till att Specialized Camber elite carbon eller expert carbon 2016 är det jag ska ha, alternativt expert carbon 2017.

Köp! Bara köp!

Har man drabbats av den där envisa sjukdomen köpbegär, så går det inte över förrens man köpt det man vill ha.

Jag var också sjuk i samma sjukdom förra hösten. Och jag var tvungen att köpa en cykel som var dyrare än våran familjebil, till min frus förtvivlan. Det kanske iofs säger mer om våran bil, än om den nya cykeln, men ändå.

Har varit frisk ett helt år nu, men börjar få symtomen tillbaka igen. Det började när jag fick se dom nya Scott Spark RC modellerna. fan också!!

Köpbegär
Lillgammal sa:

Men en Jeffsy är väl ändå mera lik en Stumpy?

Dock finns det ju många andra hojar som liknar Camber'n, ex BMC Speedfox, Kona HeiHei, ovan nämnda Scott Spark samt min egen favvo Whyte T-129 (men den finns dock bara som alu...)

Köpbegär
Elsasigne sa:
Dotsson sa:

Förstår vad du menar, prisskillnaden är enorm. Problemet är att jag sitter o lusläser en massa tester och i nästan alla dessa står det att framgaffel på compen är för vek. Då blir jag osäker o får kalla fötter, kanske helt omotiverat... vad tror du?

Jag kör en hel del i Lunsen vilket är bröt och stök deluxe, likaså brukar jag harva på rätt ordentligt uppe i Funäsdalsfjällen, dämparen äter rötterna utan att det känns nämnvärt på komforten.
Just dämparen är väl det som jag kan tänka mig uppdatera, dock ska revelationgaffeln tuktas duktigt innan detta sker. Vid uppdatering så är det nog Öhlins dämparen som liger bäst till. Dock om det enbart är gaffeln som du är osäker på kan du alltid uppgradera orginalet, du borde få på en grym dämpare innan du är uppe på expertens slutpris :-)

Köpbegär
larsaw sa:
Lillgammal sa:

Men en Jeffsy är väl ändå mera lik en Stumpy?

Dock finns det ju många andra hojar som liknar Camber'n, ex BMC Speedfox, Kona HeiHei, ovan nämnda Scott Spark samt min egen favvo Whyte T-129 (men den finns dock bara som alu...)

Jajo mer lik stumpyn, men cambern och stumpyn är ju jäkligt lika numera med samma framtriangel. Har dock inte koll på geoskillnaden, jeffsyn ligger slaglängdsmässigt mellan camber och stumpy. Fördelen med spesh är annars swat och full storlek på flaskhållare om man går carbon

Köpbegär
Jeppe_E sa:
Lillgammal sa:
Fördelen med spesh är annars swat och full storlek på flaskhållare om man går carbon

Grymma fördelar..... dealbreakers...

För mig var Spesh enduros flaskhållare det enda som fick mig att gå till karlssonialized över YT's överlägsna capra. För de som föredrar att kunna köra utan rygga så kan det vara en dealbreaker. Don't h8, rollersk8

Köpbegär
Jag spekulerar lite här ist?

Jag TROR Jeffsyn ligger upplevs som en Stumpy, men i många avsenden är den som 2015 års Enduro fast med mindre slag, likvärdiga vinklar, cs, ha.
Jag tror du kommer tycka en jeffsy och även stumpy bli lite för mycket mtp dina önskemål i början av tråden.
Cambern är en potent cykel, sen är Horsethifen som jag länkade straxt grövre än cambern men inte fult lika grov som en stumpy.

Visst är det lätt å välja?

Köpbegär
Tack för dina synpunkter, är verkligen inte lätt att välja! Tror ändå att jag börjar närma mig, men någon viskade Trek fuel EX9 i mitt öra. Det kanske kan vara något? Kanske ska fortsätta med det jag har över vintern så hinner jag vela lite till.

Köpbegär
Köpbegär
UrTomas sa:
Elsasigne sa:
UrTomas sa:
NickPick sa:
Tråkig och tråkig. TrÄk gör ju riktigt fina cyklar :) Det är väl det som räknas, inte vad andra har. #hipsterkultur.

Tror att Micke menade att vänta över vintern ;)

Så tolkade jag också det

Och Micke själv kan inte klargöra det här just nu eftersom han är ute och cyklar på lugnet. Och jag kan inte vara med :(

Precis så, det är tråkigt å vänta! Kan man så ska man?

Tillbaka
Topp