Köpguide första MTB - feedback och faktakoll

MagerValp

Aktiv medlem
Jag försöker hetsa min bror till att haka på och skaffa mtb och började punkta upp vad man behöver tänka på när man letar sin första cykel. Skulle uppskatta feedback och faktakoll, så jag inte skrivit något tokigt. Och har jag missat att ta upp något viktigt? Har försökt att inte gå in för mycket på djupet, men ge tillräckligt med begrepp för att man ska kunna googla sig vidare om man vill veta mer.

Utkast fanns här: https://github.com/MagerValp/MTB
Ersatt av artikel här: https://happyride.se/kopa-mountainbike/

Senast ändrad:
Wow, den här skulle jag läst för ett år sen när jag köpte min första fulldämpade cykel!
Hade inte följt med alls, och här står ju allt som jag då funderade över.
Bra jobbat och sammanfattat tycker jag !

Det jag -kanske- skulle komplettera med är en lista över bra e-handlare.
Men vad är "en bra" ehandlare. Det blir ju svårt att gå i god för det, för dig, som privatperson.
Det hade iaf hjälp mig förra året att hitta litet mer att välja på.

Hur gjorde jag innan all denna kunskap erövrats?
Jag bara cyklade på min fina Cannondale HT och det var fint så ?

Bra jobbat med guiden !

Tack! Kul att höra att jag inte är helt ute och cyklar (ba-dum tsch). Har bara köpt cyklar hos lbs och begagnat, så en lista över handlare känner jag inte att jag kan bidra med.

Oklart om sintrade biter hårdare? Sen kan man nämna nåt om mineralolja också. Inte för att man ska välja cykel efter det
Jo mineralolja är klart trevligare än dot, men som du säger så känns det inte utslagsgivande för första cykeln.

Sintrade, ptja, det är kanske mest om det är blött och om man kör länge utför som de nyper bättre? Har bara kört resin på mtb. Skulle velat ha ett stycke om brake fade och väder, men det blev lite för snårigt. Tar tacksamt emot förslag på formuleringar.

Fantastisk guide! Tycker du har hittat precis rätt nivå. Det där är saker man kommer stöta på och det blir lite lättare att välja hoj. Du nördar inte ner dig i för mycket detaljer som lätt risker att göra guiden helt oläslig för målgruppen. Bra jobbat!

Snyggt! Precis som med växelgrupperna hade det underlättat för mig med en ranking av dämpare. Skulle sannolikt kräva någon sorts matris med mm innerben och slaglängd för att t.ex. skilja på SID och Lyrik

Mycket bra där! Precis lagom nivå

Några småsaker som borde läggas till i avsnittet om hjul:

Däck är viktiga för hur en mountainbike presterar. Ett riktigt bra däck kan kosta uppåt en tusenlapp. De flesta cyklar har från fabrik något slags ”allround-däck” som passar de flesta situationer. Ibland sitter olika däck bak och fram. Ett finmönstrat bak gör det lättrullat och ett grovmönstrat fram ger bättre styrgrepp. Att välja däck som passar den typ av cykling och det underlag kan man vänta med tills man cyklat ett tag.

Jämfört med en standardcykel bör mtb däck ha lågt tryck för att följa terrängen så bra som möjligt. Slanglöst gör att man kan ha lägre tryck utan risk för punktering.

Lätta hjul (däck + fälg) gör stor skillnad men ett kg mer eller mindre på ramen märks knappt. Ibland kan tillverkaren frestas att välja smalare fälgar för att spara vikt och pengar. En bredare fälg är dock bättre när man kör låga däcktryck.

@Kristoffer R
Bra tankar om däck, jag lade till en ett par meningar under slitagedelar.

Viktdiskussionen har jag undvikit nästan helt. Instegs- och till och med mellansegmentet är rätt tunga, man måste upp rejält i pris innan man får en lättviktscykel.

Bra! Rätt nivå för målgruppen käns det som!

Några förbättringsförslag.
Försök om möjligt att tänka på tidlösheten i dokumentet. Tänk att du hittar dokumentet 2024. Tillexempel är avsnittet om pandemin övergående. Går det att formulera som en bisats så håller guiden längre. Likadant med prisangivlser. Om man ger dom en tidpunkt så är det lättare att förstå varför det står 10 000 när man tycker att allt kostar 15 000 år 2024.
Då håller din guide längre.

Och sen brukar nog AM läggas till trail-segmentet numer. Enduro är en egen kategori. Skulle jag vilja påstå.

Kämpa!

Stalle

Tack, det är bra att klargöra så jag lade till 2021 i titeln. Tanken är att hålla den någorlunda uppdaterad så länge intresset håller. Eftersom jag är datanörd blev det GitHub och det går att bidra till dokumentet om man reggar ett konto där, men ett google-dokument kanske skulle vara enklare för de flesta?

AM gav mig en del bryderier. Det verkar som om begreppet är lite på utdöende? Trek och YT sorterar in AM precis mitt emellan trail och enduro. Giant, Cannondale, Santa Cruz, Commencal och Yeti verkar inte kategorisera några av sina cyklar där.

Tillbaka
Topp