Köphjälp MTB Skor ej SPD

Quart

Ny medlem
Köphjälp MTB Skor ej SPD
Jag har kommit på att jag måste cykla med ett par andra riktiga skor.
Har provat mina Asics löparskor och de var för mjuka, har nu kört det senaste med ett par gympa/arbetsskor ifrån jula.....
Kommer inte ha SPD utan vill vara fri.
Finns ju en uppsjö med skor och prisklasser.
Vad skall man tänka på och vilka skor rekommenderas, jag har kikat lite på dessa http://www.wiggle.se/shimano-m089-spd-mountainbikeskor/
Är det nåt att ha ?

Senast ändrad:
Köphjälp MTB Skor ej SPD
Är man inte sneakersfantast och vill ha skor som verkligen sitter fast på fötterna kan man kika på diverse approachskor för klättring. Finns ett ganska stort utbud av modeller från märken som tex scarpa, lasportiva, haglöfs och five ten. Oftast stabila och lagom styva skor som går att snöra ända fram till tårna med greppigt gummi i sulorna. Se bara till att välja en sko med grunt mönster i sulan så pedalerna har bra kontakt med gummit. Ett alternativ är att slipa ner mönstret i sulan.

Köphjälp MTB Skor ej SPD
Det finns knappt något värre för att köra på plattisar än löparskor. De flesta låga vandringskor är inte bra heller. Typ mina Scarpa Zen på Vibram är värdelösa. Det är svårt att hitta något bättre än 5.10. De är fula och ibland dyra men absolut bästa. Ni får skratta hur mycket ni vill men en bra mellan lösning från skoskåpet är Converse All-star. Jag har cyklat upp och gått lite till 2050m Monte Stivo övan Garda Sjön och sen cyklat ner på en singletrack på XC cykel med Shimano pendlar-pedaler. Visa skate skor är bra (typ Vans) men det är inte värt att köpa nya för att cykla i de. Men generellt har 5.10 bästa grepp och de är värda varända kronan. Du kan även köpa deras Spd skor ifall du skulle vilja byta ibland. De har tillräckligt mycket grepp för plattisar också. Jag åker ibland på plattisar i Maltese Falcons mellan Time clips sitter i fortfarande ;) Finessen med 5.10 är att de har så mycket grepp att du kan köra med korta pins i pedaler, så dina skenben kommer att vara glada. Sen Shimanos med Vibram och Teva är ok om man vill absolut inte ha Fiveten.

Jag rekommenderar också så tunna pedaler som möjligt med platform inte tjockare än 15mm

Köphjälp MTB Skor ej SPD
Cannondale jekyl 1000 sa:
Spec har en sko som heter fo2. Riktigt skön, torkar fort och skyddar bra.

Hur styv är sulan på de som är för plattisar? På SPD modellen är den riktigt styv.

Shimano har väl någon prisvärd modell också som brukar rekommenderas? AM41 eller vad dom heter?

Själv kör jag för närvarande i ett par DC...

Köphjälp MTB Skor ej SPD
Quart sa:
Jag har kommit på att jag måste cykla med ett par andra riktiga skor.
Har provat mina Asics löparskor och de var för mjuka, har nu kört det senaste med ett par gympa/arbetsskor ifrån jula.....
Kommer inte ha SPD utan vill vara fri.
Finns ju en uppsjö med skor och prisklasser.
Vad skall man tänka på och vilka skor rekommenderas, jag har kikat lite på dessa http://www.wiggle.se/shimano-m089-spd-mountainbikeskor/
Är det nåt att ha ?

Vet inte om du vet men de skorna du har länkat till är just SPD skor :)

Köphjälp MTB Skor ej SPD
Skatedojjor funkar grymt tills den dagen man sätter foten i ett träd i 40km/h. Har kört FiveTen i två säsonger sen den där trädincidenten. Inget att klaga på. De tål bra med stryk.

Köphjälp MTB Skor ej SPD
Typ sådana här rekommenderas: https://www.rosebikes.se/artikel/reverse-black-one-pedals/aid:777153
Jag vet inget om just den pedalen. Det var bara ett exempel. Sök på "plattisar" här på forumet, så hittar du nog någon tråd om vilken som är bäst.

Skillnaden mot dina pedaler är att dessa har en större yta att vila foten på samt att pedalerna har en lägre profil (din fot kommer närmare pedalaxeln) och att piggarna ger dig bättre fäste än du har på dina nuvarande pedaler.

Köphjälp MTB Skor ej SPD
dnleriksson sa:
En spd-sko och plattisar alltså... Blir det bra? Eller läste jag fel?
Du läste rätt.
Men de skorna har en "platta" sittandes där SPD kan sitta så det ser bra ut, hoppas det blir bra i verkligheten också.
Tyckte inte Sneakers skorna var nått för mig så dessa var de bästa jag kunde hitta som inte kostade 2000kr
I framtiden kan jag ju sätta på SPD om jag vill.

Köphjälp MTB Skor ej SPD
Quart sa:
dnleriksson sa:
En spd-sko och plattisar alltså... Blir det bra? Eller läste jag fel?
Du läste rätt.
Men de skorna har en "platta" sittandes där SPD kan sitta så det ser bra ut, hoppas det blir bra i verkligheten också.
Tyckte inte Sneakers skorna var nått för mig så dessa var de bästa jag kunde hitta som inte kostade 2000kr
I framtiden kan jag ju sätta på SPD om jag vill.

Med tanke på att saint-pedalen är väldigt hal och en sko som inte är designad för plattisar så är det väldigt stor risk att det inte blir bra alls.

Köphjälp MTB Skor ej SPD
ajdå, kan det vara så illa.
Men vilka skor finns om man inte vill ha sneakers jag hittade inga ?
Ringde Rose bikes och tog tillbaka min order.....så nu är det bara att jaga vidare

Senast ändrad:
Köphjälp MTB Skor ej SPD
Senast ändrad:
Köphjälp MTB Skor ej SPD
Jag tycker också att 5-10 är fula och inte alls min grej men jag tyckte AM41 var lite bättre så det fick bli såna. AM41 har utgått tror jag så har du rätt storlek finns kanske någon reasko någonstans.

Nano-X är ett bra pedaltips. Skruvarna på Saint är som en mjuk kattunge i jämförelse. Då kör jag ändå med de korta skruvarna på Nanon.

Oavsett vad du väljer så är alla skor gjorda för SPD med hård yttersula helt fantastiskt otäcka att cykla med på pedaler utan SPD så undvik det.

Tillbaka
Topp