Migliore
Medlem
Köpråd 20” MTB. Hur bör man tänka?
Hej!
Eftersom att jag fick så otroligt bra hjälp av er sist i mitt köp av cykel så hoppas jag att ni kan hjälpa mig ur nästa träsk.
Grabbarna 3&5 har idag 16" cyklar utan växlar. De tycker att det är sjukt roligt att hänga med ut i skogen och det vore såklart en dröm om det kunde hålla i sig.
Det som blir utmaningen är backarna samt att de har fotbroms. De är inte speciellt förtjusta i att se farsan cykla upp för backen när de själva behöver leda cyklarna.
De blir trötta snabbt och ledsnar givetvis och vill tillbaka till pump-tracken.
Kommer även att åka en del i Kungsberget nästa sommar samt andra parker.
Nu till min fundering. Vad bör man prioritera mer än vikt på cykeln?
Jag har tänkt följande:
7-9 växlar
< 10 kg
Skivbroms (vet ej hur viktigt är mellan mek vs hyd för barncyklar)
Däck bredd mellan ca 2.2 - 2.6
Stel framgaffel (klart att det hade varit fint med en luftgaffel, men ryms inte i budgeten)
Undvika gripshift?
Pris: max 6000kr / cykel
En cykel de kan ha i minst två säsonger.
I dagsläget är de 107cm men de har börjat gasa på nu och är säkert över 110 efter vintern.
Detta är de jag står mellan i dagsläget:
Crescent Rask R80:
Vikten på denna är bra, dock lite för smala däck.
www.sportson.se
Scott Roxter:
www.sportson.se
Specialized Riprock:
Verkar vara rätt aggressiv körställning men kanske är bra?
www.sportson.se
Merida Matts J.20+
www.sportson.se
Orbea Laufey H30:
Denna lutar jag mest åt just nu.
www.bikester.se
Bigfogar en bild på en av killarna med den cykeln de kör med idag.
Jag har försökt leta begagnade alternativ men de försvinner snabbt plus att grabbarna måste ha likadana cyklar annars blir det krig direkt :)
Vad tycker ni? Är jag helt ute och cy.... nej. inte ens som pappa.
Har ni några andra tips?
Tacksam för all hjälp!
/Stressad Farsa
Eftersom att jag fick så otroligt bra hjälp av er sist i mitt köp av cykel så hoppas jag att ni kan hjälpa mig ur nästa träsk.
Grabbarna 3&5 har idag 16" cyklar utan växlar. De tycker att det är sjukt roligt att hänga med ut i skogen och det vore såklart en dröm om det kunde hålla i sig.
Det som blir utmaningen är backarna samt att de har fotbroms. De är inte speciellt förtjusta i att se farsan cykla upp för backen när de själva behöver leda cyklarna.
De blir trötta snabbt och ledsnar givetvis och vill tillbaka till pump-tracken.
Kommer även att åka en del i Kungsberget nästa sommar samt andra parker.
Nu till min fundering. Vad bör man prioritera mer än vikt på cykeln?
Jag har tänkt följande:
7-9 växlar
< 10 kg
Skivbroms (vet ej hur viktigt är mellan mek vs hyd för barncyklar)
Däck bredd mellan ca 2.2 - 2.6
Stel framgaffel (klart att det hade varit fint med en luftgaffel, men ryms inte i budgeten)
Undvika gripshift?
Pris: max 6000kr / cykel
En cykel de kan ha i minst två säsonger.
I dagsläget är de 107cm men de har börjat gasa på nu och är säkert över 110 efter vintern.
Detta är de jag står mellan i dagsläget:
Crescent Rask R80:
Vikten på denna är bra, dock lite för smala däck.
Produkt | Sportson - Vi kan cyklar.
Hos Sportson hittar du allt för din cykling, från standardcyklar till elcyklar, med alla tillbehör, som hjälmar, kläder, lås och mycket mer.
Scott Roxter:
Hos Sportson hittar du allt för din cykling, från standardcyklar till elcyklar, med alla tillbehör, som hjälmar, kläder, lås och mycket mer.
Specialized Riprock:
Verkar vara rätt aggressiv körställning men kanske är bra?
Merida Matts J.20+
Orbea Laufey H30:
Denna lutar jag mest åt just nu.
Orbea Barncykel Laufey 20 H30 Bluish Grey - Bright Red
Temperamentsfull modell som gärna hänger med på äventyrliga skogsrepor Temperamentsfulla Orbea Laufey 20 H30 är optimal för yngre cyklister som söker en underhållande MTB för att kunna glänsa på allt från gropiga grusvägar till...
Bigfogar en bild på en av killarna med den cykeln de kör med idag.
Jag har försökt leta begagnade alternativ men de försvinner snabbt plus att grabbarna måste ha likadana cyklar annars blir det krig direkt :)
Vad tycker ni? Är jag helt ute och cy.... nej. inte ens som pappa.
Har ni några andra tips?
Tacksam för all hjälp!
/Stressad Farsa