Köpråd 20” MTB. Hur bör man tänka?

Migliore

Medlem
Hej!

Eftersom att jag fick så otroligt bra hjälp av er sist i mitt köp av cykel så hoppas jag att ni kan hjälpa mig ur nästa träsk.

Grabbarna 3&5 har idag 16" cyklar utan växlar. De tycker att det är sjukt roligt att hänga med ut i skogen och det vore såklart en dröm om det kunde hålla i sig.
Det som blir utmaningen är backarna samt att de har fotbroms. De är inte speciellt förtjusta i att se farsan cykla upp för backen när de själva behöver leda cyklarna.
De blir trötta snabbt och ledsnar givetvis och vill tillbaka till pump-tracken.
Kommer även att åka en del i Kungsberget nästa sommar samt andra parker.

Nu till min fundering. Vad bör man prioritera mer än vikt på cykeln?

Jag har tänkt följande:
7-9 växlar
< 10 kg
Skivbroms (vet ej hur viktigt är mellan mek vs hyd för barncyklar)
Däck bredd mellan ca 2.2 - 2.6
Stel framgaffel (klart att det hade varit fint med en luftgaffel, men ryms inte i budgeten)
Undvika gripshift?
Pris: max 6000kr / cykel
En cykel de kan ha i minst två säsonger.
I dagsläget är de 107cm men de har börjat gasa på nu och är säkert över 110 efter vintern.

Detta är de jag står mellan i dagsläget:

Crescent Rask R80:
Vikten på denna är bra, dock lite för smala däck.

Scott Roxter:

Specialized Riprock:
Verkar vara rätt aggressiv körställning men kanske är bra?

Merida Matts J.20+

Orbea Laufey H30:
Denna lutar jag mest åt just nu.

Bigfogar en bild på en av killarna med den cykeln de kör med idag.

Jag har försökt leta begagnade alternativ men de försvinner snabbt plus att grabbarna måste ha likadana cyklar annars blir det krig direkt :)

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cy.... nej. inte ens som pappa.
Har ni några andra tips?

Tacksam för all hjälp!

/Stressad Farsa
IMG_3114.jpg

Jag landade på en Scott Scale 20 Rigid när det begav sig. Den hade en låg ram som tillät att hoppa upp i storlek lite tidigare. Hittade tyvärr inga Islabike i small då, som jag egentligen var mest sugen på.

Laufey kollade jag på men bromsreglagen gick inte att justera in tillräckligt.

Riprock tror jag inte fanns då men den kan vara värd att testa.

Senast ändrad:
De flesta scott är tunga. De nya Scale 20 kanske lite bättre....men har väl ofta mekaniska bromsar-
Riprock är nog inte så poppis och bromsen är väl infäld så det inte går att byta till nåt annat?

Spec Jett verkar mer poppis då men har inte kollat så noga på den.

Scott är ganska tung det stämmer. Det vill jag minnas gäller även Laufey. Jett var lättare sist jag kollade men inte så mkt MTB... Går säkert att biffa till med fetare däck. Men då går vikten upp också.

Redigerade mitt inlägg då jag kom på att det var Scale 20 Rigid jag tog just pga lite lägre vikt... Inte Roxter.

Woom är lätta och finns på cykloteket.

En del av hybriderna typ vitus 20 räcker nog med lite bredare däck. Problemet är kanske att veta i förväg vad som får plats. Oklart vad som finns kvar efter alla konkurser. Serious finns nog inte i Sverige i alla fall. Superior och white xc200 kanske om man vill ha nåt billigt.

Laufey är biffig och hög stack så för de mer försiktiga barnen kan det vara onödigt

Trek Wahoo och merida finns också. Grabbens kompis har en 24'' Merida Matts och kabeldragningen sitter åt sidan så han skär sig på buntband

Nya riprocker 20 är riktigt trevlig, lätt, hydrauliska skivbromsar och allmänt schyssta komponenter. MEN även om 3 åringen är lång så kan nog vara 20" lite stort? Vår 4,5 åring hade en Orbea i Kungsberget och det gick bra nerför men så fort han skulle stanna så ramlade han trots sadeln lägst ner (han är 112cm). Var katastrof i pumptracken, med mycket ilska och skrik för han ramlade hela tiden, men nerför gick det kanon!

20240824_111201.jpg

Jett är för övrigt sjukt trevlig! På med ett par fetare däck så fungerar kungsberget också!

här en jett 16 körd i Kungsberget och diverse trails. Är just nu helt perfekt i storlek för sonen. Men till våren och 5 års dagen blir det en 20"
20240705_154653.jpg

Kör mtb grupper med grabbar i den åldern.
Rätt många kör Specialized du länkar. En har orbean.. som ledare ser de väldigt likvärdiga ut.
Finns några Scott också.. de känns tyngre/segare på ngt vis.

Verkar vara väldigt stora drev bak på Specialized, de klättrar riktigt bra.

Angående hydrauliskt vs vajer på bromsen så tror jag inte det gör så stor diff.. krävs inte mkt för att de ska låsa sina hjul.

Gripsshift klarar alla, men de är vääldigt känsliga för dåliga vajrar/höljen. Kan du serva det själv hade jag inte sett det som en dealbreaker.

Där emot att växlarna är numrerade.. så du kan skrika, " nu lägger ni i ettan" eller dags för "trean". Istället för bara växla ner/upp.

Lycka till

När äldsta killen skulle få 20" och växlar blev det gripshift istället för trigger, mest av den anledningen att gripshift är lättare att använda med tumvantar. ? Annars verkar det vara likvärdigt, vissa prisar gripshift och andra trigger för barn, så där tror jag det mest gäller att köra på det man tror mest på. Barncyklar är skoj att diskutera, men sist och slutligen tror jag det är ganska liten skillnad för ungarna, så kör på de som är snyggast för då kommer ungarna också att gilla dem. ?

Lite skillnad är det definitivt inte. Min 5 åring väger 17 kg. Hans cykel 10 kg, lite sämre utväxling än Specialized.
Ett gäng backar han inte klarar pga vikt och växlar.

Vi vuxna kan gnälla över några gram.. men för kids blir det rätt stor % av deras vikt och totala kraft.

Med det sagt så har han ändå riktigt kul på den cykel han har. (Beggad Serious Trailkids)

De som är tillräckligt taggade cyklar på vad som helst men alla är inte så pass taggade.
Vikten måste ju spela lite roll då och en 20'' kan väga runt 8 för en billig peng om man nöjer sig med fälgbroms. Det MÅSTE vara bättre än dämpare och mekanisk skivbroms på 11+ Kg om vi ska ta ytterligheterna.

Å andra sidan är vi flera som upplever att riktig stigcykling med stenar och rötter funkar först med 24'' oavsett vikten så vet man med sig att det nog blir så så räcker kanske en enklare cykel för skola och isaberg en gång om året.

Ett tips kan ju vara att se om det finns lite billiga kolfiberkomponenter på Aliexpress eller amazon kanske, och beställa i god tid om det är lång väntetid på frakten. Styre och sadelstolpe brukar väl vara samma dimensioner på de flesta. Det behöver inte kosta många hundringar att kapa närmare halvkilot.

även sadel och stolpe kan väga bly.
Just på white xc240 hade de gjort ett bra jobb på dessa. Möjligen jämförde jag inte med kinakol men för att vara billig alu så var det helt ok. På vitus 26 däremot fanns det många sänken

Jag kan slå ett slag för att se över att de når ner med benen vid avfärd/stopp. Gör det så mycket lättare/roligare, istället för att de ska kämpa med det varje gång, kan skapa viss(stor) otrygghet/ilska. Grabben 4.5 år fick en Scott roxter, några år gammal, och är 111 lång. Funkar precis....

Jag kan slå ett slag för att se över att de når ner med benen vid avfärd/stopp. Gör det så mycket lättare/roligare, istället för att de ska kämpa med det varje gång, kan skapa viss(stor) otrygghet/ilska. Grabben 4.5 år fick en Scott roxter, några år gammal, och är 111 lång. Funkar precis....
Nå ner med tårna köper jag, men när man gått förbi stadiet springcykel så ska man ju trampa :)
Köp laufeyn eller läs igenom barncykeltråden:)

Tack för alla tips och råd!
Frågade vad grabbarna tyckte och de vill såklart ha Orbean. Nu verkar det dock som att den är slutsåld precis överallt...

En riprock fungerar väl från ungefär 111cm.
Superbra på många vis men för dyr. Flaskhållaren sitter på downtuben som kanske inte är optimalt men det duger.

Den är ju "rejsig" mot många andra så jag tänker mig att den inte går lika långt upp i längd kanske.

Kan slå ett slag för orbea laufey.
Köpte en till grabben innan sommaren.
Han är 6 år 110cm lång passar kanon för honom.
Bra stabil cykel.

Köpte en beggad Orbea laufey 20" H10 till grabben som är 5 och 120cm. Han fick den när han var ca 116cm. Inget problem att cykla på den i början men det är först nu efter 8 månader som han orkar och har tekniken att använda växelreglage, alla 9 växlar och droppern.
Känns som en riktigt solid cykel men är markant mycket tyngre än kusinens 9-växlade Woom med 20".
Jag är nöjd med den och han med. Cyklingen gick till en helt annan nivå under denna sommar.
En en laufey 20" skulle jag dock säga är på tok för stor för en treåring om denne inte är riktigt storväxt.

Hoppas du hittar något som passar bra. Jag tror att det går att köra en riktigt lätt växel upp för backarna är den största vinsten. Nummer två är bra bromsar. Droppern är nummer tre då han kan ha bättre kontroll när det är stökigt nedför. Luftgaffel är ju trevligt men ingen game changer.

JAg öppnar upp den här tråden igen. Jag ska handla en 20" åt lilleman de jag kollar på är följande:

Vad ska man välja? Åker på en Specilized själv så jag är lite färgad, men behöver råd och hjälp i frågan

Tillbaka
Topp