Köpråd 20-tums barncykel

DrDenial

Ny medlem
Köpråd 20-tums barncykel
Hallå,

Min dotter (nyss fyllda 6) har växt ur sin hotrock 16" så nu funderar jag lite på vad man ska köpa som nästa steg.

Stötte på den här:
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12502296

Som verkar vara ett rätt bra alternativ. Framförallt snygg och så gillar jag Commencal. Kanske lite tung och komponenterna har jag ingen koll på.

Är även osäker på om man ska slänga på växlar eller inte. Mestadels tror jag hon kommer klara sig utmärkt utan växlar, men ska man iväg på nån längre tur eller ut i skogen så kan det kanske vara bra.

Någon som har några tankar kring köp eller direkta tips på cyklar?

Köpråd 20-tums barncykel
DrDenial skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå,
>
> Är även osäker på om man ska slänga på
> växlar eller inte. Mestadels tror jag hon kommer
> klara sig utmärkt utan växlar, men ska man iväg
> på nån längre tur eller ut i skogen så kan det
> kanske vara bra.
>

Min erfarenhet från mina barn och grannarnas barn är att barn i åldern 16-20-tum inte behöver växlar. De använder dem knappt.

Däremot är det bra att om det behövs byta bakdrev så att utväxlingen är låg, för barn gillar "lätt-trampat".

Köpråd 20-tums barncykel
Hotrock 20" vore ett naturligt steg. Annars Hoy. Växlar kan vara nödvändligt beroende på hur du bor. För mig är det nödvändigt med växlar på sexåringens cykel, annars blir det pushbike överallt. Att ta en tur ner till havet och tillbaka, eller upp till Oxsjön för en fika vore ett hopplöst företag utan växlar.

Köpråd 20-tums barncykel
Beställde en Ramones 20 av fjolårets modell igår, den har SRAM automatix. D.v.s 2-växlat som växlar själv. Hoppas det ska räcka till för de värsta backarna, annars får jag väl byta ut navet och montera en bakväxel.

Frakten kostar dock nästan 800 pix...

Köpråd 20-tums barncykel
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Hotrock 20" vore ett naturligt steg. Annars Hoy.
> Växlar kan vara nödvändligt beroende på hur du
> bor. För mig är det nödvändigt med växlar på
> sexåringens cykel, annars blir det pushbike
> överallt. Att ta en tur ner till havet och
> tillbaka, eller upp till Oxsjön för en fika vore
> ett hopplöst företag utan växlar.

Storasyster har en 20" hotrock, jag kan tänka mig att göra en jämförelse med commencalen när den väl har kommit.

Köpråd 20-tums barncykel
Thebrand: hm, den modellen du beställde såg faktiskt riktigt bra ut, du får gärna komma med ett utlåtande när den kommit. Smidigt med autoväxeln. Hon tar sig fram rätt bra stående på sin 16 idag så jag tror inte växlar är någon jätteissue dock.

Är inte lika imponerad av hotrock 16 som av deras fantastiska hotwalk så tror inte det blir en specialized igen.

Köpråd 20-tums barncykel
Ju mer jag läser här ser jag att det blir svårt att hitta en 20-tums barncykel till min snart sju år gamla son som är bra för både att cykla fram och tillbaka till skolan och för att cykla i dirt/BMX-banor. Idag har han en 16" dirt/BMX-inspirerad hoj som dock är riktigt tung för sin storlek, 11,2 kg.

Växlar är ett måste med de backar vi har upp till kullen där vi bor, men växlar är inte ett så lätt kapitel det.

Treväxlade hojjar är lätta att växla för min son och har fotbroms. Fotbroms är jag inte så förtjust i med tanke på att det inte gör det så lätt att köra i banor.

Sexväxlade hojjar som Specialized 20" och Scott Voltage 20" är för svåra att dra växelvajern med gripshiftväxlarna de har, ja antingen är gripshiftgreppet kneppt stegat så man inte får något bra fäste eller är det för tjockt för min sons hand och personligen tycker jag de inte ser särskilt bra gjorda för att passa ett barns mindre hand.

När det kommer till cykelvikt, så har vi t ex de här Islabikes vilka verkar vara lätta, men de ser ju inte ut att vara de bästa eller gjorda för att ta till lite gupp och en cykelpark. Och så tycker inte min son om hur de ser ut :-/ :-D

Ovanpå allt detta har jag alltså också kravet från min son att cykeln ska va snygg för honom!! :-)

Den han tycker är snyggast än så länge är en orange treväxlad Crescent. Men den har ju en helt poänglös "framdämpare" som bara är där för syns skull då fjädern som sitter i den är alldeles för hård och då bara gör cykeln tyngre.

Jag ska se om jag inte kan lägga in bilder på cyklarna så det blir lättare att se..

Niklas

Köpråd 20-tums barncykel
Här är Crescenten, den första cykeln han fick titta på, så klart sitter den kvar starkt i hans minne :-)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.5 KB · Besök: 106
Köpråd 20-tums barncykel
Här är Scott Voltage, som dock min son inte tycker är snygg :-). Inte heller går den något bra för honom att växla till lättare växel.

Däremot har den en dämpare som är med luft och olja vilket alltså också ger den en riktig funktion, vilket jag antar är bra.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.8 KB · Besök: 98
Köpråd 20-tums barncykel
Shimanoväxeln Tournay verkar vara bättre och lättare att använda än RS-35 eller RS-36. Bäst skulle jag tro är gripshiftvarianten av Tournay, men jag har inte sett den i verkligheten än. Är det någon av er som gjort det och har något att säga om den?

Köpråd 20-tums barncykel
Dottern har en Merida med 7 delad Tourney och RevoShift och det funkar sådär. Köpte cykeln beg, bytte bakväxel och wire samt smorde upp handtaget, men hon har fortfarande svårt att växla ner. Cykelhandskar gjorde det lite bättre.

Tillbaka
Topp