Köpråd 2011

fury1

Ny medlem
Köpråd 2011
Är nu dags att byta ut gamla Bettan som har stått vid min sida i snart 17 år. xD

DSC00017.jpg ht=544

Jag är beredd att lägga ut mellan 8 - 15K, men utbudet är ju bara för STORT. Går ju inte välja. Därför vänder jag mig till er som ett sista hopp att ni kan visa vägen till den rätta cykeln.

Jag har då inte varit så insatt i alla nya cycklar och delar som har kommit ut de senaste 15 åren så jag har inte den blekaste om vad som anses som bra eller dåligt. Jag har kollat runt en del men det ända jag har orienterat mig efter är designen och priset :P

Jag är inte heller säker på vilken typ av MTB som passar mig bäst. Jag är ofta ute och cyklar cirka 2 -3 timmar / Dag. Då kör jag full fart på asfallt, in på stigar, i motionspår i skogar, osv. Har självklart även försökt mig på mer MTB spår i skogar men gamla Bettan klarar inte riktigt av stigarna med alla rötterna xD

**De viktigaste frågorna jag behöver besvarade är dock:**

Vilka märken är det som är bäst/mest eftersökta när det gäller MTB's i prsiklassen 8 - 15k ? Är det de tyska märkerna som regerar?
Vill helst bara korta ner listan så mycket som möjligt så jag slipper kolla på Cykelringens utbud t.ex.

Är det Framdämpad eller heldämpad som gäller för mig?
Som sagt tidigare så skiftar mitt åkande mellan full fart på väg och grusvägar/motionsspår i skogen. Jag vill även testa mer avancerade spår, men kanske inte bergsklättring direkt.

Jag har givetvis letat efter information om skillanden mellan Framdämpad och heldämpad men informationen är oftast något gamal(6-4 år) och där framgår det att om det är heldämpad så måste man lägga ut minst 18 k ... Stämmer det idag också? Vill ju helst inte ha en gungade cykel när jag kör fullfart på asfalt t.ex.

självklart uppskattar jag även om ni har en rekommendation rakt av på en mtb! :) Men jag är mest intresserad av en ny 2011 model :D

Köpråd 2011
Den starka kronan gynnar näthandel just nu. Köp ngn av Canyon cyklarna. Alla modeller är otroligt bra och prisvärda. Hel eller framdämpat är en smaksak. Canyons fulldämpade börjar på 12 lax och är riktigt dugliga även på asfalt. Men man får ju lättare och finare komponenter på HT för samma peng...
Personligen tycker jag det låter som om du skulle bli nöjd med en HT.

Köpråd 2011
toke skrev:
-------------------------------------------------------
> Den starka kronan gynnar näthandel just nu. Köp
> ngn av Canyon cyklarna. Alla modeller är otroligt
> bra och prisvärda. Hel eller framdämpat är en
> smaksak. Canyons fulldämpade börjar på 12 lax
> och är riktigt dugliga även på asfalt. Men man
> får ju lättare och finare komponenter på HT
> för samma peng...
> Personligen tycker jag det låter som om du skulle
> bli nöjd med en HT.
Jo, om hardtail:en har bättre komponenter eftersom den saknar heldämpning blir det ju helt klart en http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2056 :D

Köpråd 2011
fury1 skrev:
> toke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den starka kronan gynnar näthandel just nu.
> Köp
> > ngn av Canyon cyklarna. Alla modeller är
> otroligt
> > bra och prisvärda. Hel eller framdämpat är
> en
> > smaksak. Canyons fulldämpade börjar på 12
> lax
> > och är riktigt dugliga även på asfalt. Men
> man
> > får ju lättare och finare komponenter på HT
> > för samma peng...
> > Personligen tycker jag det låter som om du
> skulle
> > bli nöjd med en HT.
> --------------------------------------------------
> -----
> Jo, om hardtail:en har bättre komponenter
> eftersom den saknar heldämpning blir det ju helt
> klart en
> http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?
> b=2056 :D

Har du köpt någon cykel fury1? Vilken blev det i så fall?

Tillbaka
Topp