Köpråd all-mountain/enduro-lite

Halloj. Har redan en cykel, YT Jeffsy Core 2 AL 2023 , som jag tycker funkar bra till både XC-leder och bikeparks samt allt emellan. Nu har jag möjlighet att införskaffa en till och tänkte då köpa en något annorlunda än den jag har. Har kikat på enduro-cyklar men de flesta t.ex. YT Capra ser lite för mastiga ut, vill ha något som funkar bra för även lite mildare leder. Har ni rekommendationer på cyklar som är snarlika YT Jeffsy fast kanske snäppet mer kapabla? Är även intresserad av cyklar liknande Jeffsyn men av annat märke. Redan kikat lite på Commencal Meta V5 som verkar vara enduro-lite.

Anledningen till att jag inte köper en ren Downhill eller XC är för att cykeln kommer användas av farsan, brorsan (främst) samt vänner. Därav vill jag ha en som kan följa med på de mesta som Jeffsyn åker med på. Budget är cirka 40.000 kr.

Då jag uppenbarligen läste dåligt och du ska köpa n+1 så får du ju nya jeffsy core 4 för ca 40k med rabattkoden som finns nu på 15%.

Med lite is i magen kanske propain släpper en rabattkod till den här läckerbiten också.

Senast ändrad:
Han vill ha en till...

Om den ska vara mer kapabel men inte enduro så tolkar jag det som fetare dämpning och / eller mer aggro geo.

Vet inte vad jeffsey har men lyrik istället för pike och super deluxe med meg neg.

Fuel ex verkar vara en fin cykel

Om du vill har något annorlunda och mer premium så har biker-boarder.de Santa Cruz med 40-45% rabatt: Hightower som är i samma kategori som Jeffsey och Bronson som har lite mer slag och ett mindre bakhjul.

Tack så mycket för alla fina tips. Står och väljer mellan dessa nu: Canyon Spectral CF8 CLLCTV och YT Jeffsy Core 3 CF, både är mer kapabla än min 2023 Jeffsy då de är mer slackare geometri (Spectral 64 grader och Jeffsy 65). Kikade på Santa Cruz med men trots kraftiga rabatten kändes det sådär iom att specen var låg jämfört med Canyon och YT.

Undrar ifall nån vet om fjäder-bakdämpare är jobbiga att cykla "lugnt" med då det sitter en sån på Spectralen? Har läst allt jag kunnat och fattat det som att så är fallet, dock verkar den ju bättre för bikepark och enduro.

Tack så mycket för alla fina tips. Står och väljer mellan dessa nu: Canyon Spectral CF8 CLLCTV och YT Jeffsy Core 3 CF, både är mer kapabla än min 2023 Jeffsy då de är mer slackare geometri (Spectral 64 grader och Jeffsy 65). Kikade på Santa Cruz med men trots kraftiga rabatten kändes det sådär iom att specen var låg jämfört med Canyon och YT.

Undrar ifall nån vet om fjäder-bakdämpare är jobbiga att cykla "lugnt" med då det sitter en sån på Spectralen? Har läst allt jag kunnat och fattat det som att så är fallet, dock verkar den ju bättre för bikepark och enduro.
Jag har kört fjäder på trailhoj och det funkar bra till det mesta. Blir lite tyngre och mer aktiv så är väl inte optimalt för xc, men det är ju inte spectralen iaf. Men den största nackdelen är att det blir jobbigt att justera för olika kroppsvikter. En luft kan du ju bara pumpa/tömma men coilen får du byta fjäder...Om det nu var så att flera skulle cykla med den...

Jag har bytt och kör coil på min spectral cf8 och tycker den fungerar lika bra till stigcykling som med luftdämparen den kom med. Den har en väldigt progressiv bakfjädring genom sin design så den är egentligen perfekt för att köra med vanlig linjär fjäder. Jag kör dock med en annan fjäder än Fox enklaste som sitter på den du tittat på och sparar en 300 gram tror jag. Men som @ambientzz är inne på så är det bättre med luft om det ska justeras för åkares olika vikt.

Tillbaka
Topp