Köpråd Allroad cykel (el liknande)

lillnysta

Medlem
Hej,
Ny på cykling sedan tidig vinter då jag köpte mig en Scott Speedster Gravel 30 (stå L). Hann ta ett par vänder ute innan vintern slog till och har sedan dess kört enbart Zwift och en hel del youtubeande på alla möjliga diverse cykelkanaler. Upplever även cykeln som lite för stor för mig, vet inte om så är fallet eller om det bara satt sig i huvudet att jag borde köpt en medium, lite därav att jag också funderar på ett byte :)

Det som växt fram mer och mer är att jag vill ha en cykel som även är kapabel på asfalt men att det kan bli ett par avstickare på en del fina grusvägar också. Vi har mycket fina grusvägar runt omkring där jag bor, så tänker mig kanske en s.k. Allroad cykel (ex Ridley Grifn, Vitus Venon Evo) Tänkte mig två par däck, ett smalare slicks för asfalt och ett lite smalare graveldäck som går ok på asfalt men klarar av lite grusvägs-stök.
Tycker det är en riktig djungel när man försöker läsa på, och känner mig rätt lost vad gäller olika groupsets, en eller två drev i fram osv...
Är inte ute efter att ha en landsvägsraket utan jag kompromissar gärna men vill ändå ha en kapabel hoj, och då gärna en hoj jag kan göra "allt" på. :)
Den ska funka lika bra på vätternrundan som lite längre dagsturer på grusväg (med hjulbyte)
Jag är i 40-års åldern, har cyklat ca 5-6 ggr i veckan sedan november, 181 lång och väger in på 84 pannor om det spelar någon roll i valet.

Kan tänka mig köpa en komplett cykel, men är inte främmande att köpa en ram och bygga själv för att få det som jag vill, skulle se det som ett roligt projekt medans jag plöjer runt på min gravel.

MVH
Daniel

Den du har nu är väl en "all road" cykel, jag hade testat att flytta fram sadeln om du tycker den är något för stor.

Ja det är ju inte omöjligt att den du har är lite stor. Kortare stam, styre med kortare reach är andra saker man kan testa.

Men jag håller med om att själva cykeltypen är ganska nära vad du verkar leta efter. Men om man vänder lite på frågan, finns det något på den du har som du vill ändra på förutom ev storleken?

Jag har en Canyon grizl som är lite mer av "äventyrsgravel", med graveldäck så är den 2km/h långsammare än min racer med gp5000 slicks under liknande förhållanden, mer än så skiljer det inte för en motionär.

Som andra redan har nämnt, scotten kan nog vara lite för stor för dig. Kortare styrstam och flytta fram sadeln. Ev kan styre med kortare reach behövas och om du har svårt att få fram sadeln tillräckligt långt så kan du behöva byta stolpen till en utan setback. Det bör ordna storleken. Experimentera tills du hittar inställningar du trivs med. Investera i ett extra hjulpar som du sätter på 28 eller 32mm racerdäck så har du räsern fixad.

Tror att L motsvarar 56?
I så fall är den nog ändå ganska rätt men det beror lite på arm / benlängd osv.
Speedster graveln har längre reach och lägre stack än vanliga speedstern så lite mer utsträckt men gissar den har kortare styrstam också.

Början med att kolla hur lång stammen är. Kortare styrstam, sadeln längre fram, kanske höja styret något så får du en kompaktare position.

Sen tycker jag personligen alltid cykeln känns något större när den står i trainern än ute på vägarna. Det är nåt med den statiska positionen medan man ute varierar sig mycket mer och på ett naturligt sätt skiftar mellan hoodsen, dropsen, på styrets ovansida, står lite osv.

Tack för många bra svar! Egentligen är jag inte missnöjd med hojen utan upplever den bara lite stor. Har förmodligen något kortare ben är medel så får ha sadeln ganska långt ner. Så förmodligen är det mer utseendet man vill åt :)
Har gjort så att jag beställt en 100mm styrstam istället för 110 som sitter på, hade helst viljat ha 90mm men verkar stört omöjligt att få tag på. Har även beställt nytt styre med 65mm reach istället för 75mm som det är på standardstyret. Styret hade jag ändå gått i tankarna att byta ut då jag inte gillar "droppsen". Blev PRO LT Gravel 400mm. Helst hade jag nog viljat ha 380mm då jag är ganska smal över axlarna, men verkar vara svårt att hitta gravelstyre i den bredden och runt 65mm i reach.

Tack för all input, var precis det jag behövde höra för att slå bort lite "villhöver" tankar från skallen, haha :)
Om man ska köpa ett till hjulset och utrusta med slicks för en human peng, vad ska man titta på då?
Hur vet jag att navet passar min cykel?

Ber om ursäkt för alla nybörjarfrågor. Man blir inte så erfaren mek av att sitta i garaget på Zwift :)

Om du har slang i däcken hade jag börjat med att bara köpa däcken, att byta däck tar bara ett par minuter,

Om man ska köpa ett till hjulset och utrusta med slicks för en human peng, vad ska man titta på då?
Hur vet jag att navet passar min cykel?
Det här länkades i en annan tråd om man vill ha något till ett relativt lågt pris:

12x100 och 12x142 är standard nav för moderna lvg och gravel. Men jag har googlat tre länkar till spec på din cykel och hittar inte vad den kommer med för nav men skulle bli mycket förvånad om det är något annat på den. Men se till att hitta rätt spec innan du köper något.

Det här länkades i en annan tråd om man vill ha något till ett relativt lågt pris:

12x100 och 12x142 är standard nav för moderna lvg och gravel. Men jag har googlat tre länkar till spec på din cykel och hittar inte vad den kommer med för nav men skulle bli mycket förvånad om det är något annat på den. Men se till att hitta rätt spec innan du köper något.
Har för mig när jag satte i adaptern för trainern bak att det stod 142 på den så stämmer säkert ?? men jag behöver inte ta hänsyn till thru Axel gällande nav på fälgen om det är 12x142?

Jag har en Canyon grizl som är lite mer av "äventyrsgravel", med graveldäck så är den 2km/h långsammare än min racer med gp5000 slicks under liknande förhållanden, mer än så skiljer det inte för en motionär.
På papperet är detta lite, men upplevelsemässigt ute på landsvägen är skillnaden uppenbar. Man tar inte graveln för landsväg om det finns alternativ. Det är inte bara rullet, utväxlingen skiljer också.

På papperet är detta lite, men upplevelsemässigt ute på landsvägen är skillnaden uppenbar. Man tar inte graveln för landsväg om det finns alternativ. Det är inte bara rullet, utväxlingen skiljer också.
Det är anledningen till att man har separata hjul med räserdäck - även kassetten är rejsigare. Med XD-hubb så kan man få både 10T och 9T som minsta på 11-delat

Hej,
Ny på cykling sedan tidig vinter då jag köpte mig en Scott Speedster Gravel 30 (stå L). Hann ta ett par vänder ute innan vintern slog till och har sedan dess kört enbart Zwift och en hel del youtubeande på alla möjliga diverse cykelkanaler. Upplever även cykeln som lite för stor för mig, vet inte om så är fallet eller om det bara satt sig i huvudet att jag borde köpt en medium, lite därav att jag också funderar på ett byte :)

Det som växt fram mer och mer är att jag vill ha en cykel som även är kapabel på asfalt men att det kan bli ett par avstickare på en del fina grusvägar också. Vi har mycket fina grusvägar runt omkring där jag bor, så tänker mig kanske en s.k. Allroad cykel (ex Ridley Grifn, Vitus Venon Evo) Tänkte mig två par däck, ett smalare slicks för asfalt och ett lite smalare graveldäck som går ok på asfalt men klarar av lite grusvägs-stök.
Tycker det är en riktig djungel när man försöker läsa på, och känner mig rätt lost vad gäller olika groupsets, en eller två drev i fram osv...
Är inte ute efter att ha en landsvägsraket utan jag kompromissar gärna men vill ändå ha en kapabel hoj, och då gärna en hoj jag kan göra "allt" på. :)
Den ska funka lika bra på vätternrundan som lite längre dagsturer på grusväg (med hjulbyte)
Jag är i 40-års åldern, har cyklat ca 5-6 ggr i veckan sedan november, 181 lång och väger in på 84 pannor om det spelar någon roll i valet.

Kan tänka mig köpa en komplett cykel, men är inte främmande att köpa en ram och bygga själv för att få det som jag vill, skulle se det som ett roligt projekt medans jag plöjer runt på min gravel.

MVH
Daniel

Förutom däcken då så tycker jag största skillnaden ligger i körställning och geometri på cykeln, med en flack styrvinkel och brett styre på graveln blir det aldrig samma som en landsvägscykel oavsett däck och utväxling.

Jag håller med till viss del, men personligen för mig som en motionär som snittar strax under 30 så är nog en gravel-utväxling vettigare än typisk lvg-utväxling. Åtminstone när det börjar bli lite mer backigt. Har aldrig trampat ur högsta växeln på gravel 46/11 vid solo-cykling.

Det är anledningen till att man har separata hjul med räserdäck - även kassetten är rejsigare. Med XD-hubb så kan man få både 10T och 9T som minsta på 11-delat
Förutom däcken då så tycker jag största skillnaden ligger i körställning och geometri på cykeln, med en flack styrvinkel och brett styre på graveln blir det aldrig samma som en landsvägscykel oavsett däck och utväxling.
Jag har en relativt komfortig racer så sittställningen geometrimässigt är ganska lika på graveln och på lvgn. Skillnaden är sannolikt till största delen däcken. Flack styrvinkel har nog betydelse för känslan men knappast för farten när man mestadels cyklar rakt fram på asfalt.

Förra helgen tog jag en runda på graveln som nu har 40mm dubbdäck och dessutom blåste det på ordentligt med byiga vindar. Detta kombinerat med energibrist sista 2 milen gjorde att snittet blev under 25km/h på en runda jag kör i 30km/h på racern en vindstilla sommarkväll.

Jag har en relativt komfortig racer så sittställningen geometrimässigt är ganska lika på graveln och på lvgn. Skillnaden är sannolikt till största delen däcken. Flack styrvinkel har nog betydelse för känslan men knappast för farten när man mestadels cyklar rakt fram på asfalt.
Absolut är det känslan, fartskillnaden med samma däck och aeroposition är väldigt liten mellan olika cyklar.

Har för mig när jag satte i adaptern för trainern bak att det stod 142 på den så stämmer säkert ?? men jag behöver inte ta hänsyn till thru Axel gällande nav på fälgen om det är 12x142?
Om du har en thru axle idag så kan du använda samma thru axle till ett andra hjulpar. Trainern kräver väl en annan lösning för att cykeln ska sitta fast antar jag..

Om man snabbt och enkelt vill byta mellan hjulparen så är det praktiskt att ha bromsskivor och kassett monterade på båda hjulparen. Man får ofta använda en distans för bromsskivorna på något eller båda hjulparen för att få till det utan att justera bromsar vid hjulbyte. Justera växlar vid hjulbyte har jag inte behövt göra på de cyklar jag kört med dubbla hjulpar.

Tillbaka
Topp