Köpråd - AM HT för Göteborgsterräng

Jabelin

Medlem
Hej alla glada!

Jag har lurkat runt här från och till alltför länge, nu är det dags att bege sig ut i etern.

Jag är på jakt efter min första mountainbike och skulle vara ypperligt tacksam för lite tips, tycke och kritik på de modeller jag listar nedan.

I höstas tog jag en crash course hos http://www.mtbkursen.se/ för att testa på om mountainbike var något för mig, jag blev definitivt biten men har dessvärre inte haft resurserna eller tiden för att kunna ta upp sporten förrän nu.

Användningsområde och målsättning med cykeln:
Göteborg med omnejd, bor vid munkebäck så det kommer nog främst att bli i skatås/delsjön, men också änggården och sandsjöbacka.

Jag ämnar inte att tävla med cykeln eller något liknande. Jag är på jakt efter en lekfull cykel som klarar av tekniska stigar som även, när man är säkrare som cyklist, klarar av lite drops och hårdare körning. Kort och gott en cykel med rolig geometri och goda förutsättningar att växa i som cyklist och kunna uppgradera allt eftersom (t.ex. en dropperpost). Tänker mig att honka på på happyrides.

Budget:
10000 kr, prisvärdhet är ett ledord

Mina mått:
Höjd 191 cm
Innerbenshöjd 92 cm
Vikt 86 kg

Då jag är rätt lång tänker jag mig att en större hjulstorlek kan passa mig bra (?)

Nå, till de jag kollat ut:

On-one 45650b - stl 20”
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike
Hjärtat pekar åt denna.
->150 mm slaglängd, ~66 vinkel och stål känns fett.
Nackdelen är att leveransdatumet tycks flyttas upp frekvent, senaste är att den blir tillgänglig först i mitten av maj.

Kona Taro - stl Large som är på utförsälning hos wiggle
http://www.wiggle.co.uk/kona-taro-29er-2013/
Känns prisvärd men har lite svårt för att kunna jämföra 45650b’s komponenter med denna. Är denna bra specad till det rabatterade priset?
-> 1x9, flackare vinkel (68 vs ~66 på 45650), 29” hjul samt 120mm framgaffel istället för 150mm. Är även lite osäker på huruvida large är rätt storlek för mig (den största storleken de har).

On-one Inbred 29 - 19,5” eller 21”
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOIN29SRX5/on-one-inbred-29-sram-x5-mountain-bike

Jag har även kollat åt commencal, cotic, ragley m.fl. men där blir prislappen för hög samtidigt som jag inte ser att jag är redo att plocka ihop en cykel från grunden ännu. Även om det är frestande på sikt då jag även gillar att meka och pilla själv.

Är det något annat inom min prisklass som skulle kunna passa för ändamålet så skulle jag tacksamt ta emot tips.

Tack!

Av de du hittat tycker jag för egen del bara att OnOnen ser intressant ut. Jag suktar själv efter en. Geometrin ser rolig ut och den är riktigt bra specad. Deoregruppen ink bromsar är funktionellt helt klockren och svårslagen till priset. Tillräckligt bra gaffel för att inte begränsa.

Konan är rätt sunkigt specad men huruvida geometrin är rolig överlåter jag till andra, 68 grader och 29" borde ju kunna funka rätt OK.

Inbreds 71 graders gaffelvinkel känns rätt ointressant till ändamålet.

Bang har skrivit om sin Meta:

http://bangsblogg.blogspot.se/2014/05/commencal-meta-ht-am-2-reveiw.html?m=1

Taro ser OK ut och har de för mig åtråvärda jättehjulen ;) På minus ser jag komponentnivå som är svag men nästan ok på rea och lite rapporter om rambrott vid sadelstolpen. Lite för många för att det skall kännas helt stabilt.

On-one 45650 ser ut som ett solitt köp på papperet.

Inbred 29 tror jag också är för XC för att vara riktigt kul.

Jag skulle slå ett slag för att köpa en Commencal Meta HT eller Meta SX HT, och beggade/prisvärda komponenter i övrigt. 319 euro för dom ramarna är ett fynd!
http://www.commencal-store.com/PBSCCatalog.asp?CatID=2114106

Du borde kunna hitta en hyfsad gaffel för 1500, hjul för en tusing etc och hålla budgeten om du letar lite. Gäller dock 26, beggade 650b-prylar lär du inte hitta då det helt enkelt inte funnits på marknaden så länge. Jag har ex en uppsättning 1 år gammalt SRAM X7 9-delat som du kan få billigt om du behöver. Har både short och mid cage liggande. X9 mid också. Och ett FSA K-force carbon vevparti. Alla med skönhetsskavanker men fullt fungerande för den som bygger på budget. Fan, jag borde bedriva nätbutik för reservdelar. :o

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Bang har skrivit om sin Meta:
>
> http://bangsblogg.blogspot.se/2014/05/commencal-me
> ta-ht-am-2-reveiw.html?m=1
>
> Taro ser OK ut och har de för mig åtråvärda
> jättehjulen ;) På minus ser jag komponentnivå
> som är svag men nästan ok på rea och lite
> rapporter om rambrott vid sadelstolpen. Lite för
> många för att det skall kännas helt stabilt.
>
> On-one 45650 ser ut som ett solitt köp på
> papperet.
>
> Inbred 29 tror jag också är för XC för att
> vara riktigt kul.

Jag röstar på Konan, bra och kul geo och stora hjul till din längd.
En av de som fick spricka i ramen väger 350punds/160kg. Det kanske har med saken att göra också :)

Tack för all input!
Helt riktigt med inbredden, den ryker från listan.

Kikade lite mer på Commencalen i Bangs blogginlägg, den verkar rätt schysst för ett pris på 1199€.
Gillar att det ingår dropperpost.
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501743
Då Bang som är 180 cm kör på en Large så misstänker jag att jag borde hamna på en XL.

Tack för erbjudandet Westman, bussigt av dig! Det känns dock som en lite väl hög tröskel att bygga från grunden där jag står just nu.

Skall fnula lite mer men dragningen ligger helt klart åt 45650b. Gillar On one som varumärke dessutom, de känns sköna i sin kommunikation.

45650 eller konan men metan är också fin.

Helt beroende på vad du gillar för hjulstorlek/geo. En bra ram är alltid en bra ram. Komponenter byter man efterbehov/slitage och tycke.

Jag är ungefär samma längd som dig och kör 29 av denna anledning, 26 känns förlitet och 650b har jag inte testat.

Honzo och taro är ju typ samma ram fast med olika material egenskaper vilket bör ge lite olika känsla. Och honzon har ju fått bra kritik så taron är nog inte fyskam.
Och ett bra pris dessutom lite mer pengar över till uppgradering eller vad man nu vill ha.
+ för hjulstorlek
- komponenter
- rammaterial (frälst på stål numera)

45650b
+Stål
+Komponenter
+ färdig cykel och inget direkt att önska i uppgradering.
- Hjulstorlek (kanske känns bra, vem vet)

Jag skulle valt 45650 med risken att hjulstorleken känns fel.

Vad för cyklar har du som referens?

Jag väntar med spänning på Onone Parkwood som borde komma inom någon månad enligt skvallret på nätet. AM-HT-29er i alu med ca 68 graders gaffelvinkel och relativt korta kedjestag (runt 435 mm - enligt uppgift ska geometrin vara liknande titus fireline). Ram ska kosta ca 200 pund, dvs i sann on-one-anda så ska den vara prisvärd. Ska såklart även säljas som färdig cykel.

Jag är också lång och kör 29a idag och tänker mig fortsätta med det, men jag vill ha något lite biffigare, lekfullare och stabilare än jag har idag. Parkwooden är ju inte släppt än, men jag har ändå nästan bestämt mig för att köpa en sådan och bygga ihop till hösten :)

Vill du ha något snart så går ju förstås detta alternativ bort...

Med tanke på att 45650B skjuts på framtiden hela tiden och att OnOnes N/W-klingor blev flera månader senare än de sa först så är nog cyklar de inte har lanserat än inget att vänta på om man inte redan har en cykel som känns OK :)

Nej, det är därför jag tänkte att det kanske är lagom att skaffa en till hösten :)
Men Codeine var väl inte så sen? Fast iofs hade det väl skvallrats i ett år när den kom så...

Edit: Såg nu att Codeine fortfarande bara var i "pre-order"-status...

Senast ändrad:
Ja Sunn verkade grym, dock känns det som att ramen är lite för liten för mig samtidigt som jag är ute efter en större hjulstorlek. Fint tips dock, tack!

Som referens så har jag endast testat 26” innan, så inte så mycket att jämföra med.

Parkwooden verkar riktigt nice! Men det är precis som ni säger, de verkar ha lite produktionsproblem med långa ledtider.

Det blir nog att förboka 45650b och om den blir ännu mer försenad i mitten av maj, se om parkwood är annonserad ännu. Om inte det, se till Kona taro’n som kanske då t.o.m. har ett ännu lägre pris med tanke på att det i skrivande stund finns 5+ kvar på rean.

Tack alla för uttömmande och givande svar!

Tjena!

Skriver i tråden för jag har tänkt på precis samma cyklar som TS. Blir min första riktiga mtb.

Det kliar rejält i fingrarna så har funderat på Taron eftersom man får den snabbast men blir lite avtänd att komponenterna är lite på den svaga sidan. Speciellt när Grand Canyon AL 6.9 finns med finare komponenter för 10 lax.

Gillar verkligen utseendet/stilen On-One 45650B. Är 186 cm så hjärnan säger att jag ska ha 29" hjul speciellt när jag kanske inte kör så "hårt" denna cykel gjord för. Men 27.5" kanske uppmuntrar till mer jobb över stock och sten vilket gör en duktigare i längden?

Och sen att Parkwood kommer snart gör ju bara cykelköpet ännu jobbigare...

kejkon skrev:
> Tjena!
>
> Skriver i tråden för jag har tänkt på precis
> samma cyklar som TS. Blir min första riktiga
> mtb.
>
> Det kliar rejält i fingrarna så har funderat på
> Taron eftersom man får den snabbast men blir lite
> avtänd att komponenterna är lite på den svaga
> sidan. Speciellt när Grand Canyon AL 6.9 finns
> med finare komponenter för 10 lax.
>
> Gillar verkligen utseendet/stilen On-One 45650B.
> Är 186 cm så hjärnan säger att jag ska ha 29"
> hjul speciellt när jag kanske inte kör så
> "hårt" denna cykel gjord för. Men 27.5" kanske
> uppmuntrar till mer jobb över stock och sten
> vilket gör en duktigare i längden?
>
> Och sen att Parkwood kommer snart gör ju bara
> cykelköpet ännu jobbigare...

Ger mig in i hjuldiskussionen...

Jag är något längre än dig och kör på en On-One 456 Evo2 ram (26" hjul) just nu. På tekniska stigar, uppför och nedför, är den sjukt rolig att cykla på. På platta "halvtekniska" stigar med rötter och småskit får man jobba lite mer, där kanske 29" hjul att föredra.

Du kan längdmässigt sitta precis lika bra på alla tre hjulstorlekarna så låt inte det begränsa dig.

Vill du ha något som slätar ut småstöket lite och gör det lättare att bomba över saker, köp en 29:a. Vill du behöva arbeta mer med kroppen för att ta dig över hinder men samtidigt få en något smidigare cykel, köp en 26/27,5"

Halv trådkapning. Har nästan klickat hem Kona Taron 2013 men blir tveksam till bromsstandarden. Något som vet om det alltid är muppigt engelskt eller har de anpassat om jag handlar från wiggle.se? Är ju Elixir 1-bromsar, jobbigt att switcha handtag om så är, för de är väl inte som Magura - samma åt bägge håll? Eller tror ni man kan be dem byta plats när man beställer? Många frågor för en fredagskväll...

/David

arcamone skrev:
> Halv trådkapning. Har nästan klickat hem Kona
> Taron 2013 men blir tveksam till bromsstandarden.
> Något som vet om det alltid är muppigt engelskt
> eller har de anpassat om jag handlar från
> wiggle.se? Är ju Elixir 1-bromsar, jobbigt att
> switcha handtag om så är, för de är väl inte
> som Magura - samma åt bägge håll? Eller tror ni
> man kan be dem byta plats när man beställer?
> Många frågor för en fredagskväll...
>
> /David

Elixir tror jag är symmetriska så att det är fritt fram att byta plats.

Men när du beställer från Wiggle så kan du ange om du vill ha bromsarna brittiskt eller europeiskt.

Blev en beställning på en Kona Taro 2013. Kanske galet och vissa komponenter hade gärna fått komma från Shimano. Men ramen verkar stabil och skoj.

Inga problem att via beställningen hos Wiggle specificera hur man vill ha bromsarna. Hoppas nu på en problemfri och lagom snabb leverans.

8.624,27 Kr 1 x Kona Taro 29er 2013 Medium Matt Grey
239,08 Kr 1 x Shimano M424 SPD Pedals
0,00 Kr 1 x Bike Tools Complementary Bike Tools
0,00 Kr 1 x dhb Pro Triple Lens Sunglasses White

/David

Tillbaka
Topp