Köpråd av 29" Ram

implor

Aktiv medlem
Köpråd av 29" Ram
Hej! Jag har tänkte bygga en mtb i vinter för att ha den till cykelvasan nästa år. Hade tänkt mig en 29" hardtail men har lite svårt att hitta en bra och vettig ram. De flesta stora märkena säljer ju inte ramarna separat :(. Vet att detta antagligen kommer bli dyrare än att köpa en färdig Canyon eller liknande men är tänkt att vara i utbildande syfte också (då jag aldrig byggt en cykel).

Så vad skulle ni välja om ni skulle göra ett bygge och hade max 4k till en ram (6000 max med gaffel)?

Köpråd av 29" Ram
Såg den också! Kände inte igen märket på ramen dock. Verkar inte finnas så mycket reviews och sådan för dem heller. Låter lite fischy....

Köpråd av 29" Ram
Finns en massa märken som har billiga aluramar. Min gissning: inte superlätt, men är geon ok så funkar den säkert. Annars får du nog svårt att få vettiga gaffel och ram för 6000.

Köpråd av 29" Ram
implor skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade en kolfiber ram för 6500kr. Kan det vara
> något vettigt?
>
> http://www.actionsports.de/en/fun-works-s-light-ca
> rbon-pro-ta142-29er-rahmen-matt-1050g-11088

Jag hade en sådan ram förra året Tycker den var bra att cykla på, snygg och modern. Intern vajerdragning och 142 axel. Inga klibbor utan de följer med omonteradade. Det

Köpråd av 29" Ram
Jag satt igår kväll och dammsög nätet på priser och alternativ. Detta är vad jag kommit fram till just nu. 29" är inget direkt krav. Finns 650B eller 26" för ett bra pris är det också intressant. Bifogar mina resultat nedan då det kanske är intressant för andra som håller på att leta ny hoj.

bikes.png

Köpråd av 29" Ram
8500kr är lite saftigt. Då är man nästan uppe i priset för en FS ram (Aluminium dock). Men kom gärna med flera förslag! :) Lär ju finnas flera små tillverkar man inte känner till,

Köpråd av 29" Ram
Är också på jakt efter en 29er ram.
Köpte en för liten cannondale Trail för två år sedan och har knappt använt den pga storleks missen.
Tänkte köpa en ny ram och flytta över komponenterna.
Kikade på white 29er ram på xxl.
Är det en bra ram för pengarna, eller bör man satsa på något annat?

Köpråd av 29" Ram
Jag är inne på en kina ram nu. Alla verkar så nöjda med dom så tänker slå till vid löningen. Carbonality Gaea verkar nice med sina 1180g om du vill ha en 29er HT men finns flera modeller. Även deng fu och xmiplay verkar ha gott rykte bland nätforumet. Carbonality har ju några 650b för 399us med gratis frakt nu( under 1,2kg).

Men velar om man inte ska ta en fs 29er för 699us. Får se hur jag gör i slutet av månaden.

Köpråd av 29" Ram
Vill helst använda prylarna jag redan har så det får bli 29".
Tror nog jag kommer gå på en white, gött att bara gå in i en affär och handla. Slippa väntan.

Köpråd av 29" Ram
Tommi87 skrev:
> 29ern ska bli en gatbombare/pendlare med slicks!

Fast till det är en traditionell 29"-ram rätt kass. Om du ändå ska köpa ram kan du väl köpa något lämpligt i stället? Hjul, drivlina +ANNAT du redan har passar lika bra på andra ramar.

Köpråd av 29" Ram
bojsänke skrev:
> Tommi87 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 29ern ska bli en gatbombare/pendlare med
> slicks!
>
> Fast till det är en traditionell 29"-ram rätt
> kass. Om du ändå ska köpa ram kan du väl köpa
> något lämpligt i stället? Hjul, drivlina +ANNAT
> du redan har passar lika bra på andra ramar.

Öppen för förslag, vad tror du skulle vara en ändamålsenlig ram? :D

Sitter och tänkte klicka hem ett par Kojak 35-622, grymt sugen efter dagens assfaltsrunda med för liten ram och X-king 2,4 däck... :D

Just det! Är 187cm lång.

Senast ändrad:
Köpråd av 29" Ram
Ja, om du inte ens ska ha feta däck på den finns det hur mycket som helst. Cotic Roadrat om du vill ha något som är byggt för platt styre.
Eller vilken crossram som helst med en lite längre styrstam än normalt. Lägg längden på styrstammen så att greppet hamnar där hoodsen annars hade varit, så är du ju hemma rent geometrimässigt.

Köpråd av 29" Ram
Mycketvillhamer skrev:
> Bikediscount sålde snorbilliga cube-ramar för
> ett tag sedan. Kolla upp det.

Såg dessa nu, sugen men har ingen erfarenhet av cube.
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-29-pro-frame-233613/wg_id-8670

Köpte ett par Continental sportcontact 32-622 i stället för Koyak, fanns på hyllan hos xxl.
Krängde på dessa i dag och såg hur snygg den blev.
Börjar då fundera på en snygg ram, tror en hybridram hade varit smutt.
Kines kanske?

Köpråd av 29" Ram
Absolut inget fel på Cube, de gör bra hojar. Samma klass som Canyon skulle jag säga.

Tommi87 skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bikediscount sålde snorbilliga cube-ramar för
> > ett tag sedan. Kolla upp det.
>
>
> Såg dessa nu, sugen men har ingen erfarenhet av
> cube.
> http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-29-pro
> -frame-233613/wg_id-8670
>
> Köpte ett par Continental sportcontact 32-622 i
> stället för Koyak, fanns på hyllan hos xxl.
> Krängde på dessa i dag och såg hur snygg den
> blev.
> Börjar då fundera på en snygg ram, tror en
> hybridram hade varit smutt.
> Kines kanske?

Köpråd av 29" Ram
Byggde en Kina carbon 29a fs för ett par år sedan funkar grymt, tänk på att en fin bakdämpRe kostar nästan som ramen.
Byggde om denna cykel till en ny HT ram ca 2500kr byggde även en till sambon på överblivna delar å satte cx däck på Mtb fälg. Den blev ruskigt rapp (singelklinga fram å stel kolfibergaffel).

Kina ram HT 2500kr kolfiber gaffel 1000kr, kolfiber hjul 5000, styre styrstam sadelstolpe ca 500kr

Blir en snabb rackare

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.3 KB · Besök: 44
Köpråd av 29" Ram
Giants ramar brukar inte vara så dyra. Själv hade jag valt en i stål för att få det bekvämare. Dock blir det nog dyrt om man ska ha en lite bättre stålram.

Tillbaka
Topp