Köpråd av utrustning.

Wickeen

Medlem
Köpråd av utrustning.
Hej !
Har en cykel beställd som kommer komma i slutet av april/ början av maj och då vill jag ändå va lite redo med ha bra rätt grejer från början när den anländer. Cykeln är en Orbea H10 om det är något som spelar roll.
Nu när jag ändå har tid att handla på mig lite så kan jag tänka mig att köpa från utlandet om det skulle bli lite billigare men ändå va kvalitet på grejerna.

Så till frågorna ! Vad ska man ha för pedaler ? Har tänkt utan clips till att börja med .
Vad för cykelpump ?
Vad för verktyg som kan va bra att ha när saker skiter sig mitt i skogen ?
Cykelhjälm ? Hur mycket spelar de för roll och vad har ni att rekommendera?
Vilka stänkskärmar passar till Marzzocchi Bomber Z2 gaffeln som sitter på cykeln ?
Ös på med förslag och ställen som gör att man kan komma undan med lite pengar ?
Sorry för post ?

Köpråd av utrustning.
Något slags multi tool är ju det givna valet när du är ute i skogen: https://www.wiggle.se/topeak-mini-18-plus-fickverktyg-med-18-funktioner/ Finns massor att välja mellan så ta något som känns lämpligt.

En extra slang är ju bra att ha med sig. Och kanske laglappkit?

Och en pump om det skiter sig: https://www.wiggle.se/topeak-mini-morph-cykelpump

Hjälm, ja, åk till XXL eller någon annan cykelbutik om du har några i krokarna och testa istället. MIPS ska ju vara bra, så se till så hjälmen har det.

Platta pedaler, ja, kika lite och se om du hittar något som verkar vettigt: https://www.wiggle.se/cykling/platta-pedaler/ Finns i alla prisklasser. Crank Brothers gör ju en del bra, men det kostar ju också därefter.

Några siter som många härifrån handlar hos:

Mycket nöje! :P

Köpråd av utrustning.
Köpråd av utrustning.
Clips = Pedal med tåkorg
bicycle_pedal_quill_type_early_1980s_campagnolo_sl_road.jpg

Köpråd av utrustning.
Märket på minipump är inte jätteviktigt. Det är oftast armen som tar slut innan pumpen. Får du i fyra-fem kilo (racerdäck/-slang) ska du vara belåten. En som fixar olika sorters ventiler är dock praktiskt. Du kan på så sätt även hjälpa andra "utpumpade" cyklister. Och det kommer det att finnas under dina turer, jag lovar.
Däckjärn, slang och verktyg. Multitool har jag inte med mig, utan en liten sats insex-nycklar har räckt så länge jag hållit på. De blir oftast använda när jag gjort service och något behöver ställas in precis som det ska vara, t ex sadelhöjd eller -lutning.
En energidryck, chokladbit eller nåt brukar också ligga i sadelväskan, ty man blir så lack och trött av att laga punka att man behöver något uppiggande. - Fasen, en punka motsvarar säkert tre mil cykling!

Köpråd av utrustning.
H10 är en utrustningsnivå och inte modell. Men jag antar vi snackar mtb. En fråga är hur du tänkt få med dig allt. Rygga, midjeväska, fickor på tröja osv.?
För det kan styra valet.
Personligen är jag svag för Oneup EDC systemet integrerat i pumpen. Har hållare för pumpen på alla cyklarna så bara flytta med pumpen varje gång så får man med sig det viktigaste (verktyg, lagningsgrejer, kedjelås och pumpen så klart).
Annara gillar jag pumpar med utvikbart T-handtag. Så mycket skönare att pumpa med.

Köpråd av utrustning.
Jag hoppas för allt i världen att ts fått ordning på utrustningen och kommit igång med cyklingen så här ett år senare, men nu har ni ju väckt tråden så...

Som @glitch är inne på så beror det ju lite på hur du tänkt få med dig prylarna. Jag cyklar nästan alltid med vätskeryggsäck och har därför kostat på mig en lite större pump i form av Topeak Turbo Morph (digital i mitt fall). Den ryms bra i väskan, men går också att fästa på ramen med medföljande fäste. Men det ska sägas, den är större än minipumparna man brukar se rammonterade.

Det bästa med pumpen är att den passar alla ventiler, har slang, har tryckmätare och används som en golvpump. Man blir inte ledsen av att använda den.

Tillbaka
Topp