Köpråd: begagnad kolfiber cykel vågar man?

Sprickor i ramar behöver du inte vara mer orolig för än i nåt annat material.

Men Rasmus skall du dom sagt inte befatta dig med.

Stalle

Fördelen med kolfiber är att de går att laga, men svingen ser ut att vara alu.
Räkna med att lager i länkaget behöver bytas, om de aldrig gjorts. Kan iofs ha gjorts när man bytte svingen.
Sen är ett oljebyte i gafflarna att rekommendera inför säsongen, men de är ju normalt underhåll inför året.

Min spontana tanke är, köp ingen såpass gammal cykel om du inte är bekväm att göra detta själv. Men de kanske beror mer på att jag gör sånt själv.

Sen blir jag ju själv sugen på att sälja/uppgradera om någon kan tycka att en cykel från 2018 för 18k är "för bra för att vara sant"

Kolfiber är mindre känsligt för utmattningssprickor, men mer känsligt för mekaniska skador. Sedan är det en några år gammal cykel och då kan skicket variera otroligt mycket mellan olika exemplar. Vissa cyklar kan ha levt ett liv stående i ett förråd, medan andra kan ha rullat Easy rider 100 tals åk. Man måste kolla på cykeln för att kunna bedömma om det är köpvärt. Att det är en handlare gör väl ingen större skillnad, utan det är ju skick / pris som är viktigast. Det lär knappast finnas någon garanti i någon form på en gammal cykel. Fullgungare kostar en del att hålla igång, och man bör kunna skruva en del i hemmaverkstaden.

Går det att få reda på säljaren då annonsen är nere? TÄnker att man själv inte hamnar i samma sits framöver :)

Går det att få reda på säljaren då annonsen är nere? TÄnker att man själv inte hamnar i samma sits framöver :)

Har varit riktigt sugen på en fulldämpad sen min polare köpte en för 2 år sen.
Hittade denna på blocket och det känns för bra för att vara sant.
Vågar man köpa en begagnad kolfiber cykel, behöver man ora sig för att det kan finnas sprickor i ramen?

Nej, köp inte begagnad kolfiber, du vet aldrig vad du får. Svårt att se om kolfiber börjar ge sig eller om den är sprucken. Om du ändå vill köpa kolfiber be säljaren om fler bilder och då flera bilder runt hela vevarmen och däromkring. Samt vid sadelstolpen, styret ich triangeln. Vid alla fästningar.

Tillbaka
Topp