Köpråd beggad endurocykel på Marketplace!

Croby

Medlem
Hej!

Denna dök upp på Marketplace och blev lite sugen då jag gärna skulle vilja ha nån endurocykel som även går att köra lite downhill med! Skulle det kunna va värt å kolla in denna tror ni om man skulle lyckas få ner priset till kanske 7000kr istället för 9500? :)
Är det liksom någorlunda kvallemärke eller är de bara skit å inte värt nåt speciellt? Däckena såg ut å sjunga på sista versen dock med mycket sprickor hehe.

Länk till annonsen om man har Facebook:
https://www.facebook.com/share/1C6U1WHR2F/

Bilagor

• Screenshot_20250823-011745.webp
    Screenshot_20250823-011745.webp
    396 KB · Besök: 258
Radon som märke är helt godkänt skulle jag säga.

En beggad kolfiberenduro av äldre modell med ett antal år på nacken och tveksamt underhåll hade jag nog skippat dock. Kan bli en kostsam historia bara att komma igång vettigt.

Räkna alltid med dämparservice (eller utbyte om delarna är mindre värda än service) både fram och bak om ingen info om underhåll anges på beg cyklar. Eftersom den stått ett par år så är det i princip garanterat i behov av en del jobb (och pengar)-

Modell, år, storlek? Servade dämpare fram till den ställdes av?

Tyckte några komponenter såg nya ut men eftersom däcken är gamla så stämmer det väl... att den är gammal alltså

2015 -16 kanske. Allt går men jämfört med en modern enduro så kör man nog inte downhill på den.

Man ska nog kunna serva själv och beredd på att den kan vara skrot.

Edit. Då har jag utgått från att Google har rätt i att det är en slide men fel i att det är en 2017

Senast ändrad:
Jag hade en radon slide 2015 alu med en fox 32 på och den är helt ok som stigcykel. Jag har kört järvsö och flottsbro med den och man får ta det lite lugnt. Går den att jämföra med en endurohoj? Nä.

Ser ju ut att vara en biffigare dämpare och kanske gaffel på den där dock så det kanske hjälper.

Är den byggd på nya komponenter så kan de vara värda nästan hela priset. I alla fall om det är 110mm fram.
Det är väl inte så troligt men jag reagerade på att bromsarna såg moderna ut...Men inte så att jag skrivit en avhandling på bromsar genom åren (men slangen går på insidan)

Tack så mycket för svar! Svår avvägning dedär å köpa relativt nytt eller något sånt här då det är redigt dyrt med nyare cykel om man är ganska ny på det 😅 å andra sidan vill man ju inte börja med att serva massa grejer och då kanske inte veta helt hur man gör heller. Får ta en funderare helt enkelt! Kanske kolla om det skulle bli rejält lågt pris på den typ 5-6k kanske de börjar va rimligt å satsa?

Tack så mycket för svar! Svår avvägning dedär å köpa relativt nytt eller något sånt här då det är redigt dyrt med nyare cykel om man är ganska ny på det 😅 å andra sidan vill man ju inte börja med att serva massa grejer och då kanske inte veta helt hur man gör heller. Får ta en funderare helt enkelt! Kanske kolla om det skulle bli rejält lågt pris på den typ 5-6k kanske de börjar va rimligt å satsa?
Den andra sidan är om du vill ha en cykel som är någorlunda up to date. Både geo och delar.
Det kan vara roligare både utifrån cykling och om man behöver byta eller renovera nåt. I alla fall om du tänker dh.

Nu vet vi inte exakt vilken cykel det är men en slide 130 2016 är väldigt långt ifrån en modern cykel. 67.5° hta.
Klart det funkar att cykla på ändå

Från 2018 ser det bättre ut beroende på märke. Klart det blir dyrare men såg en drös nukeproof mega för runt 15000 nyare än 2018 för ett tag sen.

Mycket pengar men om man behöver byta gaffel eller hjul är det tråkigt att lägga pengar på gammalt skit. Tycker i alla fall jag.

Den andra sidan är om du vill ha en cykel som är någorlunda up to date. Både geo och delar.
Det kan vara roligare både utifrån cykling och om man behöver byta eller renovera nåt. I alla fall om du tänker dh.

Nu vet vi inte exakt vilken cykel det är men en slide 130 2016 är väldigt långt ifrån en modern cykel. 67.5° hta.
Klart det funkar att cykla på ändå

Från 2018 ser det bättre ut beroende på märke. Klart det blir dyrare men såg en drös nukeproof mega för runt 15000 nyare än 2018 för ett tag sen.

Mycket pengar men om man behöver byta gaffel eller hjul är det tråkigt att lägga pengar på gammalt skit. Tycker i alla fall jag.
Jo känns väl att köpa cykel e ungefär som att köpa en bil. Rätt dyrt med relativt nytt men lär väl hålla bättre också förhoppningsvis. Känns lite trist bara att om man är helt ny å vill börja cykla typ heldämpat både stig och lite DH och vill ha nåt hyfsat nytt som håller upp handlar det ändå om en helt del pengar. 5-10k kan jag själv känns rimligt för å liksom kunna komma igång med någon ny form av aktivitet men har börjat haja att mtb e dyrt! Jag kör vågsurfing också och det är iofs också rätt dyrt med en bra bräda också våtdräkt och allt men det har jag som byggt upp under åren och kunnat börja med väldigt billiga alternativ som ändå funkat bra å köra på då man e nybörjare 😊
Känns som mtb är ett väldigt hack upp i pris direkt från början även då man e helt ny. Men nu raljerar jag bara hehe.

Jo känns väl att köpa cykel e ungefär som att köpa en bil. Rätt dyrt med relativt nytt men lär väl hålla bättre också förhoppningsvis. Känns lite trist bara att om man är helt ny å vill börja cykla typ heldämpat både stig och lite DH och vill ha nåt hyfsat nytt som håller upp handlar det ändå om en helt del pengar. 5-10k kan jag själv känns rimligt för å liksom kunna komma igång med någon ny form av aktivitet men har börjat haja att mtb e dyrt! Jag kör vågsurfing också och det är iofs också rätt dyrt med en bra bräda också våtdräkt och allt men det har jag som byggt upp under åren och kunnat börja med väldigt billiga alternativ som ändå funkat bra å köra på då man e nybörjare 😊
Känns som mtb är ett väldigt hack upp i pris direkt från början även då man e helt ny. Men nu raljerar jag bara hehe.
Priserna har gått upp ordentligt och en ny kostar väl 30-60 000. Ibland billigare och ofta dyrare.
Ovan på det stora förändringar 2018 och några år framåt.

Då kan man tänka vad man får för 5000 och så lägg till att dämpare kostar 2000+ styck om året om man lämnar bort service. Möjligen billigare på gamla grejor om det fortfarande finns delar.

Det betyder inte att det inte går att cykla billigt men jag personligen hade hellre kört DH på en hardtail än en 2015 års slide. På stig lär den funka

Annonstitels 'helfjädring' antyder säljaren inte vet just något om mtb. Den är sänkt ordentligt i pris så inte många har visat intresse. Den ser inte sliten ut. = Kan vara ett lite använd lite servad klipp om du kan pruta mer.

Den behöver garanterat kostas på nya däck för dh och renovering/uppgradera dämparna om du ska köra dh med den. Speciellt lift dh. Samt kanske uppgradera bromsarna. Det går snabbt 4000kr fär och då är hjulen ett stort frågetecken. De tål troligtvis inte en vecka bike park ens.

Radon är bra kvalitet men tyskarna är duktiga på att konstruera utifrån tänkt syfte. Är den där ramen inte klassad för downhill kommer den inte tåla downhill.

Det är ju 27.5 så den är ju uppåt 10år eller strax mer i ålder. En enduro då är långt ifrån vad en enduro idag är. Men det är garanterat en kul och bra cykel att cykla traditionell svensk mtb med.

Nu är det ingen garanti att en nyare cykel kostar mindre än 4000 att får ordning på men statisktiskt borde det väl vara så + mindre risk att det inte går att få ordning på.

Jag tror som sagt att bromsarna kanske är nya och hjul beror väl på hur man kör om det inte är nåt direkt fel på dem.

Det finns ju max budget, full respekt för det, och så finns det bang för buck.
9500 är inte mycket för en fs men jämfört med nedan så tycker jag den är mer bang

EDIT. Nu är väl den gamla mer high-end men på en stig/enduro har åtminstone jag hellre en modern insteg.
Nu är jag lite sugen på en fuel EX så det är väl det också

Senast ändrad:
Väldigt nice å tacksamt å få lite perspektiv här då man e ganska grön på området! Får kanske hålla utkik efter en lite nyare hoj som verkar säljas till rimligt pris helt enkelt! Får nöja mig med Stinkyn till dess 😏✌️

Väldigt nice å tacksamt å få lite perspektiv här då man e ganska grön på området! Får kanske hålla utkik efter en lite nyare hoj som verkar säljas till rimligt pris helt enkelt! Får nöja mig med Stinkyn till dess 😏✌️
Testa att pruta på den. Får du ner priset nån tusenlapp så slå till. Den ser som sagt lite använd ut. Men köp den inte för att du längtar efter en kolfiber eller nått sånt.

Vill poängtera igen att den så klart går att cykla på och budget avgör

Tänker bara att eftersom det talas om downhill så är det bra att veta att det skiljer sig mycket. Och att dämparna kan vara grisen i säcken.
Hardtail är väl ändå lite enklare att både köpa och hålla igång på budget?

Grejen med hardtail när man kör downhill är ju att det är svårt som nybörjare. Kör man över en rotmatta i hög fart så tenderar ju bakhjulet att vara i luften en hel del. Då är det svårt att bromsa om man skulle behöva. Hoppar du för kort och gör en case så är ju landningen stenhård och måste tas upp i benen.

Är man duktig och kan lederna bra kan det ju vara riktigt kul dock.

Tillbaka
Topp