[Köpråd] Biljävel

Cuprinol

Aktiv medlem
[Köpråd] Biljävel
Hejsan,

Har klarat mig bra utan bil i 32 år men nu känner jag att det är dags att vidga vyerna och bli mer mobil. Eftersom jag aldrig ägt en bil så söker jag input från Happys brokiga skara, har sett en del bilköphjälptrådar under åren här och de verkar slå ganska väl ut...

Lite info om mina kommande bilvanor och önskemål då:

Jag bor i en typ stockholmsförort utan halvkloner och kommer köra mestadels korta sträckor med enstaka långturer per år när man måste visa upp sig för släktingar och annat tjafs.

Har en idé om att lägga mer pengar på en så ny och lågmilad bil som möjligt för att slippa dyra reparationer och en bil som inte behöver undersökas lika noga innan köp.

Kollat lite på Suzuki SX4 (ej provkört/suttit) och liknande småsuvar. Gillar förarplats och inställningsmöjligheter i VW-familjen. Vad finns annars? Octavia, Roomster, Yeti.

* Bensinare

* Prisklass. 100-150k men är öppen för billigare föslag.

* Vill ha visst lastutrymme så att man kan få in en hoj plus annat, tänk mediumstor kombi. Finns dragkrok för cykelställ/släpvagn är ett plus och kan kompensera för mindre lastutrymme.

* 4x4 är ett plus men inte ett måste. Jobbar skift och kör en del bil innan plogbilen varit framme + att man minst prioriterar gatorna där jag bor.

Kanske har glömt några viktiga punkter men fråga på.

[Köpråd] Biljävel
Jag kör Octavia 2012 som firmabil. Halvsnål 105hk diesel med dragkrok. Känns lagom på de flesta punkter och mer ombonad inuti än många andra. Perfekt bil för den icke bilintresserade, som kör bil för att det är ett måste.

Lite väl hårt baksäte för ev passagerare.

Som cyklist är det grymt med dragkrok (för min del ett krav på bil) när man vill cykla någon kul runda som ligger några mil bort. Mitt cykelställ ligger alltid i bilen.
Endast på långresor får cykeln åka inuti.

[Köpråd] Biljävel
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Honda, Subaru eller Toyota/Lexus +
> rostskyddsbehandling = säkraste korten för ett
> problemfritt bilägande i den prisklassen.

Har inte hittat någon lågmilad Subaru i prisklassen. Har dåliga erfarenheter av Toyota, vi hade lite olika som tjänstebilar på jobbet ett tag, men det var kanske måndagsex. Ska kolla vidare.

[Köpråd] Biljävel
En v50 kanske? Åker en själv och är jätte nöjd med komforten och ljudnivån, det låter lite illa med cykeln på taket dock.

Den här ser helt okej ut. http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_V50_1_8F_Kinetic_51250364.htm?ca=6&w=2 denna har ca 6000mil till stor service med kamrem.

Min 2,4 snittar ca 0,75-0,8 på landsväg och 0,85-1,0 beroende på hur gasglad jag är. (Vet att det inte är samma som här men ungefärlig bild iaf)

[Köpråd] Biljävel
Låter som om Toyota Rav-4 och Honda CR-v skulle kunna passa om du är ute efter lite suv liknande med 4X4. Skoda är rymliga och prisvärda, men jag stör mig på att dom har en rätt hög tröskel in till bagaget. Detta på Octavian.

[Köpråd] Biljävel
Vad räknar du med för budget för att köra bilen? Det är rätt stor skillnad mellan småbilar och mellanklassbilar.

Om du inte vet att du måste dra släp eller köra alper välj minsta möjliga motor.

Mitt eget val är VW Golf med 1,6l motor.

Köp snökedjor för de gånger du inte kommer fram.

Skoda Yeti skulle jag också titta på. (EDIT jag skrev fel, menade Roomster! Yetin kostar nog mer än 150kkr...)

Båda borde gå att hitta nya inom
budget.

Senast ändrad:
[Köpråd] Biljävel
För 100-150k finns det MASSOR av alternativ, ett tryggt val är alltid V70. Nöjd med min från 2008 även om det är lite småtråkigt. XC70 kanske om du vill ha AWD. Eller någon Audi Quattromodell. Håller man sig borta från "premiummärkena" så får man en nästan ny bil för de pengarna. Yeti höll jag på att beställa en, tror det är en kanonbil. Har ägt en Honda CR-V, suverän på många sätt men jisses vad soppa den drog, 1.2-1.3 liter milen (bensinare med automat). Subaru som många säger är också ett säkert val.

[Köpråd] Biljävel
hjeltman skrev:
> Alfa Romeo 159.
> Mer leende per krona hittar du aldrig.

Han kanske vill ha tid och pengar över till andra fritidsintressen? ;)

[Köpråd] Biljävel
42Hz skrev:
> hjeltman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alfa Romeo 159.
> > Mer leende per krona hittar du aldrig.
>
> Han kanske vill ha tid och pengar över till andra
> fritidsintressen? ;)

Tjena!

Just 159 så kan man känna sig rätt lugn. Samma motorer som i Saab 9-5 t.ex. 156an däremot ska man sky som pesten, den är iofs tio gånger roligare än 159 men rostar och får motorhaveri.

[Köpråd] Biljävel
Kneecap skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > hjeltman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alfa Romeo 159.
> > > Mer leende per krona hittar du aldrig.
> >
> > Han kanske vill ha tid och pengar över till
> andra
> > fritidsintressen? ;)
>
> Tjena!
>
> Just 159 så kan man känna sig rätt lugn. Samma
> motorer som i Saab 9-5 t.ex. 156an däremot ska
> man sky som pesten, den är iofs tio gånger
> roligare än 159 men rostar och får motorhaveri.

Fast nu jämför du mot andra Alfas bara? ;)

[Köpråd] Biljävel
Mitt tips ligger på en VW Golf i kombi-utförande. Riktigt anonym bil men har kanonutrymmen invändigt. Jag skaffade en årsmodell 2004 bensinare med 1,6 FSi motorn för knappt ett år sedan, jisses vilken perfekt andrabil! Låg skatt (ca 1100:-), billig försäkring, snål som bara f-n (ca 0,6-0,65 l/mil vid vardagskörning dvs. hämta/lämna på dagis, åka till affärn mm). I och med att det är en kombi så är det fina lastmöjligheter, dragkrok och rails.
Jag är väldigt nöjd med den bilen!
Ps. Som jämförelse åker jag SAAB 9-3 diesel som första-bil. Ds.

[Köpråd] Biljävel
CR-V är väl en trevlig bil, men jämför man packvolym vs storlek på bil är den ganska dålig. Det är en redigt stor bil men den lastar inte speciellt mycket, antagligen mindre än t.ex. en V70.

[Köpråd] Biljävel
Varför behöver du 4wd? Det blir högre förbrukning, dyrare reparationer och underhåll.
Skippa det och köp en Golf Variant.
Toyotas så kallade kvalitet känns inte riktigt relevant längre med alla återkallanden.

[Köpråd] Biljävel
Kneecap skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > hjeltman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alfa Romeo 159.
> > > Mer leende per krona hittar du aldrig.
> >
> > Han kanske vill ha tid och pengar över till
> andra
> > fritidsintressen? ;)
>
> Tjena!
>
> Just 159 så kan man känna sig rätt lugn. Samma
> motorer som i Saab 9-5 t.ex. 156an däremot ska
> man sky som pesten, den är iofs tio gånger
> roligare än 159 men rostar och får motorhaveri.

Har en 156 från -99. Ingen rost, inget motorhaveri. :)
GTV6an är det värre med. ;)

Tillbaka till TS, vad skall du med 4x4 till? Kör du mycket på sidan av vägen?

[Köpråd] Biljävel
42Hz skrev:
> 4x4 är underbart även på vägen, speciellt
> vintertid!

Men det blir dyra mil med 4X4..
De få dagarna man egentligen har full nytta av fyrhjulsdrift blir billigare att ta ledigt från jobbet om det nu skulle bli så mycket snö att man inte tar sig fram med 2WD.

[Köpråd] Biljävel
json88 skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > 4x4 är underbart även på vägen, speciellt
> > vintertid!
>
> Men det blir dyra mil med 4X4..
> De få dagarna man egentligen har full nytta av
> fyrhjulsdrift blir billigare att ta ledigt från
> jobbet om det nu skulle bli så mycket snö att
> man inte tar sig fram med 2WD.

Det beror väl lite på var i vårt avlånga, och i klimat ganska skiftande, land man bor. I skåne, ja kanske, men bor man mitt i landet eller längre upp är nog inte 4wd inte speciellt dåligt halva året.

[Köpråd] Biljävel
json88 skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > 4x4 är underbart även på vägen, speciellt
> > vintertid!
>
> Men det blir dyra mil med 4X4..
> De få dagarna man egentligen har full nytta av
> fyrhjulsdrift blir billigare att ta ledigt från
> jobbet om det nu skulle bli så mycket snö att
> man inte tar sig fram med 2WD.

Det behöver inte bli dyra mil om man väljer en mindre modell som t.ex. Fiat Panda 4x4

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-fiat-panda-4x4-bilder-och-fakta-39481

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-fiat-panda-4x4-2012

http://www.vibilagare.se/nyheter/fiat-panda-4x4-ska-saljas-i-sverige

fiat_panda_4X4.jpg

Senast ändrad:
[Köpråd] Biljävel
Cuprinol skrev:
> Jag bor i en typ stockholmsförort utan halvkloner
> och kommer köra mestadels korta sträckor

BaronW skrev:
> Du skrev att du ville ha en bensinare.......
> Varför?

Om man mest kör korta sträckor, är väl inte diesel så bra?

[Köpråd] Biljävel
Luthman Photography skrev:
> json88 skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > 4x4 är underbart även på vägen, speciellt
> > > vintertid!
> >
> > Men det blir dyra mil med 4X4..
> > De få dagarna man egentligen har full nytta av
> > fyrhjulsdrift blir billigare att ta ledigt
> från
> > jobbet om det nu skulle bli så mycket snö att
> > man inte tar sig fram med 2WD.
>
>
> Det beror väl lite på var i vårt avlånga, och
> i klimat ganska skiftande, land man bor. I skåne,
> ja kanske, men bor man mitt i landet eller längre
> upp är nog inte 4wd inte speciellt dåligt halva
> året.

Vet inte om jag kan hålla med om det där med 4WD. Har bott i norrbotten hela mitt 44 år gamla liv och det är inte många gånger det har vart sådant snökaos att jag inte tagit mej dit jag vill när jag vill. Men hur var det i sthlm förra vintern?

Eftersom du kör lite skulle jag kolla så jag inte köper en bil som måste servas med korta tidsintervaller. Tex kamremsbyte var 5:e år som tex vissa bilar har och kostar typ 5000kr. Sedan har jag bara bra erfarenhet av Volvo som jag kört sedan jag fick körkort. Skulle jag hitta något märke som slår helheten av mitt ägande och brukande så byter jag till det omg.

[Köpråd] Biljävel
Nu sticker jag ut hakan lite och föreslår en beg elbil!

T ex de här:
http://elbil.forum24.se/elbil-about4469.html
http://elbil.forum24.se/elbil-about4476.html
http://elbil.forum24.se/elbil-about4423.html

Det är inga stora summor om du redan funderat i prisklassen 100-150k, det blir snarare pengar över på budgeten.
Funkar säkert kanonbra till de sträckor du pratar om, och trängselavgifterna är väl noll i Stockholm för elbilar?

Sen, när du ska på långresa, hyr en vanlig bil eller låna av en kompis, eller kolla kartan efter snabbladdare längs vägen.

[Köpråd] Biljävel
Nissan Qashqai 2.0 4wd Tekna

Lite synd att det inte tipsas om denna bil, är själv ägare av den och är toknöjd efter många bilbyten.

Helt underbar bil enligt mig på många sätt och vis.
Hitta en med dragkrok så är du home free.
En del säger att en 4wd drar mer bensin än en 2wd. Det kan förvisso stämma beroende på bilstorlek, motor och inställningsmöjligheter.
Men eftersom Qashqaien har elektrisk 4wd, så kan jag manuellt ställa in om jag vill köra 2wd eller 4wd och på så vis sparar jag soppa.
Men provade att köra mellan Borås och Sthlm, 2wd på uppvägen och 4wd på nervägen, och skillnaden var lika med noll.

Mina erfarenheter av bilen.
Gott om lastutrymme. Åker med 2 barn och 2 vuxna plus 2 veckors stugsemesterpackning utan problem.

Cyklarna sätter jag fast med ett ställ som sitter på bakluckan eftersom jag saknar dragkrok.

4-hjulsdriften är elektriskt inställbar. Så på sommaren och när det inte behövs så kör jag 2wd och på vintern ställer jag om till 4wd som slår till när det börjar slira. Jag kan även låsa 4wd så den driver konstant upp till 90 km/h.

Soppaförbrukningen ligger på ca 0.8 l/mil blandat och på landsväg ca 0.72 l/mil med 2 vuxna och 2 barn i 110 km/h.

Reservdelarna är inte dyra, skatten är normal och försäkringen är lägre än genomsnitten för mig. (försäkringen är ju person och ortsberoende)

Har ägt min sedan april 2013, och har ännu inte hittat några nackdelar med den funktionsmässigt.

Det som jag finner som nackdelar är följande:
Lite högt vägljud vid motorväg, men med rätt däck så får man ner detta. Och man kan även lägga på isolering i hjulhusen så blir den tystare.
Det andra är at tjag valde en bil utan drag, men ett nytt kostar ca 2500 och tar 4 timmar att montera för den som kan skruva lite i garaget. Elkopplingen är plugandplay.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Nissan_Qashqai_2_0_4WD_Tekna_Drag_51184068.htm?ca=16&w=3
eller varför inte en med lite färg?
http://www.blocket.se/gavleborg/Nissan_Qashqai_2_0_4wd_Tekna_Drag__M_K_Varmar_51492794.htm?ca=16&w=3

Lycka till

[Köpråd] Biljävel
4WD är något man inte vill vara utan om man haft det under nån riktig snövinter, och så himla mycket extra behöver det inte kosta. Speciellt om man inte kör några längre sträckor. Men det är förstås inget man måste för det mesta.

Vi bor så att det är en 50-100 meter lång, brant backe upp mot huset och när det är snö/vinter kommer man inte upp för den med en 2WD-bil, men det går ju att gå om det krisar, det får alla som besöker oss göra vintertid. Lite jobbigt när man har veckohandlat, släpar barn, köpt tvättmaskin (den vetetusan hur man skulle få upp faktiskt) bara.

De senaste vintrarna har det helt klart varit skönt att kunna köra första milen ut till motorvägen trots att det inte varit plogat också, men jag hoppas att inte alla vintrar kommer vara så.

[Köpråd] Biljävel
hjeltman skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > hjeltman skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Alfa Romeo 159.
> > > > Mer leende per krona hittar du aldrig.
> > >
> > > Han kanske vill ha tid och pengar över till
> > andra
> > > fritidsintressen? ;)
> >
> > Tjena!
> >
> > Just 159 så kan man känna sig rätt lugn.
> Samma
> > motorer som i Saab 9-5 t.ex. 156an däremot ska
> > man sky som pesten, den är iofs tio gånger
> > roligare än 159 men rostar och får
> motorhaveri.
>
>
> Har en 156 från -99. Ingen rost, inget
> motorhaveri. :)
> GTV6an är det värre med. ;)
>
> Tillbaka till TS, vad skall du med 4x4 till? Kör
> du mycket på sidan av vägen?

Tjena!

Vill inte vara bitter men är du säker? Det har visat sig att golvet från bakkant på främre stolarna och bakåt rostar upp utan att det syns speciellt mycket utifrån, finns en något jobbig tråd på Alfapower om just det. Förövrigt min gamla bil som går igenom en totalrenovering..
Motorhaveri är ju bara att kolla statistiken på blocket.

[Köpråd] Biljävel
> Vill inte vara bitter men är du säker? Det har
> visat sig att golvet från bakkant på främre
> stolarna och bakåt rostar upp utan att det syns
> speciellt mycket utifrån, finns en något jobbig
> tråd på Alfapower om just det. Förövrigt min
> gamla bil som går igenom en totalrenovering..
> Motorhaveri är ju bara att kolla statistiken på
> blocket.

Helt säker är väl svårt och vara, men det är inget som jag märkt ännu i alla fall. Även om det skulle vara så är jag bisarrt nöjd eftersom att jag gav 15k för bilen för tre år sedan, och med en inställning att den skulle hålla ett år. Så varje besiktning som den rullar igenom med rent papper/småfel (skadad bromsslang var felet förra året) är bonus.

Och visst är det så att det finns en eller annan rasad TS och bussomotor, men vad jag har förståt så är det väl oftast då man slarvat med att byta kamrem i tid...

När det är dags för bilbyte så är det högst osannolikt att det blir något annat märke än en Alfa, förmodligen en 156 2.5 SW -04 eller en 159 Q4.

Den enda andra bilen jag möjligen skulle kunna tänka mig att betala för annars är BMW 32x Touring

[Köpråd] Biljävel
JockeS skrev:
> Nissan Qashqai 2.0 4wd Tekna
>
> Lite synd att det inte tipsas om denna bil, är
> själv ägare av den och är toknöjd efter många
> bilbyten.

Också ett bra alternativ, som det skrivits gott om i motorpressen.

> En del säger att en 4wd drar mer bensin än en
> 2wd. Det kan förvisso stämma beroende på
> bilstorlek, motor och inställningsmöjligheter.
> Men eftersom Qashqaien har elektrisk 4wd, så kan
> jag manuellt ställa in om jag vill köra 2wd
> eller 4wd och på så vis sparar jag soppa.
> Men provade att köra mellan Borås och Sthlm, 2wd
> på uppvägen och 4wd på nervägen, och
> skillnaden var lika med noll.

När det gäller bränsleförbrukningen på bilar med 2wd vs 4wd så är det väl i första hand den fyrhjulsdrivna bilens något högre tjänstevikt som gör förbrukningen några procent högre än motsvarande tvåhjulsdriven modell.

[Köpråd] Biljävel
Freeskier skrev:
> Man får mycket Ford Focus för dom pengarna...

Fast nu var det en biljävel han var ute efter. ;)

[Köpråd] Biljävel
Jag är Alfatok, men såna bilar köper man lämpligen med hjärtat och förbereder sig på att det kan bli kostsamt. Det tenderar att bli lite anekdotiskt då vissa är "fredagsexemplar" som funkar kanon, en del har inga problem med sina Alfor men för en Svensson är det ett osäkert köp med potentiellt höga kostnader och lågt andrahandsvärde. :)

+1 på tipset om undvik bilar med täta och/eller dyra servicar. Teknikens Värld och Vi Bilägare brukar lista sådana kostnader om du söker bland deras tester. Min etanol/bensin-Golf måste in varje år och det suger för det tillkommer alltid massa så det blir minst 3000:- varje gång. Det hade blivit en del bensin för pengarna.

4WD: Jättekul i Norrland där jag tillbringat många vintrar. Skittråkigt i Göteborg. Har kört obanad terräng i snö (2-4 dm snö) med snökedjor på diverse Volvobilar utan att fastna. Branta backar är dock en annan sak, då blir det nödvändigt. Pga bilens ökade vikt, komplexitet och friktion är det omöjligt att det blir motsvarande en 2WD i drifts och servicekostnader. Tänk HT vs FS. JockeS, förbrukningen blir avhängig luftmotstånd, vikt och friktion/rull så det skall inte göra skillnad att du kopplar ur 4WD; det är ju med snurrar med. Du får lämna 4wd komponenterna hemma helt enkelt! ;)

Nissan Quashkai eller vad den stavas toppar försälningslistan i Finland tror jag. :) En bra bil. En gäspning att göra men det är det mesta utom BMW och Alfa så det gör inte så mycket. ;D

[Köpråd] Biljävel
Kristoffer R skrev:
> Nissan Quashkai eller vad den stavas toppar
> försälningslistan i Finland tror jag. :)

"Tjöpa av Kaj och betala cash"... :)

[Köpråd] Biljävel
Många försöker skojja till sina annonser nu för tiden och det här tycker jag var ett av de bättre försöken! :)

David_J skrev:
> Här har du en klockren biljävel med 4wd och
> snål bensindrift. Subaru Justy är the shit om du
> inte vill vara mainstream..
> http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Justy_
> J10_Trendy_51466705.htm?ca=23_3&w=3
> Pengar över till cykling blir det också. =)

[Köpråd] Biljävel
gandhi skrev:
> Är inne på min andra Yeti (4x4 diesel). Grymt
> nöjd med den.
>
> /K

Som Skoda ägare, vad gör ni åt det fruktansvärda, illgrönt fula rattemblemet?
Jag har ratat Skoda tidigare bla pga detta...

[Köpråd] Biljävel
[Köpråd] Biljävel
json88 skrev:
> gandhi skrev:
> -----
> > Är inne på min andra Yeti (4x4 diesel). Grymt
> > nöjd med den.
> >
> > /K
>
> Som Skoda ägare, vad gör ni åt det
> fruktansvärda, illgrönt fula rattemblemet?
> Jag har ratat Skoda tidigare bla pga detta...

Man tycker (som jag) att det är jättesnyggt istället? Jag gillar iofs det blåvita bättre.

Skoda-logo-muzeum-mlada-boleslav.jpg

[Köpråd] Biljävel
johan44 skrev:
> Nissan skapade i princip en klass och säljer bra
> men de har förlorat de tester jag sett, några
> exempel:
>
> http://www.mhf.se/client/files/mf/2011-06/24-29_J%
> C3%A4mf%C3%B6rtest%20-%20Billiga%20stadsjeppar%20k
> ostar%20mer%20%C3%A4n%20du%20tror.pdf

Oj, Hyundai vann med hela två (2) poäng där! :-)

Dessutom skriver dom ju att båda bilarna, Hyundai och Nissan, är ett bra köp under bilden. Och vidare kan man läsa:

"Det är svårt att kora en vinnare i den här duellen. Bilarna
har både svagheter och förtjänster. Hyundai är lite dyrare men har ett omfattande
garantipaket och en urstark motor. Nissan håller ett lägre pris men
garantierna kan utökas och det äter upp nästan hela beloppet.
På ett mer känslomässigt plan bjuder Qashqai på lite mer suv-känsla med
sin komfortabla fjädring och mjuka gång. Den som söker mer personbil och
alerta köregenskaper tittar med fördel på ix35.
När poängen summeras vinner Hyundai ix35 duellen med knapp marginal,
men i praktiken handlar valet om tycke och smak."

[Köpråd] Biljävel
json88 skrev:
> Som Skoda ägare, vad gör ni åt det
> fruktansvärda, illgrönt fula rattemblemet?
> Jag har ratat Skoda tidigare bla pga detta...

Jag tittar oftast på vägen när jag kör. Annars brukar jag inte sitta i bilen tillräckligt mycket för att ens orka notera hur ratten ser ut.

[Köpråd] Biljävel
skogscyklisten skrev:
> JockeS skrev:
> -----
> > Nissan Qashqai 2.0 4wd Tekna
> >
> > Lite synd att det inte tipsas om denna bil, är
> > själv ägare av den och är toknöjd efter
> många
> > bilbyten.
>
> Också ett bra alternativ, som det skrivits gott
> om i motorpressen.
>
>
> > En del säger att en 4wd drar mer bensin än en
> > 2wd. Det kan förvisso stämma beroende på
> > bilstorlek, motor och
> inställningsmöjligheter.
> > Men eftersom Qashqaien har elektrisk 4wd, så
> kan
> > jag manuellt ställa in om jag vill köra 2wd
> > eller 4wd och på så vis sparar jag soppa.
> > Men provade att köra mellan Borås och Sthlm,
> 2wd
> > på uppvägen och 4wd på nervägen, och
> > skillnaden var lika med noll.
>
> När det gäller bränsleförbrukningen på bilar
> med 2wd vs 4wd så är det väl i första hand den
> fyrhjulsdrivna bilens något högre tjänstevikt
> som gör förbrukningen några procent högre än
> motsvarande tvåhjulsdriven modell.

Brukar iofs stämma på en del modeller. Men en jämförelse mellan Qashqai 2wd och 4wd modellen så skiljer det inget, vad jag läst iaf

Tillbaka
Topp