[Köpråd] Biljävel

[Köpråd] Biljävel
Jockes: Bägge är alltså lika dåliga? :)

"Problemet" med 4wd, oavsett om man har permanent 4wd eller snålalternativet "inkopplingsbar" är att drivaxlarna rullar med runt även om den är urkopplad vid fördelningslådan. Detta skapar några extra % friktion. Högst troligt är den urkopplingsbar för att spara på transmission och däck snarare än bränsle.
Du kan ju testa att koppla in 4wd läget, svänga fullt åt ett hål och köra runt ett varv på torr asfalt.

[Köpråd] Biljävel
en 4WD drar alltid mer än en 2WD, oavsett om hur många hjul som driver för tillfället.
Automat och 4WD kostar, men är väldigt skönt att köra ( talar av egen erfarenhet)

[Köpråd] Biljävel
Bytte precis bil innan Jul hade innan en Subaru Forester 2,5 Xt som vi haft i ca 5 år och varit otroligt nöjda med, men med 24000 mil på mätaren så har det senaste året inneburit en del reparationer som dragit iväg i kostnader, servceintervallet på den var 1500 mil och vissa servicar drar iväg i pris med kamremsbyten samt oljebyten i växellådor och fram och bakvagn(senaste kostade 15000kr).

Efter att ha provkört en Kia Sportage 2,0 D AWD så blev jag glatt överaskad och slog till och köpte en,känns som rena sparbössan jämfört med Subarun (än så länge) service intervallerna ligger på 3000 mil och dom verkar inte dra iväg i kostnader heller när jag kollat upp.

Att den drar 0.57 istället för ca 1,3 gör ju inte saken sämre och inte heller att försäkringen
är ca 3000 kr billigare än Subban är ju inte dumt heller.

Bilen vi köpte har gått 10000 mil men känns trots det som ny och är riktigt go att åka i,och det är ju inte dumt att det är 5000mil eller fram till 2018 kvar i nybilsgaranti.

Har även kollat med lite folk som köpt Kia och kört med dom ett tag eller mer och alla verkar vara mkt nöjda.

Mikael

[Köpråd] Biljävel
Jag beklagar att du insett att du behöver bil.
Själv köpte jag min första bil för två veckor sen, tyckte det var dags som 39-åring med barn på väg att införskaffa detta pengaslukande föremål.

Mitt enda tips egentligen är att handla av en seriös handlare, om du nu inte köper privat.
Jag har redan hittat diverse fel som handlaren har en miljard bortförklaringar för.
Lycka till med köpet.

[Köpråd] Biljävel
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_AVANT_2_0_TDI_QUATTRO_170HK_50958387.htm?ca=11&w=3

Hade jag köpt om jag hade velat ha en fyrhjulsdriven dieselbil. I slutet av tillverkningscykeln är bilarna alltid som bäst, och denna är väldigt jämn i kvaliteten.

Men med din beskrivning av korta turer i stan, så tror jag som många andra att fyrhjuldrift är overkill.

Ford Focus är greijt! om man gillar rost.

Annars en Saab 93 med fyrhjulsdrift http://www.blocket.se/halland/SAAB_9_3_2_0T_XWD_Sportcombi_51474617.htm?ca=11&w=3

Mazda 6 håller fint kvalitet till ett bra pris, förutsatt att den klarat sig från rosten:
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_6_KOMBI_2_0_LIMITED_50929715.htm?ca=11&w=3

Honda Accord (förra generationen håller mycket lägre priser om man kan tänka sig äldre) är en kul udda fågel också med bra kvalitet http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_Accord_Tourer_2_0_156HK_Elegance_50176269.htm?ca=11&w=3

Finns massor i ditt prisspann, frågan är vad du prioriterar :)

Alfan 159 är nog ett av de roligaste valen men den är rätt trång. Kvalitetsmässigt sett håller 159:an hög nivå, men ryktet hänger med = lågt andrahandsvärde
http://www.blocket.se/angelholm/Alfa_Romeo_159_SW_2_2_JTS_TI_50984998.htm?ca=11&w=3

[Köpråd] Biljävel
kia ceed sw kan du få en helt ny inom budget med minsta motorn. 7års garanti och låg bränsle/skatt. Ingen premiumbil kanske, men vi dödliga som inte har tjänstebil har faktiskt råd. Och så är den inte kinesisk som volvo ;)

köpte en 1,6 diesel innan jul som jag väntar på.

[Köpråd] Biljävel
Ang 4WD så finns säkert användning i vissa lägen (stark lutning kan vara ett sådant).
Men eftersom TS skriver att det kan bli fråga om lite körning på oplogade vägar då tycker jag det viktigaste är att bilen inte är för låg (eller har några låga spoilers eller liknande).

Det är förvånande hur man faktiskt kan ta sig fram i ganska svåra förhållanden med bara 2WD, men om bilen är för låg är det garanterat kört.

[Köpråd] Biljävel
dans skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang 4WD så finns säkert användning i vissa
> lägen (stark lutning kan vara ett sådant).
> Men eftersom TS skriver att det kan bli fråga om
> lite körning på oplogade vägar då tycker jag
> det viktigaste är att bilen inte är för låg
> (eller har några låga spoilers eller liknande).
>
> Det är förvånande hur man faktiskt kan ta sig
> fram i ganska svåra förhållanden med bara 2WD,
> men om bilen är för låg är det garanterat
> kört.

+1!
Jag hade en gammal Volvo 245:a (ganska bra markfrigång) när jag bodde i Älvdalen för några år sen, och den tuggade sig fram otroligt bra på oplogade småvägar, med nya "högprofils" dubbdäck (185-80-15) och lite extra tyngd (bl.a. stora verktygslådan) i bagageutrymmet... :) Saknar den "pansarvagnen" ibland.

Senast ändrad:
[Köpråd] Biljävel
hjeltman skrev:
> Alfa Romeo 159.
> Mer leende per krona hittar du aldrig.

hos verkstaden...

[Köpråd] Biljävel
dans skrev:

> Det är förvånande hur man faktiskt kan ta sig
> fram i ganska svåra förhållanden med bara 2WD,
> men om bilen är för låg är det garanterat
> kört.

Gäller faktiskt med 4WD också. De gånger jag inte kommer upp för backen hemma är det för att markfrigången på Forestern inte räcker till, eller så är det glashalt helt enkelt.

Audin har nått slags sportpaket så den är låg som få, hoppas det inte blir nån snö i vinter.

[Köpråd] Biljävel
Sjukt många roliga/informativa svar.

Suttit och skavt på internet nu en hel del, man blir hel vimmelkantig. Försöker hålla mitt inlägg kort och allmänt så det inte slutar i wall-of-text @ citat-gröt.

4x4 kanske man ska skippa då. Ofta dyra, inte mer packutrymme än kombi. Måste kolla upp Quaschqaeien dock bara för att den blev så forumhet.

Småbilar i typ polo/golfklass går att finna nya/demo inom budget. Kan man få tag på en sån med krok så skulle det kompensera packutrymmet. Snökedjor@2wd var ett ganska bra tips där faktiskt.

Kia annonserar om 7 års nybilsgaranti, läge att provköra en sån kanske?
7 år är sjukt lång tid, kanske är värt nybilspriset?

Kan konstatera att de nya småkombi-modellerna från VW och Skoda ser najs ut. Golf Sportscombi och Rapid Sapceback. Tyvärr lite för nya och dyra.

Nya punkter då:

* 2wd

* Bensinare (bra för korta sträckor, bilen värms upp fortare också)

* Mindre bil, typ halvkombi med dragkrok, gärna löstagbar; Golf, Polo, Fabia, Leon, Kia osv.

* Ska gå att byta lampor och liknande själv. Vill inte ha en bil där halva motorutrymmet måste tömmas för komma åt strålkastaren. På VW och Skoda går det att byta vet jag.

* Det här med service, hur viktigt är det med märkesverkstad och stämplar i servicebok liknande?

[Köpråd] Biljävel
Ang snöframkomlighet så har bekymret under de senaste årens monstervintrar varit att man får bilen inplogad eller man ska köra igenom vallar. Själva nysnön i sig är sällan ett problem.

Och att 2wd funkar bra i norrland kan ju bero på att de faktiskt plogar vägarna där... Men farsans outback får jobba hårt ibland när det är norrländsk isgata.

Om någon ser en lagrad 240 i nyskick är jag spekulant :)

[Köpråd] Biljävel
Jag körde VW Polo med dragkrok i många år, det är faktiskt väldigt funkis. Behövde man köra stora grejor var det bara att hyra ett släp!

För samma pengar som man får en helt ny snikutrustad VW Up köpte vi precis en Audi A6 quattro med 7000 mil på mätaren, fullservad, välutrustad (bensinvärmare bland annat) och i väldigt fint skick f.ö., men till skillnad från Up:en så tillverkades den för 7 år sen och drar nog dubbelt så mkt soppa. Men den är stor och kommer mest användas till att köra barnvagn och grejor i närområdet.

Mitsubishi har 8 års garanti. Premium-märkena och många andra (Subaru, fransoser) har bara 3, det känns snålt numera tycker jag.

[Köpråd] Biljävel
Mitsubishi Lancer kollade jag lite på också, förutom att jag tycker den är snygg så blev jag förvånad hur billig den var. 8 års garanti låter inte fel heller. Synd att man inte har råd med rallywannabemodellen :P

[Köpråd] Biljävel
Cuprinol skrev:
> T.R.S. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Honda, Subaru eller Toyota/Lexus +
> > rostskyddsbehandling = säkraste korten för
> ett
> > problemfritt bilägande i den prisklassen.
>
> Har inte hittat någon lågmilad Subaru i
> prisklassen. Har dåliga erfarenheter av Toyota,
> vi hade lite olika som tjänstebilar på jobbet
> ett tag, men det var kanske måndagsex. Ska kolla
> vidare.

Om det inte är något hemligt med bilen så var detta skapligt billigt, när det kommer till 2.0 motorn så räcker den till åtminstone när det kommer till 160hk-modellen medan den med 150hk är bra trött. Även lågväxel så du tar dig fram =)

http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_impreza_2_0r_8200mil_50693306.htm?ca=11&w=3

Senast ändrad:
[Köpråd] Biljävel
Mitt tips: Är du inte beroende av bil, köp en gammal bil. Enda anledningen att köpa ny bil är om man vill ha ny bil. Att säga att man vill undvika dyra reparationer när en service kan kosta 15000 kr, tja . Det får man ju minst en bil för, kanske två.

Mvh
/
Passat -96 och volvo 245 -76

Senast ändrad:
[Köpråd] Biljävel
jomper skrev:
> Jag körde VW Polo med dragkrok i många år,

Bra skit att köra bilen med dragkroken :-)

[Köpråd] Biljävel
mytomspunnen skrev:
> Mitt tips: Är du inte beroende av bil, köp en
> gammal bil. Enda anledningen att köpa ny bil är
> om man vill ha ny bil. Att säga att man vill
> undvika dyra reparationer när en service kan
> kosta 15000 kr, tja . Det får man ju minst en bil
> för, kanske två.
>
Man kan leasa en bil privat också.

[Köpråd] Biljävel
Efter succén hos bilprovningen alldeles nyss så rekommenderar jag Passat kombi. Skön att åka i, lastar hur mycket som helst, driftsäker. Köp en med automat och dragkrok så blir bilfärden ännu behagligare.

[Köpråd] Biljävel
Cuprinol skrev:

> Nya punkter då:
>
> * 2wd
>
> * Bensinare (bra för korta sträckor, bilen
> värms upp fortare också)
>
> * Mindre bil, typ halvkombi med dragkrok, gärna
> löstagbar; Golf, Polo, Fabia, Leon, Kia osv.
>
> * Ska gå att byta lampor och liknande själv.
> Vill inte ha en bil där halva motorutrymmet
> måste tömmas för komma åt strålkastaren. På
> VW och Skoda går det att byta vet jag.
>
> * Det här med service, hur viktigt är det med
> märkesverkstad och stämplar i servicebok
> liknande?

Med denna nya spec måste jag rekommendera Golf, hade en kombi 09 etanolare som var klockren. Men skit i etanol och försök hitta en TFSI-modell istället, roligare och modernare motor än den gamla slöa 1.6an.

[Köpråd] Biljävel
Dacia Duster kanske? Ny inom budget, med 4wd. Har aldrig åkt i en men misstänker att den är bättre än ev förutfattade meningar.
Själv köpte jag en Lada Niva precis... Ny! Den har allt man söker samtidigt som den har ingenting. Befriande på ngt sätt ;)

[Köpråd] Biljävel
Det handlar egentligen bara om hur mycket pengar man vill kasta i sjön. Glöm inte att kolla försäkringen också, kostar gärna 500-1000 kr / månad.

[Köpråd] Biljävel
PEK skrev:
> Dacia Duster kanske? Ny inom budget, med 4wd. Har
> aldrig åkt i en men misstänker att den är
> bättre än ev förutfattade meningar.
> Själv köpte jag en Lada Niva precis... Ny! Den
> har allt man söker samtidigt som den har
> ingenting. Befriande på ngt sätt ;)

Nej nej, fick en Dacia som hyrbil på Grancan nyligen (ny, runt 600 mil hade den gått) och det var en bekräftelse av alla fördomar man kan ha. Förutom att den faktiskt höll ihop i två lugna veckor.

[Köpråd] Biljävel
JockeS skrev:
> Nissan Qashqai 2.0 4wd Tekna
>
> Lite synd att det inte tipsas om denna bil, är
> själv ägare av den och är toknöjd efter många
> bilbyten.

Smaken är som baken.

Jag köpte en Qashqai 360, 1.6dCi, i maj 2013 (helt ny).

Det märks att den är monterad i England. Instrumentpanel, glastak, bagagelucka och hjulupphängning bak knarrade. Dörrarna (speciellt bakdörrarna och bagagen) var svårstängda, fick smällas igen för att stängas ordentligt.

Inredningen är av typen plast som lätt repas, teleljud över bluetooth var dåligt, liten grynig GPS/Nedia-skärm och skrynkligt "läder" från fabrik.

Konstig utväxling där ettan är för kort för att komma iväg ordentligt och tvåan för svag för att starta, efter 2000 varv kickar motorn (turbon) igång och den blir ok med tanke på förbrukningen. Ettan trilskades lite och kunde vara svår att läggas i innan den blev varm.

Ljudnivån är hög, satte på Continental Premium Contact men det hjälpte föga. Än värre med smalare vinterdäck.

Halv och helljus är riktigt dåligt, men det kan man alltid komplettera med extraljus.

Mycket kan vara "måndagsexemplar", annat kan förklaras med att bilmodellen faktiskt är sex-sju år gammal. Men jag kan verkligen inte rekommendera den. Hade den inne hos Hedin i Göteborg fyra gånger för att åtgärda diverse småsaker, vissa saker blev bättre, andra inte alls.

Edit: Glömde en sak, svårt att få rätt temperatur i bilen, 17 grader enligt mätarna mätte vi upp till 22. 22 grader på mätarna mätte vi upp till 22. Alltid kvav luft, speciellt i baksätet (trots "blås i taket"-funktionen)

Det jag gillade med bilen var förbrukningen (0.55 efter inkörning) och att den är rymligare än vad man kan tro.

Sålde den i för en vecka sen, då hade den gått under tusen mil.

Senast ändrad:
[Köpråd] Biljävel
Varför inte testa och köpa en riktigt bil? VW Tiguan är ett utmärkt val och med diesel relativt snål, den börjar också att komma ner i pris. Ett bra val helt enkelt.

[Köpråd] Biljävel
matteboy skrev:
> Varför inte testa och köpa en riktigt bil? VW
> Tiguan är ett utmärkt val och med diesel
> relativt snål, den börjar också att komma ner i
> pris. Ett bra val helt enkelt.

Ett problem med VW om man bor i Stockholmsområdet är verkstäderna. Jag gillar bilarna men mina erfarenheter av kontakten med deras verkstadsorganisation skulle få mig att tänka till ordentligt innan jag väljer VW igen. Är bilen lite äldre och man har nån annan bra verkstad som har koll på folka så är det en annan sak kanske...

[Köpråd] Biljävel
Håller med Freeskier till 110% Audi och VW går verkligen bort sämre service och dyrare delar får man leta efter till och med min BMW är mer eller mindre gratis att serva jämfört med dem!

Men visst köper du en helt ny och får alla garantier eller en beg. Som inte gått så långt och kolla då med att den inte gått en meter för långt mellan någon service.

Jag skulle kolla in någon Asiat och def. Inte en diesel om du inte kör längre sträckor.

Vi hade en SAAB 9-3 2,0t -08 förut och den var vi grymt nöjda med men ville han en större bil men du får tag i dem till rena rea priserna.

V70 är annars grym och ett säkert kort :)

[Köpråd] Biljävel
Väldigt mycket går att fixa själv på bilar. Det kräver lite kraftigare verktyg och lite mer tid, men annars är det ingen större skillnad mot cyklar.

[Köpråd] Biljävel
Miss Lycka skrev:
> Det brukar vara dyrt att köpa diagnosprogram och
> interface till databoxen.

Shimano Di2?

[Köpråd] Biljävel
Miss Lycka skrev:
> Det brukar vara dyrt att köpa diagnosprogram och
> interface till databoxen.

Inte alls. ODB2-adapter med bluetooth kostar några hundra, sen installerar man Torque på sin Android-mobil. Det kommer man ganska långt med.

Precis som Geologen säger så går det att skruva mer själv än man tror, det är marginellt svårare att byta bromsbelägg på bilen än på en cykel. Fast grejerna är avsevärt mer massiva. Jag har till och med haft ur växellåda och bytt koppling på en bil som jag av ren princip inte lämnade in på verkstad. Det gick bra det med, tog kanske 20 h totalt. Det skulle ta 5-6 timmar att göra det igen.

[Köpråd] Biljävel
jomper skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det brukar vara dyrt att köpa diagnosprogram
> och
> > interface till databoxen.
>
> Inte alls. ODB2-adapter med bluetooth kostar
> några hundra, sen installerar man Torque på sin
> Android-mobil. Det kommer man ganska långt med.
>
> Precis som Geologen säger så går det att skruva
> mer själv än man tror, det är marginellt
> svårare att byta bromsbelägg på bilen än på
> en cykel. Fast grejerna är avsevärt mer massiva.
> Jag har till och med haft ur växellåda och bytt
> koppling på en bil som jag av ren princip inte
> lämnade in på verkstad. Det gick bra det med,
> tog kanske 20 h totalt. Det skulle ta 5-6 timmar
> att göra det igen.

Skulle till och med sträcka mig så långt att vissa saker är lättare att fixa än på cykeln eftersom att det inte är så jävla pilligt.

[Köpråd] Biljävel
PEK skrev:
> Själv köpte jag en Lada Niva precis... Ny! Den
> har allt man söker samtidigt som den har
> ingenting. Befriande på ngt sätt ;)

Respekt!! Niva är nog världens både bästa och sämsta bil samtidigt, beroende på vilka "glasögon" man har på sig.

OnTopic:
Suzuki SX4 är ett vettigt val, även Suzuki Swift(med dragkrok då) är ett vettigt val, som dessutom är en av få småbilar som finns med 4wd som tillval.

[Köpråd] Biljävel
>
>
> Nej nej, fick en Dacia som hyrbil på Grancan
> nyligen (ny, runt 600 mil hade den gått) och det
> var en bekräftelse av alla fördomar man kan ha.
> Förutom att den faktiskt höll ihop i två lugna
> veckor.

Och då hyrde du vilken modell och spec? Dustern har precis fått facelify och bland annar numera 7" pekskärm och dieslarna är renaults 1.5 somär en av världens mest tillverkade motorer med hög driftsäkerhet.
Dessutom har de bättrat på ljudisoleringen och terrängegenskaperna slår kia hyundai rav4 crv mfl. Med hästlängder. Väntar du dig lyxfinesser är så klart dacia helt fel men som bruksis svårslagna till priset.
Modellerna i förra generationen var riktigt snik men nya generationen är faktiskt riktigt prisvärda.

vw och dsg automaten är en story för sig, säkerställ att garanti finns.

[Köpråd] Biljävel
glitch skrev:
> vw och dsg automaten är en story för sig,
> säkerställ att garanti finns.

Hahaha, DSG-lådan är utmärkt TYSK kvalitet. Om en japansk tillverkare hade haft samma felfrekvens på sina växellådor hade samtliga sålda bilar återkallats och smälts ner varpå företagsledningen begått kollektiv harakiri.

[Köpråd] Biljävel
Vi har en Suzuki SX4 och har bara gott att säga om den. Fyrhjulsdriften är urkopplingsbar vilket gör att skillnaden i förbrukning blir marginell.

I övrigt är den en typisk japan som ger få tillfällen till skatt men heller inga sömnlösa nätter och dessutom pengar kvar i plånboken.

Köp!

[Köpråd] Biljävel
Alltså skulle man slå ut det där med diesel kontra bensin så har vi en skatt på 2.800:- på BMW'n och vi hade då 900:- i skatt på SAAB (biofuel) dock så måste den servas varje år oavsett milantal och BMW varannat år med våra körsträckor (ca 1500) så dieseln blir lite dyrare där. (+att diesel är dyrare att köpa)

Sen drar BMW'n under 0,6 långkörningar och Saaben drog runt 0,7 bensin eller runt litern tror dock inte vi kommer att köpa diesel igen.

Så ja det är jäkla knepigt det här det bästa är nog att helt enkelt skita i att köpa bil :)

Bästa bilaffären jag gjort var en mondeo för 55' som jag bytte in efter ett år och fick 50' för den...

[Köpråd] Biljävel
geologen skrev:
> Väldigt mycket går att fixa själv på bilar.
> Det kräver lite kraftigare verktyg och lite mer
> tid, men annars är det ingen större skillnad mot
> cyklar.

Hmmm. Bilar från vilket århundrade syftar du på?
Jo, byta hjul, tanka bensin och toppa olja går ju bra på bilar byggda på denna sida millenieskiftet.

Med tanke på 1:e posten i denna tråd skulle jag också rekommendera en Roomster. Har själv kört bilar från VW-koncernen sedan 70-talet och funnit Skoda vara de mest problemfria och billigaste i underhåll. Har dock en tjänstebilsMerca f.n. som jag fick ärva.
Även min nästa bil blir tveklöst en Skoda.

[Köpråd] Biljävel
Pfaff skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Väldigt mycket går att fixa själv på bilar.
> > Det kräver lite kraftigare verktyg och lite
> mer
> > tid, men annars är det ingen större skillnad
> mot
> > cyklar.
>
> Hmmm. Bilar från vilket århundrade syftar du
> på?
> Jo, byta hjul, tanka bensin och toppa olja går ju
> bra på bilar byggda på denna sida
> millenieskiftet.

Märkligt. Jag har bytt både bromsskivor, belägg, avgassystem, och olja, filter, tändstift på en bil på denna sidan av millenieskiftet. En Volvo V70 2001:a. Finns säkert fler lättmekade bilmodeller nyare än 2000.

[Köpråd] Biljävel
Pfaff skrev:
> Hmmm. Bilar från vilket århundrade syftar du
> på?
> Jo, byta hjul, tanka bensin och toppa olja går ju
> bra på bilar byggda på denna sida
> millenieskiftet.

Så vad tror du är skillnaden på en bil från 1996 kontra 2014 när det kommer till ex.:

Bromsklotsar/skivor, olja, oljefilter, tändstift, luftfilter, kupéluftfilter, kamrem, hjälpaggergatsrem, styrleder, spindelleder, hjullager, länkarmslagringar, stötdämpare, fjädrar, fjäderbenslagringar, vindrutetorkare, glödlampor/innerbelysning..?

Pfaff skrev:
> Har själv kört
> bilar från VW-koncernen sedan 70-talet

Då vet du inte bättre med andra ord ;)

Tillbaka
Topp