Köpråd. Bra budgetcykel, finns det?

Ejwm

Ny medlem
Behöver lite hjälp av er erfarna med några funderingar. Jag har inte köpt cykel på många (minst 15) år och har inte alls hängt med i utvecklingen.

En dämpad framgaffel måste väl ha längre gaffelben än en stel? Om jag då köper en framdämpad mtb och senare får för mig att byta till stel gaffel, fungerar det utan att hela ramgeometrin blir fel? Finns det stela gafflar som är lika långa som en dämpad?
Har någon svar på detta eller kommer jag kanske aldrig vilja köra odämpat igen? ;-)

Kör nu ganska blandad terräng på en gammal odämpad cykel som inte känns värd att börja byta delar på. Därför har jag funderat på en ny, dock med begränsad budget. Jag förstår att gafflarna som sitter på cyklar för 6, 7 eller möjligen 8000:- inte är så bra (ofta suntour eller möjligen rockshox dart). Men det skulle säkert duga ett bra tag ändå!? Det måste väl finnas andra därute som har eller har haft såna dämpare. Finns det någon som tycker att "de duger" eller tycker alla att de suger?

Bromsar... Nackdelar med skivbromsar jämfört med "vanliga"? Svåra att justera och underhålla eller dyra att laga? Förstår att många föredrar hydrauliska men mekaniska kanske är billigare och enklare att sköta?

Ekvationen är svår att få ihop... Lågt pris, bra komponenter och gärna underhållsfri... ;-)

Förresten, jag har flera gånger läst svar på andras frågor: "Välj hellre odämpat i den prisklassen." Men var hittar jag en odämpad cykel i samma "klass". Och för att gå tillbaka till den första frågan: kan jag senare byta till dämpad gaffel utan att ramgeometrin sabbas?

Det blev ett omfattande första inlägg... men efter en hel del läsande här på Happy förstår jag att det finns många som gärna hjälper till och tycker till.

-Förtydligande: Jag kör blandad terräng där grusvägar ingår som transportsträckor, torra stigar, leriga stigar, steniga och rotiga stigar och backar uppåt och nedåt så brant som jag klarar/vågar. Inga hopp och drops eller avancerad downhill eller trial och sånt... Motionsnivå utan tävlingsambitioner.

Tack på förhand!

Ejwm skrev:
-------------------------------------------------------

> En dämpad framgaffel måste väl ha längre
> gaffelben än en stel? Om jag då köper en
> framdämpad mtb och senare får för mig att byta
> till stel gaffel, fungerar det utan att hela
> ramgeometrin blir fel? Finns det stela gafflar som
> är lika långa som en dämpad?

Ja, det finns stela gafflar som har samma mått (axel-to-crown)som en dämpad.

> Har någon svar på detta eller kommer jag kanske
> aldrig vilja köra odämpat igen? ;-)

Du kommer inte vilja köra dämpat igen...

>
> Kör nu ganska blandad terräng på en gammal
> odämpad cykel som inte känns värd att börja
> byta delar på. Därför har jag funderat på en
> ny, dock med begränsad budget. Jag förstår att
> gafflarna som sitter på cyklar för 6, 7 eller
> möjligen 8000:- inte är så bra (ofta suntour
> eller möjligen rockshox dart). Men det skulle
> säkert duga ett bra tag ändå!? Det måste väl
> finnas andra därute som har eller har haft såna
> dämpare. Finns det någon som tycker att "de
> duger" eller tycker alla att de suger?

Ett alternativ är ju att kika på begagnatmarknaden. för 6-8000 får du en fin begagnad MTB. I bra skick med bra komponenter!
>
> Bromsar... Nackdelar med skivbromsar jämfört med
> "vanliga"? Svåra att justera och underhålla
> eller dyra att laga? Förstår att många
> föredrar hydrauliska men mekaniska kanske är
> billigare och enklare att sköta?

Skulle säga att den enda fördelen med V-bromsar är att de är lättare, och billigare.

>
> Ekvationen är svår att få ihop... Lågt pris,
> bra komponenter och gärna underhållsfri... ;-)
>
> Förresten, jag har flera gånger läst svar på
> andras frågor: "Välj hellre odämpat i den
> prisklassen." Men var hittar jag en odämpad cykel
> i samma "klass". Och för att gå tillbaka till
> den första frågan: kan jag senare byta till
> dämpad gaffel utan att ramgeometrin sabbas?

I det sammanhanget tror jag ofta att det menas att du kanske ska kika på en cykel som inte är heldämpad. Hur som haver är många ramar idag anpassade för en geometri med framdämpare, även om de säljs som helstela.

>
> Det blev ett omfattande första inlägg...
> Tack på förhand!

Lycka till /
Crallan

Jag befinner mig i ungefär samma situation som du Ejwm. Har inte cyklat mtb på många år, jag har en 4 år gammal crescent i 4000kr klassen men märker att den inte räcker till i mitt nya intresse i skogen. Budgeten som småbarnförälder med osäker arbetsmarknad är inte stor. Jag har därför tittat på blocket och köp och sälj här i några veckor. Det dyker upp cyklar för runt 5000 kr hela tiden som verkar vara riktigt roliga. Verkar inte finnas något riktig marknad för dem heller för alla är fortfarande kvar efter 14 dagar. Tyvärr har jag inte pengar nu, annars hade jag redan slagit till på en av dem. Får se till hösten...

Jag skulle kunna länka in en del av annonserna jag hittat men jag tror det bryter mot forumreglerna med annonsering. Skicka pm till mig om du är intresserad.

PappaG skrev:
> Jag skulle kunna länka in en del av annonserna
> jag hittat men jag tror det bryter mot
> forumreglerna med annonsering.

Det tror jag inte. Folk frågar ofta om råd och länkar till annonser.
En billig gammal hoj kan bli kalaskul med schyssta hjul och däck.

Lycka till
/johan

Ok, här är några jag hittat de senaste veckorna.

Trek fuel 80 6000 kr
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=33986

Mountainbike GT 4.0 4700 kr
http://www.blocket.se/gavleborg/Mountainbike_GT_4_0_21933805.htm?ca=13&w=3

Focus fat boy 6000 kr
http://www.blocket.se/skaraborg/Ny_focus_fat_boy_21941319.htm?ca=13&w=1

GT Zaskar 3800 kr
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=34237

Jag vet inget om skicket eller om de är prisvärda, det är bara några av dem jag tittat på. Har som sagt inte råd att köpa något nu.

crallan skrev:

> Du kommer inte vilja köra dämpat igen...

Hmm, jag har förstått att somliga tycker bättre om odämpat och andra föredrar dämpad gaffel, odämpat bak. Är det någon som har en uppfattning om fördelningen? Lite nyfiken bara...

Och ja, heldämpat är uteslutet.

Tack för tipsen. Ska hålla ögonen öppna på blocket etc. Har bara hunnit söka lite snabbt nu (på arbetstid...) men hittar inte så mycket som verkar värt att titta på. Söker i Skåne, helst nära malmö/lund så tyvärr är inte dina tips, PappaG, aktuella för mig...

Jag har sett en tråd med tips för begagnatköp. Ska leta upp och läsa när jag har mer tid...

Var det ingen som ville tycka till om de billiga dämpargafflarna? ;-)

/E

Tjena! Köpte en Focus Fat Boy förra våren, hade den i drygt en månad innan den blev stulen så jag han inte cykla mer än ett par gånger på den. Blev först vansinnig på framdämparen, men efter att ha justerat den lite bättre så funkade den riktigt bra, med tanke på priset. Jag betalade 8000 för en NY cykel för ett år sedan, vet inte vad de ligger på idag, men för runt 10000 får man mycket cykel för pengarna. Efter Fat Boy cykeln, tog jag tillfället och bytte upp mig till en Focus Fire Edge, heldämpad. Kostar några tusenlappar extra, men det är inget jag ångrar. Att köpa cykel med stel gaffel ser jag som helt uteslutet. Det går att köra så mycket snabbare när det är lite stökigt, och man skonar handleder med mera väldigt mycket med en framdämpare.

Gustav_Holmdahl skrev:
>
> Det går att köra så mycket
> snabbare när det är lite stökigt, och man
> skonar handleder med mera väldigt mycket med en
> framdämpare.
>

Precis vad jag tänkte. Kan tänka mig att köpa begagnat om skicket verkar bra... annars blir det nytt i butik så jag kan prova storlekar och så. Risken är kanske att den högre utrustningsnivån på en begagnad för samma pengar som en ny inte lönar sig om den visar sig vara i sämre skick än man trodde...
Postorder är uteslutet.

/Erik,
odämpat, rasslande skrammelåk.

> Postorder är uteslutet.
>
> /Erik,
> odämpat, rasslande skrammelåk.

Varför är postorder uteslutet om man får fråga? Så roligt är det ju inte att betala extra bara för att köpa dem lokalt. Tycker jag i varje fall. Sedan kan man få mycket bra svar här på forumet. Ingen fråga är för dum.

Skäl till att köpa lokalt: man får prova cykeln i förväg och jämföra flera olika cyklar, man får ofta med gratis eller rabatterad service, garantiärenden kan ev. komma att skötas smidigare, man kanske tycker det är trevligt att det finns en lokal cykelaffär och vill stödja denna. Det finns säkert många fler skäl också...

Puffert skrev:
>
> Varför är postorder uteslutet om man får
> fråga? Så roligt är det ju inte att betala
> extra bara för att köpa dem lokalt. Tycker jag i
> varje fall. Sedan kan man få mycket bra svar här
> på forumet. Ingen fråga är för dum.

Jag håller med quid.

Framför allt vill jag kunna prova och jämföra. Det är också ett argument för att köpa nytt istället för begagnat. Provar jag en cykel kanske den känns ok men har jag möjlighet att jämföra med andra kan jag välja den som känns mest ok istället för "bara" ok.

I butik, förutsatt att det är en duktig säljare, hoppas jag få lite råd också. Bara för att jag tycker jag sitter bra på cykeln jag har nu betyder inte det att jag sitter "rätt", bara att det är invant. Det som först känns ovant eller konstigt i butik kanske blir perfekt efter några mil i skogen. Förhoppningsvis kan då en kunnig säljare se vad som är "rätt" sittställning för mig.
Hur som helst kan jag inte avgöra vad som passar genom att läsa måttabeller och kolla geometri... Det går säkert bra för dem som provat lite olika och vet vad de tycker om.

Att kunna ta med cykeln till butiken och fråga/klaga/få hjälp är förstås också ett plus.

Om något lockar med postorder så är det förstås bättre priser och större sortiment, men...

/Erik

Tillbaka
Topp