[Köpråd] Bra Pendlar/Lvg-racer?

Nomis

Ny medlem
Har nu tröttnat på att cykla till jobbet (2*2 mil) på min kronan-cykel. Är på jakt efter en bra instegs-racer som man ska kunna pendla med i stort sätt varje dag men också palla med längre turer på en 20-25 mil... Några tips? Eftersom jag nyligen har varit student så är ekonomin begränsad...

Idag korsar jag inte mindre en 6 järnvägskorsningar, dvs 12 om dagen. Hur klarar sig däck och fälgar på en racer?

Alla tips och ideér motages tacksamt!

Simon

Alla räsrar klarar dina krav kan man ju säga.
Hjul klarar sig utmärkt över några små försänkta järnvägssår. Mitt förslag är änå att du köper en cykelcross. De har plats för lite grövre däck som man ibland vill ha när vädret är småjobbigt under den mörkare årstiden. tex Ciclib har prisvärda sådana cyklar.

Jag pendlar själv på en surly crosscheck 2x25km några gånger i veckan. Det är en stålram. Onödigt tung om man har bråttom kanske, men skön och tålig och bra till allt utan att glänsa någonstans.

Tack för svaret,

sitter och kollar just nu.. ser smidigt ut..bara byta däck om man ska ut och smiska lite landsväg...

Om du inte vill ha en cyclocross så kan du ju alltid köpa en racer och köra med kronan cykeln när det är dåligt väder o.s.v

Jag sitter och o kollar efter billiga racers, finns en hel uppsjö att välja mellan. Kolla på växlarna vilka reglade du tycker är skönast, Shimano, Campagnolo eller Sram. Jag tycker Campagnolo verkar sköna och bra och då kan man ju kolla på cyklar som har en sådan grupp främst (typ italienska hojjar).

//Henrik

gbghenke skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du inte vill ha en cyclocross så kan du ju
> alltid köpa en racer och köra med kronan cykeln
> när det är dåligt väder o.s.v
>
>

Jo tanken har slagit mig.. Största problemet är just kvaliten på vägen, ibland är det nylagd asfalt och på andra ställen har asflaten legat sen strax efter istiden... + alla järnvägskorningar.. så mitt bekymmer är väl framför allt hjul/ekrar/fälg känns det som, vill ju inte byta däck varje dag man åker till jobbet. På en cx får du ju plats med lite större/bredare däck...

Fast en racer lockar nog allt lite mer....

Så länge du inte gör så här -
borde du klara dig ganska bra med en racer. Dom tål lite mer än vad man tror i form av järnvägsövergångar osv. Byta däck på en cykelkross gör man aldrig, blir så omständigt om man vill ut på en runda. Tja, min uppfattning iaf.

25 mm däck, 36 ekrar i trekryss så klarar du i princip de flesta väglag, även grus. De flesta ramar klarar 25 mm däck. Problemet är väl snarare stänkor. Det är ett krav för mig iaf, på en pendlarhoj.

Säg istället hur mkt du är villig att ge så blir det nog lite enklare. Och ja, campa är skönare än shimano.

Jag skulle inte tro att det är ett bekymmer att köra över lite järnvägsövergångar med en racer. Jag åker ofta över järnvägsspår med min racer och har inte haft några skeva hjul eller punkteingar pga det. Det går ju faktiskt att klämma dit lite bredare däck än de som cykeln levereras med, på dom flesta lvg-hojjarna går nog upp till 28mm däck på (men mät noga innan på både ram och gaffel).

Lutar då mot en racer med 25 mm däck då...eller liknande..

Hur ser det ut med fästen för skärmar på racercyklar? Har noll koll

Troligen blir det en beg. för runt 7-8k skulle tro, det allt budgeten tillåter och man vill ha en cykel innan snön faller...

Vissa av dom biligare cyklarna kan ha fästen för skärmar men det är ganska så ovanligt att det finns vad jag vet. Det finns skärmar som inte behöver några ramfästen utan har egna klämmor att sitta fast med.

Tillbaka
Topp