Köpråd brukscykel för kortare stadspendling

turbodata

Ny medlem
Jag tar gärna emot tips på bra brukscykel för åretruntcykling ca 8 km varje dag (mestadels stadstrafik).
Mina önskemål är remdrift för att vara så underhållsfri som möjligt.
Bra stänkskärmar.
Möjlighet att kunna montera dubbdäck (helst 622 däck).
Möjlighet att kunna montera Ortlieb Office Bag med QL3.1-fäste på pakethållaren eller annat stag.

Jag har spanat lite på Trek L500
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/rekreation/l-serien/l500/p/21986/

Finns det andra lämpliga alternativ?

Senast ändrad:
då börjar vi med tiotusenkronorsfrågan (bokstavligt):

ska du parkera den någonstans där du får behålla den? lås har minimalt värde i våra dagar med batterivinkelslipar och portabla armeringsjärnskapare. och cykelförråd bostadsfastigheter är i många fall ungefär lika bra som att ha cykeln på gatan.

om svaret är nej röstar jag på något osäljbart för buset, t ex en stealth 26a med lättrullande däck och bra utväxling, och/eller en brompton.

om svaret är ja, fortsätt drömma.

kais01 sa:
... något osäljbart för buset, t ex en stealth 26a med lättrullande däck och bra utväxling...
Dom är inte alls osäljbara på gatan, mest här inne på Happy där alla är moderna och extremt trendkänsliga som det gäller. ?

raderat felpost pga Lingon

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
kais01 sa:
... något osäljbart för buset, t ex en stealth 26a med lättrullande däck och bra utväxling...
Dom är inte alls osäljbara på gatan, mest här inne på Happy där alla är moderna och extremt trendkänsliga som det gäller. ?

allt går att sälja, men buset vill ha snabba affärer och lämplig utdelning för mödan. det tycks de inte får med 26or, särskilt herrmodell och icke mtb.

kais01 sa:
Örjan Lax sa:
kais01 sa:

allt går att sälja, men buset vill ha snabba affärer och lämplig utdelning för mödan. det tycks de inte får med 26or, särskilt herrmodell och icke mtb.

Jag kommer att parkera den i Uppsalas cykelgarage vid resecentrum. Det är möjligen marginellt säkrare än att parkera vid ett vanligt cykelställ... Under vissa tider på dygnet bemannas garaget av kommunens cykelvärdar.
Jag ska kolla upp Cube, det kan vara ett bra alternativ.

Kolla upp BMC Alpenchallenge.

Angående Uppsalas cykelgarage, vad menas egentligen med att värdar bemannar cykelgaraget? Det finns ju ett fikarum, men det ligger ju avskiljt. Vad innebär detta i praktiken? Ifall någon hör en vinkelslip på morgon- eller eftermiddagsfikat så kanske de lyfter på rumpan om de känner för det? När jag kollade in garaget mitt på lunchen låg det helt öde.

parkering vid resecentrum? låter ändå som solklart läge för en icke stöldbegärlig cykel. alltså inte dam, inte 622-fälgar.

men mitt val skulle vara brompton. den åker med på tåget.

Murdock sa:
Kolla upp BMC Alpenchallenge.

Angående Uppsalas cykelgarage, vad menas egentligen med att värdar bemannar cykelgaraget? Det finns ju ett fikarum, men det ligger ju avskiljt. Vad innebär detta i praktiken? Ifall någon hör en vinkelslip på morgon- eller eftermiddagsfikat så kanske de lyfter på rumpan om de känner för det? När jag kollade in garaget mitt på lunchen låg det helt öde.

Ska kolla BMC, tack för tipset! Jag vet inte riktigt vad det innebär men jag tror ungefär som jag skriver att det möjligen är marginellt bättre än ett vanligt cykelställ ur säkerhetssynpunkt. Det finns inte några 100% att få behålla något av värde oavsett om det är en dyr jacka, klocka eller cykel.

det är ganska nära 100 procent om man inte lämnar cykeln parkerad alls.

genomsnittligt säljs det i sverige ca 4 gånger så många cyklar som stjäls, alltså kan man räkna med att man klarar sig i ca 4 år.

turbodata sa:
Vet du om det finns fästen för pakethållare eller annat stag för montering av packväskor på Alpenchallenge?

Det finns det inte. Vill du frakta grejjer så ska du inte ha BMC. Tycker du Cube är för "billigt" så köp en Veloheld eller en Trek eller nåt annat istället.

uandt sa:
turbodata sa:
Vet du om det finns fästen för pakethållare eller annat stag för montering av packväskor på Alpenchallenge?

Det finns det inte. Vill du frakta grejjer så ska du inte ha BMC. Tycker du Cube är för "billigt" så köp en Veloheld eller en Trek eller nåt annat istället.
Hmm? Det finns ju tydliga fästen för pakethållare bak och hål för skärmar på iaf 02an. Bara att eftermontera en pakethållare och hänga på väskorna? Om sedan avståndet mellan bb och dropouts bak är tillräckligt långt från varandra för att inte sparka i väskorna med hälen vågar jag inte svara på, beror ju på fotstorlek, geometri osv.

På min 01a finns inget sånt i alla fall. Sen ska man nog inte lyssna på mig när det gäller BMC eftersom jag ha 2 st och jag tycker båda cyklarna är överdesignat skräp, alltså, jättebra cyklar att cykla på men fortfarande överdesignat skräp

raderat felpost pga Lingon

kais01 sa:
parkering vid resecentrum? låter ändå som solklart läge för en icke stöldbegärlig cykel. alltså inte dam, inte 622-fälgar.

men mitt val skulle vara brompton. den åker med på tåget.

Ja den lär inte stå många dagar! Snart stulen sa Bull.

Örjan Lax sa:
Cube däremot är utvecklad och designad i Bayern, precis som BMW. ? ?

(Obs ej skämt)
Vad får du i ersättning för att du håller på och spammar i forumet med dina tröttsamma CUBE-förslag?
Hoppas för din egen del att det inte är nån cykel från cube. ???

Lingon sa:
Örjan Lax sa:
Cube däremot är utvecklad och designad i Bayern, precis som BMW. ? ?

(Obs ej skämt)
Vad får du i ersättning för att du håller på och spammar i forumet med dina tröttsamma CUBE-förslag?
Hoppas för din egen del att det inte är nån cykel från cube. ???
Jag får ingen ersättning, bara gliringar och ogillande från såna som dig Lingon.

Varför anser du det vara tröttsamt? Spammar? Jag tipsade om två cyklar helt enligt TS krav och önskemål!

Ber om ursäkt, ska väl sluta med det då om det bara uppfattas som spammande! Vad rekommenderar du själv för cykel då? Nej, det är lättare att hacka på folk än att själv bidra konstruktivt. Nolla! Jag försöker bara seriöst hjälpa folk på forumet, men det blir inget mer nu.

(jaha, då var även denna dag förstörd också av en irriterande och nedvärderande individ på Happy, fy faan...)

Sluta med gnället nu. När man inte längre kan köpa remdrivna ikeacyklar är Cube billigast. så vill man ha rem på en cykel man ställer vid station är det ju där man måste börja.

Finns ju ganska många remdrivna tyskar och en del som tex Böttcher är nästan lika billiga som Cube och det finns en billig Canyon som helt plötsligt blir ganska dyr när du ska ha saker som skärmar och dynamo. Inget fel att reka Cube i det här läget

Tillbaka
Topp