Köpråd Camber Comp carbon 29

Daniel Nstrom

Ny medlem
Hej, är ny på forumet, har läst hela sommaren då jag började cykla i våras. Har hittills kört HT 29" med 19" ram och tyckt det var helt super.

Jag behöver eran hjälp nu. Har hittat en Camber MEDIUM 2013 till riktigt bra pris. Jag är 182cm lång och har benlängd på 88-89cm, vilket är långt!! Visst gör väl detta att jag borde ha kortare för överkropp(mindre ram) men högre sadel? Eller blir det galet?
Specialized rekommenderar 168-178cm på medium.....

Kan jag byta styrstam och höja sadeln tillräckligt för att få det att gå ihop? Jag cyklar mest teknisk stig och utför, men klättrar också massvis. Är lättviktare på 65 kg om det har någon betydelse.

Flyttar från Oslo till Uppsala om en månad, osäker på utbudet och nivå på stigar där dessutom. Är det planare där än här i skogarna kanske en större är att föredra??

Råd?

Nu har jag en Stumpjumper 2013, men skulle inte vilja ha en mindre till mina 183cm och jag cyklar tekniska stigar i Uppsala. Det är rätt uppfattat att det inte är jättekuperat här :-) Finns gott om backar men alla ligger på åsarna och är därmed korta och icke-tekniska.

Välkommen till Uppsala! Skriv i de olika Uppsala-trådarna när du vill bli guidad :-)

Jag skulle tro att en medium blir för litet föt dig. Jag har kört L på tre specialized-hojar nu och mindre hade jag inte velat att nåhon av dem var. Den nuvarande skulle gärna få vara lite större. Jag är 184cm.

Tack! Jag har redan snokat i Uppsalatrådarna, ni kommer att höra från mig!
Du glömde skriva vilken storlek du har. Men antar att du har en L?

Har lyckats komma fram till detta.
Min nuvarande HT har Stack 649 Reach 404
Camber M har Stack 601 Reach 418

Är det troligt att jag kan få denna M att passa mig? Jag gillar att sitta någorlunda upprätt.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle tro att en medium blir för litet föt
> dig. Jag har kört L på tre specialized-hojar nu
> och mindre hade jag inte velat att nåhon av dem
> var. Den nuvarande skulle gärna få vara lite
> större. Jag är 184cm.

Ja, du har säkert rätt. Jag är faktiskt 182.5 också men försöker försvara att köpa denna här. :)
Priset är 11000kr för en välvårdad 2013. Det är väl ett kap?

Jag har nu avböjt medium-cambern. Eftersom nästan alla sa L så väntar jag tills något nytt dyker upp. Har även börjat leta 2015 modeller till bra priser. Var inne på specialized-butik och blev rekommenderad av ett "epic-fan" till säljare att skaffa en epic och köra med lite grövre däck och byta styrstam till kortare för mina ändamål.

Jag vill ha en rapp, lekfull cykel med SJÄL. Han i butiken fyllde även i sina epic-argument med att cambern var lite "plan"...
Jag har testat en Genius 27,5 det är all min erfarenhet från FS. Den var både slö och trist jämfört med min HT 29". Visst gungade den när man landade och man slapp trampa i kuperat men var liksom ingen feeling i den!!

Cambern känns rätt på pappret då jag har för avsikt att köra svår teknisk terräng både utför och uppför. Men är epic också kapabel till det?

Någon möjlighet att provcykla dom och jämföra? Det gjorde jag, i mitt fall blev det en epic wc. Grymma hojar båda två även om dom har lite olika egenskaper.

Läderlappen skrev:
> Någon möjlighet att provcykla dom och jämföra?
> Det gjorde jag, i mitt fall blev det en epic wc.
> Grymma hojar båda två även om dom har lite
> olika egenskaper.

Cyklar du även stenigt, rotigt, droppigt och hoppigt med den? Är inte den lite flackare i gaffelvinkeln så den är lite mer "ostadig"? Testar jag en epic är jag säkert såld direkt, jag har nog bara fördomar att den skulle vara för race och långlopp!
Jag kanske kan ta mig till Specialized-concept store i veckan faktiskt. Lär nästan göra det för blir galen av detta.. :)

Han erbjöd mig epic comp carbon 2015 för 30000kr, 8000kr i avslag sa han. Kan säkert pruta ner den till 28000 nånting. Men då lär jag gilla cykeln för är långt över min tänkta budget :) Är det ett bra pris eller normalpris för en fjolårsmodell?

Senast ändrad:
I mitt fall blir det en combo av långlopp och stigcykling. Vad gällande teknisk nivå på cyklingen så är jag klart mesigare idag än för 25års sen trots bättre grejor. Troligtvis blir du inte begränsad av epicen,men är det mer fokus på stök så finns ju den här cambern oxå:http://www.erlan.se/cyklar/specialized/mtb/fulldampade-xc-modeller-c-3030-1.aspx

Var själv på väg att köpa en Epic. Väldigt nära, till och med. Det är en bra hoj, klättrar väldigt bra på stig. Dock är Brain en smaksak. Jag ser Brain bak som ett mellanting mellan en HT och en FS. Den dämpar det nödvändigaste, men inte mer. Den ger inte det självförtroendet i stök som en traditionell FS ger. Valde till slut en FS utan Brain eftersom jag har fokus på stig. Det finns gott om lektyr om Brain om du googlar.

Så mitt råd är det gamla vanliga; prova.

Oggler skrev:
> Om man ställer braindämparen så den inte
> låser. Har man inte då en FS utan brain?

... med fasligt mycket gung. Usch säger jag. Köp en Camber istället.

Oggler skrev:
> Om man ställer braindämparen så den inte
> låser. Har man inte då en FS utan brain?

Jo, en FS utan Brain och utan manuell lockout. Tillsammans med ett länkage som Specialized själva beskriver som "Active". Ska man ha Brain så ska den vara på :)

Edit: För övrigt så skulle det eventuellt kunna funka helt ok om man kunde ändra mellan Brainens lägen under färd. Det gick iaf inte på den 2015-modellen jag lånade hem en helg. Vredet sitter på Brain-enheten precis vid bakre hjulaxeln.

Specialized har kommit en en ny Brain till Camber som låter de första 25% av slaget vara. Ska tydligen vara rätt följsam.

Senast ändrad:
Jag är 185 lång med ~90 cm benlängd. Igår provade jag en Camber Evo i storlek XL (har också provat den en gång förut), och jag gillade den skarpt. Visst var den liiiite stor, men jag skulle aldrig i helvete ens fundera på M om jag var du. Large blir nog perfekt.

Det som slog mig (igen) var hur mjukt och fint baklänkaget betedde sig. Betydligt följsammare än min Banshee Phantom, men också gungigare och mindre trampeffektivt. Jag tyckte mig också känna att bakramen var rätt ordentligt flexig.
Hur som helst har Evon en synnerligen trevlig geometri för stigcykling. Vet inte riktigt hur icke-Evon är, men antar att den bara är en skvätt brantare och därmed också rappare.

Efterlyser nu Camber i olika butiker både i Sverige och norge. De säljer ut Comp carbon för 26-27000kr vilket är OK antar jag, mer än dubbla min budget men vill ha styvheten från kolfibern och en bra grund att bygga på ett par år.

Någon som vet en butik som har Camber 2015 kvar? Gärna 10-20 mil från Uppsala. Eller som har möjlighet att skicka till Uppsala.

PS kom gärna med input angående mitt köp. Är det mer värt att köpa en Comp alu 2016 kanske?

Senast ändrad:
Nu har jag varit på specialized i Oslo. Suttit Camber 2016 och SJ 2016. Stumpjumpern är nog lite väl gungig för mig, kostar dessutom också 6000kr mer! Men känns som att det kvittar vilken av dom jag köper. Bägge är cyklar att växa i.

Cambern har ju fått en ny geo och verkar helt GRYM i år. 120mm är standard och den är mer som 2015'
s evo tydligen, enligt specialized-säljare ännu finare tunad för att vara en riktigt snabb stigcykel.
När jag jämför geon på 2015/2016 är det Chainstay length som är kortare på 2016, samt gaffeln är 1,5 grad flackare. I övrigt ganska lika.

Så nu kan jag antingen köpa 2016 COMP för 24000kr eller köpa Comp carbon 2015 för 27000kr.(13000kr i avslag)

Det lutar ju åt en 2016 nu måste jag säga..

Tar gärna emot tankar kring detta, ska låta det sjunka in någon dag och försöka komma fram till vad som är mest värt!

Kolfiber är ju alltid kul men det är ju ändå ramen som är grunden i hela hojen. Om geometriförändringarna är sådana att du anser att det skiljer tillräckligt mycket till 2016 års fördel skulle jag (om jag var du) ta den. Åas är ju inte komponenterna helt ointressanta. Om det har snikats på 2016 när det kommer till gaffel etc så KAN ju det vara en anledning till att tänka tvärtom. Trist att "behöva" uppgradera gaffeln för "vadnuensköngaffelkankosta" pengar om det nu är så, vilket jag inte säger att det är.

Men korta kedjestag och många PoE är alltid bra på happy!!

Oavsett val kommer du ha superkul på din hoj. Det är jag rätt säker på.

Johan A skrev:
> Kolfiber är ju alltid kul men det är ju ändå
> ramen som är grunden i hela hojen. Om
> geometriförändringarna är sådana att du anser
> att det skiljer tillräckligt mycket till 2016
> års fördel skulle jag (om jag var du) ta den.
> Åas är ju inte komponenterna helt ointressanta.
> Om det har snikats på 2016 när det kommer till
> gaffel etc så KAN ju det vara en anledning till
> att tänka tvärtom. Trist att "behöva"
> uppgradera gaffeln för
> "vadnuensköngaffelkankosta" pengar om det nu är
> så, vilket jag inte säger att det är.
>
> Men korta kedjestag och många PoE är alltid bra
> på happy!!
>
> Oavsett val kommer du ha superkul på din hoj. Det
> är jag rätt säker på.

Växlar, bromsar och fälgar är mer eller mindre detsamma. 2016 har dock bredare fälgar och dropperpost som standard. Vad gäller dämparna har jag ingen aning;

Comp Carbon 2015
REAR SHOCK Custom FOX Float CTD Evolution w/ AUTOSAG, air spring, lockout, rebound adjust, 197x48mm
FORK FOX Float CTD Evolution 29, air spring, tapered steerer, Climb, Trail, Descend settings and rebound adjust, 15mm thru-axle, 110mm travel

Comp 2016

REAR SHOCK FOX Float Performance DPS, AUTOSAG, 205x53mm
FORK RockShox Revelation RC3 29, Solo Air spring, 120mm travel, 3-position compression adjust, rebound adjust, tapered steerer, 46mm offset, 15mm Maxle Lite thru-axle

Jag får mer och mer uppfattningen att comp 2016 är en ganska genomtänkt cykel?

Senast ändrad:
NickPick skrev:
> http://m.specialized.com/us/en/bikes/mountain/camb
> er/camber-comp-29
> Har camber ALU 2016 dropper verkligen...?
>
> Ring pp cykel i Sandviken. Dom har 2016 i lager
> (hade även några 2015 för nån vecka sedan).
> Där har du chans att provcykla storlekar.
> Tror dom tävlar på camber också.
>
> Om jag bara kan motivera det så köper jag en
> Camber 2016 till våren.

Nä. Det har den inte, jag måste ha missuppfattat säljaren eller så var han själv inte helt insatt i specen.

Om jag inte minns fel skiljde 400 gram mellan Carbon och comp, han vägde en kund-comp 2016 storlek XL 14,05kg med dubbdäck, och Comp Carbon 13,6 med dropper då.

Jag börjar bli rätt såld på den från 2016. Även om jag får hacket vassare cykel från 2015. De bredare fälgarna på 2016 ger ju också extra poäng. Har läst om dämparna och de verkar vara klart godkända!

Bakväxeln, SRAM GX, helt okänd för mig.. Men antagligen nog för mig cyklar på Deore XT nu och tycker det är helt prima.

Tillbaka
Topp