[Köpråd] Camelbak

Hanson

Aktiv medlem
[Köpråd] Camelbak
Jag märkte i lördags att det faktiskt kan vara bra att ha en CamelBak när man cyklar.
Det jag inte är hundra på utan det jag vill ha hjälp med är att lista ut hur stor rygga
som är lagom. Vilken storlek rekomenderar ni? Kan tänka mig att man kan behöva ha med sig
pump, extra slang, lite verktyg, lite mat och kanske t.o.m. en mini-termos kaffe! Utöver det
bör det gå ner en regnjacka alt. tröja.

Är 2L vatten lagom eller bör man satsa på en som rymmer 3L?

Tacksam för svar
Nybörjaren som fått smak för Happy rides!!

Senast redigerad av en moderator:
[Köpråd] Camelbak
Jag kör en M.U.L.E, vilket står för Medium to Ultralong Endevours. Jag har plats för ett par slangar, en banan eller två, lite verktyg och tre liter H2O. Jag har för mig att H.A.W.G:en är större, om du ska ha plats för en jacka också. Jag tycker absolut att du ska satsa på en rygga som rymmer tre liter aqua.

Förresten, skit i kaffet - det spyr man av efter några pulstoppar.

/Marcus

[Köpråd] Camelbak
Jag använder en Camelbak vantage http://bike-components.de/catalog/C...+2008?osCsid=16a356a0db2be5ab81efb83167d66a96 visst den är stor men jag tycker den är perfekt för då vet jag att jag alltid får med mig allt. Sen har jag inget imot att ha stora ryggsäckar. Kan tilläga att storleken inte är störrande heller när jag cyklar.
Vad det gäller fär storlek på blåsan så har jag 3l men har aldrig druckit upp allt vatten i den så jag skulle nog klara mig på 2l men tycker att det är bättre att ha för mycket. Efter som det sitter på ryggen känns inte vikten alls heller.

[Köpråd] Camelbak
Grusha skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder en Camelbak vantage
> http://bike-components.de/catalog/Camelbak/Vantage
> +30+Rucksack+Modell+2008?osCsid=16a356a0db2be5ab81
> efb83167d66a96 visst den är stor men jag tycker
> den är perfekt för då vet jag att jag alltid
> får med mig allt.

Jag valde en Camelbak Lobo för jag vill inte ha med mig allt.

[Köpråd] Camelbak
Jag köpte en CamelBak H.A.W.G http://www.camelbak.com/?siloID=2&prodID=129 här på köp/sälj, den militära varianten som jag är grymt nöjd med. Den är vattentät och svart (man gömmer den lätt i en buske om man vill Frirajda t ex.) samt massa remmar och dyl för att spänna fast spade, såg, hammare och dyl. Det enda som är kast med den är själva blåsan som är helt omöjligt att torka ur på ett enkelt sätt (som alla andra CamelBak blåsor), skall byta ut dem mot en Source blåsa snarast. Rymmer 18L packning (har remmar för förminskning) och 3L vätska. Ryggan sitter bra och bekvämt. Så vill du ha en större vätske system så kan jag rekommendera den.

Senast redigerad av en moderator:
[Köpråd] Camelbak
Tänk på att man inte måste fylla en trelitersblåsa till brädden. Storleken är bra att ha ibland och jag skulle aldrig välja en mindre, men för det mesta fyller jag den bara halvvägs.

Vad gäller storlek på ryggsäcken så beror det främst på hur du tänker använda den? En 12 timmestur under vinterhalvåret kräver ju betydligt mer utrustning än en entimmesrunda hemmavid på sommaren.

[Köpråd] Camelbak
Det är en 3 liters som är mest användbar. Fördelen är att du behöver inte fylla den fullt varje gång utan bara när du ska cykla lite längre. Jag kör med en Camelbak HAWG 3 liters, som rymmer det mesta. Packvolymen är väl runt 12-14 liter, rymmer lätt slang, verktyg, pump, kläder, termos, mobil och kamera. Kör oftast med bara 1.5 liter i den, för kortare turer på max 3 timmar. Drar jag iväg och kör en long ride, så räcker 3 liter i ungefär 6-7 timmar.

Här finns de till bra pris: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=23898
23898.jpg

/Leo

[Köpråd] Camelbak
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo: Är din civila H.A.W.G vattentät?

Om den någonsin har varit det så är den nog urtvättad och otät numera. Har en -03:a, kan hända att de nyare är det? Inte för att jag brukar bada med den men... ;-) Packar ändå allt som är fuktkänsligt, som mobil och kamera, i plastpåsar om det regnar ute.

/Leo

[Köpråd] Camelbak
Leo: Ok, skulle din civila någon gång sjunga på sin sista vers så kan jag rekommendera den militära varianten. Den är väl inte badtät men regn och rusk tål den (är gummibehandlad inuti). Anledningen till min fråga var för att jag funderade på den civila H.A.W.G först.

Tillbaka
Topp