Köpråd: Canyon 2015: Strive eller Spectral?

Är nojig över att M är för liten!
Har en medium fs nu och den känns liten... Och vill inte gå på den minan igen.

Tänker som så att med en L går ju alltid korta stammen något, är ju 50 på spectralen original.
Sen känns en större cykel lite tryggare utför med har jag fått för mig...

Svårt som fan det här ju, förmodligen omöjligt att få ett svar över en dataskärm med :(

Årets Spectral är lite längre än fjolårets.
Du kan ju dessutom alltid byta storlek kostnadafritt hos Canyon.

Det är ju gött att veta att då går och byta storlek om man känner att det blir fel!
Kollade en gång till på canyon:s hemsida och då blev jag L.
Verkar som jag blev det när jag ändrade benlängd till 88. Ligger typ 87-88 beroende på hur man mäter....

Som sagt, har någon en spectral i södra Sverige i L eller M så bara hör av er :)

Har dina mått och en årets 7.0ex i M. Tycker den käns helt rätt i storlek men jag gillar inte stora cyklar. Skulle säkert kunnat ha en L och gillat den om jag bara trivts med lite större cyklar. Förutom styrstam går det ju även att byta styret om man vill ändra åkställning. Styret den kommer med är tämligen rakt. Men som sagt bäst att prova och hopas du hittar nån i närheten att testa.

Ja lättast att få testa!
Saken är det att jag tror jag trivs bättre med en lite större cykel, provade en kompis Remedy 19.5 (L) och den kändes mkt bra...

Sen kommer denna cykeln att få gå endel i bikeparks typ vallåsen, Åre och liknande och då tror jag att jag kommer trivas med en större cykel.

Men tack för all input iaf! Ska klura vidare :)

skogsmulle101 skrev:
-------------------------------------------------------
> ... På måndag är den här.
>
> Kan nån komma hit med 150 ton salt och helikopter
> och dumpa på toppen?

Vilken?

3plE skrev:
> skogsmulle101 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... På måndag är den här.
> >
> > Kan nån komma hit med 150 ton salt och
> helikopter
> > och dumpa på toppen?
>
> Vilken?

Misstänker toppen på vallåsen :) Personligen så skulle jag vilja ut och härja med min fatbike i backen, men det lär väl finnas motstånd från personalen på vallåsen att tillåta cyklar i DH slingan :)

Jeppe_E skrev:
> 3plE skrev:
> -----
> > skogsmulle101 skrev:
> >
>
> > -----
> > > ... På måndag är den här.
> > >
> > > Kan nån komma hit med 150 ton salt och
> > helikopter
> > > och dumpa på toppen?
> >
> > Vilken?
>
> Misstänker toppen på vallåsen :) Personligen
> så skulle jag vilja ut och härja med min fatbike
> i backen, men det lär väl finnas motstånd från
> personalen på vallåsen att tillåta cyklar i DH
> slingan :)

Undrade nog mest vilken som kommer på måndag.

image.jpg
image.jpg

Strive
But I am not objective ?

Frenchy skrev:
> > Strive
> But I am not objective ?

What model and what deliveryweek did you have? Im waiting for a 7 race, showing up next week I hope!

Looking good!

It arrived last week
9.0 race in medium

3plE skrev:
> Frenchy skrev:
> -----
> > > Strive
> > But I am not objective ?
>
> What model and what deliveryweek did you have? Im
> waiting for a 7 race, showing up next week I
> hope!
>
> Looking good!

Spirit32 skrev:
> Strive regular är väl en bra mix. Typ en
> Spectral fast med SS :)

Fin hoj, vilken strl är det du har och hur lång är du själv? nyfiken pga cykelköpar tankar.
Hur funkar det med shapeshiftern?

/Magnus

felt skrev:
> Spirit32 skrev:
> -----
> > Strive regular är väl en bra mix. Typ en
> > Spectral fast med SS :)
>
>
> Fin hoj, vilken strl är det du har och hur lång
> är du själv? nyfiken pga cykelköpar tankar.
> Hur funkar det med shapeshiftern?
>
> /Magnus

Frågar väl dej också:) Vilken leveransvecka hade du och hölls den?
Väntar på en Strive med beräknad leverans den här veckan (v6) men är oerhört frustrerad över att den inte skickats än:)

Strive i alperna å norrland annars Spectral jag lovar. Strive är racehoj. Klumpigare på stigarna än Spectral. Large Spectral om du är över 182!

Spirit32 skrev:
> Strive regular är väl en bra mix. Typ en
> Spectral fast med SS :)
Snygg. O fet

Frenchy skrev:
> > Strive
> But I am not objective ?

Nice! 9.0 Race? What's your length?

> Fin hoj, vilken strl är det du har och hur lång
> är du själv? nyfiken pga cykelköpar tankar.
> Hur funkar det med shapeshiftern?
>
> /Magnus

Jag är 184cm. Den var i storlek L med "Regular Geometri". Skickade tillbaka den och väntar nu på en L i "Race Geometry". Kände att jag ville ha lite längre reach så jag hoppas på att det blir bra med Race. Det lilla jag hann testa SS kändes bra. Lättare att få i DH-läget än att få den tillbaka till XC-läget. Antar att det bara är att öka trycket lite så skjuter den tillbaka lite lättare. Klättrade förvånansvärt bra även i DH-läget.
/Hempa

> Frågar väl dej också:) Vilken leveransvecka
> hade du och hölls den?
> Väntar på en Strive med beräknad leverans den
> här veckan (v6) men är oerhört frustrerad över
> att den inte skickats än:)

Hade lev vecka 8 men den kom redan vecka 5. Har du fått din? Jag väntar på en ny som ska komma
vecka 10.....

Spirit32 skrev:
> > Frågar väl dej också:) Vilken leveransvecka
> > hade du och hölls den?
> > Väntar på en Strive med beräknad leverans
> den
> > här veckan (v6) men är oerhört frustrerad
> över
> > att den inte skickats än:)
>
>
> Hade lev vecka 8 men den kom redan vecka 5. Har du
> fått din? Jag väntar på en ny som ska komma
> vecka 10.....

Den kom v7.

Senast ändrad:
Tjena.
Jag går också i bytartankar. Striven är ju riktigt intressant. Nu när ni hunnit åka lite med dom hur funkar det, använder ni möjligheten att byta skepnad eller är det en plojgrej som bara är kul i början?
Jag cyklar mest stig, men gillar ibland att åka lite downhill, har idag en Camber 29 som jag är väldigt nöjd med på stig eller klättring men utförs är den inte helt optimal.
Så ..
Hur går era tankar.
/Per

Hej,

Har varit ute med min strive några gånger i Änggårdsbergen GBG.
Jag kör den bara i DH-läge och den funkar till både utförskörning och klättring.

Om man skall göra lite längre klättringar typ som i Alperna, så är nog XC-läget bra att ha.

/Magnus

Några jag pratat med använder inte SS. Funkar lika bra utan mojängen. Verkar rätt onödig. Jag tänkte länge men valde bort Strive för den är rätt onödig. Mina hemtrakter kring Lofsdalen är rätt stora berg. Ca 60 minuters utförsåkning å steningt. Spectralen funkar lika bra. Så slipper man mojängen stuck in the frame. Jag tror inte dessa mojänger kommer finnas kvar. ( obs! Jag kan ha fel). Dessutom har jag en DH cykel så Spectral var ett själklart val.

Första inlägget i HappyMtbs forum och då passar det bra här för att säga att jag också stod och valde mellan dessa två.
Jag kan bara hoppas att jag inte är lika dålig att fatta viktiga beslut när det väl gäller viktigare saker i livet för detta valet har pågått i månader. Lite skönt att veta att man inte är den enda.

Det skedde för 5 minuter sedan att en Spectral 7.0 EX beställdes, i mästerlig Röd.

Bara hoppas nu att leveranstiden stämmer för då är det vecka 15 den kommer!

En kompis har en Strive från 2014 och är supernöjd med cykeln (kanske inte med Canyons service när han haft problem dock) och man har varit avundsjuk på hur mjukt han glidit runt när en annan får slita. Kanske gör skillnad när jag cyklar 29" helstel singlespeed i skogen här i Gbg.

Striven hade nog gått lika bra för mig men jag vill inte riktigt betala pengar för SS när jag inte vill ha för mycket extra grejer på cykeln. Jag köpte ju 29"an för att den just inte var något på den som skulle krångla, inga växlar och inga dämpare. SS funkar säkert bra och kanske håller hur bra som helst men betala pengar för något som man som sagt inte kanske behöver eller egentligen vill ha kändes inte rätt. 160mm dämpare däremot var ju lockande men har jag klarat drops och utförslöpor i ganska fin fart helt utan dämpare så är allt över 120mm rena lyxen. Det är ju nästan uppför som är roligast ändå och jag är mest nervös för att växlarna inte ska räcka till (återigen har det gått över förväntan även utan växlar så det kan knappast bli sämre).

Hoppas jag får ut allt jag drömmer om av Spectralen och om jag inte bosätter mig i skogen med cykeln så ska jag försöka skriva en uppdatering om hur det har gått från Beställning till Första skogstur.

Allt gott sålänge, ses i skogen.

Kanske ska be dim ändr till en AL utan EX om du tycker uppför är roligare?
Grym hoj utför tycker jag. Jag känner mig säker på den om man säger så. Kommer från en Blue Pig iofs.
150mm på spectralex så du missar inte nåt från 160mm. Du kan ju köra 160mm sen om du vill. Men varför?

Du blir nog nöjd till slut. Det var svårt att välja men efter ett tag av tänkande och läsande över hela världen ( främst genom internet) så var det själklart att Spectral är gjord för svenkska berg å stigar... & EWS också.

Uppdaterar; blev en 8.0 EX istället. Leveransen på 7.0 EX visade vecka 15 när jag beställde men det var tyvärr fel utan det blev vecka 30. Det funkade inte kände jag så gick upp ett hack i nivå och cykeln beställdes i torsdags och verkar komma på tisdag enligt UPS.

Väl mött.

Frenchy sa:
Strive But I am not objective ?

felt sa:
Har varit ute med min strive några gånger i Änggårdsbergen GBG. Jag kör den bara i DH-läge och den både utförskörning och klättring.

Så, hur upplevde ni förra säsongen? Har ni fått användning för SS mycket? Kört en gång i Änggårdsbergen - men håller mest till runt Skatås/Delsjöarna i Gbg.

Jag går nämligen själv i bytartagen ifrån min Specialized Stumpy FSR där Spectral CF och Strive CF är potentiella kandidater istället för en ny Stumpy. Dock så vet jag säkert att jag vill ha Large i storlek (188cm lång) efter att ha haft/provat både XL och M på tidigare cyklar.

Ha det så gött på stigarna i år! :)

tror Strive kan va mer stabil, Har en Spectral EX 8.9 2015 å är fruktigt nöjd. I Jämtland har vi långa utförslöpor med stora stenar mitt på stigarna. Mina XC fälgar har klarat sig bra tack vare Inline CC DB och kanske min svängiga/smutta stil. INTE nå har pajat under 4 månaders riktigt fjällbombande, men så väger jag bara 81 kg åxå. Hoppar sällan några hopp över 2 m längre så kan verkligen rekommendera Spectral. Har sagt det föut men köp en. Och en hund så jävla härligt att vara ute en heldag på fjället med hunn.

Tillbaka
Topp