Köpråd Canyon Strive 6.0 vs Lapierre Zesty AM 327

Hill

Medlem
Som rubriken lyder. Tips och inputs rörande de här två hojarna. Eller om någon har förslag på liknande.

Canyon Strive AL 6.0
http://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3609#tab-reiter1

Lapierre Zesty AM 327
http://www.lapierre-bikes.co.uk/2015/bikes-mtb-all-mountain-trail/zesty-am-327

Förutsättningar:
Användningsområdet är primärt skånsk stigcykling. Utöver det lite puttande. Jag är drygt 180 cm, har långa ben och vill ha en ganska upprätt, centrerad sittposition. Har förstått att jag då ska titta efter ett högt stack/reach-förhållande och av alla modeller så är det faktiskt just de jag peppar mest på som har bäst siffror: 173 på Zesty och 167 på Strive. (jämförelsevis har Kona Process 150 och Mondraker Dune 126)

Tilltalande med Striven är, förutom de överlag goda recensionerna, Shapeshifter-funktionen; har haft en Scott Ransom och bortsett från en hel del minus så var ställbar ram och geometri supergött.

Å andra sidan verkar Lapierren vara Das Referens när det gäller trailbikes; alla jag läst skriver gott om den. Att den har lite mindre slag kommer kanske bara vara till sin fördel med tanke på användningsområdet?

När jag tittar på infofilmen om Striven får jag dock intrycket att dämparen inte är ställbar, utan bara självreglerande utifrån Shapeshifterläget. Och det låter ju lite trist. Haft en RP23 förut, så man är ju van att kunna fixa och pilla lite on the fly. Men det kanske är sak samma?

När det gäller komponenter har jag inte så stor koll och bryr mig inte heller nämnvärt. Dropper post och ok gaffel/dämpare är det primära. Sen om det är blitten-blatten X eller Y på bromsar och växlar är skit samma; det kommer ändå vara bättre än vad jag haft tidigare.

Lapierren har jag möjlighet att provcykla, men Striven måste ju köpas osedd. Å andra sidan är de ju rätt lika i geometrin, så passar den ena lär väl den andra kännas bra också. Eller? Största skillnaden jag kan se när det gäller enskilda vinklar och mått är sadelrörets längd, som skiljer 2 cm…

Hit it!

Jag fick hem min strive 6.0 race häromdagen. Har bara 3mil på nacken här i tråkiga Trelleborg, och inte mycket erfarenhet i bakluckan men jag har bara gott att säga om den här cykeln.
Var lite skeptiskt till shapeshiftern men tycker att det är helt underbart efter lite testcykling. Det blir stor skillnad på cykeln i de olika lägena och det är mycket lättare än vad jag trodde att byta läge. Enkelt att lägga den i DH-mode och sen bränna ner och putta upp den i XC i uppförsbacken.

När det gäller dämparen är jag ungefär så novis som det bara går men du kan ju ställa luftryck och rebound precis som på vilken annan dämpare som helst. Då jag inte har någon erfarenhet av sånt tidigare vet jag inte riktigt vad man kan ställa på "vanliga" ST's.

Jag är 175 med 80cm benlängd. Jag körde på en S och den sitter mig som handen i handsken.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp