Köpråd citycykel, MBK Octane Plus

rrva

Medlem
Hej,

Behöver lite åsikter om en citycykel jag tänkt köpa för att åka till jobbet på, 7km enkel väg stadskörning. Har inte cyklat på många år, och har mest erfarenhet av klassiska gamla cyklar, kärringsnurror etc.

Har funderat köpa en splitt ny modern cykel, och fått tips om MBK Octane Plus. Har provcyklat den och den var väldigt trevlig. Lite mer upprätt sittställning funkar bäst för mig. Vill ha en väldigt lättrullande cykel med mycket komfort men ändå körglädje och lite underhåll. Google säger att det kommer ta mig cirka 35 minuter enkel väg varje morgon, och planen är att om det går bra cykla hela året.

MBK Octane Plus:

http://mbk-cykler.dk/portfolio-item/octane-plus-nexus-7-rb-2/

Vad tycker ni? Annars var jag väldigt sugen på Priority Eight, men den kostar mycket i tull och skatt att importera, så det är lite synd. Verkar annars underhållsfriast, men stort minus är att jag inte kan provcykla den, så det får nog skippas.

http://www.prioritybicycles.com/theeight

Några alternativ i samma prisklass som man kan provcykla i Stockholm? 7000-8000kr.

Tack på förhand

7 km är ganska kort. Spelar nog ingen större roll vilken cykel du har. Titta mer på hur du vill att den ser ut och vilka funktioner (pakethållare, inbyggd belysning m.m.) som ska finnas på. Om man är otränad så blir det kanske lite jobbig se första veckorna, sedan kommer du lätt hålla 20 km/h eller över det om det inte är för många stopp.

Jag pendlar 33 km enkel väg med en närmare 20 kg tung cykel (inkl lås, väska mm). Det är inga problem, klart att det inte går som ett spjut i värsta uppförsbackarna, men dom är inte så många eller långa.

Angående underhåll är det bra med "icke utanpåliggande" växlar. Fast dessa rullar lite sämre. Men, liksom mycket annat spelar det nog ingen större roll.

Du känner inte för begagnat?

Oväxlat eller navväxel, troligtvis räcker det med 3. Navdynamo är smidigt. Om du köper en begagnad så är det bra om den har 700mm hjul (vanlig "28 tum") pga att det är lite besvärligare att hitta bra däck till en del gamla dimensioner som var populära på 80-talet.

700 mm har aldrig varit en normal hjulstorlek. 700c är 622 mm i diameter och det man kallar för 28".

Jag pendlar 2 gånger 7 km varje dag på en enpetare i stål. Bra stänkskärmar är det man vill ha på sin pendlare.

Begagnat är väldigt förnuftigt, både ekonomiskt och med tanke på hur duktig jag varit på att ta hand om cyklar ett bra val. Jag tänkte bara att med en väldigt lättcyklad cykel så skulle det bli mer roligt att komma till jobbet, så jag skulle känna mer pepp för hela projektet. Men åtta tusen är mycket pengar, och om skillnaden inte är stor i komfort så... Tycker det skulle vara nyttigt med minst en treväxlad kanske för backarna, men det behövs såklart inte heller. Pakethållare, stänkskärmar och kedjeskydd, stöd och lyse känns bra.

Jag har precis installerat blocket-appen och börjat surfa runt. Även där en djungel...

Det blev en begagnad cykel, fast via http://irecycle.se/

Har inte hämtat ut den än, men är hoppfull. Betalade 2500 för det var en finare modell. Hade säkert kunnat göra bättre kap på blocket, men nu kommer den vara nyservad. Hoppas allt går bra, och sen när jag har skaffat mig lite mer pendlar-erfarenhet kanske jag slår till på nåt bättre.

Försent, men kanske till nästa gång: Gazelle van Stael, Brooks Cambrium sadel och handtag, sachs/torpedo/srams klassiska och lysande 3 växlade nav (cykeln finns 7vxl också). Väldigt snygg, ganska lätt för en stålcykel med navväxlar. Runt 5500:- om du köper från Hollandbikeshop online. Cykelglädje!

154_vanstaelsandstone_mpbts.jpg

Tillbaka
Topp