Köpråd: Crescent eller Bianchi

Hyfield

Medlem
Jag har fått möjlighet att hyrköpa en cykel genom jobbet. Jag vill ha en cykel som trivs på skogsstigar, men samtidigt inte känns för mycket som en traktor på asfalt. De modeller jag tittat på är främst Crescent Rask R60 och Bianchi Grizzly 9.3. Är någon av dem ett vettigt val? I erbjudandet finns också en gravelcykel, en Bianchi Impulso Allroad GRX 600. Någon som testat en sån? Jag förstår att det inte är en mtb, men hur mycket offroad klarar den av?

Av de två mtb:erna hade jag valt Crescenten. Modernare standarder och bättre komponenter.

Impulson tycker jag är en bättre cykel, den har rätt fina delar. Jag cyklar en del gravel, det går bra så länge det är någorlunda slätt underlag, men blir det rötter och stenar så är det roligare med en mtb. Men släta stigar, även små och smala sådana, funkar faktiskt bra på en gravelhoj. Kan vara värt att investera i ett par lite kralligare däck (Impulson klarar ju upp till 40 mm) om det ska cyklas mer "offroad" än väg.

Men är det skogen som lockar så är ju en mtb klart bättre och roligare. En 29" hardtail (som de ovan) funkar okej på transportsträckor på väg också.

Jag har en Impulso allroad 2019, är väldigt nöjd med den. Cyklar visserligen mest asfalt med den då jag använder den till den dagliga pendlingen. Men kör även en hel del grus och stigar, och med rätt däck så går den fint även när asfalten tar slut.

Jag bytte dock rätt omgående ut de medföljande blysänkena till hjul, nu rullar den lätt och fint!

Tack för bra input! Svårt att hitta en perfekt kompromiss, en möjlig lösning är att skaffa två cyklar: en mtb och en racer av lite enklare modell. De modeller som erbjuds är Crescent Giga G40 och Bianchi Via Nirone 7 AL 105. Är någon av de ett vettigt val? Inga seriösa ambitioner, vill bara ha en kvalitetscykel som gör det lite roligare att cykla till jobbet och ta några längre landsvägsrundor ibland.

Jag har en Impulso allroad 2019, är väldigt nöjd med den. Cyklar visserligen mest asfalt med den då jag använder den till den dagliga pendlingen. Men kör även en hel del grus och stigar, och med rätt däck så går den fint även när asfalten tar slut.

Jag bytte dock rätt omgående ut de medföljande blysänkena till hjul, nu rullar den lätt och fint!
Tack för svaret! Jag är ingen tekniknörd när det gäller cyklar; när det gäller Impulson står det att den har dessa hjul: Reparto Corse CDX22 Disc, vilket inte säger mig någonting. Är det samma som på din cykel? Om man ska byta hjul, vad får man räkna med att ett par bra kostar?

Vill du verkligen ha dessa cyklar, eller är det att du känner att du ”måste” utnyttja detta erbjudande?

Troligtvis kan du hitta bättre cyklar till lägre eller likvärdig kostnad på den öppna marknaden, Crescent och Bianchi är väldigt sällan prisvärda.

Om du ändå går för erbjudandet, tänk på att räkna på hur bruttolöneavdraget slår på ev pensionsavsättningar och annat, så att du får en sann bild av den verkliga kostnaden.

Tack för svaret! Jag är ingen tekniknörd när det gäller cyklar; när det gäller Impulson står det att den har dessa hjul: Reparto Corse CDX22 Disc, vilket inte säger mig någonting. Är det samma som på din cykel? Om man ska byta hjul, vad får man räkna med att ett par bra kostar?
Om du köper en gravelbike för att ha som enda cykel så kan du köra grövre däck på originalhjulen (som sannolikt är tunga men förhoppningsvis håller) och köpa ett par lättare hjul för landsvägsdäck. Man kan t.ex. kika på Prime (som finns på Wiggle) och Hunt som har prisvärda hjul, då hamnar du i prisspannet 3-5000 kr.

Vill du verkligen ha dessa cyklar, eller är det att du känner att du ”måste” utnyttja detta erbjudande?

Troligtvis kan du hitta bättre cyklar till lägre eller likvärdig kostnad på den öppna marknaden, Crescent och Bianchi är väldigt sällan prisvärda.

Om du ändå går för erbjudandet, tänk på att räkna på hur bruttolöneavdraget slår på ev pensionsavsättningar och annat, så att du får en sann bild av den verkliga kostnaden.
Tja, det verkar iaf som en bra möjlighet att skaffa sig en ny cykel för ett par hundralappar i månaden. Att lägga ut 10-20 000 kr för en cykel är inte aktuellt för mig. Men jag förstår att man behöver tänka på hur det påverkar pension och sjukpenning också.

Yes, det är samma.
Jag är väl inte någon expert, men min egna erfarenhet säger mig att från någonstans runt 4000:- kan man få ett hjulpar som gör cyklingen roligare.
Nu har jag aldrig cyklat på hjul dyrare än typ 6 papp, och frågar man de med riktigt fina hjulså har de säkert en annan åsikt.
Håller du koll på köp & sälj här på happyride så kan du säker hitta ett par ganska skapliga hjul för 3000-5000:-

Tja, det verkar iaf som en bra möjlighet att skaffa sig en ny cykel för ett par hundralappar i månaden. Att lägga ut 10-20 000 kr för en cykel är inte aktuellt för mig. Men jag förstår att man behöver tänka på hur det påverkar pension och sjukpenning också.

Lite beroende på hur erbjudandet från arbetsgivaren ser ut så kan du ju räkna med att totalkostnaden blir ungefär densamma. Oftast brukar det ju utformas så det blir kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Undantaget är om arbetsgivaren av någon anledning väljer att subventionera cykeln men det måste ju sådana fall förmånsbeskattas vilket ändå tar udden av erbjudandet.

Vi hade erbjudande om förmånscykel och jag kom fram till att i bästa fall skulle jag "tjäna" runt 15% på detta. Och det förutsätter ju att den leverantör arbetsgivaren valt kan tillhandahålla precis den cykel och utrustningsnivå jag vill ha. Om jag t ex kunde nöja med mig en Canyon men leverantören bara säljer Scott så är kanske motsvarande utrustningsnivå mer än 15% dyrare.

Tillbaka
Topp