Köpråd Cyclocross

mafghan

Ny medlem
Köpråd Cyclocross
Hej ,

Ny medlem som ska in i cykellivet. Efter att min biltemacykel blivit stulen ska jag nu köpa en cykel som jag kan pendla med till jobbet, cykla till gymmet med samt cykla ett par lopp i sommar med (hisingen runt och lopp i den stilen).

Bestämde mig först för en Nishiki Pro SLD när jag kom på att jag ville ha något ännu sportigare och tror att jag landat i en CX nu.

Kollat på:
- Merida CX 3 på XXL (även sneglat på CX100) http://www.xxl.se/cykel/cyklar/land...erida-cx-3-cyclocross-cykel/p/1097673_1_style
- Var idag inne på sportson och killen där rekommenderade bestämt Specialized CRUX E5 för 11.995kr (spräcker min budget).

Vad ska jag väga in?
Har förstått att detta med växlar spelar roll. Att Tiagra är bättre än Sora osv. Men övrigt att tänka på? Hur ramen lutar/aggressiviteten? Flex i ram? Annat?

Behov
Mina behov är egentligen mest pendling till jobb, ca 6km. Lite träning och i sista hand "tävling" (motionslopp på kul -aldrig gjort, vi snackar max 2 per år).

Hjälp mig. Missar jag något? Bör jag vänta? Brukar det komma kampanjer? Någon artikel jag INTE får missa att läsa inför köp? Planerar att handla i slutet på denna månad. Kommer läsa (nörda) in mig rätt hårt tills dess.

Tack på förhand!

Köpråd Cyclocross
Kolla på Kona Rove Al.

Färre växlar, men mycket billigare (7000kr), och väl utrustad med fästen för skärmar, pakethållare, low riderväskor och annat man kan behöva på en vardagscykel.

Köpråd Cyclocross
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla på Kona Rove Al.
>
> Färre växlar, men mycket billigare (7000kr), och
> väl utrustad med fästen för skärmar,
> pakethållare, low riderväskor och annat man kan
> behöva på en vardagscykel.

Hej Bojsänke.

Tack för tipset. Har aldrig hört talas om tillverkaren, ska läsa in mig på cykeln. Men Shimano Claris. Är det bra grejer? Jag utgår från följande http://www.sportson.se/newsite/?sectionid=tipstrick&contentid=vaexelguide

Köpråd Cyclocross
Helt rätt.
Bockstyre, skivbromsar och gott om luft runt däcken ska det vara :-)

Åk till Sävedalen och kolla vad dom har (Cube, Focus bl.a.)
Även han på slottskogsgatan (eller vad det heter mellan där dom sköt igår och rondellen vid mariaplan) har lite snygga CX i fönstret.
Bikesplace har Crockett 7 til lbra pris, men det spräcker budgeten (och är ett aber att sätta skärmar på om mn nu skulle vilja det).
Åk du runt och kika lite och de lokala cykelhandlarna (som du hittar via eniro) kan ha väl så bra priser som de stora varuhusen.
Kikar du Specialized så kolla även in Diverge.
Merida har släppt nya CX-ramar i år och dom heter 300 (500) och de kan du se på Intersport i högsbo bland annat.
Focus Mares AX4 är en käck "allround".
Sora är inte så kul men Tiagra duger. 105 eller Apex börjar bli riktigt bra men kostar ofta några kronor till.

Men åk runt och kika hos cykelhandlare för man lär sig rätt mycket på att kika och fråga :-)

Köpråd Cyclocross
Jag inhandlade en Kona Rove AL för någon vecka sen (7000 kr ny exkl pedaler). Är vad jag förstår inte en "äkta" cross utan lite mer allround. Skall ha den till pendling och övrigt slit och släng där jag inte vill köra med lite finare mtb eller racer. Kände också att hybrid med rakt styre inte va grejen då jag lika gärna kunde ta någon gammal helstel mtb isället. Har nu kört ca 30 mil i Stockholmsvädret som varit med snö och slask och den funkar väldigt bra.
Bra valuta för pengarna men såklart inte världens lättaste hoj och komponenterna är inte heller de värsta med de gör sitt jobb helt klart bra för den pengen. Har kört med 42 mm schwalbe marathon dubbdäck och det får plats men skall man ha på skärmar så skall man nog satsa på ca 35 mm däck.
Jag var nära att lägga en beställning på en Verenti från wiggle men det blev Kona istället.
http://www.wiggle.se/verenti-substance-cx11-sora-cykel-2014/
Stefan

Bilagor

• 10943903_342223575965330_6104409209629075558_n.jpg
    10943903_342223575965330_6104409209629075558_n.jpg
    60.6 KB · Besök: 65
Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> Tack för tipset. Har aldrig hört talas om
> tillverkaren, ska läsa in mig på cykeln. Men
> Shimano Claris. Är det bra grejer?

Kona är en av de kända namnen, men kanske inte så väl i Sverige? Det är hur som helst ingen så kallad fultysk eller liknande, utan ett finmärke.

Claris är en budgetgrupp, men en bra sådan. Ergonomiskt och växelprestandamässigt är den precis som de dyrare Sora och Tiagra, men den har en respektive två växlar färre. Du får avgöra själv vad du tycker att två växlar är värda, men Clarisgruppen är på inget annat vis sniken. Det är bra prylar.
Sportsons växlingsguide är minst sagt lite överförenklad.

Köpråd Cyclocross
En Kona Rove låter väldigt passande för dina ändamål, fördelen är ju också att du kan köpa den i en lokal cykelbutik.

Köpråd Cyclocross
Tack för stort engagemang såhär långt. Nu har jag att göra. Återkommer! :-)

PS. Har någon några ord om de två jag nämnt? I förhållande till t.ex Kona?

Köpråd Cyclocross
Specialized är ett vidrigt företag som man inte ska ge pengar någonsin och Meridan känns inte det minsta prisvärd när man jämför med Konan. Förutom att Specializeden är en Specialized så är 12000kr för en Sora-cross rätt mycket.
För de pengarna finns det massvis av mer intressanta cyklar. Genesis CdA/CdF, exempelvis.

Ingen av cyklarna är så vardagsvänliga som Konan, heller.

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> Tack för stort engagemang såhär långt. Nu har
> jag att göra. Återkommer! :-)
>
> PS. Har någon några ord om de två jag nämnt? I
> förhållande till t.ex Kona?

Det är bättre att kika själv (SportSpec på mölndalsvägen bör kanske kunna ha, och de har annat käckt också).
Men det är ingen dålig hoj, bara prispressad (lite som en Nishiki fast det är kunden som får en stor del av pengarna man sparat in :-) )

Men åk runt och kika och prova.

Köpråd Cyclocross
Jag är själv inne på att skaffa en Trek 2015 Crossrip Ltd som pendlarspjut under vinterhalvåret. Är i mina ögon en vacker cykel med plats för longboards, en hyfsad komponentgrupp, och lite mindre storlekar.

Köpråd Cyclocross
Ok, får åka in och titta på kona. Med risk för att svära i kyrkan; av bilderna att döma finns det endast bromsar nere i bocken. De jag tittat på tidigare har haft bromsar även på styret, vilket jag tycker verkar smidigare än att behöva "gå ner" för att bromsa.

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> Ok, får åka in och titta på kona. Med risk för
> att svära i kyrkan; av bilderna att döma finns
> det endast bromsar nere i bocken. De jag tittat
> på tidigare har haft bromsar även på styret,
> vilket jag tycker verkar smidigare än att behöva
> "gå ner" för att bromsa.

Normalt har man händerna på reglagen (hoodsen) och då har man bromsen under pek-/långfingret automatiskt.
Men ibland om man behöver vingla sakta nedför i naturen eller bland fotgängare så har man händerna vid styrtappen (on top) och då är reglagen där uppe käcka.
Så det är käcket men komplicerar wiredragningen lite och är inte nödvändigt.
Vissa (jag med flera) tycker käckheten är värt mer än abret med wiredragningen och andra tycker tvärt om.

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:
> Normalt har man händerna på reglagen (hoodsen)
> och då har man bromsen under pek-/långfingret
> automatiskt.
> Men ibland om man behöver vingla sakta nedför i
> naturen eller bland fotgängare så har man
> händerna vid styrtappen (on top) och då är
> reglagen där uppe käcka.
> Så det är käcket men komplicerar wiredragningen
> lite och är inte nödvändigt.
> Vissa (jag med flera) tycker käckheten är värt
> mer än abret med wiredragningen och andra tycker
> tvärt om.

Om du köper cykel hos en LBS kan de lätt sätta dit froglegs om du vill ha det.
Här kan du läsa mer om detta.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2386586/2386775

Köpråd Cyclocross
Tack för era utförliga svar som ni kombinerar med nya termer på ett pedagogiskt sätt.

Måste gå offtopic och säga att jag blir alldeles varm av er hjälpsamhet. Sällan har jag på ett forum upplevt sån vilja att hjälpa. Speciellt som nyreggad nybörjare. Tack!

Köpråd Cyclocross
Ett par frågor:

Vad innebär AL i Kona Rove AL?
Vad innebär COMP i t.ex. Crescent Zepto Comp?

Försökt hitta infon på nätet utan framgång. Ny dimension till köpet är att jag upptäckte att jag har 15% rabatt på Åkarp/Staffanstorps cykelaffär.

Nåväl, nästa stop är Sportspec. Tyvärr jobbar jag dumt hela denna vecka så det blir först till helgen. Håller samtidigt på att anmäla mig till Göteborgsgirot och Hisingen runt :-) I´m on my way!

Köpråd Cyclocross
För att återkoppla till grundfrågan gjorde jag en genomgång av utbudet i höstas och kom fram till att Merida Cyclocross 700 var en av de mest prisvärda med bl.a. Ultegra och fina hjul för under 14k, dock hos LBS på Ekerö. Kört 150-200 mil sedan november och är jättenöjd. Väl värd de extra tusenlapparna.

Köpråd Cyclocross
Här är en karta med några ställen det kan vara kul att gå in och titta och prata lite på:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zDCDRRV3dFlU.kYsmcuL2KbX0
(Den som känner för det kan gå in på kartan och lägga till fler "pluppar")

Det är ju så att för att komma under 8-10 tusen så måste det sparas in ganska mycket. Men över 14 tusen så ger det inte så mycket per krona. Men det där lär du nog märka av när du besöker butiker :-)

Glöm inte anmäla dig till Orust Runt och Bockstensturen när du ändå är i farten :-)

Senast ändrad:
Köpråd Cyclocross
Ju mer man tittar desto snurriga blir det? Kom loss till sportspec, tjolahopp!

De hade inte Rove AL inne (tack för förklaringen med förkortningarna). Vi pratade mycket och länge och hans rekommendation föll på Kona Jake, som dessvärre inte heller fanns inne. Bättre växlar var säljarens argument, framför allt. Sedan kom han in på Cannondale caadx 105 (tror jag den hette). Men prislappen var lite högre där. Den hade han inne och jag kände på den, wow! måste jag säga.

Visserligen är det första cykeln jag känner på men IMPONERANDE. Får jag åka runt på något som känns som den är jag riktigt nöjd.

Öppnar forumet, exalterad och ramlar in på en tråd där en annan vill ha lite tips. Han har precis köpt följande;http://sportspec.se/web/Produkter/Cyklar/GT/GT_Grade_Alloy_Tiagra-13488.aspx

Då undrar jag ju plötsligt varför inte jag blev rekommenderad den, priset verkar ju vettigt och växlarna likaså, samma affär dessutom. Sedan tipsar nu Fritz om ytterligare en annan modell. Ser fram emot lördag, då ska jag åka runt och provcykla för första gången. Åh, vad jag längtar till cykel. Får nog gå ut och springa ikväll för att kyla av mig.

Over and out!

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> Sedan
> tipsar nu Fritz om ytterligare en annan modell.

Fritz är, mer eller mindre, sponsrad av sin cykelhandlare
Därför(?) ser han det som sin uppgift att plugga för den, eller så är han ute efter ännu bättre framtida villkor.

> Ser fram emot lördag, då ska jag åka runt och
> provcykla för första gången. Åh, vad jag
> längtar till cykel.

Hoppas du får tag på en cykel som du blir nöjd med.

/Håkan

Köpråd Cyclocross
CAADX finns ju med två billigare "komponentgrupper" - Tiagra och Sora - så gillade du den så borde en billigare gå att hitta (det är ju samma ram men inte lika läckra reglage).
[Finns ju även med Rival22 och hydrauliska skivor, men då blir det dyrt :-) ]

Köpråd Cyclocross
Nu blir det svårt. Varit runt idag. Lång historia kort; jag tror att det nu står mellan
- Specialized Diverge Elite 11.000kr (Bra spec och ganska snygg)
- Kona Rove Al 7.000kr (Billig och mycket för pengarna - inte jättefin (ful!)
- Kona Jake 10.000 - Upp ett snäpp, det där lilla extra (inte jättefin)
- GT Grade Alloy tiagra 9.000kr - Upp ett snäpp, det där lilla extra (ful?)
- Cannondale CAADx 105 13.500kr (endast pga att den är SEXIG, sen är den ju bra)
- Gick tillbaka till Merida CX3 igen och specmässigt står den sig ju bra.

Men så slängde h.g.j in ett lockerbjudande nu, Merida CX 100 6.000kr (tack för tipset!). Jag provcyklade GT och tyckte den kändes MYCKET bra (dock första bockstyret jag cyklat på), killen på sportspec sa att den nog funkar med vinterdäck men kan bli trångt.

Mina tankar:
- Det skulle kännas bra att köpa från Sportspec då jag bor någon km därifrån och tycker att de förtjänar mig som kund (älskar deras engagemang)
- Lägger hellre lite extra pengar för att inte omgående känna att "om jag bara hade haft..."
- Samtidigt kanske man ska komma svinbilligt undan (Merida) och testa på....fast nä.
- Jag vill ha cykeln hyfsat snart. Cannondale finns inne i rätt stl, kanske ska jag blunda och dra kortet. Jag kommer ju säkert inte bli besviken på cykeln.

Nåväl, Sportspec ska kolla lite inkommande leveranser och maila mig på måndag. Får sova på saken och se om jag impulsköper Meridan

Lite frågor:
- Varför ska jag undvika Specialized?
- Varför ska jag undvika Cykelstaden?

Ja, jag är såhär velig när jag ska investera relativt mycket pengar. Vill att det ska kännas rätt. Tack igen för era tankar.

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> - Varför ska jag undvika Specialized?

För att alla andra har en. Sååå mainstream.
(Har själv en Tarmac och har haft Allez, Epic och Stumpy)

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> - Varför ska jag undvika Specialized?

Wikipedia-artikeln ger tyvärr inte en riktigt tydlig bild nog av hur vidrigt be beter sig mot småföretag och entusiaster, och med vilken sociapatisk hänsynslöshet de vänt människors hela tillvaro upp-och-ner.
I många fall verkar det som att man gjort det bara för att man kan. För att juristavdelningen behövt motivera sin existens, internt.

Ibland med varumärken som de inte ens äger, som i fallet Roubaix. Som ägdes av cykeltillverkaren Fuji i den aktuella regionen, och bara licensierades av Specialized.

Velonews har en artikel om ett av fallen.

Senast ändrad:
Köpråd Cyclocross
Ok, fair enough. Det räcker för mig. Just nu går jag i tankarna att slå till på den nedsatta meridan.

Slå hål på det, varför kommer jag ångra mig?

Köpråd Cyclocross
Jag köpte en enklare Merida Racer på XXL i somras och nog är jag bra nöjd med den & priset var rätt. :)
Dock så var inte monteringen nånting att imponeras över, utan det vart en del jobb med växlar & hjul innan den var klar för vägen.

Frid!

Senast ändrad:
Köpråd Cyclocross
Har man ett XXL varuhus i närheten ska man väl kunna gå in och be dom justera in den så den är trampbar, även om man köper den i webshopen? Dom säger ju iaf det.....

Det verkar iaf vara hyfsad kurs på den där Meridan för tillfället....

*synd att man själv hakat upp sig på hydrauliska skivor*.... :(

Köpråd Cyclocross
Vad var det för fel på GT?
Har du kollat med Bikeplace.se om de har bra pris på någon Crossrip nu den 28:e?
[Det där med Specialized var väl inte så fasligt rysligt om man inte levt i en garderob de senaste decennierna.]
Hade vare sig Sportspec, Cykelcity eller Sävedalen någon CADDX Tiagra inne?
Har du jämfört spec/pris på Merida CX3(-13/14) och CX300(-15)? (Intercity högsbo och XXL)
Cykelstaden? Vad faan är det? En tillfällig skojarfirma?

Köpråd Cyclocross
Hej!

Fritz har ingen koppling till Cykelhallen.se , men vi tycker självklart det är trevligt när folk rekommenderar våra produkter. För att vara övertydlig betalar vi inte någon för att rekommendera våra produkter och vi har inte heller något rabattsystem till dem som gör det (detta sker med andra ord av fri vilja, utan förtjänst).

Med det sagt så hoppas jag att Mafghan och alla ni andra hittar er drömcykel, för det finns trots allt inget härligare än att rulla ut på sin favorit-runda med en ny skönhet :)

Bästa cykelhälsningar/
Cykelhallen.se
Nils

HåkanC skrev:
> mafghan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan
> > tipsar nu Fritz om ytterligare en annan modell.
>
> Fritz är, mer eller mindre, sponsrad av sin
> cykelhandlare
> Därför(?) ser han det som sin uppgift att plugga
> för den, eller så är han ute efter ännu
> bättre framtida villkor.
>
>
> > Ser fram emot lördag, då ska jag åka runt
> och
> > provcykla för första gången. Åh, vad jag
> > längtar till cykel.
>
> Hoppas du får tag på en cykel som du blir nöjd
> med.
>
>
> /Håkan

Köpråd Cyclocross
OK, skalat ner det ytterligare + en ny spelare in i bilden, visste inte att CAADx fanns med tiagra, tack emmer.

- Kona Rove Al 7.000kr (Billig och mycket för pengarna - inte jättefin (ful!)
- Kona Jake 10.000 - Upp ett snäpp, det där lilla extra (inte jättefin, mest för att den är påväg in redan)
- GT Grade Alloy tiagra 9.000kr - Upp ett snäpp, det där lilla extra (ful?)
- Cannondale CAADx Tiagra http://www.blocket.se/jonkoping/Cannondale_Caad_X_Disc_2015_58593894.htm?ca=15&w=3

Är det samma cykel förutom tiagraväxlar på? Funderat mer och mer på GT, den känns mer och mer rätt då det verkar vara en Gravel Bike och det verkar vara just vad jag behöver. Svar på frågan, emmer: Jag gillar inte färgen på GT:n. CAADx tiagra är ny favorit designmässigt. Det röda blev ju verkligen pricken över i't! Dock verkar ingen ha den i närområdet. Missade cykelcity men de andra hade inte någon sådan inne. Får se vad Jönköping kan erbjuda (samtidigt vill jag väldigt gärna stödja Sportspec!

Ni har gjort vad ni kunnat, nu är det dags för mig att prova vingarna. Jag återkommer med uppdateringar. Tack igen och stay tuned...

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> Ok, fair enough. Det räcker för mig. Just nu
> går jag i tankarna att slå till på den nedsatta
> meridan.
>
> Slå hål på det, varför kommer jag ångra mig?

Specialized ägs av Merida!

Köpråd Cyclocross
mafghan skrev:
> Är det samma cykel förutom tiagraväxlar på?
I princip.
Kollar man http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/cyclocross/caadx/caadx-disc-6-tiagra och http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/cyclocross/caadx/caadx-disc-5-105 så skiljer det bara på växlar, vevparti (FSA Omega vs Gossamer), naven (formula vs egna(?)) och lite på styre styrtapp (säg 40 gram :-) ). Färgsättningen skiljer säkert lite oxå :-)
Bara att åka till Öster Cykel då då :-)

För att strö salt i såren så kan du kanske göra en juste deal på en Trek Crossrip på Bikeplace.se den 28:e nu i februari :-)

Senast ändrad:
Köpråd Cyclocross
HåkanC skrev:
om ytterligare en annan modell.
>
> Fritz är, mer eller mindre, sponsrad av sin
> cykelhandlare
> Därför(?) ser han det som sin uppgift att plugga
> för den, eller så är han ute efter ännu
> bättre framtida villkor.
>
> /Håkan

Spännnade Håkan, varför jag rek. just Focus är för att det är en CX som jag har erfarenhet av, och trots att det inte är en Bianchi så kan man faktiskt gilla andra hojar också. Gillar ju även komforten på en Canyon Endurance fast av andra anledningar. Högt upp min "önska lista" står även en snygg Wilier eller Colnago. Skall man hellre skriva: sök på google?

Att det blev en länk till just Cykelhallen var för att de hamnade högt upp när jag sökte vilka som säljer just Focus. Har aldrig varit i kontakt med butiken i fråga på något sätt. Men tyckte CX:n hade ett bra pris och en bra spec för vad Mafghan efterfrågade.

Nu har ju även Cykelhallen dementerar allt samröre mellan oss så med det är väl allt gott.

Med vänlig hälsning
Fritz

Tillbaka
Topp