Köpråd cykeldator

Hildrutt

Medlem
Köpråd cykeldator
Hej,

Jag önskar input och tips på vilken cykeldator från Garmin som passar mig. Vill hålla ner priset så mycket det går då jag är ny inom cyklinge. I dagsläget använder jag en garmin klocka men vill nu investera i en cykeldator.

Jag cyklar endast landsväg.
Cykeldatorn behöver inte kunna visa vägar/rutter.
Inget krav på färgdisplay.
Jag vill kunna se puls, fart, kadens, distans.

Har kikat på en Garmin Edge 530 och Edge 130.

Vilken rekommenderar du mig att köpa, pros och cons?

Tack på förhand!

Hälsningar J

Köpråd cykeldator
Hej,

Jag önskar input och tips på vilken cykeldator från Garmin som passar mig. Vill hålla ner priset så mycket det går då jag är ny inom cyklinge. I dagsläget använder jag en garmin klocka men vill nu investera i en cykeldator.

Tack på förhand!

Hälsningar J

Köpråd cykeldator
Hej,

Om du redan har en garminklocka så känns det dumt att välja en cykelGPS från ngt annat märke,
men om du redan har en garminklocka och inte behöver en stor färgdisplay för navigering samtidigt som du vill hålla nere utgifterna känns det helt onödigt med ytterligare en (Garmin-)apparat.

Åtminstone om din klocka kan visa kadens (det kan väl "alla", med en lämplig kadenssensor?), för det andra du vill kunna se kan väl "alla" garminklockor visa

Det enda du behöver köpa är en kadenssensor och hos tex Decathlon kostar en sådan för både BT och ANT+ endast 349 SEK.
Om du inte redan har ett pulsbälte finns även sådana att köpa billigt: 149 SEK

Köpråd cykeldator
Hej,

Tack på förhand!

Hälsningar J

Jag har en Edge 530, och även om jag gillar den så ångrar jag mig att jag inte köpte versionen upp med touch screen. Det är jäkligt störigt att behöva navigera runt med knapparna.

Köpråd cykeldator
Jag har en Edge 530, och även om jag gillar den så ångrar jag mig att jag inte köpte versionen upp med touch screen. Det är jäkligt störigt att behöva navigera runt med knapparna.
Ja kart-navigering är besvärligt med knapparna, men för resten av hanteringen föredrar jag knappar framför en potentiellt halvdålig pekskärm.

Jag har haft en Edge 130 och har numera en 530. Med TS krav så är väl Edge 130 Plus 1000kr billigare än 530 ett bra köp.

Men även om man inte använder kartor föredrar jag den större enheten eftersom man får plats med lite mer information och har möjlighet till kartor de gånger man behöver. I skogen eller för mer komplex navigering räcker den inte riktigt till. Dels vill man ha mer skärmyta och dels släpar GPS:en efter en aning.

Ett problem som jag regelbundet stöter på är när man kommer till en stigkorsning i skogen som inte finns med på kartan, då är det ofta svårt att se vilken stig som är rätt att fortsätta på. Även när man kommer till en korsning direkt efter en sväng så hinner kartan inte riktigt med i svängarna.

Köpråd cykeldator
Kapar tråden lite :) Jag är också sugen på att köpa min första cykeldator, har kört mobilen på styret för navigation. Vill uppgradera från mobilen, helst till en 530 tror jag, men den känns rätt dyr med tanke på att den är några år gammal... Till och med begagnade verkar kosta över 2000kr. Finns det några alternativ? Vill ha navigation och att den kan uppdatera om jag avviker från den inställda rutten.

Köpråd cykeldator
Kapar tråden lite :) Jag är också sugen på att köpa min första cykeldator, har kört mobilen på styret för navigation. Vill uppgradera från mobilen, helst till en 530 tror jag, men den känns rätt dyr med tanke på att den är några år gammal... Till och med begagnade verkar kosta över 2000kr. Finns det några alternativ? Vill ha navigation och att den kan uppdatera om jag avviker från den inställda rutten.
För navigation är en stor skärm det bästa. Mest prisvärt är med en beg Garmin Edge, ngt år innan Edge 1040 lanserades köpte jag en beg Edge 1000 här på Köp&Sälj för 1.500 SEK, idag skulle jag betala mindre och nu under våren har de sålts för <1kSEK och Edge 1030 för 1.500-2.500 SEK
I andra hand kan du kolla på en Edge Explore, om du klarar dig utan träningsfunktionerna.
Garmin Edge Explore finns i lager från precis under 2k sek Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer.
Men som vanligt med sådana här undringar: Kolla hos Ray
https://www.dcrainmaker.com/

Köpråd cykeldator
Kolla begagnat. Många köper och tycker det är fränt ett par månader men sedan blir dom kvar hemma.

Köpråd cykeldator
Sedan 540/580 kom så har jag sett ett antal 530 här på k&s för runt 1500. Tror inte du hittar mer prisvärt (om du skall ha en garmin). Annars kanske något från Bryton eller något kinamärke.

Köpråd cykeldator
Jaså? Det beror kanske på hur mycket som man avviker från rutten. Har blivit omdirigerad hyfsat raskt och bra tycker jag.
Min upplevelse är att det inte alls fungerat när jag avviker från rutten, men kan ju också vara någon inställning jag missat. Dock är det väl inte ett helt lättlösligt problem heller, man vill ju gärna veta att det är cykelvänliga vägar man blir omdirigerad till...

Köpråd cykeldator
Jag har en Garmin Fenix 6X som löparklocka och en Wahoo Roam som cykeldator. Funkar alldeles utmärkt och jag saknar verkligen inte en Garmin på styret, tvärtom tycker jag Wahoo är betydligt enklare att ha att göra med (dock ska det sägas utan att jag haft jättemycket att göra med Garmins cykeldatorer men de har känts ointuitiva och långsamma när jag provat dem). Och nu när både Bolt och Roam kommit i en version två finns ju version ett att köpa till förmånliga priser och är fortfarande hur bra och stabila som helst.

Köpråd cykeldator
Jag har en Garmin Fenix 6X som löparklocka och en Wahoo Roam som cykeldator. Funkar alldeles utmärkt och jag saknar verkligen inte en Garmin på styret, tvärtom tycker jag Wahoo är betydligt enklare att ha att göra med (dock ska det sägas utan att jag haft jättemycket att göra med Garmins cykeldatorer men de har känts ointuitiva och långsamma när jag provat dem). Och nu när både Bolt och Roam kommit i en version två finns ju version ett att köpa till förmånliga priser och är fortfarande hur bra och stabila som helst.
Har kikat på dom v1orna, men då blir man väl utan rerouting funktionen om jag läst rätt?

Köpråd cykeldator
Hej,

Tack på förhand!

Hälsningar J
Vilken klocka är det du har?
Att tänka på är att olika "generationer" av Garmin-prylar beräknar träningsbelastning mm lite olika, ifall sånt nu är viktigt för dig...?

Köpråd cykeldator
Lånar tråden.

Jag har hittills kört med min Suunto-klocka men inser att det nog är dags för en dedikerad cykeldator.
Vi helst inte lägga en arm och ett ben men samtidigt inte ångra att man snålade för att sedan sakna funktioner.
Vad skulle ni rekommendera om jag dels ska logga jobbpendlingen och träningsrundor i skog, på grus och landsväg samt några ”äventyrsrundor” utan känd destination?

Köpråd cykeldator
Lånar tråden.

Jag har hittills kört med min Suunto-klocka men inser att det nog är dags för en dedikerad cykeldator.
Vi helst inte lägga en arm och ett ben men samtidigt inte ångra att man snålade för att sedan sakna funktioner.
Vad skulle ni rekommendera om jag dels ska logga jobbpendlingen och träningsrundor i skog, på grus och landsväg samt några ”äventyrsrundor” utan känd destination?
Behöver du kartor? Vill du ha navigation?

Köpråd cykeldator
Behöver du kartor? Vill du ha navigation?
Vill du ha en cykelGPS för navigering så blir det ju bättre med större skärm och då är väl fortf en Edge Explore det bästa köpet (bland Garmin cykelGPSer åtminstone).
Enl Prisjakt skall Edge Explore finnas i lager för under 2.000 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator

Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men just skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer. Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray.

Köpråd cykeldator
Om ma inte gillar garmin så kanske nya Bolt med färgskärm något.

Men som nämnt tidigare är större skärm inte fel.

Kommer iofs långt med mobilen. Nästan bästa lösningen med Komoot och röstnavigering.

Tillbaka
Topp