Köpråd däck...Edit:wtb?

cola

Aktiv medlem
Någon som vill ge ett litet däckråd? Jag behöver nya däck till min ht. Grisigt och geggigt står på agendan nu när vintern e på g. De viktigaste är fästet, klättra bra över rötter och stenar, gör inget om det blir lite långsammare. Kör teknisk xc. Har kollat runt på crc. Lite sugen på ett par continental explorer 2,4, vertikal 2,3eller graviti 2,3. Eller om någon annan har ett tips. Skulle helst hålla mig runt 150 kr stycket (en del annat behövs ju..).

Tackar för alla tips!

Senast redigerad av en moderator:
Glöm dom däck du har kollat på, tyvärr. Bra däck kostar (nästan alltid) mer än 150kr/st nya.

Ett tips är att kolla efter däck med Black chili-gummit när det gäller Continental. Dessa greppar mycket bättre än de billigare modellerna.
Annars så brukar WTB Stout, Timberwolf och Wierwolf vara däck som hajpas här på happy, har dock inte provat själv. Det mest happyhajpade däcker måste väl ändå vara Kenda Excaviator, som enl. fenomenet Leo är riktigt bra. dessutom rätt billiga.

Från Schwalbe så är Big Betty Guey Gluey 2.4 det som gäller, dessa har jag provat och gillar!
Maxxis har sina High Roller och Minion DHF singleply Supertacky 2.35 att erbjuda.

Jag kör med Continental Rubber Queen 2.4 fram och Kenda Nevegal 2.35 Stick-E bak. Ganska dyrt och kanske opassande om du vill cykla snabb XC... men greppar gör det! :)

En röst till på Kenda Nevegal Stick-E. Sparkar rumpa med Nobby Nick i fråga om grepp och stabilitet. Rullar sämre men inget jag stör mig på.

de har många wtbdäck på nice price på crc, prowler, raijin eller wolverine 2,2. bra pris om det är bra däck?? några åsikter?

OskarH skrev:
------------------------------------------------------
>
> . Det mest happyhajpade
> däcker måste väl ändå vara Kenda Excaviator,
> som enl. fenomenet Leo är riktigt bra. dessutom
> rätt billiga.
>
>

Rena skit däcken man kan lika bra kasta ut ett driv ankare bakom hojen så tungt går det med dom
men dom är säkert bra för dh men inte för xc

sdx: Jag kör på excavator och tycker de rullar på bra med tanke på grepp och luftvolym. Vad rekommenderar du som rullar bättre med samma grepp på blöta hällar och rötter?

Prowler är finfina! Jag har kört Prowler MX 2,5 race i ett år.
Ruggigt bra och framförallt förutsägbart grepp i vått och torrt, så bra det blir utan att man kör rena dh-däck.
Något trögrullade, och mina har märkbart slitage nu efter ett års cykling, framförallt på kantdobbarna.

Jag har även en annan cykel med WTB Weirwolf race 2,5. Dessa har sämre (men fortfarande väldigt förutsägbart) grepp, och slits mindre fort. Rullar även lite bättre. De har suttit på i 2 år nu, och trots flitig och stundtals hård körning är de fortfarande skapligt fräsha i kantdobbarna, drivdobbarna bak är däremot märkbart rundade.

Köper du WTB så se till att få ett däck som heter "race", det är finaste serien med det bra gummit. Om man jämför med tyska findäck som nyare Conti och Schwalbe så har wtb inte riktigt samma kvalitetskänsla, och iaf schwalbe har bättre sidoväggar. Det är lättare att få genomslag med mina WTB, och dom blir även lättare fransiga. Å andra sidan har de hållt bra, trots att jag kört i rätt stenig oc vass terräng stundtals.

sdx skrev:
-------------------------------------------------------
> Rena skit däcken man kan lika bra kasta ut ett
> driv ankare bakom hojen så tungt går det med dom
>
> men dom är säkert bra för dh men inte för xc

Det är nu man frågar sig om du någonsin kört dh eller ens känns på ett par dh-däck.

cola skrev:
> de har många wtbdäck på nice price på crc,
> prowler, raijin eller wolverine 2,2. bra pris om
> det är bra däck?? några åsikter?

På WTB:s billighetsdäck har de en gummiblandning som är stenhård så var noga med att du köper findäcken billigt och inte deras billiga fuldäck.

Jag kör med Prowler XT fram och Prowler SS bak och det är rätt så halkigt i geggan. Betydligt halkigare än Nobby Nic som jag kör på min andra cykel. Intressant med MX marran, jag hade nästan dömt ut Prowler, men nu är det ju bra pris på dom så man kanske skulle våga sig på MX istället.

Det är ju rätt lågt mönster, så just gegga är de inte bäst på. (dock bättre än weirwolf, men klart sämre än schwalbe fat albert, som tyvärr är värdelösa på alla andra underlag)

Däremot upplever jag det sällan som ett problem att halka i gegga så länge man inte kör dh, men då har man ju dh-däck.

Mina Prowlers funkar kanon när det är torrt och fint eller lätt fuktigt, men blött är ingen höjdare. SS-däcket har ju rätt tätt mönster och kladdar igen snabbt och då blir det slirigt.

Menar du att det blir halt och slirigt på stenhällar också eller bara i geggan? Mx är nog betydligt bättre än SS på löst underlag (eller gegga), men det har fortfarande ett rätt lågt och tätt mönster, så något lerdäck är det absolut inte.

Fasen, det fanns några att välja mellan, vad säger ni? Do and don'ts?
Om inte dessa länkar blir klickbara så hoppas jag att någon upplyser mig om hur man gör..

Verkar lite klena för hösten på kusten
Wolverine race
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50521

De här känns lite klena
Raijin race
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50518

De här verkar jäkla fina
stout race
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50523

Eller ett par sådana här 2.1 kanske?
prowler mx race
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33291

Eller någon kombination av fram och bak..

Jag tror att jag kan klämma in 2.3 bak utan att det bli allt för tajt.

Ok, du skrev själv att rullmotståndet inte spelar roll. Då ska du köpa ett par WTB Stout, har aldrig kört med däck som har bättre grepp i blötan. Sålde mina dock... :-)

Om du däremot även vill ha lite bättre rull och liknande fäste, så är Kenda ExCavator 2.35" DTC ett bra val. Enda nackdelen är att de inte gillar lågt tryck och smala fälgar. Runt 2 bar kör jag med.

Vill du har något som rullar bättre och håller för nästan vad som helst, så är det nog Schwalbe Big Betty 2.4" som gäller. Har alltid kört ORC/Triple Compound, aldrig Gooey Gluey som slits för fort.

/Leo

Det talar för ett par stout, i värsta fall kan de få åka på ss:en om de inte rullar alls. Hur bedrövliga är de i rullet, kassa eller skitdåliga? Kassa kan jag leva med men det är ju kul om de alla fall rullar när man kör nerför :-)

marran skrev:
> Menar du att det blir halt och slirigt på
> stenhällar också eller bara i geggan? Mx är nog
> betydligt bättre än SS på löst underlag (eller
> gegga), men det har fortfarande ett rätt lågt
> och tätt mönster, så något lerdäck är det
> absolut inte.

Hällar är helt ok, löst underlag, inte så bra då det låga mönstret har svårt att få fäste, löst och blött, inte alls bra. Nu är det ju inte avsett för blöta förhållanden så det är inte så konstigt.

Vill du ha grepp så är stout bra. Jag har inte cyklat på något med mer grepp. Rullmotståndet i skogen tänker jag inte på, bara hur bra de greppar. Men de är tragiska att transportcykla på.

Det är trendigt med 2.3 minions i skogen just nu. De tror jag på.

Nobby-nic och DTC däck har inte samma grepp.

Egentligen spelar märke inte så stor roll så länge som du köper kraftiga (700g >) grovmönstrade premiumdäck med mjukt gummi.

Vi kan väl försöka lista det mjuka gummit. De jag känner till.
Stick-e
Guey Gluey
DNA
Supertacky
Black Chilli
Silica

WTB har flera varianter, http://www.wtb.com/technology/tires/

DNA är 60a

Dual Dna är 60a i mitten och 50a på kanterna

Supertrack Dna är 53a

För övrigt har WTB gjort om många däck till 2010, bl.a. Prowler mx. Prowler SS och XT verkar inte finnas kvar på hemsidan heller, så det är väl därför de är så billiga nu

pbeijer skrev:
> sdx: Jag kör på excavator och tycker de rullar
> på bra med tanke på grepp och luftvolym. Vad
> rekommenderar du som rullar bättre med samma
> grepp på blöta hällar och rötter?

Håller på och letar efter bättre däck än vad kenda E är dom håller inte måttet på våt kalksten eller kalkhaltig jord
själv sneglar jag på conti mountan king 2.4 black chilli

marran skrev:
> sdx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rena skit däcken man kan lika bra kasta ut
> ett
> > driv ankare bakom hojen så tungt går det med
> dom
> >
> > men dom är säkert bra för dh men inte för
> xc
>
>
> Det är nu man frågar sig om du någonsin kört
> dh eller ens känns på ett par dh-däck.

1 jag är för gammal för DH det kan ungdomen hålla på med
2 det finns inga backar där jag bor och inte inom en radie på 18mil

Det jag vände mig mot var mest att du skriver att de är dh-däck, vilket de absolut inte är. Olyckligt om någon köper ett par bara för du kastat ur dig det, när du inte har ngn aning om vad som faktiskt krävs för dh.

Om man tycker att greppiga stigdäck rullar för trögt ska man kanske man inte ska skriva i diskussioner som rör just såna däck, precis som jag sällan diskuterar i trådar av typen RacingRalph vs Raceking, och framförallt inte med argument i stilen "Raceking greppar ju inget alls, då kan man lika gärna köra 23mm racerdäck"

Eftersom du tänkt ha Stout bak så kan du ha det fram också, jag körde med Stout både fram och bak.

Mitt tips är fortfarande Kenda ExCavator, de rullar ljusår bättre än Stout och greppar nära nog lika bra. Det är absolut inga DH däck, det håller de inte för. Då är Stout närmare ett DH däck isåfall.

/Leo

Jag kör Excavator bak och Stout fram. Väldigt bra grepp och helt ok rullmotstånd. Enda nackdel med Excavators är att sidorna är för svaga. Stouts slits relativt fort eftersom de är mjuka, men greppet är verkligen grymt. De verkar inte gå att köpa längre dock.

Edit: Excavators finns som både DH variant (2-ply, runt 1300g) och single ply, runt 700g. Det är det senare som jag, Leo, och troligen alla andra pratar om. DH varianten är nog för tung för stigbruk. En mellanting, tex single ply med lite förstärkning på sidorna hade varit kanon...

marran skrev:
> Det verkar som att de flesta är överens om att
> excavators sidoväggar är sköra, hur är det med
> Nevegal då?

Nevergal har bra sidoväggar enligt mina erfarenheter iaf. (Har kört två uppsättningar av dem)
Väldigt greppiga och fina stigdäck om man prioriterar grepp före rull á la Racing Ralph. Dock har jag gört med Stick-E och Tripple compund där främst Stick-E rullar lite segt. Köper jag de däcken igen så blir det ett Stick-E fram och en hårdare blandning bak för bättre rull.

Ok.

Jag lurar lite annars på Schwalbe Muddy Mary i vikbar version, någon som testat?
Borde vara jämförbara med Rubber Queen kanske, vilket av dessa två tror folk är trevligast?

Jag prioriterar grepp framför rull, gärna förutsägbart med mjukt släpp, framförallt kantgreppet.

http://www.schwalbetires.com/muddy_mary

Vikt uner 900g för 2.35" och det sägs att de är ordentligt fläskiga. Annars kanske Wicked Will kan vara ngt, lite bättre rull och sämre lergrepp (som jag inte upplever som ett problem för AM-cykling)

http://www.schwalbetires.com/wicked_will

Även dessa precis under 900g

Båda ovanstående tänkte jag gummiblandningarna gooey gluey fram och triple nano bak.

Hur står sig annars ett par Nobby Nick 2,4" snakeskin i sammanhanget? Framförallt tänker jag på kantgrepp på torra eller blöta hällar och rötter. Även sidoväggar och punkaskydd är av intresse, både MM och WW väger runt 200g mer än NN, och någonstans måste detta sitta.

Tillbaka
Topp