köpråd dämpad hybridcykel!

larssonsimonn

Ny medlem
Hej!

Tänkte införskaffa mig en hybrid och har varit och kikat på många men kan inte bestämma mig och vet inte vilken som är mest prisvärd osv. Är intresserad av 4 st.

Scott Sportster X10 10 499 kr med rabatt på cykelkraft.
Giant Roam XR 1 9900 kr hos en lokal cykelhandlare.
Kross Evado 7.0 , Har kostat 11 995 men är nu nedsänkt till 9000 med rabatt på cykelkraft.
Cannondale Quick CX 2 10 000 kr på cykellagret.

Någon kunnig som har eller har erfarenhet av någon av dessa?

Märket KROSS har jag aldrig hört talas om men det är grymma komponenter rakt av på den.

Tacksam för svar!!

Simon

Det är få som är passionerat intresserade av hybrider och kan specar även om en del körs som pendlare. Lägg gärna in länkar så slipper man googla fram dem då kan du få råd.

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> En hybrid ska inte ha dämpare, bara lagom feta
> däck...

Ja, varför vill TS ha dämpare?

Köp Scotten.

Krossen är förmodligen lika bra, men får nog ett betydligt sämre andrahandsvärde då det är ett så pass ovanligt märke i Sverige. Om det inte spelar dig någon roll så ta den snyggaste av dessa två.

:) Göran

Jag utvecklar "tänk om" idag. :)

Hybrider med fjädergaffel tillhör nog den minst populära kategorin på happymtb. Ofta tar den bara de sämsta egenskaperna hos en mtb (vikt och trög) utan att få fördelarna mtb:n har i svårare terräng, främst då fjädergafflarna inte räcker till, utrymmet inte finns för däck etc.

Det har diskuterats en hel del tidigare och visst, det finns enstaka fördelar som t.ex. för pendlare som har dåliga handleder eller exceptionellt dålig väg och helt enkelt vill ha just 50mm framfjädring.

Det gängse råden är att om man vill köra lite lätt offroad (grusväg) skall man antingen satsa på en 29er mtb med 80-100 mm slag och ev. ett däckbyte eller gå till en cyclocross med skivbromsar beroende på hur och var man har tänkt cykla.

Är det dålig asfalt och varierande underlag som gäller; en cyclocross med bockstyre (eller rakt) eller en lvg-aktig hybrid utan fjädring i stil med Nishiki Pro Sld eller liknande.

Cyklarna du länkar till har slicks i något fall och cyclocrossliknande nabbdäck i något annat.
Samtliga har mtb-grupper så helt klart lutar du åt mtb-hållet i dina tankar.

Alivio är gruppen under Deore. De fungerar ungefär likadant och lika bra. En cykel med Alivio bör dock vara avsevärt billigare.

Cannondale skulle jag dra mig för p.g.a. 1,5" styrröret. Det har börjat komma nu på vanliga mtb-sidan men i dagsläget gör det det svårt att få tag på styrstammar och gafflar som passar.
Scott och Giant är säkra kort i genren.
Kross vet jag inget om, tror det är en polsk tillverkare som hållit på ett tag.

Priserna är generellt väldigt höga tycker jag men min referens är tyska webshoppar. Men den budget du har (upp till 12000?) kan du få en riktigt bra 29er mtb.

En hybrid är vardags-slit-och-släng-cykel. Jag ser inte riktigt poängen med att betala så mycket pengar. Runt 6-7000 räcker för att få en schysst hybrid, över det är det mest en massa lull-lull som inte gör någon större nytta för den typen av cykling.

Kollar man på cykelkraft så tycker jag scott x40 eller kross evado 4 klarar baskraven utan problem. Att betala mer än så är onödigt i den kategorin, du får väldigt lite extra för pengarna.

>
> Är det stor skillnad på ett deore växelsystem
> och ALIVIO växlar ?

Någon tusenlapps skillnad för hela gruppen skulle jag tro. På en pendlare gör det nog ingen större skillnad men Deore är ju bättre än Alivio så har du möjlighet att välja (till samma pris) så är Deore det självklara valet.

Men (kollade precis) ingen av dina länkade cyklar hade väl några Alivio komponenter?
Jag såg bara Deore/LX och XT och ju mera XT du kan få, desto bättre fast jag tyckte det var ganska jämnt skägg. Krossen *borde* vara mest bang-for-the-buck då du brukar få betala lite extra för de stora, kända märkena.

Vad tänkte du ha cykeln till? Den gaffeln som följer med på de flesta (alla?) alternativen tillåter inte speciellt mycket terräng innan den nått sin maxkapacitet och då kan man som föregående skribent redan påtalat tycka att den är antagligen onödig. En viktökande komponent som inte levererar någon behövlig funktion.

Senast ändrad:
Tack för alla grymma svar!

Tror jag lägger hybriden bakom mig och satsar på en 29 mtb!

Är det någon som kan rekomendera en bra för ca 10-12 tusenlappar ?

Sedan blir det nog montera lite smalare däck på den.

Jag kan varmt rekomendera Bianchi JAB, 29:er som finns i flera modeller.

Jag köpte den billigaste som en första MTB (billigaste heter 29,4) och är supernöjd efter att ha bytt däcken, däcken som satt på är 2,0 breda och jag upplevde dom som hala, så jag monterade Conti race king och upplevde cykeln som en helt annan cykel (positivt).

http://www.teamsportia.se/produkter...e-26-29/bianchi-mtb-jab-294-slx-mix-27sp-disc

//Micke

Senast ändrad:
larssonsimonn skrev:
> Tack för alla grymma svar!
>
> Tror jag lägger hybriden bakom mig och satsar på
> en 29 mtb!
>
> Är det någon som kan rekomendera en bra för ca
> 10-12 tusenlappar ?
>
> Sedan blir det nog montera lite smalare däck på
> den.

Ingen har frågat dig var du skall cykla eller vilket underlag du skall cykla på. Att köpa en 29" mtb och montera på smalare däck för att sedan köra asfalt och grusväg (mitt antagande) är inte optimalt. Kolla på bra hybrider med stel framgaffel typ Scott Sub istället.

Roligt med attityden mot dämpade hybrider när halva skaran halkar omkring på stigarna med HT 29ers som inte är nåt annat än dämpade hybrider.

Blandade åsikter märker jag.

Har ingen större koll vad som är optimalt det är därför jag bad om råd.

Ska mest ha cykeln på asfalt men också på stigar och grusvägar. Så en 29" mtb med smalare däck är alltså en bättre cykel än om jag kör på en framdämpad hybrid, tex scott x10. Mer för pengarna ?

Och JA. Jag vill ha en framdämpare. Tycker inte alls det är lika kul att cykla på en stel. Ser det som en smaksak. Dessutom är det bara låsa dämparen isf.

Simon

Egentligen är det optimala det som du tycker är roligast.

Frågan hur du har tänkt cykla är förstås relevant.

Eftersom du skriver att du även vill cykla stig och vill ha en dämpad gaffel så är det mtb som gäller. Med hybriden har du inte möjligheten att sätta på feta däck för stig.

Många 29ers har redan från början skapliga däck så det får du prova i så fall.

Min förra kom t.e.x. med Geax AKA som trots att det är ett budgetdäck är väldigt lättrullat i labtester och jag tyckte det funkade fint på stigar också.

Du kan titta lite [EDIT på forumet ] för det finns massa trådar om 29er för ca 10000 kr.

Du bör förvänta dig en mix av Deore/SLX/XT för pengarna och minst Rock Shox Recon eller Reba gaffel, även en Fox kan gå. Undvik Suntour gafflar, med din budget skall du vänta dig mer. Bianchicyklarna är klent specade för pengarna.

Radonerna på Bike-Discount är ett säkert kort. RADON ZR Race 29er 6.1 SL är grymt specad och dessutom lätt. Motsvarande cykel hos en handlare eller från ett märke som tar extra betalt för "märket" skulle kosta 5000kr mer.
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a86728/zr-race-29er-6-1-sl.html?mfid=52

Senast ändrad:
Jag kan också utveckla lite:

Som tidigare sagt är de flesta dämpade hybridcyklar utrustade med rätt värdelösa gafflar. Antingen skaffar man något som är gjort för att cykla på asfalt (d.v.s. en mtb, 26" eller 29" är mer smaksak), eller något som är gjort för asfalt (cyklocross eller stel hybrid).

Finnen skrev:
> Jag kan också utveckla lite:
> Antingen skaffar man något som är gjort
> för att cykla på asfalt (d.v.s. en mtb, 26"
> eller 29" är mer smaksak), eller något som är
> gjort för asfalt (cyklocross eller stel hybrid).

Hur menar du här? ;-)

Misärpendlaren skrev:
> Finnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan också utveckla lite:
> > Antingen skaffar man något som är gjort
> > för att cykla på asfalt (d.v.s. en mtb, 26"
> > eller 29" är mer smaksak), eller något som
> är