Köpråd drönare/drone

Matthias87

Aktiv medlem
Köpråd drönare/drone
Hallå där!

Drönarmarknaden växer, verkar finnas en hel uppsjö att välja mellan nu. Är det några happyiter som har bra koll på utbudet och vad man borde skaffa?

Jag och några vänner tänkte köpa en ihop, och det som prioriteras högst är väl att man ska kunna filma med Gopro 4:an och att man ska kunna se det man filmar live, så man inte missar hela åkaren tex.
Sedan har jag läst att vissa drönare har en "följfunktion", att den känner av åkarens GPS-position och kan följa en. Fungerar detta bra? I så fall hade detta vart önskvärt, så man slipper ha en som filmar hela tiden.

Jag har kollat på DJI Phantom 2 som verkar trevlig. Som jag förstått det måste man köpa till något för att kunna se vad man filmar live, dock inte helt koll på detta. Phantom 2:an verkar inte ha denna "följfunktionen" dock. Eller?

Några som jag förstått har "följfunktionen" är Hexo+, 3DR Iris+, Airdog och Plexidrone.

Så vad säger ni? Någon som har bra koll på detta?

Mvh Matthias

Senast ändrad:
Köpråd drönare/drone
Åre fotografen Matias Fredriksson? Gjorde en film i sommras med drönare som följde ett armband med gps. Tror att det finns skrivet i komentarerna på pinkbike vad det är för drönare.

Den som söker skolla finna;-)

Köpråd drönare/drone
Dji phantom verkar ju leva ett eget liv ibland. Sök på den och flyaway. Vet inte om det problemet fortfarande existerar men det verkar jobbigt om det händer

Köpråd drönare/drone
Såg en filmsnutt där man körde tävlingar med drönare genom en skog längs en stig. Förarna hade "VR-goggles" på sig och satt helt enkelt på en bänk vid startlinjen. Sen gasade de iväg genom träd och buskar och satan i gatan va det gick undan! Det såg helt klart ut som något jag skulle kunna tänka mig att lägga en massa pengar på! =)

Köpråd drönare/drone
Bortsett från att myndigheterna tittar på regelverket kring detta så kommer det ut nya modeller hela tiden, tex arbetar jättarna GoPro och Amazon på sina egna drönare. Utvecklingen går i rasande takt och priserna sjunker snabbt. Hade jag varit ni så hade jag väntat med köp tills precis innan jag behövde apparaten.

Följfunktionen består i att "måltavalan" bär en sändare som drönaren siktar in sig på.

När ni räknar på det hela så ha i åtanke att ni behöver en gimbal och videofeed för att filmmaterialet ska hålla någorlunda klass.

e: dålig svenska

Senast ändrad:
Köpråd drönare/drone
Som Aron säger så är det nog bäst att vänta tills man verkligen behöver drönaren. Hexo+, Airdog och Plexidrone som släpps nästa år verkar bli intressanta.

Köpråd drönare/drone
Hej !börja med en enklare maskin"köpte cx 20- och är nöjd, bra att köra in sig på en sån men visst blir det en större framöver. Ett tips är att det finns mycket beg till vettiga pengar-Beroende framkallande,HälsJoachim

Köpråd drönare/drone
gumraröracing skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej !börja med en enklare maskin"köpte cx 20-
> och är nöjd, bra att köra in sig på en sån
> men visst blir det en större framöver. Ett tips
> är att det finns mycket beg till vettiga
> pengar-Beroende framkallande,HälsJoachim

Vart köper man bäst drönare beggat? Blocket?

Köpråd drönare/drone
Jag har en liten rackare på 11 gram som kostade 300 spänn på kontoret att rensa tankarna med. Helfestlig liten sak, men med riktigt usel prestanda vad gäller stabilitet. :P Bara att peta in i en USB-port och ladda och sen köra.

Faktum är att det är fullständigt galet att man kan trycka in 4st motorer, sändare, mottagare och litet gyro i en konstruktion för 300 spänn. Inte för att den är "bra" men den går att hålla i luften. =)

Köpråd drönare/drone
Hade byggt en egen förut, för att bära kamera. Mest för jag gillar teknik och mecka och sådär. Det är ju också ett alternativ :) men de där DJI Phantom är ju fina färdiga paket annars.

Dock, vilken man än väljer är det lite tröskel att komma igång och man får ju se till att flyga med vett i huvudet så man inte skapar rubriker i tidningarna som det varit mycket om på senaste. Det gynnar inte oss i slutändan, snarare blir det väl förbud av nåt slag.

Men iaf, det finns t ex forum http://helisweden.se som handlar om radiostyrda helikoptrar i allmänhet, där kan du hitta info och begagnat. Sedan vet jag att det finns specialinriktade forum för bara drönare, eller FPV (first-person-video). Där det också är bra att kika in, men de har jag tyvärr ingen koll på.

Blocket kan ju funka, men eftersom det är ett väldigt spretigt utbud på dessa så är det många kategorier folk som köper och säljer, man får se upp lite, men det gäller ju iofs nästan vad som helst som man köper. Bara det att dessa kan vara farliga i fel händer så man får vara lite extra aktsam.

Annars tycker jag som ovan skrev att börja med någon enklare sort, öva in lite basic skills och sådär och sedan när du blivit lite varm i kläderna så köper du nåt bättre om du fortfarande är lika sugen då! Det är svinkul, inte helt lätt, men svinkul om man kommit igång :)

Köpråd drönare/drone
Tackar för tipsen!

Jag köper ju inte en för att jag tycker det är roligt att flyga med den, mer för att det är roligt att filma och fånga alla roliga äventyr på film. Därför väntar jag nog hellre på en som har "följfunktionen" och som visar sig fungera bra. Verkar som det får bli Hexo+, Airdog eller Plexidrone som släpps nästa år.

Köpråd drönare/drone
Matthias87 skrev:
> Tackar för tipsen!
>
> Jag köper ju inte en för att jag tycker det är
> roligt att flyga med den, mer för att det är
> roligt att filma och fånga alla roliga äventyr
> på film...

Flyga behöver du lära dig ändå om du inte har en vän som pilot & nöjer dig med att vara regissör. Följafunktionen är bara ett hjälpmedel.

Kom ihåg att en drönare över 100 gram i vikt är en farlig maskin. Propellrarna är vassa och motorerna starka så att bli påflugen kan därför ge stora skador.
Dessutom är batterierna brandfarliga och bör hanteras därefter så det finnes en hel del att läsa in sig på.
Men låt det inte avskräcka, utan det är som med allt annat, som ju kan missbrukas så det blir farligt. Det är inte så svårt att lära sig. Du kan pröva t.ex. http://www.rcflyg.se/ & http://www.rcgroups.com/ för lite tips eller om du vill fråga något.

Det är en bra idé att börja flygträna med en liten maskin som även funkar inomhus. Ett tips är Hubsan X4 som finnes med eller utan kamera och flyger som de stora, om jag fattat rätt, fast den är liten. Det finns också komplett uppsättning reservdelar till vettiga priser för denna att köpa på olika håll så man kan hålla den flygande trots de oundvikliga misstagen som händer i början.

Här är två återförsäljare, men det finnes många fler som säljer denna roliga maskin: http://www.autopartner.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=hubsan
http://www.hobbyequipment.se/se/search.php?id=26519

Jag köpte själv en Hubsan X4 utan kamera som julklapp åt mig själv. :)

Frid!

Köpråd drönare/drone
Miracle: Om följafunktionen fungerar som de säger så behöver ser jag inte varför man skulle behöva lära sig flyga. Är det något jag missat?

Köpråd drönare/drone
Det är att jämföra med autopiloten på ett flygplan.
Den ska fortfarande startas & landas samt flygas till rätt position för att kunna följa objektet du vill filma.
Maskinen tar ju inte heller hänsyn till träd, stolpar, ledningar och annat som kan finnas i flygriktningen.

Frid!

Senast ändrad:
Köpråd drönare/drone
Följafunktionen (i sin oprogramerade form) ger dig ett isometriskt perspektiv snett uppåt bakifrån. Det lär du nog snabbt tröttna på.

Att kunna flyga apparaten bör stå högst upp på din lista. I bästa fall handlar en krasch om kostsamma reparationer, i värsta fall skadar du någon.

Med det sagt så verkar det inte vara jättesvårt att flyga de moderna maskinerna. De hovrar tex vanligtvis på samma plats när man släpper kontrollerna.

Senast ändrad:
Köpråd drönare/drone
Matthias87 skrev:
> Miracle: Om följafunktionen fungerar som de
> säger så behöver ser jag inte varför man
> skulle behöva lära sig flyga. Är det något jag
> missat?

Eller om den ballar ur och flyger rakt mot en folksamling, då kan det ju vara kul att kunna styra manuellt

Köpråd drönare/drone
Miracle: Då är jag med.
Jag vet inte hur det är med de andra, men Plexidrone har inbyggt "obstace avoidance".

"Built in obstacle avoidance for safety and peace of mind. With up to 6.5m of forward sight, you are covered."

Köpråd drönare/drone
Sambal Oelek skrev:
> Matthias87 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Miracle: Om följafunktionen fungerar som de
> > säger så behöver ser jag inte varför man
> > skulle behöva lära sig flyga. Är det något
> jag
> > missat?
>
> Eller om den ballar ur och flyger rakt mot en
> folksamling, då kan det ju vara kul att kunna
> styra manuellt

Jo, det är ju helt rätt. Jag kommer dock inte använda den i närheten av folksamlingar.

Köpråd drönare/drone
Jag har inte läst hela tråden, men jag kan bara hålla med om att det är viktigt att lära sig flyga _innan_ man börjar filma.

Visst finns det färdiga paket att köpa, men än är inte tekniken på nivån att det är plug-and-play och flyga rakt av. Det fungerar så länge allt är 100%, men till slut är det alltid något som fallerar, och då bör man veta vad man håller på med.

Det finns en hel del säkerhetsrisker som man bör hålla reda på. Felaktigt hanterade LiPo-batterier brinner explosionsartat, en quad i Phantom-storlek med kolfiberpropellrar kan skära av fingrar, och ramlar den ner i skallen på någon från 100 meters höjd så är man nog glad om man klarar sig med hjärnskakning.

Därmed inte sagt att jag vill avskräcka, det är grymt kul att flyga med dessa saker, men jag ber om att man gör lite efterforskningar och lär sig vad man kan göra för att minska riskerna.

Som sagt, börja med att lära dig flyga, gärna med en liten quad, som t.ex. Hubsan X4. Sedan kan du fundera på att bygga eller köpa något större.

Lär dig sedan flyga ordentligt, helst i helt manuellt läge utan någon auto-level eller liknande, så att du kan ta över om GPS'en eller accelerometern ballar ur (det händer ibland).

Först när man kan utrustningen till 100%, och kan flyga, bör man börja med att filma på allvar. Det kommer att kräva en del tid och engagemang, men för min del i alla fall är det extremt roligt, och inget som är betungande. Känner man inte så, så kanske man bör fundera på om man verkligen ska köpa sig en quad. Börja smått så behöver du inte lägga så mycket pengar på det.

En Hubsan X4 kan man få för under 400kr. Jag har byggt en quad själv som man kan sätta en gopro på, och all utrustning har väl landat på ca 3000 kr.

Mina favoritsajter angående detta är:

www.flitetest.com
rcflyg.se
helisweden.se

Köpråd drönare/drone
Aron skrev:

> Att kunna flyga apparaten bör stå högst upp på
> din lista. I bästa fall handlar en krasch om
> kostsamma reparationer, i värsta fall skadar du
> någon.
>
> Med det sagt så verkar det inte vara jättesvårt
> att flyga de moderna maskinerna. De hovrar tex
> vanligtvis på samma plats när man släpper
> kontrollerna.

Detta till skillnad från motsvarigheten för tio år sedan. Om man skulle ha något som ens kom i närheten av de automatiska funktioner dagens trehundrakronorsdrönare har så var man tvungen att lägga upp åtskilliga tiotusen kronor eller sexsiffrigt, och om man förlitade sig på sin egen skicklighet som pilot så kostade det minst lika mycket i lärpengar i form av kraschade helikopterdelar. Jag tror jag gjorde åt tre kompletta 3-4000-kronorssnurror plus galet mycket reservdelar innan jag kunde hyfsat säkert behärska en farkost i luften. Men en tiondels sekund ouppmärksamhet så kunde det vara helt kört och snurran gick åt h-te. Men slutligen klarade jag faktiskt en hel sommar utan ens ett avbrutet rotorblad.

Köpråd drönare/drone
Kollade på Hubsan X4 nu och blev allt lite sugen. Kanske att man skulle börjat med något lite mindre och lära sig flyga då.

Finns det någon mindre drönare som tar en Gopro, som är prisvärd och som man kan krascha och sen byta ut delar enkelt på? Ska börja researcha lite själv nu, men om någon vet något redan nu får ni gärna tipsa om det.

Köpråd drönare/drone
Tyvärr så har jag svårt att se hur denna nya teknik ska förbjudas. Jag vill definitivt se att myndigheterna styr upp ett regelverk för vem som är lämplig att köpa en(precis som köpa vapen) och att man genomgår en obligatorisk kurs för det(kan man göra på datan) och gärna ett praktiskt prov(men det ser ja blir svårt för att man ska skicka iväg en kontrollant på sånt)

Man borde även utbilda polismakten i att spåra efter föraren för personer som flyger in med leksakerna i luftrum. Det har varit flera tillbud nu i Brommas luftrum och man får ju stänga hela flygtrafiken. Det är illa men att man inte kan spåra den skyldiga och förhindra det ifrån att samma person gör om det är nästan katastrof tycker jag.

Det känns jobbigt för mig som pilot att jag ska hålla ett extra öga på ngn. jäkla leksak som en 17-35 åring spakar nere på backen. Jag har nog saker att hålla koll på och jag tror inte att ngn. av er kan fortsätta ha ett normalt liv om man förorsakat en flygkrasch med sin leksak.

Såna här vill jag retrofitta flygmaskinen med och rensa luften.(skämt)

Bilagor

• red-baron-the-2008-01_LRG.jpg
    red-baron-the-2008-01_LRG.jpg
    33.9 KB · Besök: 46
Köpråd drönare/drone
Matthias87 skrev:
> Kollade på Hubsan X4 nu och blev allt lite sugen.
> Kanske att man skulle börjat med något lite
> mindre och lära sig flyga då.
>
> Finns det någon mindre drönare som tar en Gopro,
> som är prisvärd och som man kan krascha och sen
> byta ut delar enkelt på? Ska börja researcha
> lite själv nu, men om någon vet något redan nu
> får ni gärna tipsa om det.

Ifall man vill kunna byta delar när (inte om) den kraschar är det bäst att bygga den själv tycker jag.

Det finns många alternativ, men flitetest har hyfsat billiga grejer, och de har dessutom mycket bra videos både om hur man flyger och hur man bygger:

http://store.flitetest.com/electrohub-quadcopter-kit/ I detta kit ingår ingen elektronik, men det går att hitta vilka grejer man bör ha.

http://flitetest.com/articles/electrohub-build

Köpråd drönare/drone
Miracle skrev:

>
> Här är två återförsäljare, men det finnes
> många fler som säljer denna roliga maskin:
> http://www.autopartner.se/searchresults?pagesize=2
> 0&searchstring=hubsan
> http://www.hobbyequipment.se/se/search.php?id=2651
> 9
>
> Jag köpte själv en Hubsan X4 utan kamera som
> julklapp åt mig själv. :)
>
>
> Frid!

Stog och dreggla lite på en hubbsan inne på hobbex ihelgen, när jag sen såg den butiken du länka till hade den för en hundring billigare och fri frakt så råkade jag impulsköpa en i julklapp åt mig själv, hoppas autopartner rc är en reko sida att handla ifrån!? Ska bli skoj att leka lite :)

Köpråd drönare/drone
Autopartner är med i toppen bland de svenska webbutikerna så jag tror du blir nöjd! :)
De har även en fysisk butik i Eskilstuna.

Frid!

Köpråd drönare/drone
Min dotter som är 5 vill ha en helikopter eller drönare i julklapp. Finns det nån som är löjligt lättflugen som typ kan flyga upp/ner, hit/dit?

Jag har för mig att jag har sett drönare som man kan styra med sin smartphone (Bluetooth?). Kan det stämma?

Stalle

Köpråd drönare/drone
I somras lekte jag en hel del med en DJI Phantom 2 med Gimbal och GoPro med länk till iPad. Den är superenkel att flyga tack vare gps-funktionen. Flygträning behövs inte alls. Att filma vettigt kräver lite övning, men går även det i princip utan övning.
I mitt tycke är det bara att tuta och köra om du är intresserad.

Köpråd drönare/drone
Daddy D.Lux skrev:
> I somras lekte jag en hel del med en DJI Phantom 2
> med Gimbal och GoPro med länk till iPad. Den är
> superenkel att flyga tack vare gps-funktionen.
> Flygträning behövs inte alls. Att filma vettigt
> kräver lite övning, men går även det i princip
> utan övning.
> I mitt tycke är det bara att tuta och köra om du
> är intresserad.

Absolut!
http://www.expressen.se/nyheter/dronare-orsakar-stopp-pa-bromma-flygplats/

Senast ändrad:
Köpråd drönare/drone
...att man sedan inte skall flyga på fel ställe har väl inget med köpråd att göra?

Min poäng var att tekniken redan är mogen nog att det går att köpa saker som går att använda direkt ur kartongen utan meckande eller övning.

Köpråd drönare/drone
Daddy D.Lux skrev:
> ...att man sedan inte skall flyga på fel ställe
> har väl inget med köpråd att göra?
>
> Min poäng var att tekniken redan är mogen nog
> att det går att köpa saker som går att använda
> direkt ur kartongen utan meckande eller övning.

Vet du vad, läs artikeln och eller flera artiklar om samma sak som har hänt kring flyplatser och tänk över om tekniken verkligen är mogen för out-of-the-box-and-go.

Köpråd drönare/drone
Om ett sådant beslut går igenom hoppas jag att någon vaknar o säger till.
Om inte, så är 'framtiden' med autonoma bilar (mha kameror) för att läsa trafik/hinder/avstånd tämligen grusad. just saying.
Vad är skillnaden mot att ha en GoPro på hjälmen när man hojjar?

Köpråd drönare/drone
Kung Stalle skrev:
> Min dotter som är 5 vill ha en helikopter eller
> drönare i julklapp. Finns det nån som är
> löjligt lättflugen som typ kan flyga upp/ner,
> hit/dit?
>
> Jag har för mig att jag har sett drönare som man
> kan styra med sin smartphone (Bluetooth?). Kan det
> stämma?
>
> Stalle

Jo, på Hubsan X4 kartongen står 14+ och så länge kanske man inte måste vänta, men den är fyrkanalig och det krävs en del koordination för att flyga den så den å liknande modeller är kanske inte så lämpliga än.

En koaxialhelikopter med 3 kanaler skulle kanske funka bättre, under pappas översyn, men den är dock ändå ganska ömtålig, dock finnes det gott om reservdelar till denna modell som hör till de bättre på marknaden, om jag fattat rätt. http://www.mft.nu/?ProdID=351392

Frid!

Köpråd drönare/drone
Miracle skrev:
> En koaxialhelikopter med 3 kanaler skulle kanske
> funka bättre, under pappas översyn, men den är
> dock ändå ganska ömtålig, dock finnes det gott
> om reservdelar till denna modell som hör till de
> bättre på marknaden, om jag fattat rätt.
> http://www.mft.nu/?ProdID=351392

ja vi får se. Men det är nog ingen toppenidé från hennes sida :-)

Tack!

Stalle

Köpråd drönare/drone
Kung Stalle skrev:
> Min dotter som är 5 vill ha en helikopter eller
> drönare i julklapp. Finns det nån som är
> löjligt lättflugen som typ kan flyga upp/ner,
> hit/dit?
>
> Jag har för mig att jag har sett drönare som man
> kan styra med sin smartphone (Bluetooth?). Kan det
> stämma?
>
> Stalle

Vi hade en sån där smartphonestyrd på kontoret förut. Den höll på att döda folk, helt omöjligt att styra med någon form av precision.

Tillbaka
Topp