Köpråd drönare/drone

Köpråd drönare/drone
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Gäller att tänka till om du skall köpa ny cykel
> Matthias, det finns flera fall där cyklister har
> ramlat och/eller stört trafiken.

Va? Nu är jag inte med :)
Om jag ska köpa ny cykel?
Har cyklister ramlat av att dom störts av en drönare?
Har drönare stört trafiken?

Köpråd drönare/drone
flight skrev:
> Om man kan tänka sig två nummer av illustrerad
> vetenskap på köpet så får man en q4 för lite
> över en hundring just nu.

Tack för den!
Men det räckte med 79 kr för Q4'an och 2 nummer.
Måste bara komma ihåg att avsluta prenumerationen också...

Köpråd drönare/drone
Om man flyger FPV så måste man också ha en person som håller ögonkontakt (dvs utan hjälpmedel) med farkosten, ifall man själv skulle tappa kontakten med kameran.

Själv köpte jag mig en BEE245 för någon vecka sedan. Är tänkt för skogsracing/hinderbana.
Jag har sysslat med RC-flyg i många år, så jag har hyfsat koll på tekniken.
Och vet också att även små farkoster skall man ha respekt för. Små propellrar snittar även de med lätthet upp huden vid kroppskontakt.

Köpråd drönare/drone
Någon som fått sin Q4 från Illustrerad vetenskap? Jag har beställt, och undrar så klart hur länge jag kommer behöva vänta innan den dimper ner i brevlådan.

Köpråd drönare/drone
Verkar som de billigare varianterna (x4 exempelvis) har motorer som inte är borstlösa och därför har en extremt begränsad hållbarhet. Någon som känner till en liknande enkel variant med borstlösa motorer?

Köpråd drönare/drone
+1 på att man bör träna med en billigare quad - i alla fall om man inte flygit rc innan.

Köpte min Hubsan X4 H107L från Banggood, det tog sin tid, men den kom fram.
X4 flyger bra och går att styra, tillskillnad mot de billiga 3-kanals coax-helikoptrar jag provat (det har varit en utmaning bara att hålla dem kvar i luften).

Det är en liten inlärningskurva för att bemästra X4, men fördelen är att du kan hovra och att den flyger lika bra framåt/bakåt/vänster/höger. Det gör att du alltid kan flyga så att vänster är vänster, höger är höger och vid behov stanna upp.

När quaden bara är en liten prick på himlen kan det bli mycket spännande om man tappar bort höger och vänster. Speciellt eftersom det alltid händer när vinden driver den bort från dig... då är det bra med en billig quad eller en dyrare med GPS.

Men det är minst lika roligt att flyga inomhus och försöka landa på saker eller flyga runt lampor. När övriga medlemmar i hushållet är hemma råder flygförbud pga det högfrekventa ljudet. Inomhus är propellerskydd en bra försäkring.

Fast efter ett tag blir man så klart sugen på en större quad med FPV och kamera, fast det är som bekant en helt annan prisklass, så det steget har jag inte tagit.

Köpråd drönare/drone
Hubsan är riktig skoj att flyga. Enkel för nybörjaren och billigt pris. Redan första gången man flyger den så går det att styra den hyfsat enkelt. Nu men lite träning så kan man lätt landa hubsan helikoptern på ett A4 papper.
Så här såg min jungfrutur ut:

Senast ändrad:
Köpråd drönare/drone
Köpa?
Men vi på happy bygger väl själva?

Bilagor

• IMG_8094.JPG
    IMG_8094.JPG
    76.5 KB · Besök: 37
Köpråd drönare/drone
På TGR säljer de en micro-helikopter för 150kr. Den är överraskande bra, klart värt pengarna för lite vardagsrumsskoj. Går med lite övning och tur att landa på ölunderlägg.

Mångdubbelt bättre än andra små inomhus helikoptrar jag provat.

Köpråd drönare/drone
Dirty_rider skrev:
> Köpa?
> Men vi på happy bygger väl själva?

Fram med en 3D-printer och på med ett Terminator "Hunter / Killer"-skal så är man ju klar! :D

Köpråd drönare/drone
Dirty_rider skrev:
> Köpa?
> Men vi på happy bygger väl själva?

Ehh, jag skrev väl att det var min kompis?

Vad är det där? Det såg oneklingen intressant ut!

Köpråd drönare/drone
Atlas skrev:
> På TGR säljer de en micro-helikopter för 150kr.
> Den är överraskande bra, klart värt pengarna
> för lite vardagsrumsskoj. Går med lite övning
> och tur att landa på ölunderlägg.
>
> Mångdubbelt bättre än andra små inomhus
> helikoptrar jag provat.

Det roliga är ju annars dom där kassa inomhushelikoptrarna för dom är helt omöjlig att kontrollera "linjärt". Man måste köra dom lite på skrå för att kunna landa ex ovanpå en öppnad innedörr.

Köpråd drönare/drone
Det är väl inget hinder :)
I min hand håller jag en mini quad med V-tail, dvs att de bakre rotorerna är vinklade.
Vikt ink elektronik o batteri ~350g

Köpråd drönare/drone
Ska man köpa en hubsan så köp ett propellerskydd direkt eller åtminstonde extra propellrar. Minsta skada på propellern så flyger den inte alls.
Extra batterier är också ett måste, finns i 5pack på amazon för någon hundring. Mycket roligare och effektivare träning att kunna flyga en timme sammanhängade istället för att bryta en halvtimme för laddning var 10:e minut.
Dessutom är livslängden på batterierna ganska dålig. Skulle gissa på 30-40 laddningar.

Köpråd drönare/drone
Miracle skrev:
> Matthias87 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tackar för tipsen!
> >
> > Jag köper ju inte en för att jag tycker det
> är
> > roligt att flyga med den, mer för att det är
> > roligt att filma och fånga alla roliga
> äventyr
> > på film...
>
> Flyga behöver du lära dig ändå om du inte har
> en vän som pilot & nöjer dig med att vara
> regissör. Följafunktionen är bara ett
> hjälpmedel.
>
> Kom ihåg att en drönare över 100 gram i vikt
> är en farlig maskin. Propellrarna är vassa och
> motorerna starka så att bli påflugen kan
> därför ge stora skador.
> Dessutom är batterierna brandfarliga och bör
> hanteras därefter så det finnes en hel del att
> läsa in sig på.
> Men låt det inte avskräcka, utan det är som med
> allt annat, som ju kan missbrukas så det blir
> farligt. Det är inte så svårt att lära sig. Du
> kan pröva t.ex. http://www.rcflyg.se/ &
> http://www.rcgroups.com/ för lite tips eller om
> du vill fråga något.
>
> Det är en bra idé att börja flygträna med en
> liten maskin som även funkar inomhus. Ett tips
> är Hubsan X4 som finnes med eller utan kamera
> och flyger som de stora, om jag fattat rätt, fast
> den är liten. Det finns också komplett
> uppsättning reservdelar till vettiga priser för
> denna att köpa på olika håll så man kan hålla
> den flygande trots de oundvikliga misstagen som
> händer i början.
>
> Här är två återförsäljare, men det finnes
> många fler som säljer denna roliga maskin:
> http://www.autopartner.se/searchresults?pagesize=2
> 0&searchstring=hubsan
> http://www.hobbyequipment.se/se/search.php?id=2651
> 9
>
> Jag köpte själv en Hubsan X4 utan kamera som
> julklapp åt mig själv. :)
>
>
> Frid!

Bra tips!
Glöm inte heller att källsortera den när du kraschat den.
Batterier för sig och plast och metall för sig.

Köpråd drönare/drone
Scotty10 skrev:
> Bra tips!
> Glöm inte heller att källsortera den när du
> kraschat den.
> Batterier för sig och plast och metall för sig.

Nej, nej - här ska inte slängas något, reservdelarna beställer du från Kina.
Hmmm, oklart hur miljösmart det är egentligen.

Med undantag för propellrarna så är det en tålig rackare. Kvaliten på orginalbatteriet tycker jag var bra, men 5-packet extrabatterier höll inte riktigt samma nivå.

+1 på källsortering

Köpråd drönare/drone
Akoa skrev:
> Blev en Syma x5 från Aliexpress. 480kr med tre
> batterier kändes helt ok för att leka lite

350kr var det visst. Riktigt kul och inte så svårt som jag trodde att köra inomhus. Ska bli kul att testa utomhus och se hur den klarar vinden.

Köpråd drönare/drone
Jag har en Dji flamewheel 450 som jag aldrig använt (dock köpt beggad på blocket). Ett helt kit med radio, gimbal, lipo laddare, simulator och en dx6i.
Bara och skicka ett pm om någon är intresserad av ett helt paket.

Köpråd drönare/drone
Crossmax skrev:
> Vad tror ni om denna? https://www.lily.camera/
>
> Medioker batteritid i kombination med ej utbytbart
> batteri känns dock som ganska grov miss.

Såg kul ut, undrar bara hur snabbt man skulle plantera den i ett träd i skogen. Lite tråkigt att betala nu, och leverans februari 2016 också.

Köpråd drönare/drone
Pepperazzi skrev:
> Crossmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tror ni om denna? https://www.lily.camera/
> >
> > Medioker batteritid i kombination med ej
> utbytbart
> > batteri känns dock som ganska grov miss.
>
>
> Såg kul ut, undrar bara hur snabbt man skulle
> plantera den i ett träd i skogen. Lite tråkigt
> att betala nu, och leverans februari 2016 också.

Såg ni något pris?

Köpråd drönare/drone
Mycket pengar för något så begränsat. För samma pris (fullpris, 999USD) får man en Phantom 3 som kan göra så oerhört mycket mer, även om den (än så länge) inte har något follow me mode.

3DR Solo ska väl ha någon follow me mode, men den kostar ju mer, särskilt om man inte redan har en gopro.

Köpråd drönare/drone
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Åre fotografen Matias Fredriksson? Gjorde en film
> i sommras med drönare som följde ett armband med
> gps. Tror att det finns skrivet i komentarerna på
> pinkbike vad det är för drönare.
>
> Den som söker skolla finna;-)

nu blev jag jättenyfiken :)

du tänker inte på någon av Simon sjörens filmer ? annars vad hade du sökord på pinkbike ?

Köpråd drönare/drone
Är sugen på att köpa en drönare

Min önskelista är:
Autonom
Follow me funktion
Måste ha möjlighet att undvika föremål
HD inspelning
Fotografera
Liten

Flytid på 15-20 min vore bra, men då blir det svårt med storleken.
Storleken går före flygtiden då den behöver vara medtagbar på lite olika äventyr.
På indiegogo finns https://www.indiegogo.com/projects/onagofly-the-smart-nano-drone--2/x/1809733#/ vilken verkar lockande.

Om jag hade haft en GoPro hade Hexoplus kunnat vara ett bra alternativ. Lite stor bara...

Någon som känner till något bra?

Köpråd drönare/drone
Inget att tillföra vad gäller vilken modell man bör köpa men det är tack vara datainspektionens (DI) rådiga ingripanden och att kammarrätten gått på DI:s linje i princip totalförbjudet i Sverige att fotgrafera från en drönare. OK, domen har inte nått laga kraft ännu men nästa steg är HD.

DI ville hävda att fotografering från drönare är kameraövervakning och fått "rätt" i det. Dock så kan man bara få tillstånd till kameraövervakning för att förhindra brott och alla andra metoder att minska brottsrisken visat sig verkanslöst. Så man kan i realiteten inte få tillstånd att fotografera från en drönare.

Kort om domen:
http://www.svd.se/dronare-anses-vara-kameraovervakning/om/sverige

Ansökansblankett för kameraövervakning:
http://www.lansstyrelsen.se/stockho...och-samhalle/Ansokan om kameraovervakning.pdf

Köpråd drönare/drone
Den lekmannamässiga tolkningen måste rimligtvis bli att man inte heller längre får sätta en kamera på stativ och styra den med fjärrkontroll utan tillstånd?

Man kan tycka vad man vill om "drönare" och kameraövervakning, men det är helt galet att sätta likhetstecken mellan de två.

Köpråd drönare/drone
Vill bara varna för IndieGoGo- och Kickstarter-kampanjer för drönare som följer efter och filmar. Finns minst en sådan kampanj som havererat under bedrägeriliknande former och ett par som fortfarande luktar väldigt mycket vaporware (dvs. mycket snack, liten verkstad).

Skulle vänta och se hur de färdiga produkterna blir innan jag köper. Att spara lite genom att hoppa på tidigt kan snabbt visa sig vara dumsnålt då man förlorar hela summan.

Apropå tillstånd o.d. så känns det väldigt svårt att leda i bevisning. Om man är ute i skogen och filmar sina egna eskapader, hur skulle det kunna leda till problem med rättvisan? Att någon anmäler ev. youtube-film från skogen?
Tror inte heller det kommer inskränka vilka drönare som får säljas eller vilka egenskaper de har.

Tror mer på att ny lagtolkning ger möjlighet att faktiskt lagföra folk som smygfilmar andra på deras tomter o.d. Något som idag faktiskt är lagligt.

Med andra ord: Bara å köp! :)

Köpråd drönare/drone
Har sett några kampanjer som gått rakt ner i chapter 11 på IG/KS. Och mång aprodukter håller inte alls vad de lovar... Men det finns minst lika många dussin som gått bra med, så det är ju lätt att fastna i vad man tycker är viktigt.

Intressant med tillståndsfrågan. Vem är det som lagförs? Den som äger dröbaren, den som flyger den, den som fotograferar eller den som publicerar? Och om det är samma person som äger, filmar, publicerar och är den som blir avporträtterad, vad gäller då? Många frågor blir det :)

Köpråd drönare/drone
Läste på lite till. Om någon skulle lyckas få tillstånd, vilket verkar ohyggligt svårt med nuvarande tillståndsplikt, så lär ju personen som har tillstånd kunna anmälas till DI då material skall gallras när det är äldre än två månader. Så har jag tullstånd och publicerar materialet på youtube på mig själv så kan någon som anser att det är principiellt viktigt anmäla mig efter det att materialet på mig legat online i mer än två månader.

Klart intressant. Fler lagar som inte har förankring i verkligheten

Köpråd drönare/drone
Men är inte det där väldigt mycket ett ickeproblem om tilltänkt bruk är filma sig själv i hyfsat okänslig miljö?

En anmälare måste väl leda i bevis att filmklippet faktiskt är plåtat med drönare, vilket inte är lätt. Det skulle ju kunna vara vajerkamera, eller en riktig helikopter.
Och det kanske är en "kompis" som filmat? Vars namn du glömt?

Det värsta som händer, återigen förutsatt att inget känsligt filmats eller någon känner sig kränkt, är att din film åker ner från Youtube.

Jag skulle absolut inte låta rättsläget avhålla mig från drönare om jag hade tankar på att köpa en.

Jag är ju ruskigt sugen, men kan absolut inte motivera ett köp... :D

Köpråd drönare/drone
Jag flyger bara små racequads som jag bygger själv, så de filmande större grejerna är jag inte direkt någon expert på. Vad jag har läst/hört så är dock DJI's Inspire/Phantom 3 i en klass för sig nuförtiden om man vill ha en sjyst quad som fungerar utan att behöva pilla själv. Det man får för pengarna med Phantom 3 är riktigt bra. HD-downlink, bra app, aktiv utveckling av appen m.m. Jag skulle köra på en sån om jag ville ha en filmande quad.

Köpråd drönare/drone
Mr Handley skrev:

> Inspire och Phantom 3 är väl inte autonoma?

Nix.
Men jag är försiktigt tveksam till autonoma drönare i dagsläget. Om det inom ett år kommer ut en som faktiskt tar bra bilder och klarar av att undvika träd o.d. så blir jag imponerad. Och lär förmodligen köpa en. :)

Köpråd drönare/drone
Foxis skrev:
> Mr Handley skrev:
>
> > Inspire och Phantom 3 är väl inte autonoma?
>
> Nix.
> Men jag är försiktigt tveksam till autonoma
> drönare i dagsläget. Om det inom ett år kommer
> ut en som faktiskt tar bra bilder och klarar av
> att undvika träd o.d. så blir jag imponerad. Och
> lär förmodligen köpa en. :)

Jag _tror_ att Phantom 3 har någon slags follow me mode nu, men inte helt autonom. Det finns inget på konsumentmarknaden idag som är helt autonomt för att filma, och definitivt inget än som kan undvika att köra på något. I dagsläget så gäller att kunna flyga hyfsat för att få bra film.

Tillbaka
Topp