Köpråd drönare/drone

Köpråd drönare/drone
Foxis skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr Handley skrev:
>
> > Inspire och Phantom 3 är väl inte autonoma?
>
> Nix.
> Men jag är försiktigt tveksam till autonoma
> drönare i dagsläget. Om det inom ett år kommer
> ut en som faktiskt tar bra bilder och klarar av
> att undvika träd o.d. så blir jag imponerad. Och
> lär förmodligen köpa en. :)

Sedan skall den vara av nano storlek och ha flygtid på en halvtimme med. Då är den perfekt :)

Köpråd drönare/drone
Phantom 3 Professional har några avancerade flyglägen, bland annat kan den följa GPS-position från t.ex. en mobiltelefon. Hur bra det funkar i praktiken vet jag inte.

Vid vanlig flygning är den åtminstone väldigt lättspakad. Hovrar på platsen så fort man släpper spakarna, även i relativt byig vind. Använder GPS, kompass, altimeter och på låg höjd även ultraljud för att hålla sig kvar.

Fast jag har bara 2½h bakom spakarna på den än, så kanske lite tidigt för ett omdöme. Kanske att den är något för snabb för att kunna navigera runt och filma med mjuk precision, men min tillämpning är hyfsat stationära objekt. Har mest kört runt lite planlöst och inte försökt filma något seriöst än.

Försöker göra en snygg/mjuk 360°-svepning runt en flaggstång, med kameran riktad mot stången hela tiden. När jag lyckas med det får jag nog anse mig över nybörjarnivån. :D Det känns som det ska räcka att flyga i sidled och bara hålla kameran riktad mot flaggstången, men det är även skitsvårt att hålla radien konstant. Höjden behöver jag lyckligtvis inte bry mig om.

Köpråd drönare/drone
Tobbe Arnesson skrev:
>
> Försöker göra en snygg/mjuk 360°-svepning runt
> en flaggstång, med kameran riktad mot stången
> hela tiden. När jag lyckas med det får jag nog
> anse mig över nybörjarnivån. :D Det känns som
> det ska räcka att flyga i sidled och bara hålla
> kameran riktad mot flaggstången, men det är
> även skitsvårt att hålla radien konstant.
> Höjden behöver jag lyckligtvis inte bry mig om.

Du behöver ju ingen drönare, du ska ju ha ett linflygplan!

Köpråd drönare/drone
Hehe!

Det finns en funktion för att markera en punkt och sedan automatiskt flyga runt den, bland de avancerade flyglägena, så det jag övar är inget man måste kunna. Bara en svår övning för att bli en bättre pilot. :)

Follow Me följer den som har fjärrkontrollen, om visningsenheten man kopplat till den har GPS. Det krävs fortfarande en manuell start och positionering innan man sätter igång och det finns ingen som helst kollisionsdetektering, så det är inte direkt lämpligt för MTB. Kanske provar på skridskor imorgon.

Köpråd drönare/drone
Det är just förmågan att undvika kollisioner på ett någorlunda intelligent sätt som jag tror kommer ta ett bra tag att lösa. Enklare miljöer med få/stora objekt kanske inte är värst knepigt, men att följa efter en MTB i något som börjar likna skog? Forgedaboudit. :)

Köpråd drönare/drone
Foxis skrev:
> En anmälare måste väl leda i bevis att
> filmklippet faktiskt är plåtat med drönare,
> vilket inte är lätt. Det skulle ju kunna vara
> vajerkamera, eller en riktig helikopter.

Om jag har fattat rätt är det tillståndspliktigt för att filma från luften, oavsett metod. Militära skäl vad jag förstått.

I USA har det nyligen infört registreringstvång för drönare/piloter. Kommer säkert här också med tiden.

Köpråd drönare/drone
Finnen skrev:
> På forskningsstadiet finns det faktiskt, så
> helt omöjligt är det inte att det dyker upp
>
>

Jo, men som jag skrev är det relativt trivialt att navigera runt få / stora objekt. I filmen var det några träd på en annars öppen yta.
Desto fler hinder i närmiljö, desto mer krävs av algoritmen som skapar den undvikande rutten. Speciellt om den någorlunda effektivt ska hänga med cyklisten och inte ta en omväg runt hela skogen.
Nej, jag utvecklar inte drönare men har skrivit diverse kod för just autonom kollisionsdetektering och ruttplottning (fritt översatt från pathfinding :)).
Jag säger absolut inte att tekniken inte kommer dyka upp, men jag har bedömt många av de kickstarterkanoanjer för action-drönare som orealistiska. Tror benhårt att vi är några år från en bra sådan produkt.

Köpråd drönare/drone
Foxis skrev:
> Finnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På forskningsstadiet finns det faktiskt, så
> > helt omöjligt är det inte att det dyker upp
> >
> >
>
> Jo, men som jag skrev är det relativt trivialt
> att navigera runt få / stora objekt. I filmen var
> det några träd på en annars öppen yta.
> Desto fler hinder i närmiljö, desto mer krävs
> av algoritmen som skapar den undvikande rutten.
> Speciellt om den någorlunda effektivt ska hänga
> med cyklisten och inte ta en omväg runt hela
> skogen.
> Nej, jag utvecklar inte drönare men har skrivit
> diverse kod för just autonom
> kollisionsdetektering och ruttplottning (fritt
> översatt från pathfinding :)).
> Jag säger absolut inte att tekniken inte kommer
> dyka upp, men jag har bedömt många av de
> kickstarterkanoanjer för action-drönare som
> orealistiska. Tror benhårt att vi är några år
> från en bra sådan produkt.

Absolut! Det är inget trivialt problem, och det kommer att ta några försök innan det funkar bra. Det mesta på kickstarter i den vägen är nog vaporware.

Köpråd drönare/drone
Upptäcka och undvika hinder är svårt, riktigt svårt. Skall bli kul att följa de projekt som är på gång på indiegogo/kickstarter för att se vad det blir. Lily tycker jag verkar rolig annars. Men som sagt, ingen kollisionsdetection där inte

Köpråd drönare/drone
Mr Handley skrev:
> Upptäcka och undvika hinder är svårt, riktigt
> svårt. Skall bli kul att följa de projekt som
> är på gång på indiegogo/kickstarter för att
> se vad det blir. Lily tycker jag verkar rolig
> annars. Men som sagt, ingen kollisionsdetection
> där inte

Jag är absolut inte kunnig inom området men jag gissar att vettig upplösning i kombination med tillräckligt snabb realtidsberäkning är en del av problemet.

Det allra största problemet måste ändå vara att det är "omöjligt" att se bakom hindren.
Att undvika väggarna i ett fyrkantigt rum är en sak, träd i skogen tex, en helt annan.

Köpråd drönare/drone
Jag vet inte riktigt... Det är ju inte så att den skall snirkla sig runt i en snårskog. Det krävs ju en hel del öppen yta för att en cyklist skall ta sig fram. Ser mjukvaran det som en korridor (med väldigt svajjiga väggar) och håller sig på rätt höjd (dvs ungefär bålhöjd) i de trixiga sektionerna så är det ju inte mycket mer än at undvika en vägg.

Sedan vet jag mycket väl att det finns nedhängande kvistar, trånga passager etc etc :) Bra skydd för rotorerna kommer ju vara ett måste, och billiga reservdelar

Köpråd drönare/drone
När den här processorn kommer kommer det bli väldigt intressant. Kul att de stora kretstillverkarna börjar ge sig in i den växande drönarmarknaden.

Köpråd drönare/drone
Mooshie skrev:
----------------------------------------------------
> Jag trodde follow-me syftade på att drönaren
> följer användaren, inte tvärtom. Men bra
> ändå, med en sån sparar man in kostnaden för
> cykeln!

Förhandlar man lite kan man säkert få med en cykel på köpet.

Köpråd drönare/drone
Låna en sånhär av japanska polisen och fånga en vild drone.
Det svåra är väl att tämja den sen ;)

Bilagor

• _81253479_81253478.jpg
    _81253479_81253478.jpg
    23.7 KB · Besök: 38
Köpråd drönare/drone
Såg nåt nytt koncept i en film "Chinese Zodiac" häromdagen. Man måste vara lite insatt i detta för att se vad det är för konstigt bygge. Det är en helikopterram hopskruvad på en vinge och kamera under. Helikoptern är en 450-coax. Extremt konstigt sak. Men kanske är riktigt bra för detta ändamål. En helikopter som flyger som ett flygplan, kanske är bra :)

Bilagor

• Chinese.Zodiac.2012.1080p.BluRay.x264.anoXmous_.mp4_snapshot_00.44.16_[2016.01.07_18.06.33].jpg
    Chinese.Zodiac.2012.1080p.BluRay.x264.anoXmous_.mp4_snapshot_00.44.16_[2016.01.07_18.06.33].jpg
    31.7 KB · Besök: 56
  • Chinese.Zodiac.2012.1080p.BluRay.x264.anoXmous_.mp4_snapshot_00.44.19_[2016.01.07_18.07.04].jpg
    Chinese.Zodiac.2012.1080p.BluRay.x264.anoXmous_.mp4_snapshot_00.44.19_[2016.01.07_18.07.04].jpg
    12.8 KB · Besök: 61
  • Chinese.Zodiac.2012.1080p.BluRay.x264.anoXmous_.mp4_snapshot_00.44.42_[2016.01.07_18.08.01].jpg
    Chinese.Zodiac.2012.1080p.BluRay.x264.anoXmous_.mp4_snapshot_00.44.42_[2016.01.07_18.08.01].jpg
    33.5 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp