Köpråd Enduro -04!

Coffeeandmilk

Ny medlem
Köpråd Enduro -04!
Hej!

Jag har bestämt mig för att börja cykla i skog och backar och insett att jag behöver en AM cykel, dock har jag även insett att hur dyra dessa är, därför har jag börjat kolla runt på blocket och hittat den här godingen!

http://www.blocket.se/goteborg/Heldampad_specialized_39907786.htm?ca=15&w=2&last=1

Det jag behöver veta är om detta skulle funka att cykla uppför och nedför i, vidare om ni tror det är en bra cykel :). Kommer uppdatera med komponenter när jag snackat med ägaren igen idag!

Mvh
Kurt

Senast ändrad:
Köpråd Enduro -04!
Det är en bra hoj, en av de populäraste tidiga AM-cyklarna innan begreppet var uppfunnet av marknadsförarna. Jag har en sån, tycker fortfarande att den håller även om det är klart att mycket hänt sen dess.

Nu är det inte en -08 som det står i annonsen, utan en -03 eller -04. Jag kommer inte ihåg riktigt vilket år det var som de hade de oranga testcyklarna. Just den orange modellen såldes aldrig till konsument utan var demoex till handlarna.

Priset är därför i högsta laget, borde justeras ner åtminstone ett par tusen.

Det är 125 mm slag fram och bak på den. Jämfört med modernare hojar kommer den att vara tung i förhållande till slaglängd men den fungerar bra som allroundhoj. Lätta däck i skogen och DH-däck när du ska besöka bikeparks så har du en bra allrounder. Komplettera gärna med en kortare sadelstolpe när du ska köra utför.

Vad är det för storlek, och hur lång är du? Jag har en medium, är 172 lång och kör med en 80 mm styrstam. Tycker den funkar bra i storlek.

Köpråd Enduro -04!
Tack för infon! Jag är 185 och det är en medium, dock sa killen som hade den att han var 186 och hade lagt in en länge sadelstolpe så att den skulle passa honom. Styrramen vet jag faktiskt inte ;)

Köpråd Enduro -04!
Ändra rubriken till "Köpråd Enduro -04" så ska du se att du får bättre svar. Jag tycker medium låter litet till någon som är 185. Men det finns som sagt väldigt många på det här forumet som ägt en sån där.

Köpråd Enduro -04!
Enduron är trevlig men priset är alldeles för högt. Det är en 8 år gammal cykel. Blir lite fundersam över bromsarna också, men det kanske satt Hayes HFX på original även fast jag inte minns det så.

Köpråd Enduro -04!
Just AM-segmentet är ju kanske det som utvecklats allra mest under de senaste åren, en 04 är alltså en ganska gammal cykel i sammanhanget även om skicket är bra.

Tycker priset är för högt helt enkelt.

Tillbaka
Topp