Köpråd endurohoj

Köpråd endurohoj
Det slutar på tycke och smak, jag tycker inte det är hanterbart utan slöseri med en fin geometri. Jag menar att man bör ha koll på det där när man gafflar upp. Jag skulle aldrig byta bort STA mot HA om jag redan hade 66 HA. Andra tycker annat.
Fast 1 grad på STA..... Vad motsvarar det på sadelpositionen? 1cm? Om man redan har sadeln längst fram så förstår jag STA-ångesten, inte annars.

Köpråd endurohoj
Alltså det är för mycket grad och vinkel-snack generellt på forumet, man bör sträva efter något som är hållbart, har bra garanti och serviceärende på det och som är stort är min personliga Nisch. Mega XL anser jag inte räcka för att få ut hela svansen när man kör.

282831-marsupilami.jpg

Köpråd endurohoj
Alltså det är för mycket grad och vinkel-snack generellt på forumet, man bör sträva efter något som är hållbart, har bra garanti och serviceärende på det och som är stort är min personliga Nisch. Mega XL anser jag inte räcka för att få ut hela svansen när man kör.

Visa bilaga 432876
Nja, ska man investera ganska mycket pengar, då tycker jag det är ganska viktigt att man köper något som passar en och ens cykel.
Du har ju tex, fått modda din hoj sjukt mycket för att den ska passa dig, istället för att köpa något med rätt mått och vinklar direkt istället.

Köpråd endurohoj
Jag var i exakt samma tankar när jag tittade runt & landade i en Spectral. En cykel som jag till en början tyckte var helt perfekt för ändamålet. Köpte en uppsättning lättare hjul med mer trailinriktade däck som kompletterade den kanon i skogen samtidigt som jag kunde köra ifrån folk med dubbelkronat i Vallåsen. Jag fastnade dock för det senare och kör nästan uteslutande bikeparks nu och då känns den onödig/ lite väl skör.

För att summera det hela så hade jag verkligen tagit mig en fundering på vilken typ av cykling du gör majoriteten av tiden och köp därefter. Få cyklar klarar inte av att ge en ett leende i parken eller de kraftigare stigarna någon gång från & till. Men att ha en alltför tuff freeride, enduro är inte alltför skoj på lättare/flackare stigar i min mening.

Köpråd endurohoj
Nja, ska man investera ganska mycket pengar, då tycker jag det är ganska viktigt att man köper något som passar en och ens cykel.
Du har ju tex, fått modda din hoj sjukt mycket för att den ska passa dig, istället för att köpa något med rätt mått och vinklar direkt istället.

Ja och jag kom fram till less hustle more biking var bättre så nu delar jag med mig av den erf.

Köpråd endurohoj
Kan hålla med Tomcaten lite. 1 grad/mm hit eller dit så blir cykeln helt plötsligt obrukbar och bör skrotas omgående.
Självklart så vill man ju att ens nya, och svindyra, hoj ska passa en personliga mått och preferenser men har nån av er verkligen lyckats pricka in alla boxarna vid köp av en komplett hoj?
Jag har iaf inte gjort det och bygger hellre själv...

Köpråd endurohoj
Jag var i exakt samma tankar när jag tittade runt & landade i en Spectral. En cykel som jag till en början tyckte var helt perfekt för ändamålet. Köpte en uppsättning lättare hjul med mer trailinriktade däck som kompletterade den kanon i skogen samtidigt som jag kunde köra ifrån folk med dubbelkronat i Vallåsen. Jag fastnade dock för det senare och kör nästan uteslutande bikeparks nu och då känns den onödig/ lite väl skör.

För att summera det hela så hade jag verkligen tagit mig en fundering på vilken typ av cykling du gör majoriteten av tiden och köp därefter. Få cyklar klarar inte av att ge en ett leende i parken eller de kraftigare stigarna någon gång från & till. Men att ha en alltför tuff freeride, enduro är inte alltför skoj på lättare/flackare stigar i min mening.

Smaksak såklart men jag håller inte alls med. I med lite mer luft i dämparna så beter sig min freeride-cykel kanon på mindre dramatisk stig

Köpråd endurohoj
Smaksak såklart men jag håller inte alls med. I med lite mer luft i dämparna så beter sig min freeride-cykel kanon på mindre dramatisk stig
Jag är nog böjd att hålla med dig Jolinwood, har tidigare tillhört det ”andra lägret” (dvs köp för att passa den typ av cykling du cyklar mest).
Därav landade jag efter lite cykelstöld och rambrott (vilket genererade att samma typ av stål-FS 29’a har vuxit från 130mm slag till lite längre och flackare +140mm’s släde. Nu har jag insett att jag till 80% enbart hojar ENDURO på ”mina” stigar i Sthlm, vilket gör att jag skulle lätt kunna tänka mig både 10 och 20mm mer slaglängd...
Att den sen skulle bli mer ”svampig” på långturerna kan ju relativt enkelt justeras om man valt rätt dämpare...

Köpråd endurohoj
Är det någon som provat Privateer 161? Ser oerhört prisvärd ut på pappret för en komplett hoj och geometrin ser fin ut. https://eu.privateerbikes.com/products/privateer-161-bike

Inte provat än då jag håller på att bygga ihop min, tar tid dock. Men finns nån svensk som har en. Sett på insta. Om han håller till här vet jag ej. Kommer inte ihåg vad han hette på intsa heller. Finns annars en ganska gedigen tråd på pinkbikes forum: https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=217317

Köpråd endurohoj
Hej
Har också lite funderingar ang inköp! Har en marin rift zone nu som är bra till stigcykling. Har i sommar börjat köra lite bike park med den och har funkat ok men känner jag skulle vilja ha lite mera slaglängd i park. Funderar därför på att antingen köpa en begagnad dh och ha kvar marin som stigcykel eller så köper jag en nyare enduro med 170mm som kan användas till båda. Vad hade du gjort?

sen ang storlekar på dh så verkar de inte ha lika mycket reach som nyare enduro. Tror ni det blir för litet med en t.ex. 2018 Large dh hoj med typ 470 reach? Är 197 cm. Fattar det som att de har mindre reach men istället längre kedjestag osv

Köpråd endurohoj
Då vintern är alldeles för dålig och mitt korsdrag i huvudet gått över mot cykel istället för skoter ett tag så har jag återigen börjat snegla på en enduro. Jag har en fin stighoj som funkar ok i parken, men jag skulle vilja ha en kralligare hoj där man inte blir lika straffad av kort slaglängd i t.ex. Kristin om man bara vill kötta på.

Har idag en FEX 140/130 eller 150/130 om jag vill, Fox 36 + fox float.

Har kollat på slash men 8:an är ju stört dyr på låg spec. Får ju en Cube 150 med kashima bling för mindre pengar. Men är 160/150 för liten skillnad mot det jag rullar idag är ju det som maler i huvudet?... 170/160, 180/180 kanske är mer det man ska sikta på för att inte ha två nästan likadana hojar i garaget? Jag har en åkomma i högerhanden som gör att jag domnar av i den när jag kör utför också, så jag gissar att jag skulle tjäna på mer slag i det fallet.

Någon som har en fläskigare Ändurå och har några bra åsikter om det? En ren DH kanske man skulle ha men jag vill ju köra några race också

Köpråd endurohoj
Då vintern är alldeles för dålig och mitt korsdrag i huvudet gått över mot cykel istället för skoter ett tag så har jag återigen börjat snegla på en enduro. Jag har en fin stighoj som funkar ok i parken, men jag skulle vilja ha en kralligare hoj där man inte blir lika straffad av kort slaglängd i t.ex. Kristin om man bara vill kötta på.

Har kollat på slash men 8:an är ju stört dyr på låg spec. Får ju en Cube 150 med kashima bling för mindre pengar. Men är 160/150 för liten skillnad mot det jag rullar idag är ju det som maler i huvudet?... 170/160, 180/180 kanske är mer det man ska sikta på för att inte ha två nästan likadana hojar i garaget? Jag har en åkomma i högerhanden som gör att jag domnar av i den när jag kör utför också, så jag gissar att jag skulle tjäna på mer slag i det fallet.

Någon som har en fläskigare Ändurå och har några bra åsikter om det? En ren DH kanske man skulle ha men jag vill ju köra några race också

Ska du ha kvar din Fuel EX skulle jag definitivt satsa på något med mer slag, typ en Slash eller Specialized Enduro.
Skillnaden på en DH och en enduro är inte såå stor, det enda som talar för en DH-rigg är väl att det kan gå att få tag på billigare begagnat.

Köpråd endurohoj
Ska du ha kvar din Fuel EX skulle jag definitivt satsa på något med mer slag, typ en Slash eller Specialized Enduro.
Skillnaden på en DH och en enduro är inte såå stor, det enda som talar för en DH-rigg är väl att det kan gå att få tag på billigare begagnat.

Ja den blir nog kvar, har lagt för mycket pengar på den och den är till utseendet rätt sliten så att göra mig av med den skulle vara en ekonomisk katastrof..

Ja det är väl lite så tankarna går, får se hur det känns framåt våren. Men en långslagig enduro är väl rimligt isf. Det slutar väl med vad som finns att köpa i dessa tider, en beg DH är ju rätt billig ofta men det har jag testat en gång och då gick jag på en nit med en spricka i ramen :poop:

Köpråd endurohoj

Köpråd endurohoj
Spindrift var ju jäkligt fräsig, kollade på Tyee men den där såg ju mer vettig ut som "dh". Bara att hoppa börsen vänder uppåt och inte kraschar innan våren då.. :LOL:

Köpråd endurohoj
Spindrift var ju jäkligt fräsig, kollade på Tyee men den där såg ju mer vettig ut som "dh". Bara att hoppa börsen vänder uppåt och inte kraschar innan våren då.. :LOL:

Haha ja dom är inte billiga . Nej men jag tror inte man hittar en billigare cykel med dom komponenterna än cuben.

Har en polare som köpte en cube stereo med bling bling och han är riktigt nöjd.

Köpråd endurohoj
Haha ja dom är inte billiga . Nej men jag tror inte man hittar en billigare cykel med dom komponenterna än cuben.

Har en polare som köpte en cube stereo med bling bling och han är riktigt nöjd.
Gick ju att plocka ihop en med egen ok spec för lite norr om 40 tkr. För en hoj som inte blir använd så många dagar per år hade det ju varit kul att landa lite lägre men det är förmodligen svårt.

Är ju leveranstid som är kruxet, bäst vore ju att köpa en cykel som faktiskt finns i lager till våren så man vet att den kommer innan liftarna stänger -22 ?

Köpråd endurohoj
Gick ju att plocka ihop en med egen ok spec för lite norr om 40 tkr. För en hoj som inte blir använd så många dagar per år hade det ju varit kul att landa lite lägre men det är förmodligen svårt.

Är ju leveranstid som är kruxet, bäst vore ju att köpa en cykel som faktiskt finns i lager till våren så man vet att den kommer innan liftarna stänger -22 ?

Annars verkar canyon vara ganska prisvärda om du vågar köpa en :D, läser man på sidan så verkar det vara leverans i mars.

Köpråd endurohoj
Köpråd endurohoj
Spindrift känns ju given som parkhoj eller en YT Capra Shred. Men det är väl det där med tillgänglighet och leverans. Kanske en Specialized Status 160? Kommer med Rythm-gaffel men den säljer du lätt och slänger på en med lite mer slag :)

Köpråd endurohoj
Spindrift känns ju given som parkhoj eller en YT Capra Shred. Men det är väl det där med tillgänglighet och leverans. Kanske en Specialized Status 160? Kommer med Rythm-gaffel men den säljer du lätt och slänger på en med lite mer slag :)

Ja den ser ju riktigt fin ut (Spindrift) men det är väl det där om man ens får den levererad som ställer till det. Capra shred vet jag inte ens om den kommer gå att köpa igen? Kanske kommer en variant på nya modellen men annars verkar ju den inte ens finnas kvar som beställningsbar på hemsidan. Synd det för den låg ju bra i pris, Core 3 är ju för dyr för att ha som garagevärmare och cykla på 5-6ggr per år..

Köpråd endurohoj
Ja den ser ju riktigt fin ut (Spindrift) men det är väl det där om man ens får den levererad som ställer till det. Capra shred vet jag inte ens om den kommer gå att köpa igen? Kanske kommer en variant på nya modellen men annars verkar ju den inte ens finnas kvar som beställningsbar på hemsidan. Synd det för den låg ju bra i pris, Core 3 är ju för dyr för att ha som garagevärmare och cykla på 5-6ggr per år..

Ja precis, det verkar väldigt svårt att veta leveranstiden. Läser man Propain-tråden verkar det ju ta minst 6 månader. Det stora problemet med YT är att de aldrig har cyklar i lager :P
Kanske en sån här? https://www.commencal-store.co.uk/clash-essential-ash-grey-2022-c2x35167203

Köpråd endurohoj

Jag måste göra en ny vinkling på det här såhär ett år efteråt faktiskt.

Det är svårt att börja köpa rätt från början eller kanske omöjligt. Hur många börjar inte fibbla med att byta bredare/smalare styre efter man köpt sin dröm-hoj, det tror jag är många som gör.

Det är ett kul mission att ta något från standard till stadiet custom. Cykelskapandet och åkning är väldigt dynamiskt enligt mig, det är nog inte förrän man tagit ett huck eller för snäv sväng som man vet att sin modifiering var rätt för en.

Min Mega gjorde vi abnormalt stor men det var för att jag flyttade fram mina gränser hela tiden, vad jag anser är max wb, reach osv. Troligen så växte jag mycket under tiden som vi modifierade mycket och det hade jag kanske inte gjort annars.

Köpråd endurohoj
Min Tyee kom i tid (faktiskt lite tidigt), men den var beställd i okt -20. Frågan är om datumen inte stämmer på hemsidan? Då får du en Spindrift AL i slutet av maj.

Köpråd endurohoj
Min Tyee kom i tid (faktiskt lite tidigt), men den var beställd i okt -20. Frågan är om datumen inte stämmer på hemsidan? Då får du en Spindrift AL i slutet av maj.

Ja det kan ju stämma, jag har dock blivit lite avskräckt av dom som beställt nya skotrar till i vinter och står utan nu. Medans dom som lugnat sig och köpt en ny hos en handlare som fått hem i lager är ute och åker.

Jag är ju rätt flexibel på vilken hoj jag kan tänka mig så det lutar åt att jag håller koll i slutet av vintern/början på våren och köper en som finns i lager. Det utesluter väl tyvärr spindriften antar jag eller finns dom lagerhållna i mer normala fall?

Köpråd endurohoj
En cykel som jag köpte och som hade grymt bra komponenter sett till pris är Lapierre Zesty AM 9.9. Ett märke det inte snackas så mycket om. Gillar skarpt min cykel, kolfiberram, kolfiberhjul, Factory DPX2 och Fox 36, drivlina och fyrkolvsok XT. Den kostade i min värld ändock herrejösses mycket pengar men ger mig ständiga leenden och värd varje krona. Jag har en uppsättning DT Swiss M1900 hjul som jag kör med lite grövre däck och kör lite mer lättrullat på originalhjulen. Funkar riktigt bra. Väger dock nästan 14kg, så inte lättast på marknaden, men verkar hålla ihop fint.

Köpråd endurohoj
En cykel som jag köpte och som hade grymt bra komponenter sett till pris är Lapierre Zesty AM 9.9. Ett märke det inte snackas så mycket om. Gillar skarpt min cykel, kolfiberram, kolfiberhjul, Factory DPX2 och Fox 36, drivlina och fyrkolvsok XT. Den kostade i min värld ändock herrejösses mycket pengar men ger mig ständiga leenden och värd varje krona. Jag har en uppsättning DT Swiss M1900 hjul som jag kör med lite grövre däck och kör lite mer lättrullat på originalhjulen. Funkar riktigt bra. Väger dock nästan 14kg, så inte lättast på marknaden, men verkar hålla ihop fint.

Zesty är nog för lik min fuel ex men spicy är ju ett alternativ. Den går att köpa lokalt för mig också, så den kan jag provcykla bara tcm får hem något ex ?

Köpråd endurohoj
Clash kanske?

Inte provcyklat men tänker att den är rätt lik Canyons Torque som en kompis kör och är nöjd med

Köpråd endurohoj
Ja det kan ju stämma, jag har dock blivit lite avskräckt av dom som beställt nya skotrar till i vinter och står utan nu. Medans dom som lugnat sig och köpt en ny hos en handlare som fått hem i lager är ute och åker.

Jag är ju rätt flexibel på vilken hoj jag kan tänka mig så det lutar åt att jag håller koll i slutet av vintern/början på våren och köper en som finns i lager. Det utesluter väl tyvärr spindriften antar jag eller finns dom lagerhållna i mer normala fall?
Endast direktförsäljning ja. Så då är den körd.
Jag köpte hoj till sambon i somras och då var faktiskt Bikester-butiken guld, dom har en del där som inte finns på hemsidan. Så hon fick en Cube 150. Men de har ju också Lapierre om man är sugen på dom.

Köpråd endurohoj
Min tanke kring cyklar är att välja den cykel och länkage man tror passar ens cykling bäst. Blingkomponenter på ett sunkigt länkage med utgången geo går inte att jämföra med ett bra länkage med modern geo.
De flesta cyklar är bra numera så handlar väl till mångt och mkt att köpa den cykel som passar bäst för ens cykling men tror för många luras av bling.
Personligen hade jag t.ex. hellre haft lägsta spec av t.ex. nya Stumpy Evo Alloy än värsta blingspec på en Cube 150/170.

Tillbaka
Topp