Köpråd, ersätta Mavic Ksyrium Equipe

jompr

Medlem
Köpte förra året en Canyon Ultimate AL från 2012 för att prova på landsväg.
Dessvärre är bakfälgen lite skev och har små sprickor vid infästningen till ett antal ekrar, så jag överväger att byta ut fälgen.
Söker tips på lämplig ersättare till dessa fälgar, som ska vara prisvärda, hållbara och inte väga mer än de ursprungliga.
Söker både nytt och begagnat.
Tack på förhand.

Edit: lägger till att jag är lång, men inte supertung, väger cirka 85 kg och är dåligt tränad. Syftet med min cykling är främst "vardagsträning" och rekreation. ?

Senast ändrad:
Tycker inte du ska byta modell om du kan få tag på ett "nytt" sådant bakhjul. Dels är det bra grejor för pengarna, och dels slipper du nesan att ha olika märken fram och bak.
...Kikade litet, men hade svårt att hitta din modell till salu i affär, bara begagnad. Som du märker är det litet "risky" med bakhjul. Det här kanske: https://www.bikester.se/mavic-ellipse-rear-wheel-M156104.html?vgid=G465430&cgid=36911

Dessvärre är bakfälgen lite skev och har små sprickor vid infästningen till ett antal ekrar, så jag överväger att byta ut fälgen.
Söker tips på lämplig ersättare till dessa fälgar, som ska vara prisvärda, hållbara och inte väga mer än de ursprungliga.
Begreppen i "cykelvärlden" skiljer en del mot (ffa) bilvärlden, därför undrar jag:
Är det en ny fälg till ditt Mavic Ksyrium Equipe bakhjul du söker
Mavic-Ksyrium-Equipe-Equipe-S-Spare-Rim-2011-2015-black-front-rear-32484-95889-1481260876.jpeg

Eller är det ett helt nytt bakhjul
61Bk%2BhJSCuL._AC_SL1000_.jpg

Inte minst viktigt:
Hur mkt pengar får det kosta?

Tycker inte du ska byta modell om du kan få tag på ett "nytt" sådant bakhjul. Dels är det bra grejor för pengarna, och dels slipper du nesan att ha olika märken fram och bak.
...Kikade litet, men hade svårt att hitta din modell till salu i affär, bara begagnad. Som du märker är det litet "risky" med bakhjul. Det här kanske: https://www.bikester.se/mavic-ellipse-rear-wheel-M156104.html?vgid=G465430&cgid=36911
Tack för svar!
Jag har hållt utkik efter begagnat här på säljsidan hela vintern, men utan större framgång. Vet ju iofs inte riktigt vad jag är ute efter, därav jag startade denna tråd.
Nytt är för mig en total djungel eftersom jag inte är så insatt i cykelvärlden.

Det skulle inte vara någon katastrof för mig med olika fram- och bakhjul, om dem ser snarlika ut.
Om det inte finns andra nackdelar.

Ditt förslag känns ju helt okey, kanske lite mer pengar än jag tänkt mig.

Begreppen i "cykelvärlden" skiljer en del mot (ffa) bilvärlden, därför undrar jag:
Är det en ny fälg till ditt Mavic Ksyrium Equipe bakhjul du söker

Eller är det ett helt nytt bakhjul

Inte minst viktigt:
Hur mkt pengar får det kosta?
En högst relevant fråga ?
Tänkt främst på en nytt bakhjul. Ekrarna har oxiderat lite, jag vet inte i vilket skick lagren är och jag har ingen kunskap kring att byta endast fälgen. Låter det som en klokt resonemang?

Jag tänker att ett par tusen är helt okey, men får betala vad det kostar eftersom jag inte vill byta ner mig.

Dom såg jättefina ut, klart lättare, men lite över min budget.

Har nu sneglat på dessa:
Likvärdiga i vikt o ser "fräna" ut.

Nån som har en åsikt kring dessa eller har andra tips?

Tillbaka
Topp