Köpråd för första landsvägscykeln för ~8tkr

fjapapsi

Aktiv medlem
Efter ha kört MTB från och till i 20 år är det nu dags för en landsvägscykel. Den ska användas flitigt denna säsong och tas med på nästa års Vätternrundan.

Tanken är att köpa en för omkring 8 tkr och uppgradera i framtiden, om behov finns.

Kikat på Vitus Razor med Claris och fälgbromsar men ser att den inte finns i min storlek (194 cm, 90.5 cm innerben).

Finns det någon annan tillverkare på marknaden som säljer liknande prisvärda cyklar?

Efter ha kört MTB från och till i 20 år är det nu dags för en landsvägscykel. Den ska användas flitigt denna säsong och tas med på nästa års Vätternrundan.

Tanken är att köpa en för omkring 8 tkr och uppgradera i framtiden, om behov finns.

Kikat på Vitus Razor med Claris och fälgbromsar men ser att den inte finns i min storlek (194 cm, 90.5 cm innerben).

Finns det någon annan tillverkare på marknaden som säljer liknande prisvärda cyklar?
Varför är den så billig?! Usla komponenter?

Jag köpte en Decathlon Triban RC500 med Sora (9s) och tektro skivbromsar. 2020 för 7-8k. Dyrare nu.

Att uppgradera gör man väl knappt när komponentgrupperna är så pass kraftigt subventionerade på kompletta cyklar. Kan ju dock finnas goda möjligheter till beg. köp om man köper fälgbroms och QR. Är väl nästan uteslutande disk och TA som gäller numera.

Som främst MTB-cyklist blir man lite förvånad hur Shimano och SRAM lyckats hålla en helt annan boutique-prisnivå på landsvägskomponenter. Förhoppningsvis ändrar det sig om några år när Microshift, LTWOO m.fl. kommer in mer på den här marknaden.

Då du cyklat en hel del innan tror jag du är tillräckligt kompetent att bedömma skicket på en begagnad hoj.

Annars skulle jag spana på ”mellanmjölk” som Trek Domane AL, finns i många storlekar. Lite dyrare men borde gå att sälja för 7-8 kkr om nåt år:

Decathlon kan vara ett alternativ. Dock har jag tyckt de varit lite små i storlekarna så tveksam om du hittar någon som passar. Personalens kompetens väldigt blandad också. Priserna innan pandemin var bra, nu är de ok.

Begagnat som tidigare tipsats om, eller köp en av Decathlons finare ramar som går för 3,5k och bygg ihop! Du lär inte överstiga 10k med begagnade hjul och nya komponenter.

Båda två finns i XL.

Jag köpte en Decathlon Triban RC500 med Sora (9s) och tektro skivbromsar. 2020 för 7-8k. Dyrare nu.

Att uppgradera gör man väl knappt när komponentgrupperna är så pass kraftigt subventionerade på kompletta cyklar. Kan ju dock finnas goda möjligheter till beg. köp om man köper fälgbroms och QR. Är väl nästan uteslutande disk och TA som gäller numera.
Det var ett bra köp, denna är avsevärt dyrare nu och finns dessutom inte i lager.

Tanken var att uppgradera till en Tempocykel om jag tycker det är kul med landsvägscykel, och göra Iron Man.
Det finns inte mängder av begagnade stora landsvägscyklar ute på K&S för tillfället, men Scotten är nog bra om den inte är för stor.
Väldigt skralt med cyklar i min storlek. Den ska passa men mycket pengar för en tio år gammal cykel. Tack för tipset!
Som främst MTB-cyklist blir man lite förvånad hur Shimano och SRAM lyckats hålla en helt annan boutique-prisnivå på landsvägskomponenter. Förhoppningsvis ändrar det sig om några år när Microshift, LTWOO m.fl. kommer in mer på den här marknaden.

Då du cyklat en hel del innan tror jag du är tillräckligt kompetent att bedömma skicket på en begagnad hoj.

Annars skulle jag spana på ”mellanmjölk” som Trek Domane AL, finns i många storlekar. Lite dyrare men borde gå att sälja för 7-8 kkr om nåt år:

Decathlon kan vara ett alternativ. Dock har jag tyckt de varit lite små i storlekarna så tveksam om du hittar någon som passar. Personalens kompetens väldigt blandad också. Priserna innan pandemin var bra, nu är de ok.
Tack för tipset! Men ska jag upp i den prisklassen blir det en Canyon Endurance 6 RB eller en Rose SL 105.

Decathlon har gått upp i pris och verkar inte ha något lager.
Jag misstänker att du, om du köper en (ny) cykel för under 10 000 kr, kommer att vilja byta till Vätternrundan. Jag har så att säga provat själv. Klart det går bra ändå att ta sig runt, men man vill ju hänga med i tempot, liksom.
En Bianchi Nirone kanske? https://www.cykellagret.se/p10686/bianchi-via-nirone-7-105-celeste-glossy
Varför skulle jag känna så menar du? På grund av att växlarna inte håller nivån? Uppskattar verkligen input!
Begagnat som tidigare tipsats om, eller köp en av Decathlons finare ramar som går för 3,5k och bygg ihop! Du lär inte överstiga 10k med begagnade hjul och nya komponenter.

Båda två finns i XL.
Tack för tips! Får hålla utkik efter begagnat helt enkelt.

Om det är XL du vill har, finns den här:

Riktigt snygg cykel! Komponenter är i billigaste laget, men även Shimanos billigaste lvgväxelgrupper brukar funka bra. Obs att den kommer med kassett med stora steg, som kan vara bra, om man vill har det, eller dåligt.

Om det är XL du vill har, finns den här:

Riktigt snygg cykel! Komponenter är i billigaste laget, men även Shimanos billigaste lvgväxelgrupper brukar funka bra. Obs att den kommer med kassett med stora steg, som kan vara bra, om man vill har det, eller dåligt.
Tack för länken! Har redan hunnit kika där men enligt deras mått behöver jag XXL (90.5 cm innerben).

Sjukt prisvärd! Och snygg! Går man upp till Razor VR Disc för 10 får man Sora och skivbroms, men finns inte heller i XXL..

"Whether you are stepping over your first road bike or pulling away from lights on a regular commute..." Hm, det är en hygglig förklaring för vad jag menar med billig racer/pendlare och en hint om varför man kanske inte vill slita på den runt Vättern. Man vill inte sitta på den för länge. Den här cykeln vet jag inget om, men hjul, sadel och växelsystem är saker tillverkarna ofta sparar in på.
Du kan väl i alla fall be att få prova en runda på en mer exklusiv cykel?

Som du säger är det ju en prisklass över men Canyon har en av sina billigaste Endurace-modeller i lager i XXL. Däremot inte säker på att de skulle rekommendera en XL eller en XXL till dina mått.

min storlek (194 cm, 90.5 cm innerben).
Cyklar och tydligen särskilt lvg-cyklar har blivit en hel del dyrare på endast ett par år, sedan före pandemin. Därför känner jag tyvärr inte till ngn såpass billig cykel som passa för en cyklist på 194cm, finns i lager och även har en såpass bra ram att det kan vara värt att uppgradera den.
Vad jag känner till är Rose Pros SL
Den är dyrare än vad du vill betal: ~13kSEK inkl frakt men skall vara riktigt bra
Dessutom finns den i lager i 63 cm (borde funka för dig) med ~2 veckor leveranstid enl hemsidan.
Oavsett vad du bestämmer dig för:
Tveka inte för länge med att beställa, det lovas sol 0ch 15-20 grader nästa vecka då kommer cykelmarknaden att explodera!

Kan du mecka/känner nån som kan så köp begagnat. Om du sen struntar i memes som skivbromsar och breda däck så kommer du riktigt billigt undan.

Tveka inte för länge med att beställa, det lovas sol 0ch 15-20 grader nästa vecka då kommer cykelmarknaden att explodera
Kan intyga att detta är en utmärkt hoj till bra pris (rabatterat), och att det är bråttom att beställa om du är intresserad, de kommer inte att finnas kvar länge, vet jag av erfarenhet.

Cyklar och tydligen särskilt lvg-cyklar har blivit en hel del dyrare på endast ett par år, sedan före pandemin. Därför känner jag tyvärr inte till ngn såpass billig cykel som passa för en cyklist på 194cm, finns i lager och även har en såpass bra ram att det kan vara värt att uppgradera den.
Vad jag känner till är Rose Pros SL
Den är dyrare än vad du vill betal: ~13kSEK inkl frakt men skall vara riktigt bra
Dessutom finns den i lager i 63 cm (borde funka för dig) med ~2 veckor leveranstid enl hemsidan.
Oavsett vad du bestämmer dig för:
Tveka inte för länge med att beställa, det lovas sol 0ch 15-20 grader nästa vecka då kommer cykelmarknaden att explodera!
Kan intyga att detta är en utmärkt hoj till bra pris (rabatterat), och att det är bråttom att beställa om du är intresserad, de kommer inte att finnas kvar länge, vet jag av erfarenhet.
Detta behövde min ekonomi inte höra!! Nära på att klicka på köpknappen, verkar som en väldigt prisvärd cykel för 13kkr (med dagens inflationspriser).

Lite osäker på storlek. Mätte om min inseam med boktricket och får 92-92,5 cm. Då ska jag ha 61:an enligt Rose, verkar det rimligt? 194 cm lång.

Mätte om min inseam med boktricket och får 92-92,5 cm. Då ska jag ha 61:an enligt Rose, verkar det rimligt? 194 cm lång.
Kollar man i geometritabellen så borde en 63cm funka, jmf med 61 cm får du 1cm längre reach och 1,8 cm högre stack. Skillnader som är rimliga justera med/utan distanser och 1-2 kortare/längre styrstam.
Men både 61 och 63cm har ju mer komfort än tävlingsinriktad sittställning, STR(stack to reach) är hela 1,5 resp 1,51.

Ja det låter rimligt, men isf är det tyvärr 28 v leverans på den.
Kollar man i geometritabellen så borde en 63cm funka, jmf med 61 cm får du 1cm längre reach och 1,8 cm högre stack. Skillnader som är rimliga justera med/utan distanser och 1-2 kortare/längre styrstam.
Men både 61 och 63cm har ju mer komfort än tävlingsinriktad sittställning, STR(stack to reach) är hela 1,5 resp 1,51.
Tack för svar! En 61:a dök upp i lagersaldot så kan knep den, nu håller jag tummarna för snabb leverans.

Någon ändring eller uppgradering som jag borde överväga? Vad jag läst så kan däcken på 25mm vara lite smala för mig som väger omkring 90 kg, för att kunna hålla rätt däcktryck.

Tack för svar! En 61:a dök upp i lagersaldot så kan knep den, nu håller jag tummarna för snabb leverans.
Grattis!
Hoppas att du blir nöjd med den
Någon ändring eller uppgradering som jag borde överväga? Vad jag läst så kan däcken på 25mm vara lite smala för mig som väger omkring 90 kg, för att kunna hålla rätt däcktryck.
Vad gäller däcken skall ram o gaffel enl @jonja klara 28mm så kanske Conti GP5000 kan vara intressanta? De finns hos Rose
Samtidigt skulle jag kontrollera och (troligen även) byta slangarna (om du inte vill ha slanglöst?)
Annat som jag skulle byta är kassetten:
50/34 och 11-34 är ingen bra lvg-utväxling. Skall du använda den till VR så är en 11-28 (eller kanske tom 12-28) kassett bra mkt bättre. Kolla själv o jmf
Jmf 50/34 11-34 med 50/34 11-28
OBS: En sak att hålla koll på är bodyn, 11-34 kassetten passar på en 10-delad lvg-body, medan 11-28 kassetten behöver en längre lvg-body. Så gott som alla moderna bodys(bodies?) för lvg-hjul som kommer med 11-34 kassett har en liten distans längst in. Det står på länken att hjulen på Rose Pro SL skall vara DT Swiss P1850 Spline 23 men vilken kassett de klara har jag ingen aning om.
Kolla med Rose kundtjänst eller plocka av kassetten och kolla/mät.

Och inte minst: Ut och cykla

50/34 och 11-34 är ingen bra lvg-utväxling.
Det tycker inte jag är någon absolut sanning även om många här tar till uttryck som mtb-kassett osv...jag hade gärna haft 34/34 som lägsta växel att ta till när benen är trötta och det kommer en brant uppförsbacke. Om inte annat slipper man växla ner på lilla klingan vid motvind i slakmotor.

Slangar behöver man inte heller bekymra sig över, jag tycker TS kan köra igång och cykla och ta uppgraderingar vid lust och behov.

Viktigare är en ny garderob för man kan ju inte se ut som en friluftsmänniska när man cyklar lvg.

Grattis till köpet! Bra att inte vela för mycket och garanterat en bra cykel!

Själv håller jag i princip med Håkans uppfattning om att 11-34 är en suboptimal kassett-layout för landsvägscykling i Sverige, och håller också med om att det är bäst att få hem cykeln och demontera kassetten för att bekräfta att en tajtare kassett funkar.
MEN, om/som TS är van vid mtb/stigcykling så har han (194, come on!) vana vid att jobba med lite olika kadens, så åtminstone till en början kommer det nog gå bra med det spannet.
Om bodyn klarar det skulle min* rekommendation för optimal kassett för svensk lvg-cykling vara 12-25 eller 12-28.

*Random snubbe på internet.

Tillbaka
Topp