Köpråd: Första fs för runt 20k

Anton_95

Aktiv medlem
Har länge varit sugen på en Canyon Spectral, speciellt 125 modellen.
Sökte runt lite och såg att trek fuel ex 8 reas ut lite varstans.

Nypris 42k, nu ner reqd till 25. Första anblick så ser det ut som mycket bang for the buck. Men frågan är om cykeln är värd sina 42k från början.

Det jag cyklar är både klättring och blandad stig med och utan rötter.

Har länge varit sugen på en Canyon Spectral, speciellt 125 modellen.
Sökte runt lite och såg att trek fuel ex 8 reas ut lite varstans.

Nypris 42k, nu ner reqd till 25. Första anblick så ser det ut som mycket bang for the buck. Men frågan är om cykeln är värd sina 42k från början.

Det jag cyklar är både klättring och blandad stig med och utan rötter.

Jag sitter med samma utmaning och sneglat en hel del på denna
Men trek cykeln du länkade till är ju både billigare och bättre bestyckad
Har du tittat på specialized något?
Är det bara märket man betalar för eller finns det andra fördelar med en sådan?

Följer tråden

Följer tråden
Stumpy Evo är mer like Fuel EX gen 6; massor av olika justeringar man kan göra men geon osv. Tror att det är en trevlig all-mountain cykel generellt.

Gamla Spectral o Spectral 125 har ersatts av nya Spectral som ligger lite mitt emellan de två förstnämnda när det kommer till slaglängd. Jag testade den helt kort i helgen på Isabike Festival. Helt klart nice.

Den kommer alldeles säkert med till Happyrides testhelg för den som är Stockholmare.

Jag har cyklat en del på Spectral 125. Svårt att förstå idén med den. Det är ju i princip en endurohoj med lika lång fjärdingsväg som en XC-hoj. Det är inte på något sätt kvick eller ärtig trots kortare slaglängd utan man maler upp för att cykla ner och då måste ju vanliga Spectral vara i princip lika bra upp och bättre ner. Hade köpt en vanlig alla dagar i veckan.

Jag har en fuel ex8 från 2019. Kostade då runt 35k. Jävligt bra kvalitet på grejerna, har cyklat med den tills i år i princip oservad. Den är inte så förlåtande som min polares slash dock, ingen downhill hoj direkt men den klättrar bättre.

Treks priser ligger lite i överkant, finns andra märken med mer cykel för pengarna. Men för 25 är den ett fynd och det är en riktigt trevlig stigcykel.

Följer tråden
Lite så har jag kännt med typ specialized, att dem är dyra, men det när man sneglat på dem i butik. Canyon beställer man ju direkt från fabrik så man slipper betala nån mellanhand. Med lite grundlig research så får jag det till att man får mer för pengarna när det gäller canyon, och just spectralen har varit en dröm hoj ända sen jag köpte min hardtail från dem.

Jag har en fuel ex8 från 2019. Kostade då runt 35k. Jävligt bra kvalitet på grejerna, har cyklat med den tills i år i princip oservad. Den är inte så förlåtande som min polares slash dock, ingen downhill hoj direkt men den klättrar bättre.
Downhill är nog inget jag kommer ägna mig åt jätte mycket, mer än att cykla lite nedför typ i isberg, men jag gillar ju att stå på när det går nedför,så en man vill ju ha en cykel som är hyfsat stabil.
Nu har jag kört ht en del och det blir rätt stökigt när man kör utför och det är lite rötter och stenar eller hålor.

Har inte lyckats hitta nån cykel än varken ny eller begagnad än.

Men såg nu att Orbea har fina rabatter nu på sina cyklar, var och klämde på en occam i butik idag, dock en h20 och den kändes riktigt trevlig. Lite plus med är att det verkar vara ramförvaring i dem nya modellerna, även alu, ingen deal breaker men riktigt nice att ha lite extra förvaring för långa turer.

Frågan är om man ska köra på sl med 140mm eller lt varianten på 160mm slaglängd.
Trampar som sagt mest stig i hemområdet och det blir en del rötter och sten.
Åker till isaberg några gånger om året med och åker deras utförs leder, spenderar även lite tid i hopp parken.
Cyklar även heldags turer på omberg ibland och ska även cykla kinnekulle runt med framöver.

Nån som har mer hands on erfarenhet av orbea occam?

Har inte lyckats hitta nån cykel än varken ny eller begagnad än.

Men såg nu att Orbea har fina rabatter nu på sina cyklar, var och klämde på en occam i butik idag, dock en h20 och den kändes riktigt trevlig. Lite plus med är att det verkar vara ramförvaring i dem nya modellerna, även alu, ingen deal breaker men riktigt nice att ha lite extra förvaring för långa turer.

Frågan är om man ska köra på sl med 140mm eller lt varianten på 160mm slaglängd.
Trampar som sagt mest stig i hemområdet och det blir en del rötter och sten.
Åker till isaberg några gånger om året med och åker deras utförs leder, spenderar även lite tid i hopp parken.
Cyklar även heldags turer på omberg ibland och ska även cykla kinnekulle runt med framöver.

Nån som har mer hands on erfarenhet av orbea occam?

Får man fråga om hur det har gott?

Får man fråga om hur det har gott?
Jag köpte tillslut efter mycket velande orbea occam lt h30, super nöjd med cykeln. Nu är helt plötsligt alla stigar roliga där jag bor, dem stora 29tums hjulen kombinerat med fulldämpning gör så att man flyger fram på stigarna och den extra slaglängden räcker gott och väl till dem lederna jag kör när man är och kör downhill.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp