Köpråd första FS-mtb

johahogn

Ny medlem
Köpråd första FS-mtb
Hej på er!

Kunde inte riktigt hitta någon samlingstråd för köpråd av trail-cykel så jag gör ett försök såhär. Vilket dessutom blir mitt första inlägg efter att ha lurkat här i några månader :)

Jag har snöat in mig på att köpa min första FS-mtb. Har cyklat lite på olika resor, mestadels i Svenska och Norska fjällen men även lite i Alperna. Tycker det är fett roligt att blanda lite åkning med både lite enklare downhill, trail och bikepark. Var senast i Trysil och tyckte deras Gullia-område var riktigt ballt! Bor i närheten till Delsjö-området i Göteborg så kommer att använda cykeln till att cykla en del trails där och i övriga GBG-området samt på fjällenresor.

Så till saken så söker jag helt enkelt lite råd kring mitt första köp. När jag började kolla hade jag en budget kring 18-20000 och kikade då på bland annat en Vitus Mythique VRS.
https://www.chainreactioncycles.com...-29-vrs-bike-sx-eagle-1x12-2020/rp-prod182799

Har allt eftersom gått upp lite i budget och har nu i dagarna kollat på Trek Fuel EX5 samt Kona Process 134. Blev lite kär i Konan men tror det var mycket säljaren i butiken som sålde in den väldigt bra.
https://mtbstore.se/kona-process-134-al-27-5/?v=f003c44deab6
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--stig/fuel-ex/fuel-ex-5/p/29459/

Så skulle ni kunna ge mig lite råd i detta som för en nybörjare kan ses lite som en djungel? Kanske lite synpunkter på cyklarna ovan eller om det finns några andra fina modeller? Sen är jag fortfarande inte helt med på hur hjul-storlek (27,5 eller 29) påverkar cykelupplevelsen?

Tack på förhand! :)

Köpråd första FS-mtb
Hej!

Alla är bra cyklar och säkert ungefär jämförbara. Omkring 20000 kr är ungefär där FS-segmentet börjar rent prismässigt så komponenterna blir ju därefter men funkar säkert utmärkt, speciellt för någon som är nybörjare.
Man får oftast lite mer bang från direct sales företagen t.ex. Canyon Spectral, Commencal Meta TR och YT Jeffsy. De är populära cyklar för den typen av användning.
29 vs 27.5 skulle jag rekommendera 29 mest för att det verkar vara åt det hållet marknaden går nu, har aldrig själv haft en FS 29. Det man läser oftast är väl att 29 är snabbare och 27.5 är smidigare.

Det finns rätt många sådana här trådar dock om du söker lite så du kan säkert hitta mer tips där.

Köp den du faller hårdast för!

Köpråd första FS-mtb
Trenden det senaste året(?) har väl varit att kortslagiga FS 29:or har varit populära då de har blivit så kapabla att ta det mesta. De är rappa, lätta men kan även ta en nerförslöpa. Allround-alternativet alltså. Mythique är en sådan typ av hoj.

Ta en titt även på nya Canyon Neuron, https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-7.0/2067.html. Den brukar dyka upp i dessa sammanhang och har varit på min short list ett tag. Lätt, lagom geo o kalasbra komponenter relativt priset. Har inte cyklat på den själv, bara föregångaren som inte är mkt att jämföra med då den är så annorlunda men rapp var den i varje fall i jämförelse med andra FS-hojar jag provat.

Cube har förvånat många med en vettig hoj till bra pris oxå: https://happyride.se/forum/read.php/1/3455383/page=1.

Köpråd första FS-mtb
Eftersom du bor i blöteborg så har du dom flesta svennebanan märkena i din stad. Så vore jag dig skulle jag personligen åka till alla butiker och provsitta och kanske provrulla lite på gatan och skaffa dig en egen uppfattning om alla hojar.

99 % av alla som svarar i denna tråd kommer bara tipsa om deras egna cykeln dom har oavsett om dom tycker den är bra eller inte.

Senast ändrad:
Köpråd första FS-mtb
om du nästan köper cykeln du vill ha kan du nästan undvika att vilja sälja den snart.

cykeln du verkligen vill fortsätta ha kostar mer än vad som är lämpligt lägga ut innan man vet vilken typ av terrängcykling man gillar.

så om du inte har mycket grus i fickorna köp något suboptimalt med tredjehandsvärde så länge. efter ett tag vet du vad du suktar efter. varken vi eller du kan gärna gärna veta i utgångsläget du nu befinner dig i.

definitiva plusvärden på en cykel är låg vikt, något lång ram, kort styrstam (ger kvick styrning även med 29 tum), sänkbar sadelstolpe. och helfjädrat.

bra och moderna värden som man kan offra bort på en billig förstacykel är singelklinga, 11-13 kassett, brant sadelstolpe, kort bakända, slack gaffelvinkel (ger självstyrning, och det är viktigare med trygg och lång framända)

direkt negativa faktorer är tveksam säljare och historia, vikt över 13-14 kg, sliten drivlina (på billig hoj)

27,5 el 29 är inte jätteväsentligt, men föredra gärna 29. men t o m 26 är fullt cyklingsbart om man hittar rätt hoj, tyvärr lider de flesta av dålig geometri och jättesmala fälgar. kräver högt däcktryck vilket ger studsig framfart. 26 el 27,5 är nästan samma. faktiskt.

Köpråd första FS-mtb
MtbIte sa:
Eftersom du bor i blöteborg så har du dom flesta svennebanan märkena i din stad. Så vore jag dig skulle jag personligen åka till alla butiker och provsitta och kanske provrulla lite på gatan och skaffa dig en egen uppfattning om alla hojar.

99 % av alla som svarar i denna tråd kommer bara tipsa om deras egna cykeln dom har oavsett om dom tycker den är bra eller inte.

Instämmer! Testa och känn efter själv. Välj en cykel som DU vill ha och inte en cykel som någon annan föredrar. Vad som är "happykorrekt" är egentligen ointressant om det inte passar dig. Sen är det alltid bra med förslag så man vet var man ska börja leta/testa någonstans.

Sen ska man vara medveten om att alla tips och råd som skrivs på Happy kan vara mer eller mindre rätt/fel. Vissa är tyvärr direkt felaktiga och det finns personer som drivs av en egen agenda/övertygelse som många av oss ibland har svårt att förstå eller ställa oss bakom (t.ex. att man ska köpa en alldeles för liten cykel baserad på en egenutvecklad formel/tabell). Så ta allt med en nypa salt och bilda dig en egen uppfattning är mitt tips i sammanhanget.

Köpråd första FS-mtb
Fast han vill cykla park och trail. Vet inte hur många 26or som ligger ute som är lämpliga för det.

Jag vet heller inte om det blir ekonomi med SX och ingångsdämperi men vitusen hade varit kul att testa.

Annars finns väl tex reactor, jeffsey, fuel ex, slide trail och nån specialized om man inte ska toka till det och köpa en enduro.

Köpråd första FS-mtb
kais01 sa:
bra och moderna värden som man kan offra bort /.../ är /.../ slack gaffelvinkel (/.../ det är viktigare med trygg och lång framända).

så håll utkik på köp&sälj efter en sån här:
Hack_Bike_Derby_2016_7_Edited.jpg

Köpråd första FS-mtb
kais01 sa:
bra och moderna värden som man kan offra bort på en billig förstacykel är singelklinga, 11-13 kassett, brant sadelstolpe, kort bakända, slack gaffelvinkel (ger självstyrning, och det är viktigare med trygg och lång framända)
Får man fråga från och med vilken gaffelvinkel och nedåt som du anser att självstyrning blir ett problem? Är det något du upplevt IRL eller är det bara teorier? Är genuint intresserad och nyfiken, eftersom man sällan (aldrig?) läser om andra som klagar på självstyrning med samma återkommande frekvens här på Happy.

Köpråd första FS-mtb
Örjan Lax sa:
kais01 sa:
Får man fråga från och med vilken gaffelvinkel och nedåt som du anser att självstyrning blir ett problem? Är det något du upplevt IRL eller är det bara teorier? Är genuint intresserad och nyfiken, eftersom man sällan (aldrig?) läser om andra som klagar på självstyrning med samma återkommande frekvens här på Happy.

jag gissar teorier. men vadan detta "bara teorier"? jag är för teorier!

Köpråd första FS-mtb
klagar förresten inte verklighetens irl-folk på stiction (svenskt ord?) och flex i flacka teleskopiska gafflar. därav intresset för länkagegafflar? (sorry till ts för ot)

Köpråd första FS-mtb
Örjan Lax sa:

Tjena!

Det har varit uppe på tapeten mer än en gång och inte bara med kais01 inblandad. En anledning till att man ökat styrbredden och kortat stamlängden är ju pga flackare gaffelvinklar som kräver bredare styre för att hålla emot självstyrningen.
Kommer ihåg när jag köpte min SC med 65° gaffelvinkel. Satt ett 66 brett styre på med 70 mm stam och det var horribelt att cykla med, 73 cm styre och 50 stam så blev det markant bättre. Sen bytte jag gaffel till en med 30 mm mindre slag och fick lite brantare gaffel och fick till en sweetspot.
Men så länge resterande komponenter stämmer överens är inte självstyrning och wheelflop ett enormt problem, men det går inte att från komma att det faktiskt finns där.

Köpråd första FS-mtb
Kneecap sa:
Örjan Lax sa:

Tjena!

Det har varit uppe på tapeten mer än en gång och inte bara med kais01 inblandad. En anledning till att man ökat styrbredden och kortat stamlängden är ju pga flackare gaffelvinklar som kräver bredare styre för att hålla emot självstyrningen.
Kommer ihåg när jag köpte min SC med 65° gaffelvinkel. Satt ett 66 brett styre på med 70 mm stam och det var horribelt att cykla med, 73 cm styre och 50 stam så blev det markant bättre. Sen bytte jag gaffel till en med 30 mm mindre slag och fick lite brantare gaffel och fick till en sweetspot.
Men så länge resterande komponenter stämmer överens är inte självstyrning och wheelflop ett enormt problem, men det går inte att från komma att det faktiskt finns där.
Tack för svar.
Hade varit intressant att höra hur Kai resonerar också.

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd första FS-mtb
Det finns en jäkla massa åsikter om geometri på detta forum. Det folk ofta glömmer är hur olika mått och vinklar samverkar. De flesta hojarna inom Trail- och Endurosegmentet (som är utvecklade de senaste 3 åren) är ju någorlunda lika.

Köpråd första FS-mtb
Örjan Lax sa:
Kneecap sa:
Örjan Lax sa:

Tjena!

Tack för svar.
Hade varit intressant att höra hur Kai resonerar också.

min privata inte helt pk åsikt är att det viktiga är var framhjulet befinner sig i förhållande till kroppens tyngdpunkt, och ser fördelar i att man uppnår en trygg och tillräckligt lång framända utan alltför slack gaffelvinkel.

och när trenden går mot fetare däck och lägre tryck, noodles osv tenderar självstyrningen vid låg vinkel bli ett tydligare problem.

så ts om vill hitta en ganska bra cykel till ett bra pris kan han geometrimässigt uppnå det med en äldre och brantare cykel så länge ramens framända är tillräckligt lång. byte till kortare styrstam är nästan alltid aktuell.

mina två öre.

Köpråd första FS-mtb
Hej
Har varit inne på Radon som första FS men undrar nu om de är dyrare i förhållande till Vitus. Även YT Jeffsy verkar ligga högre i pris. Kollade på Vitus Escarpe t.ex nedan. Är Vitus ett av de billigare märkena där ute ? Håller deras hojar bra kvalite ?

Vitus Sommet 29 2020 - 1799 pund (ungefär 22 500 kr)
https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sommet-29-bike-deore-1x10-2020/rp-prod182791

YT Jeffsy Capra 29 AL Base - 2499 euro, YT Jeffsy Capra 29 A Comp 2999 euro
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2106/sCategory/92

Radon Slide Trail 8,0 9,0 2499 euro, 2999 euro, Radon Swoop 8,0 2499 euro
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/

Senast ändrad:
Köpråd första FS-mtb
Jo jag vet att den är 170/170. Så 2020 Vitus Sommet 29 är slut i alla storlekar redan. Är det ett tecken på en prisvärd och bra hoj som många vill ha =) ? Eller är den inte lanserad än ? Tror att många hojar kan sälja slut nu vid lansering. Radon Swoop är också 170/170. Slide Trail 150/140. YT Jeffsy 160/160. 1799 pund = 22454 kr känns ganska överkomligt ändå för en Vitus Sommet 29. Då slipper jag Sram NX Eagle också som verkar sitta på många av FS hojarna i de lägre prisklasserna. Istället Shimano Deore.

Köpråd första FS-mtb
4cyberspace sa:
Hej
Har varit inne på Radon som första FS men undrar nu om de är dyrare i förhållande till Vitus. Även YT Jeffsy verkar ligga högre i pris. Kollade på Vitus Escarpe t.ex nedan. Är Vitus ett av de billigare märkena där ute ? Håller deras hojar bra kvalite ?

https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sommet-29-bike-deore-1x10-2020/rp-prod182791

Det är tre tillverkare som i princip uteslutande säljer direkt till kund samt som har basmodeller (och även annat). Då blir det i princip alltid prisvärt.

Köpråd första FS-mtb
Jag tror personligen att cyklar som radon swoop och vitus sommet är på tok för mycket cykel för vad du beskriver hur den kommer användas. 170/170 är väldigt mycket slag för att cykla stig på, jag skulle kollat på cyklar med runt 150/140 i slag och 29", blir rappare och mer trampvänligt när länkaget är gjort för att trampas med samtidigt som dagens cyklar med runt 140 slag och 29" är väldigt kapabla utför.
Ang. nx eagle så är det väl snarare att föredra framför 1x10 deore alla dagar i veckan, 1x10 känns väldigt omodernt och förvånande att det fortfarande sätts på nya cyklar. Vitus cykeln du länkat är väldigt billig för det sitter väldigt billiga delar på den, jag tror att mest gör pengarna är nog radon just nu men du bör nog kolla mer åt slide trail segmentet

Köpråd första FS-mtb
yonsson sa:
4cyberspace sa:
Hej

Det är tre tillverkare som i princip uteslutande säljer direkt till kund samt som har basmodeller (och även annat). Då blir det i princip alltid prisvärt.

Jo det är ju det man har börjat inse istället för att gå till sin lokala Sportson och köpa en Scott.

Köpråd första FS-mtb
trampapådå sa:
Jag tror personligen att cyklar som radon swoop och vitus sommet är på tok för mycket cykel för vad du beskriver hur den kommer användas. 170/170 är väldigt mycket slag för att cykla stig på, jag skulle kollat på cyklar med runt 150/140 i slag och 29", blir rappare och mer trampvänligt när länkaget är gjort för att trampas med samtidigt som dagens cyklar med runt 140 slag och 29" är väldigt kapabla utför.
Ang. nx eagle så är det väl snarare att föredra framför 1x10 deore alla dagar i veckan, 1x10 känns väldigt omodernt och förvånande att det fortfarande sätts på nya cyklar. Vitus cykeln du länkat är väldigt billig för det sitter väldigt billiga delar på den, jag tror att mest gör pengarna är nog radon just nu men du bör nog kolla mer åt slide trail segmentet

Hej, du skriver mycket bra fakta och råd. Jag har fått dessa råd angående att 170/170 förr. Kan inte hjälpa men jag provade en 170/170 på en parkering och tyckte där och då att det kändes förjävla gött med lång slaglängd.

Är mycket sugen på en FS (har en HT idag). Kollade in nedanstående från Radon som ett impulsköp bara för att komma ifrån HT:n. 150/130 m slaglängd, 2,6 tum däck lät riktigt trevligt. Dock är det 27,5 tums hjul om nu det är någon större nackdel. Men den finns bara kvar i 22 tum på Bike Discount vilket blir lite stort på cirka 182 cm. Tänkte klicka hem den bara så jag skulle få en ny FS hoj men hejdade mig. Kanske är det lika bra att lägga till 10 000 kr direkt och köpa en Radon Slide Trail t.ex.

Radon Slide 8,0 - 1699 euro (300 euro rabatt) = 16990 kr för en ny FS hoj.
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80-2019/

Köpråd första FS-mtb
4cyberspace
Har du jämfört geometrin med den på din HT så du vet vad du vill ha? Den där verkar ju inte direkt följa de senaste trenderna.

Köpråd första FS-mtb
jonte987 sa:
Det är inte en slide trail vad jag kan se. Kortare och brantare?

Nej precis. Detta är enbart en slide och modell 8,0 2019. Lockades av 150/130 mm dämpare, breda däck och tänkte att en 2019 års modell från Radon borde vara hyfsat modern i geometrin. för cirka 17 000 kr kan jag ju få en FS hoj. Men som sagt finns den bara i storlek 22 på Bike Discount vilket blir lite för stort på mina cirka 182 cm kanske...

Köpråd första FS-mtb
yonsson sa:
4cyberspace
Har du jämfört geometrin med den på din HT så du vet vad du vill ha? Den där verkar ju inte direkt följa de senaste trenderna.

Jag har en Scott Aspect idag men använder den mest som pendlingshoj till jobbet. Testade den i skogen och det var väl helt ok vid stigcykling uppför etc och långsamt nedför. Insåg dock att en FS hoj nog är ett stort steg uppåt om man vill fortsätta med detta. 100 mm slaglängd fram och ingen bak kändes ganska mycket vid en utförsåkning över lite rötter och annat =)...

Köpråd första FS-mtb
4cyberspace sa:
yonsson sa:
4cyberspace

Jag har en Scott Aspect idag men använder den mest som pendlingshoj till jobbet. Testade den i skogen och det var väl helt ok vid stigcykling uppför etc och långsamt nedför. Insåg dock att en FS hoj nog är ett stort steg uppåt om man vill fortsätta med detta. 100 mm slaglängd fram och ingen bak kändes ganska mycket vid en utförsåkning över lite rötter och annat =)...
Well well. Det finns ju olika grader av helvetet. Det finns ju allt från XC till DH-hojar både som FS och HT. En Chromag Stylus HT med 160mm slag fram och 64* HA är ju inte direkt oförmögen nedför.

Tillbaka
Topp