Köpråd: Garmin 735XT vs 935 vs Fenix5

Tegheim83

Aktiv medlem
Kan verkligen inte avgöra vad de stora skillnaderna är mellan dessa tre klockor.

Greppar efter halmstrån av avgörande faktorer/funktioner.

735XTn är så mycket billigare, vad har de andra två som den saknar?!

All input välkomnas.

Jag kommer främst cykla MTB med den, men vill ha en klocka för att logga resten av dygnet och ha en smartklocka.

Kör med pulsband sedan innan och även kadensmätare.

Om det "bara" är utseendet som skiljer är det svårt att motivera dubbla pengen. Därav frågan.

Har kollat både DC Rainmaker och Rizknows bland annat, men noterar inte större skillnader.

Ingen höjdmätare i 735. Om det är oväsentligt så handlar det väl om navigation, pris och utseende. Jag är 100% nöjd med funktionerna i 735an. När den kasseras blir det en Fenix (eller vad som finns då) pga utseendet, eftersom jag bär klockan hela tiden.

Jag har 735XT och batteritiden är ingen höjdare vid sämre väder. På VR i bra väder så klarade den 9 timmar 32 minuter med ca 10% kvar av batteriet. På UV90 i ösregn så la den av efter 6 timmar 30 minuter.
Skulle jag köpa en klocka idag så skulle de bli 935 eftersom den har sanslöst mycket bättre batteritid och barometrisk mätning av höjd, 735XT får ok höjdmeter när man laddat in träningen till deras sida men under aktivitet har den inte många rätt. Fenix 5 är för tung och klumpig för mig som mest fokuserar på löpning och nu börjat försöka lära mig crawla. Visst de skiljer bara ca 40 gram men har man den på armen under ett pass på runt 3 mil löpning så kändes den av mer än 735XT. Vill man däremot ha en bra träningsklocka och snygg vardagsur så är Fenix 5 ett bättre val.

"Problemet" är ju att 735XT är så billig idag, annars hade ju valet varit enklare. Men får man den för 2500kr så känns det väldigt överkomligt i jämförelse med 935/Fenix5 för 5k+.

Tegheim83 sa:
"Problemet" är ju att 735XT är så billig idag, annars hade ju valet varit enklare. Men får man den för 2500kr så känns det väldigt överkomligt i jämförelse med 935/Fenix5 för 5k+.

Var kostar den det? Är det inklusive pulsband som fungerar i vatten?

Velade oxå mellan 735 och Fenix, beslutet blev till 735. Har den som vardagsklocka, löpning och som pulsmätare när glömmer pulsbandet vid cykling. Funkar väldigt bra. Är klart nöjd med batteritiden, laddar ca en gång i veckan och då ett träningspass per dag typ.

Köpte min från Löparshop, dock var den ännu billigare just då.

Daniel_S sa:
Ingen höjdmätare i 735. Om det är oväsentligt så handlar det väl om navigation, pris och utseende. Jag är 100% nöjd med funktionerna i 735an. När den kasseras blir det en Fenix (eller vad som finns då) pga utseendet, eftersom jag bär klockan hela tiden.

Spelar ingen större roll att 735 saknar höjdmätare när Fenixs ändå är så kass. Verkar bero mjukvaran. Jag kan springa en kort runda där skillnaden mellan högsta o lägsta punkt enl min F3 är 20 meter. Samtidigt berättar den att jag har 16 meter ackumulerad höjd. Skiljer ca 30% i angiven klättring mot andra Garmin o Suunto.

Om man bara är ute efter en träningsklocka så hade jag satsat på 735. Om man vill ha en livsstilsgadget så gå på Fenix som ser ballare ut men är ganska klumpig om man bär den till skjorta. Den är rejält tjock. Jag har själv en F3 som bärs 24/7 och köpte nyss en 735 för ca 2000:- på Löparshop.se till min sambo så jag har lite koll på båda. Det var bra pang för pengarna.

Vad det gäller loggning av sträcka så verkar de vara lika exakta/oexakta och genar en del vid löpning i tnixig skog. Har man den på styret är antennen bättre riktad mot satelliterna och sträckan blir exaktare. Gamla Garmin där antennen var placerad halvvägs ut på armbandet var bättre.

Senast ändrad:
Robban sa:
Daniel_S sa:

Spelar ingen större roll att 735 saknar höjdmätare när Fenixs ändå är så kass. Verkar bero mjukvaran. Jag kan springa en kort runda där skillnaden mellan högsta o lägsta punkt enl min F3 är 20 meter. Samtidigt berättar den att jag har 16 meter ackumulerad höjd. Skiljer ca 30% i angiven klättring mot andra Garmin o Suunto.

Om man bara är ute efter en träningsklocka så hade jag satsat på 735. Om man vill ha en livsstilsgadget så gå på Fenix som ser ballare ut men är ganska klumpig om man bär den till skjorta. Den är rejält tjock. Jag har själv en F3 som bärs 24/7 och köpte nyss en 735 för ca 2000:- på Löparshop.se till min sambo så jag har lite koll på båda. Det var bra pang för pengarna.

Vad det gäller loggning av sträcka så verkar de vara lika exakta/oexakta och genar en del vid löpning i tnixig skog. Har man den på styret är antennen bättre riktad mot satelliterna och sträckan blir exaktare. Gamla Garmin där antennen var placerad halvvägs ut på armbandet var bättre.

Tror du inte F5 är bättre då? Det är nämligen den jag isåfall är intresserad av.

Fenix 5 ska väl ha barometisk höjdmätning liknande 920XT och 910XT. Min 910XT är ljusår bättre när de kommer till höjdmätning under rundan än min 735XT.

Stal sa:
Fenix 5 ska väl ha barometisk höjdmätning liknande 920XT och 910XT. Min 910XT är ljusår bättre när de kommer till höjdmätning under rundan än min 735XT.

Jag har 910XT nu. Det är den jag funderar på att byta bort.

Höjdmätaren på den är väl sådär enligt internet.
Har alltid mindre höjdmeter än de jag cyklar ihop med.

Tegheim83 sa:
Stal sa:

Det behöver ju inte betyda att det är din som är fel.

marr sa:
Tegheim83 sa:
Stal sa:

Det behöver ju inte betyda att det är din som är fel.

True, men jag har läst att höjdmätaren på 910XT har problem.

Jag vill i vart fall inte ha en sämre, höjdmätare är intressant när man cyklar.

Tegheim83 sa:
Robban sa:
Daniel_S sa:

Tror du inte F5 är bättre då? Det är nämligen den jag isåfall är intresserad av.

Googla. Vad jag har sett är F5 inte bättre än F3. Om du inte väljer 5X så är det svårt är motivera prisskillnad mellan F3 o F5.

Jag har haft 910 också och uppfattade den som bättre än F3. Tror som sagt att mycket ligger i mjukvaran.

Tegheim83 sa:
Stal sa:

Du kommer troligtvis få ännu färre höjdmeter med Fenix. Det fick iaf jag.

Bytte från 735 till 935 pga höjdmätaren, non stop pulsmätning och mycket bättre batteritid.
935 är väl i princip en Fenix i plast

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp