Köpråd garmin edge 540 vs 840?

alexander10

Aktiv medlem
Hej!

Behöver lite köpråd, jag har aldrig använt en cykeldator förut och inte riktigt fattat grejen med dem heller. Har använt min fenix 5x pro på styret. Men allt sedan jag börjat använda zwift så har jag tyckt att det är lite kul med all data feedback man får och dessutom så är klockan rätt liten att titta på.

Jag kommer nog använda datorn mest för att se kadens, fart och puls. Kanske emellanåt att man lägger in en färdig rutt.

Kommer man ångra sig om man inte tar 840 med touch screen och andra sidan är dem väldigt dyra båda två tycker jag. Hur resonerar ni, är cykeldator en bra grej?

Med vänliga hälsningar 😀

Vill du använda karta så är Hammerhead bättre än Garmin som är tämligen bökig just i kartdelen men bra i övrigt.

Vill du söka via kartan så är 840 smidigare. Ska du bara följa en redan planerad rutt så blir det ett svårare val.
Jag har en 530, vilken borde vara väldigt lik 540. Jag tycker att om man ska använda kartan i någon större utsträckning så är det värt med touch. Även om man bara följer en planerad rutt så behöver man zooma in/ut och panorera ibland, vilket är väldigt omständligt med knapparna.

Om kartan är viktig skulle jag också överväga att gå på en större enhet då jag tycker skärmen blir lite för liten för vettig navigering.

Jag kommer dock att behålla min 530 tills den inte fungerar längre eftersom jag inte tycker det är värt pengarna att uppgradera då jag bara använder kartan några gånger per år.

Jag har en 530, vilken borde vara väldigt lik 540. Jag tycker att om man ska använda kartan i någon större utsträckning så är det värt med touch. Även om man bara följer en planerad rutt så behöver man zooma in/ut och panorera ibland, vilket är väldigt omständligt med knapparna.

Om kartan är viktig skulle jag också överväga att gå på en större enhet då jag tycker skärmen blir lite för liten för vettig navigering.

Jag kommer dock att behålla min 530 tills den inte fungerar längre eftersom jag inte tycker det är värt pengarna att uppgradera då jag bara använder kartan några gånger per år.
Om du hade fått idag välja mellan 530 för 2400kr eller en 540 för 3400kr vilken hade du tagit då?

840 har både knappar och touch, till skillnad från dom tidigare 8xx som saknade knapparna.

Så numera är det bara en prisfråga.

Jag tyckte byte från 530 till 830 var ett lyft, även trots att jag trodde mig föredra knappar.

Om du hade fått idag välja mellan 530 för 2400kr eller en 540 för 3400kr vilken hade du tagit då?
Hade tagit 540, multi-band GPS, ClimbPro Free-Ride mode, bättre batteritid och usb-c tycker borde vara värt merkostnaden. Min 530 har inte tillräckligt bra täckning vid cykling på skogstigar, i områden med mycket stigar är det svårt att följa ett spår pga detta. Multi-band GPS ska göra stor skillnad för detta.

Är det värt ytterligare 1500kr för att få 840 med touch? Kanske, men då är man ju nästan uppe på pengarna för en 1040...

Senast ändrad:
Jag gick från 530 till 840, tyckte det var ett bra lyft. Främst touch och bättre koppling mot klocka. Dock kräver vissa cykling att man låser touchen (mtb med lera), då är knapparna bra.

Saknar touchen varje gång jag ska klicka på 530 som sambon tog över.

Jag tror 540 duger till mig. Men usch vad jag tycker att dom ligger lite gränsfall för vad man vill ge alltså. Ingen som har en begagnad 540?

Hej!

Behöver lite köpråd, jag har aldrig använt en cykeldator förut och inte riktigt fattat grejen med dem heller. Har använt min fenix 5x pro på styret. Men allt sedan jag börjat använda zwift så har jag tyckt att det är lite kul med all data feedback man får och dessutom så är klockan rätt liten att titta på.

Jag kommer nog använda datorn mest för att se kadens, fart och puls. Kanske emellanåt att man lägger in en färdig rutt.

Kommer man ångra sig om man inte tar 840 med touch screen och andra sidan är dem väldigt dyra båda två tycker jag. Hur resonerar ni, är cykeldator en bra grej?

Med vänliga hälsningar 😀
Gillar åxå knappar och har en 530. Knappar funkar alltid, touch...ja, jag vet inte...

830 har möjligheten att navigera till en viss adress man skriver direkt i enheten, det kunde inte 530 då när jag skulle skilja dessa två åt. Kanske har 540 också denna begränsning?

830 har möjligheten att navigera till en viss adress man skriver direkt i enheten, det kunde inte 530 då när jag skulle skilja dessa två åt. Kanske har 540 också denna begränsning?
Då kan man ta fram mobilen och söka...tycker jag. Min 530 loggar min runda och jag kan ladda in rutter och följa dem. Det räcker gott för mig.

Blev en 540, ska bli jäkligt skoj att ut och testa denna. Diggar att man kan ha karta och hastighet samt puls samtidigt osv. Väldigt nöjd efter att ha pillat runt med den igår.

En grej som stör mig dock är att jag cyklar mycket på zwift och använder strava. Sedan jag länkade min edge 540 så tycker garmin appen och cykeldatorn att jag är överansträngd i min träning medan klockan och strava tycker jag är inom och tillockmed låg ansträngning denna veckan?

Pratar inte alla enheterna med varandra, jag har en fenix 5x pro?

Senast ändrad:
Blev en 540, ska bli jäkligt skoj att ut och testa denna. Diggar att man kan ha karta och hastighet samt puls samtidigt osv. Väldigt nöjd efter att ha pillat runt med den igår.

En grej som stör mig dock är att jag cyklar mycket på zwift och använder strava. Sedan jag länkade min edge 540 så tycker garmin appen och cykeldatorn att jag är överansträngd i min träning medan klockan och strava tycker jag är inom och tillockmed låg ansträngning denna veckan?

Kolla om du har andra träningsprofiler med andra pulszoner och sådant.

Jag är inte säker, men det kan vara så att din fenix är för gammal för det.
Jag har 520 och 830 cykeldatorer och en 955 klocka. Klockan och 830 och appen synkar träningsansträngningar men inte 520. 520 levererar heller inte samma mängd data som 830 och 955.

Jag bryr mig inte om detta med överansträngning mm, dvs denna typ av info.

Hur gick det med valet? Nöjd

Mitt val Mtb ~ 540 Knappar liten perfekt med fäste i star

Bilagor

• IMG_20250522_062958.webp
    IMG_20250522_062958.webp
    159.5 KB · Besök: 204
Kul att du blev nöjd med 540, är också inne på den. En fundering, behöver man även skal och skärmskydd till? Mvh Malin
Jag köpte ett silikonskal till och plastfilm till skärmen, men jag vettefasen. Den kommer ju inte lixom i kontakt med något så direkt. Kan väl vara bra om man tappar den nångång kanske.

Med vänliga hälsningar Alexander

Jag köpte ett silikonskal till och plastfilm till skärmen, men jag vettefasen. Den kommer ju inte lixom i kontakt med något så direkt. Kan väl vara bra om man tappar den nångång kanske.

Med vänliga hälsningar Alexander
Min hardtail gjorde en kullerbytta för ett par år sedan och bröt bajonettfästet och skrapade skärmen på min 840, jag hade redan ett silikonskal så kanterna klarade sig. Och tack och lov kan man köpa fästet som reservdel.
Sedan dess har jag skaffat ett skärmskydd och har sen numera monterad på toppröret på mina mtb'er, råkar ibland trycka in start/stopp-knappen med knät men hellre det än att skrota den igen.

Min hardtail gjorde en kullerbytta för ett par år sedan och bröt bajonettfästet och skrapade skärmen på min 840, jag hade redan ett silikonskal så kanterna klarade sig. Och tack och lov kan man köpa fästet som reservdel.
Sedan dess har jag skaffat ett skärmskydd och har sen numera monterad på toppröret på mina mtb'er, råkar ibland trycka in start/stopp-knappen med knät men hellre det än att skrota den igen.
Kör man mountainbike definitivt, men landsvägscykel kanske inte riktigt lika noga.

Mvh Alexander

Kolla min bild med mitt fäste ... jag är känd för att göra handvolter med min hoj, min 530 utan skal eller skydd har nästan aldrig havererat
Det var ganska exakt så min satt, men det var i en stenkista. Och en gång är ju "nästan aldrig", som Tage Danielsson konstaterade om harrisburg, min klarade sig bättre än så men jag vill inte uppleva en härdsmälta när det är så enkelt att både skydda sig och att minska exponeringen.

Tillbaka
Topp