Köpråd Garmin eller Sony Ericsson

stoffe1

Medlem
Jag kan inte bestämma mig, ska jag köpa en Garmin Forerunner 305 eller en Sony Ericsson Experia Active? Den ska användas till cykling. Jag vill ha pulsmätning och gps för att mäta distansen.
Jag tycker garmin ligger bra i pris men jag är även i behov av en ny mobil. Vilken ska jag köpa??

Varför inte båda?
Ellerr snarare en renodlad cykelGPS (dvs ngn Edge-modell)
+ en tålig telefon ffa för icke-cykling (Defy, Defy+ eller Experia Active)

/Håkan

Hej!

Jag använder mig av en Samsung Galaxy s2 och programvaran Endomondo fär att tracka mina rundor... Funkar sådär.. Skulle tro att en renodlad tränings GPS typ Garmin EDGE har mycket bättre precision. Lite svårt för tex Endomondo att göra "gps-filter" som är optimala föra alla möjliga telefoner. Inget svar på din fråga hoppas att min åsikt är okej ;-)

Köp en renodlad cykelGPS. Jag har själv varit i träsket med att försöka finna bästa lösningen med diverse mobiltelefoner (iPhone+flera android) men aldrig blivit riktig nöjd.

Tills nu, då jag slog till på en Edge 500 med puls och kadens/hastighet.

Hoppas det klarnar lite i din beslutsdimma... :)

//Henrik

Senast ändrad:
305an är bra har kört med den sen jag började cykla för ett år sen

Bra bateritid, lätt att avläsa, funkar för löpning eller alternativ träning också. lätt att ladda upp data och se rundan på google earth. Mycket lätt att göra egna träningsporgram både i klockan och garmin training center med allt från målhastighet under intervallen till puls zon och kadens.

Enda negativa är att allting är stort och fult... Kadensmätaren väger så det känns som man ska kantra, har klockan på motsat sida av cyklen som motvikt.

Men det är en bra klocka med alla funktioner man kan tänka sig, bara storleken på klockan och kadensmätaren som är negativt tycker jag. Mobiler är kass tycker jag.

köp en Active. Då har du ju allt du hittar i garmin plus en riktigt telefon och en kamera. Loggar själv träningen med endomondo+pro och det funkar riktigt bra.

Xperia Active säger jag också, använt den en vecka - detta
är Garmin dödaren, den får dessutom min Desire HD att likna en gammal sten. Du kan t.ex använda alla Ant+ tillbehör som Garmin pulsband, wattmätare mm och så Polarbälten allt beroende på vilken app du använder - det finns otroliga möjligheter med Active jämfört med en Edge 800. Den enda nedsidan just nu är att det inte finns något smidigt cykelfäste, vi får hoppas på ett skal med ett klickfäste på backsidan, någon skyddsficka ser jag inget behov av, för det går att ringa folk under vatten med denna telefon.

Glöm inte att en GPS generellt sätt är värdelös som höjdmätare (Om den inte är avsedd för flyg)
Fördelen med en EDGE är att den har en höjdmätare som kan kalibreras vilket ger en mycket mer exakt mätning.

Betr ant+ GPS så vet jag inte hur den funkar, men en EDGE kan ta emot en halvtaskig signal som en vanlig telefon kommer att ignorera. Det kvittar kanske på lvg bakom någon polsk lastbil, men i skogen gör det att du får ett mer exakt spår. Tänk även på att Xperia endast är "dust proof and water resistant"
Vid kraftig spångest kan det bli svårt att få garantin att funka när luren är full med lera.

Endomondo som är rätt bra på att plotta rätt väg brukar ge mig minst 10% fel i avstånd, då kör jag en Galaxy S med den inbyggda GPS'n.

Har du pengarna (Vilket inte jag hade) köp en telefon och en träningsklocka/dator som är avsedd för ändamålet.

didimau skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte att en GPS generellt sätt är
> värdelös som höjdmätare (Om den inte är
> avsedd för flyg)
> Fördelen med en EDGE är att den har en
> höjdmätare som kan kalibreras vilket ger en
> mycket mer exakt mätning.
>
> Betr ant+ GPS så vet jag inte hur den funkar, men
> en EDGE kan ta emot en halvtaskig signal som en
> vanlig telefon kommer att ignorera. Det kvittar
> kanske på lvg bakom någon polsk lastbil, men i
> skogen gör det att du får ett mer exakt spår.
> Tänk även på att Xperia endast är "dust proof
> and water resistant"
> Vid kraftig spångest kan det bli svårt att få
> garantin att funka när luren är full med lera.
>
> Endomondo som är rätt bra på att plotta rätt
> väg brukar ge mig minst 10% fel i avstånd, då
> kör jag en Galaxy S med den inbyggda GPS'n.
>
>
> Har du pengarna (Vilket inte jag hade) köp en
> telefon och en träningsklocka/dator som är
> avsedd för ändamålet.

Skulle garantin inte gälla om man har använt telefonen till det den är tänkt för ? Den har dessutom inbyggd barometer, det kommer appar framöver så du kommer kunna se höjdmeter lutning i realtid. Kom ihåg att Active är en helt ny telefon och GPSen utklassar allt du sett hittils i smartphones. I Endomondo Pro plottar den otroligt exakt och höjden är spot on.

Jag använder Garmin 305 och har en gammal Ericson mobil i vattentätt fodral. Var ute och cyklade med en kompis c:a 12,5mil landsväg och hans Experia fick batteritorsk efter halva rundan. När jag sprang Lidingö 50km i våras fick jag 49,9 km i mål vilket jag tycker är helt ok!

Fast det gäller ju i så fall att det verkligen kommer appar som använder hårdvaran i active. Så länge konkurrenterna inte trycker in en barometer så är väll marknaden för dessa appar ganska begränsad. Det räcker ju inte med förutsättningar, de måste infrias också. Hellre en Garmin som fungerar som tänkt idag än utlovade appar nästa år. I så fall är det väll bättre att vänta med active tills apparna finns.
Fast nog skulle det vara kul att testa den mobilen. Första SE på länge som jag varit intresserad av.
Hur är skärmen förövrigt klarar den sol. (Jag har inte testat någon mobil som är i närheten av edge datorerna i direkt solljus, min HTC är ganska hopplös när det gäller detta)

Active ska jag slå till på också. Den har ju även barometer, så att få exakt höjd ska inte vara något problem.

/Leo

Skärmen är ett problem i solen som med min Desire, Garmin hastighet/kadens sensor + pulsband är beställt så det skal bli spännade och se hur väl det fungerar.

Har testat det mesta (Nokia, iPhone, Forerunner 305 osv) men är klart mest nöjd med min Garmin Oregon 450T med tillhörande cykelfäste. Bra batteritid, tålig, men framför allt Custom maps. Har du tid och kunskap kan du lägga in exvis orienteringskartor i skala 1:10000 i den, och då kan du hitta riktigt små stigar.

340 euro på Amazon.de.

Jag skulle vilja ha svar på (för mig) den viktigaste frågan - Hur länge räcker batteriet? 3G + GPS + Endomondo/Runkeeper/Google Maps/whatever påslaget.

Största strömslukaren är skärmen ca 60% står den för, så den slår man av om man inte behöver den. Det är inte nog inte något problem och anpassa den för cykelturer på upp till 4 timmar med skärmen påslagen, hur mycket ant+ drar vet jag inte men ska snart ut och testa bara Garmin prylarna kommer. Fästet sitter med superlim, ett VDO som jag moddat. Remmen på Active är behändig, bara att dra runt styret så åker inte i luren i backen ifall fästet släpper.

Bilagor

• Active DIY klickfäste.jpg
    Active DIY klickfäste.jpg
    13.3 KB · Besök: 24
Är inte grejen med ANT+ just att det skall vara strömsnålt. Borde därmed inte påverka batteritiden nämnvärt.

Spännande att se verklighets-test oavsett.

Barnis (och andra som har telefonen), hur är kameran i Active? Det vore kul att se några testbilder om någon har tid och lust,

Gillar kameran i min Xperia Arc (jobbmobil) men den känns alldeles för ömtålig att ha med ut i skogen.

Sugen på en Active eller Defy som privatmobil om bara min gamla pansarvagnsnokia kunde dö någon gång :)

/Johan

Synd att Active'n har så erbarmligt lågupplöst skärm.

Barometrisk höjdmätare har jag aldrig förstått nyttan med, måste ju kalibreras om så fort man vill ha exakt höjd eftersom lufttrycket är så variabelt. GPS-höjd med min Garmin-apparat stämmer faktiskt riktigt bra f.ö, hade chansen att kontrollera väldigt många gånger förra veckan eftersom höjden på alpvägarna står angiven på var och varannan skylt längs med vägarna :-)

jomper skrev:
> Barometrisk höjdmätare har jag aldrig förstått
> nyttan med, måste ju kalibreras om så fort man
> vill ha exakt höjd eftersom lufttrycket är så
> variabelt. GPS-höjd med min Garmin-apparat
> stämmer faktiskt riktigt bra

Vilken Garmin-apparat är det du har?
De Garmin-apparater med barometrisk höjdmätare jag känner till kalibrerar höjdmätaren kontinuerligt mha GPS-signalen.
Genom att ha Waypoints med höjdinfo inlagda i GPSen så snabbkalibreras den varje gång man trycker på start i närheten av Waypoint (Vid starten, efter fikat, osv)

/Håkan

HåkanC skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Barometrisk höjdmätare har jag aldrig
> förstått
> > nyttan med, måste ju kalibreras om så fort
> man
> > vill ha exakt höjd eftersom lufttrycket är
> så
> > variabelt. GPS-höjd med min Garmin-apparat
> > stämmer faktiskt riktigt bra
>
> Vilken Garmin-apparat är det du har?
> De Garmin-apparater med barometrisk höjdmätare
> jag känner till kalibrerar höjdmätaren
> kontinuerligt mha GPS-signalen.
> Genom att ha Waypoints med höjdinfo inlagda i
> GPSen så snabbkalibreras den varje gång man
> trycker på start i närheten av Waypoint (Vid
> starten, efter fikat, osv)
>
>
> /Håkan

Det gör även FRWD gps:en jag har, självkalibrerar alltså. Barometern har inte ens en kalibreringsmöjlighet i den, men noggrann är den.

/Leo

Ska du ha en Garmin rekommenderar jag 310XT istället för 305. Jag har själv en 305 och tycker att den är väldigt bra, men batteritiden är mer än dubbelt så bra i 310 xt. Min håller precis i två vanliga rundor, en 310 håller betydligt längre, 20 timmar enligt Garmin själva. Vilket kan vara bra om man vill köra Vätternrundan eller liknande och vill ha info i mer än 8 timmar.

Fick hem en Active igår, har en SE Neo privat och en HTC Desire på jobbet. Kan ta någon testbild i kväll eller i helgen. Neo och Arc har likadana kameror, Actives kamera ska inte vara riktigt lika vass. Den Active jag har hemma ska jag ha som pris i en bloggtävling på er favoritblogg. Återkommer med kamerajämförelsen.

Luthman Photography skrev:
> Ska du ha en Garmin rekommenderar jag 310XT
> istället för 305. Jag har själv en 305 och
> tycker att den är väldigt bra, men batteritiden
> är mer än dubbelt så bra i 310 xt. Min håller
> precis i två vanliga rundor, en 310 håller
> betydligt längre, 20 timmar enligt Garmin
> själva. Vilket kan vara bra om man vill köra
> Vätternrundan eller liknande och vill ha info i
> mer än 8 timmar.

Längre batteritid är givetvis alltid bra. Dock så håller 305:an betydligt längre tid än de uppgivna 8h, i alla fall har jag lyckats köra med den i 11-12h vid ett par långrundor. Den klagar lite i slutet, men har inte stängt av sig iaf. :-)

Barnis skrev:
> Kameran (5M) är varken sämre eller bättre än
> på någon vanlig smartphone jämfört med min HTC
> Desire.

Desiren har ju en erbarmligt dålig kamera, min SE Elm jag hade för ett tag sen hade väsentligt bättre kamera. Jag hade ju hoppats på bättre från SE.

Öijer skrev:
> Fick hem en Active igår, har en SE Neo privat och
> en HTC Desire på jobbet. Kan ta någon testbild i
> kväll eller i helgen. Neo och Arc har likadana
> kameror, Actives kamera ska inte vara riktigt lika
> vass. Den Active jag har hemma ska jag ha som pris
> i en bloggtävling på er favoritblogg.
> Återkommer med kamerajämförelsen.

Perfekt, det ser jag fram emot.

Nej, jag tror inte endomondo stödjer effektmätning ännu. Jag har inte tagit mig tid att sätta mig in i det men det jag hunnit läsa verkar stödja det Öijer säger.

Däremot så kommer det med ett program förinstallerat i Xperia Active som heter iMapMyFitness som påstås kunna hantera alla sensorer man önskar. Jag har inte hunnit unersöka detta ännu.

Det finns dock ett antal "appar" som kan hantera detta att ladda ned för en spottstyver....

En snabb sökning gav t ex detta: http://www.wahoofitness.com/Apps/Apps/Heart-Rate-Monitor-88-CL.aspx

Det borde inte vara ett stort problem att hitta en helt ok "app" för Android också till detta.

edit: har snokat en del på androidmarket nu och kan inte hitta någon "app" som stödjer en ANT+ baserad effektmätare ännu...... någon annan som har koll kanske?

Senast ändrad:
Ni får ursäkta upplägget. Men spara ner bilderna och lägg dom bredvid varandra för att bättre kunna jämföra.
Sony Ericsson Active:
active1.JPG

HTC Desire:
desire1.jpg

Sony Ericsson Neo:
neo1.JPG

Active:
active2.JPG

Desire:
desire2.jpg

Neo:
neo2.JPG

Active:
active3.JPG

Desire:
desire3.jpg

Neo:
neo3.JPG

I mina ögon så verkar Active och Desire ha ganska lika bra kameror och Neo är bäst. Speciellt när det är dåligt ljus. En sak jag inte gillar med Desire är att man inte kan sätta fokuspunkt själv utan att kameran själv väljer vart den skall fokusera. Nu har jag bara hunnit sätta i batteriet och testat Activen. Ska testa den lite mer i helgen har jag tänkt..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp