Köpråd gravel höst 2026

El Maco

Aktiv medlem
Köpråd gravel höst 2026
Hej!

Är på jakt efter en ny gravelhoj. Tänker mig en budget omkring 20 tkr. Det jag vill använda den till/önskvärda egenskaper är:
  • Träning på grus och asfalt, någon kortare avstick på stig kan ske.
  • Cykla till jobbet 8km (plats och fästen för skärmar)
  • Ev köra nåt lopp
  • Kan man slänga på väskor för lite kortare dagsturer är det en bonus
  • Hellre snabb än adventure
  • Plats för feta däck (minst 50mm)
  • Helst ingen elektronik i drivlinan
  • 1 x N växlar
En cykel som jag tror möter mina önskemål är cube nuroad. Men jag kan egentligen väldigt lite om geometri osv på gravelhojar. Famlar lite i mörkret så önskar några kloka råd från inbitna gruscyklister.

Nuvarande cykel är en något äldre men mycket trevlig. Skulle dock vilja ha något lite mer modernt, kan vara en begagnad cykel men tycker att det som ligger på K/S här på happy inte riktigt möter mina preferenser. Storlek som passar en på 177 cm (medium?)

Köpråd gravel höst 2026
Du har väl fångat en bra kravlista.. Vad har du idag och vad är det du vill ändra? Mer däcksutrymme? "Snabbare"?

Blir du lockad av Nuroad så är den väl generellt prisvärd och har väl inget som står ut som direkt negativt.

Köpråd gravel höst 2026
Du har väl fångat en bra kravlista.. Vad har du idag och vad är det du vill ändra? Mer däcksutrymme? "Snabbare"?

Blir du lockad av Nuroad så är den väl generellt prisvärd och har väl inget som står ut som direkt negativt.
Har en viner från 2017. Den tar 40 mm däck. Det är väl primärt därav jag vill uppgradera. Sen alltid kul med en ny hoj såklart.

Köpråd gravel höst 2026
Köpråd gravel höst 2026
Jag såg det i någon tråd och den ser verkligen trevlig ut! Har inget emot att bygga cykel själv. Frågan är om den är mer prisvärd än cuben?
Svårt att säga, tänkte mest komma med ett tips, blir ju någon krona till om du ska bygga själv, oftast. Cuben är ju väldigt prisvärd och ser ut att bocka av det mesta på din lista, inte hört just något dåligt om den så är nog ett säkert kort.

Köpråd gravel höst 2026
Svårt att säga, tänkte mest komma med ett tips, blir ju någon krona till om du ska bygga själv, oftast. Cuben är ju väldigt prisvärd och ser ut att bocka av det mesta på din lista, inte hört just något dåligt om den så är nog ett säkert kort.
Ja men det tackar jag för! Jag hade faktiskt lagt en sådan ram i kundvagnen på deras hemsida efter jag läste om din och din polares cykel!

Köpråd gravel höst 2026
Har en viner från 2017. Den tar 40 mm däck. Det är väl primärt därav jag vill uppgradera. Sen alltid kul med en ny hoj såklart.
Aldrig hört talas om viner så sökte och hittade din sälj-annons. Styrstammen ser ganska uppvinklad ut på den cykeln, vet ju inte vad den har för geometri men varken grizl eller den länkade ramen är ju de allra mest avslappnade cyklarna så du bör nog kolla att den cykel du köper faktiskt passar din sittställning innan köp...

Köpråd gravel höst 2026
Aldrig hört talas om viner så sökte och hittade din sälj-annons. Styrstammen ser ganska uppvinklad ut på den cykeln, vet ju inte vad den har för geometri men varken grizl eller den länkade ramen är ju de allra mest avslappnade cyklarna så du bör nog kolla att den cykel du köper faktiskt passar din sittställning innan köp...
Ja det är ett bra råd!

Grizl vet jag inget om men nuroad ser iaf på pappret ut som en mer komfortabel gravel än den cykeln jag har idag. Jag körde länge med stammen vänd åt andra hållet men tycker jag hamnade lite för långt ner. Tog emot att vända på den givet hur det ser ut 😂

Jag tror inte jag är ute efter den allra mesta avslappnade cykeln heller. Däremot något som passar bra och är lagom snabbt. Finns ju butiker som säljer dessa cyklar så jag får väl åka och kika lite helt enkelt.

Tillbaka
Topp