Köpråd Gravel pendling/kulhoj under 10k

andnel

Medlem
Hej! Är på jakt efter en gravel som ffa pendlar hoj i diverse väder men också som träningsredskap när löparskadorna hopar sig, eller som idag att jag bara hade lust att cykla massa grusvägar.

Har kikat på Triban GRVL RC520 som verkar vara väldigt mycket cykel för pengarna, men den är slut överallt och stökigt att få hem till Sverige.
Har ni några andra under radarn förslag?
Bryr mig inte om märke utan köper gärna ett okänt märke med vettiga komponenter.
Ha det gött i den kommande (?) sommmarvärmen!

Om du hittar en begagnad White GX LTD av 2022-års modell i vettigt skick så är det en bra allround-hoj. Den har en ganska snäll geometri. Jag har använt min till pendling, gruscykling, landsvägscykling och alpcykling. Notera att årsmodellen innan har samma färg, men helt annan och mycket sämre geometri.

Nytt eller begagnat? Personligen tycker jag att det är värt att lägga ut de extra pengarna för att få hydrauliska skivbromsar vilket gör det svårt att hitta något nytt för 10k.

White GX LTD som @Bele nämner kommer i närheten som nyköp när XXL kör någon av sina frekventa reor. Cube Nuroad brukar också nämnas. Om cykeln är utrustad med GRX400 så är den väl bestyckad för pendling och gravel-cykling (enligt mig).

Nytt eller begagnat? Personligen tycker jag att det är värt att lägga ut de extra pengarna för att få hydrauliska skivbromsar vilket gör det svårt att hitta något nytt för 10k.

White GX LTD som @Bele nämner kommer i närheten som nyköp när XXL kör någon av sina frekventa reor. Cube Nuroad brukar också nämnas. Om cykeln är utrustad med GRX400 så är den väl bestyckad för pendling och gravel-cykling (enligt mig).

Ja, en ny LTD som kommer ned i pris skulle kunna vara ett alternativ. Jag har ingen erfarenhet av den, men vet att ramen är något kortare än 2022 års modell.

Red: 2024/2025 har sämre hjul.

Senast ändrad:
Hej! Stort tack för svaren. Ja, jag har en gammal White gx lite från 2018 och ångrar gruvligt att jag inte köpte med hydrauliska bromsar. Så det är nästan ett måste.

Har kikat på dessa två modeller också, egentligen är priserna lite styva för mig, men begagnat skulle funka. Är det något särskilt jag ska kolla efter på just dessa modeller om jag köper begagnat?

Antar det är hjulen som kan vara den svaga länken, så kolla att de fungerar bra. Storlekarna har varit lite konstiga på vissa årsmodeller så se till att storleken stämmer för dig.

Ja, hydrauliska bromsar är absolut att föredra.

Cube Nuroad verkar finnas i en uppsjö varianter och jag vet inte om det är samma ram på alla. Jag kollade på C:62 one av årets modell och den har en aggressiv geometri, så fundera på om det funkar för din kropp.

White LTD:n har en ganska snäll geometri. OBS! Det gäller 2022 års modell och med stor sannolikhet även 2024/2025. Jag skulle inte köpa en äldre då det har funnits årsmodeller som har folk har gnällt över att de har varit väldigt långa. Som jag har förstått det så finns det två årsmodeller som har samma lackering, varav den ena är 2022, men helt olika geometri. Det är därför myckt viktigt att det blir en 2022:a och inte äldre. Vid behov kan du få mått för strl M av mig.

LTD:n har inga specifika svagheter, utan det är det allmänna skicket som bör avgöra.

Den reades ut för 8000 kr på slutet, vilket var ett riktigt klipp. Ord pris tror jag var ca 14-15 tkr.

Stort tack för tipsen. Har lagt in alla bevakningar! Kom dock över nedanstående hoj. Kan få den för 11800:- på bilester just nu: hydrauliska bromsar, Shimano GRX växlar. Vet dock inte något om märket och cykeln i sig. Kan ni rekommendera hojen med dessa komponenter?

Hmm okej. Är det ffa gaffeln som inte gör det värt det?

White GX Ltd har ju t.ex samma komponenter i växlar och bromsar. Dock en kolfibergaffel.
Verkar också vara QR istället för genomgående axel för hjulen. Det är en äldre standard som gör det svårare att justera skivbromsar utan skrap samt begränsar tillgången till nya hjul om man vill uppgradera.

Cykeln har aluminiumframgaffel, QR och vikt anges inte. Ett rimligt antagande är att om de har snikat på gaffel och axlar så har de gjort det även på övriga komponenter inkl hjulen. Det skulle vikten skvallra om och jag tror att de medvetet har utelämnat den.

Framgaffeln är den viktigaste bristen för din typ av användning, QR kommer du inte märka skillnad med. Sammantaget är den givet ovan för dyr.

Hej, lånar en gammal tråd. Har själv en Orbea Oiz som jag använder i skog/lite längre sträckor på asfalt att cykla med. Till jobbet har jag 10 km där jag cyklar på en gammal Crescent med stålram och Nexus 8 och har kommit på tankarna att kanske köpa en gravel för pendling, och lite längre turer när det inte är skog planerat. Har kikat runt lite, och det finns så mycket att välja på..något speciellt att tänka på? Har nära till en LBS som är försäljare av Orbea så en Terra är lite lockande. Kom med förslag/idéer :)

Känns som det redan finns ett bra förslag för dig i den här tråden. White GX LTD. Även årets modell är väldigt prisvärd.

Hm, ja den var väl inte så dum. Hur stor sig alu mot kolfiber på gravel? Är det så stor skillnad? 2x10 drivlina, vissa gravels har ju 1x12?

Allt handlar väll om priset i slutändan. Kolfiber är trevligt på grus helt klart. Debatten kring 2x eller 1x är väldigt bred men skulle säga att det hela kommer till vad man föredrar. Själv har jag haft båda och föredrar 1x.

Skulle kunna tänka mig ge max 30k, har kikat lite på en Orbea Terra och var förbi en LBS och kollade in lite Merida som låg för ca 20k.

Silex då eller ? Terran är fin och mycket cykel för pengarna. Tar den 45mm max eller mer? Kan vara bra till framtiden om du vill köra med bredare. Själv kör jag 50mm och det är bästa hittills.

Silex då eller ? Terran är fin och mycket cykel för pengarna. Tar den 45mm max eller mer? Kan vara bra till framtiden om du vill köra med bredare. Själv kör jag 50mm och det är bästa hittills.
Ja, silex. En Terra ska kunna ta 50 utan stänkskärmar och 45 max med stänkskärmar. Sen finns det olika modeller av Terra med..

Ja, silex. En Terra ska kunna ta 50 utan stänkskärmar och 45 max med stänkskärmar. Sen finns det olika modeller av Terra med..

Tror inte du kan gå fel med någon av dom. Testa och se. Du har ju kört mtb och är van vid 1x då skulle jag köra på det. Jag hade 2x på min första gravel (kommer från mtb) men nu på 1x och det är så skönt att slippa framväxeln.

Hur stor sig alu mot kolfiber på gravel?
Ramens materialet medför inga som helst egenskaper,
hur ramen är konstruerad, designad och tillverkad är det som gör skillnad.
2x10 drivlina, vissa gravels har ju 1x12?
Det viktiga är att utväxlingarna fungerar för ditt användningsområde,
du kan också kolla vad slitdelar som kedja och kassett kostar.
Generellt är det bättre att börja med 2X och det är dessutom mer allround.
Skulle du vilja byta är det oftast mkt enklare och billigare att gå från 2X => 1X än tvärtom

https://www.canyon.com/sv-se/outlet.../3696.html?dwvar_3696_pv_rahmenfarbe=R095_P11 denna känns som den har bra spec? AXS samt kolfiber allting. Storleken är väl mest den jag är osäker på
Jag är nöjd ägare av en Grizl (i alu och med grx400). Den du länkar är ju med bättre komponenter än min så den är så klart bättre om man vill ha 1x.

Jag är 181 med relativt lite kortare överkropp, har en M och den passar, men hade gärna testat en S. L hade blivit på tok för stor. Är du osäker eller mellan två storlekar så gå ner är mitt tips.

Finns väl en nyare modell av Grizl nu, jag minns inte alla skillnader men den ska väl vara ännu mer äventyrsinriktad. Inte givet att den nya modellen är bättre för din användning.

Senast ändrad:
Jag är 175, har en M på min MTB så M borde fungera, men en gravel har ju lite annan geometri så det är liksom därför jag vill prov cykla och känna på. Alu hade säkert fungerat, men kolfiber är ju fint det med..

Alu hade säkert fungerat, men kolfiber är ju fint det med..
Så gott som alltid blir en ram i kolfiber dyrare. Men ibland, men inte lika ofta som med priset, blir en ram i kolfiber även lättare. Men eftersom den är dyrare kan cykeln då bli tynger för att övriga delar är billigare och tyngre.
Men det finns förstås undantag åt båda håll...

Jag är 175, har en M på min MTB så M borde fungera, men en gravel har ju lite annan geometri så det är liksom därför jag vill prov cykla och känna på. Alu hade säkert fungerat, men kolfiber är ju fint det med..
Storlekar på cyklar är inte standardiserade, så går inte att jämföra rakt av. Skiljer också mellan mtb, gravel och lvg hur man vill tänka kring storlek.

Nu är ju cykeln i outlet:en borta, men 175cm är ju inte ens inom Canyons rekommendationer på storleken, då skulle jag avstått om man inte är 100% säker på vilka mått man vill ha.

Ja, blir väl att testa på plats för att se hur storleken känns. Canyon är ju lite lotteri.. antingen passar den eller så kan det vara lite för stor.

Ja, blir väl att testa på plats för att se hur storleken känns. Canyon är ju lite lotteri.. antingen passar den eller så kan det vara lite för stor.
När jag köpte min Grizl la jag in måtten på den i ett verktyg för att jämföra mått på cyklar, fungerar bra om man har något att jämföra med. I mitt fall såg jag till att måtten hamnade nära min racer:

Å andra sidan, om man inte är van att cykla på en racer eller gravel kommer det nog att kännas ovant om man går till en handlare och provar också..

Var förbi en cykelhandlare idag och kikade på en Orbea Terra M20 Team. De hade ett demo ex jag kunde köpa, varit som uppvisning cykel/provcykling. Men enligt butiken är det en 2025, men vad kunde hitta så ser det ut som en 2023 modell. Frågan är hur mycket det skiljer mellan åren? Var utrustad med GRX800, 2x11 tror jag? samt hydrauliska bromsar. Ramen var inte registrerad. Vad skulle en sådan kunna gå loss för? Värt att köpa om det är en 2 år gammal modell?

Har du sökt skillnader på nätet alt frågat chat-gpt?

Verkar vara lite ny geometri 2025 samt utrymme för bredare däck om man kan lita på chat-gpt. En smaksak vad man behöver men trenden har gått mot bredare däck så det skulle kunna vara en blocker för mig att inte ha minst 50mm på en ny cykel.

Cykloteket säljer nu årets (?) modell för 36000, jag skulle vilja ha en rejäl rabatt mot detta på en 2023a. Men om cykeln uppfyller dina behov och säljs till rätt pris är det inga problem att köpa en 2 år gammal modell.

Jag har just sett att de nyare har annan ram 2026 och kan ta 50 mm däck, samt har fäste för tillbehör på framgaffeln. Demoexet kan jag få för 26k, och nu har säljaren börjat harkla sig och säga att det kan nog vara en 2024 modell alt tidigare. Den du länkar är en 2025, dvs den äldre ramen som kom 2022 och har varit samma hela tiden.

Jag har just sett att de nyare har annan ram 2026 och kan ta 50 mm däck, samt har fäste för tillbehör på framgaffeln. Demoexet kan jag få för 26k, och nu har säljaren börjat harkla sig och säga att det kan nog vara en 2024 modell alt tidigare. Den du länkar är en 2025, dvs den äldre ramen som kom 2022 och har varit samma hela tiden.
26k känns väl i så fall som ett bra pris om specen är enligt dina önskemål och storleken passar.

Var förbi Trek och provade deras nya Checkpoint ALR 5 gen 3, kändes bra som en första gravel. Vad säger ni om en sådan?

Var förbi Trek och provade deras nya Checkpoint ALR 5 gen 3, kändes bra som en första gravel. Vad säger ni om en sådan?
Förutsatt att cykeln passar i storlek och priset är rätt så ser det ut som en fin cykel. Tar däck upp till 50mm och har vanlig styrstam och inget integrerat som ställer till det om man behöver byta några prylar.

Man får lite mer för pengarna hos ett mindre känt märke eller om man handlar på nätet men kanske är det roligare att cykla på en cykel man verkligen tycker om. Jag hade gärna haft den cykeln men när jag köpte gravel för några år sedan gick jag på en Canyon främst pga 5000 billigare för likvärdig spec.

Förutsatt att cykeln passar i storlek och priset är rätt så ser det ut som en fin cykel. Tar däck upp till 50mm och har vanlig styrstam och inget integrerat som ställer till det om man behöver byta några prylar.

Man får lite mer för pengarna hos ett mindre känt märke eller om man handlar på nätet men kanske är det roligare att cykla på en cykel man verkligen tycker om. Jag hade gärna haft den cykeln men när jag köpte gravel för några år sedan gick jag på en Canyon främst pga 5000 billigare för likvärdig spec.
Just Canyon har jag tittat på, finns bra cyklat på deras outlet.. men är osäker på storleken. Jag är 175 så en M känns som de flesta tillverkare säger jag ska ha. Kanske får spana in en Canyon.

Vilken Canyon gick du för då? Girzl CL eller deras alu?

Lyfter tråden.. har ännu inte bestämt mig för en cykel. Fastnat väldigt mycket för Grizl men de som säljs just nu känns lite enkla.. spanat in deras outlet en del och sett CL 7 eTap samt CL 8 AXS ett par ggr eller andra fina med lite skavanker men inte rätt storlek. Orbea finns typ inte i lager om man vill klämma.. utan beställa via internet med flera veckors leveranstid.

Lyfter tråden.. har ännu inte bestämt mig för en cykel. Fastnat väldigt mycket för Grizl men de som säljs just nu känns lite enkla.. spanat in deras outlet en del och sett CL 7 eTap samt CL 8 AXS ett par ggr eller andra fina med lite skavanker men inte rätt storlek. Orbea finns typ inte i lager om man vill klämma.. utan beställa via internet med flera veckors leveranstid.

Verkar finnas för leverans i alla storlekar, säljs som ram och gruppset för dig som monterar själv. Här får du in 60 mm däck om du vill vara modern och enligt testsidor.

Verkar finnas för leverans i alla storlekar, säljs som ram och gruppset för dig som monterar själv. Här får du in 60 mm däck om du vill vara modern och enligt testsidor.
Med den geometrin befarar jag att den kommer att kännas mer som en traktor än vad som åtminstone jag menar med en kul hoj.

Vilken strl som passar bäst för dig kan jag inte hjälpa dig med
Cube är ett stort märke som har flera olika modeller och flera av dem är prisvärda och får ofta bra testresultat. Här kan du läsa ett test av Cube Nuroad C:62 från 2024 där resultatet blev riktigt bra
<REDIGERAT>
Här är en del av testresultaten

Messwerte​

• Gewicht: 8.300 Gramm | Note: 2,0
  • Fahrstabilität: 8,6 N/mm | Note: 1,3
  • Komfort Heck: 147 N/mm | Note: 2,3
  • Komfort Front: 95 N/mm | Note: 2,7
  • Antritt/Tretlagersteifigkeit: 58 N/mm | Note: 1,3
tour-cube-nuroad-c62-race-d1dc2f0cd598ec67906cc67be6be230d

"Note"-siffran är baserat på tyska betygsskalan
och läs också gärna om hur testerna görs
</REDIGERAT>

Men ingen cykel kan bli riktigt bra för dig om den inte passar

Och som jag skrev redan i #22 är det bättre att börja med en
cykel med 2X det är mer allround och mindre begränsande.
Skulle du sedan vilja byta är det oftast mkt enklare och billigare att gå från 2X => 1X än tvärtom

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp