Köpråd gravel

somebody

Aktiv medlem
Köpråd gravel
Dags att köpa sig en gravelhoj men vilken då? Användningen lär sträcka sig från enklare stig till landsväg, tänk vasaloppsarenan men fokus på att det funkar som bäst på grus och lite stök. Tänker således att man vill få plats med 50mm breda däck men jag vill nog också ha lite piggare och sportigare geometri, inte så mycket IPA, stora skägg, flanell, bikepacking och mtb geometri. Sen vill jag kunna dra en cykelvagn på lite fikaturer med familjen också men det går väl med allt! Pris under 20k men begagnat är errt alternativ.

Storlek och geometri är det jag funderar mest på och där jag har minst koll. Jag är 177cm lång med aningen mer överkropp än standard, enduro och stigcyklarna har haft reach mellan 460-475 och känns toppen med en kort stam men när det gäller geo för grus har jag inte en aning om vad man ska leta efter. Vill man att det ska kännas sportigt tänker jag aningen lägre stack och kortare hjulbas. Cyklart lite på en lvg hoj med TT 560, stack 590, Cs 415 och wb 995 och den kändes nog bra och stadig fast lite obekvämt med 23mm däck på grus.

Vad ska jag köpa?

Köpråd gravel
"grus och lite stök" går för mig inte så bra ihop med "sportig".. Ganska stor skillnad på vad som funkar på grus och när det börjar komma lite traktorväg, rötter, stenar och sånt, tycker jag då.

Men visst tänker du rätt när det gäller att det ska kännas sportigt. Har du mått som du tycker funkar så utgå ifrån det, men det blir ju naturligt lite längre hjulbas om du ska klara bredare däck.

Sedan beror det väl också på om man vill kunna använda cykel på rena asfaltsrundor eller inte, dvs ska man klara lite smalare lvg-däck?

Mitt bästa tips är iaf att satsa på 2 drev fram och hydrauliska skivbromsar för så brett användningsområde som möjligt.

Köpråd gravel
kan rekommendera kona rove st. Kör den själv både i grus, stigar och pendlingshoj. Har även utrustat den med Thule axel för att dra vagn med två ungar i. Väldigt bra allround hoj som funkar till det mesta. Den är av stål men känns ändå sjukt rapp och framför allt tålig.

Kanske lite mer IPA än du söker men gränsfall! ✌️

Tillbaka
Topp