Köpråd gravelcykel - nybörjare

Ralleracer

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite experthjälp då jag är en färsking..
Det finns en begagnad Trek Checkpoint ALR 3 gen 3 jag kan införskaffa. Den är storlek "ML".
Jag är 174 cm och har ca. 76 cm beninnerlängd. Storleksguiden från Trek säger att ML är för 177-188cm och 83-88.

Kan det förstöra hela upplevelsen om ramen är för stor? Kan man modifiera på något sätt så det matchar min längd?

Tack på förhand för svar och ha en riktigt god helg :)

Kort svar ja, den blir nog för stor. En stor cykel går att göra mindre till viss del men kräver kanske byte av sadelstolpe, styre och styrstam och det är inte säkert det blir bra ändå. Sen får man oftast ta storlekstabeller med en nypa salt då flera olika saker spelar in. Men spontant hade jag skippat den

Senast ändrad:
En snabb jämörelse med min Carbonda i strl 52 (jag är ca 176 med 81 innermått). Treken i ML är ca 5 cm högre och 5 cm längre.

1778220282218.webp

Är det superbra pris, eller varför funderar du på den storleken?

Största skillnaden mellan M och ML är att ML är 2 cm högre.
Styret hamnar högre och du får ett kort utstick på sadelstolpen när du justerat sadelhöjden till din benlängd, kan se lite muppigt ut.

Längden verkar bara skilja 6mm, den kan justeras med en kortare styrstam. Men det kan ju vara så att även M är på gränsen till för stor.

Tack!
Jag backar ifrån denna. Vill ju ändå att det ska vara enkelt och bra direkt.

Men för att fortsätta på tråden kring min första cykel. Är det värt att hitta något begagnat i rätt storlek i en lägre prisklass (läs max 10.000kr). Eller gå till lbs och få en bikefit med en budget på 15.000-20.000kr.

Tycker Treks cyklar överlag verkar stora fast någon med en Checkpoint kanske vet något jag inte vet. Nu är min cykel kanske lite i det kortaste laget men Checkpoint i strl M är 30mm högre, 30mm längre ETT och 16mm längre reach än min. Det hade man nog klarat med en 80 styrstam istället för 100 exempelvis men det hade ändå inte blivit mycket sadelutstick. Jag sitter på ca 88 cm från pedalen mätt och har 15 cm sadelutstick

Med din innerbenslängd vill du ha en ramstorlek (sadelrörslängd) på 48-50, max 52. Trekken du kollade på är 53 cm, med hög stack dessutom. Sadeln skulle hamna väldigt lågt och styret för högt.

För 15-20 lax får du mycket cykel om du köper nytt. Begagnatmarknaden i Sverige är rätt kass så du lär nog få vänta ett tag innan du hittar något i rätt storlek där.

Senast ändrad:
Tjena, jag har en checkpoint från 2025 i M och jag är 183 med 85 innerben. Den är precis rätt för mig. Så jag håller med om att dom generellt är rätt stora.
Jag är 184 och kör en checkpoint 2019 i storlek 56. Bytte till 80mm styrstam och kör med några spacers och den är rätt spot on. Så jag håller med att Trek checkpoint är rätt stora. Att köpa för stor gravelhoj är ju inte så kul.

Tillbaka
Topp