Köpråd grushoj - sittställning?

Md04

Medlem
Hej forumet, jag tänkte köpa mig en grushoj och skulle behöva lite råd kring sittställning. Har provsuttit/cyklat aluvarianten av cannondale topstone i storlek M och L och kontentan var att båda storlekarna funkar för mig - valet av storlek beror på hur jag vill sitta. Är 187cm lång.

På storlek L sitter jag bekvämt i hoodsen med alla spacers ovanför styrstammen, sittställningen i bocken känns också bekväm och inte så utmanande. På storlek M blir droppet sadel-styre större och sittställningen i bocken känns utmanande. Positionen känns ungefär som på min lvg, som är en 56a typ. Hade hälften av spacers under stammen vid test av topstone storlek M.

Cykeln ska främst användas till att cykla grus och lättare stig i träningssyfte. Enda erfarenheten jag har av grushojar är att jag testade polarens grizl lite kort på hans gräsmatta i somras, så har dålig koll på hur jag vill/bör sitta. Började cykla lvg förra året så är generellt hyfsat grön på området. Har bara kört mtb enstaka gånger.

Hur föredrar ni att sitta när ni cyklar grushoj kontra lvg? Kör ni samma sittställning eller olika? Vilken storlek borde jag satsa på? Tacksam för råd!

Bifogar hojarnas geo här nedan ifall det är av intresse (https://geometrygeeks.bike/compare/cannondale-topstone-1-2021-md,cannondale-topstone-1-2021-lg/)

Screenshot_20211017-190548_Chrome.jpg

Baserat på din längd, det du skriver om provningen, och geo-siffrorna skulle jag definitivt välja strl L

Storlekarna på topstone är jättestora. Jag på 184/185cm passar bättre på medium. 610 i stack känns mycket.
Du får prova lite. Tror båda fungerar men kanske en large om du vill sitta bekvämt som det heter.

För endast grus skulle jag vilja sitta ungefär som på min lvg (komfort-geometri), men du skriver att du även ska cykla "lätt stig", då skulle jag vilja sitta lite mer upprätt. Så för ditt användningsområde skulle jag utgå ifrån din lvg men med lite justermån uppåt/kortare.

Tillbaka
Topp