Köpråd halvdämpad stigcykel

jofahjalm

Aktiv medlem
Eftersom jag har en hel cykel liggandes i delar är det hög tid att jag köper en ram och bygger ihop en cykel till. Tanken är att köpa en hårdsvansram för att ha som reservcykel. Det finns också en naiv uppfattning om att detta skulle kunna få mig att bli mindre osmutt och därmed ha sönder färre grejer. Eller så kommer jag bara bli duktig på att bygga hjul. Ytterligare en stark faktor är att jag inte vill känna mig tvungen att tvätta min cykel efter aprez bike på tisdagar.

I samband med detta så har jag funderat på varför min förra ht var så dålig. Förmodligen av samma anledningar som Luthmans ht är dålig. Dessa är:

*För högt BB

*För kort reach

*Växelörat är en del av ramen

Så jag vad söker är en 27,5" ht-ram med ca 420 mm reach och ett sadelrör som inte är längre än typ 440 mm. Jag har letat en massa och de två kandidaterna som jag ser är antingen

2016 Kona Explosif http://www.konaworld.com/explosif.cfm

2015 Transition TransAM http://www.transitionbikes.com/2015/Bikes_TransAM.cfm

Transan skulle få en 120 mm gaffel istället för 130 mm vilket sänker BBn några mm längre och ökar reachen några mm. Cyklarna verkar vara extremt lika varandra.

Annars har jag inte hittat så många kandidater. Productive Privee har en ram, men den har pressfitbb och kostar mer. Lite som Spezilized.

Är det någon ram jag har missat?

För övrigt så hoppas jag språkpolisen blir mer facistoid och börjar föra bort personer som använder begreppet fulldämpad under nätterna.

Väl mött

Vän av ordning

Cotic Soul eller BFe 27,5 borde väl funka beroende på hur krallig ram/hta du vill ha. På 29" är jag väldigt nöjd med min Sobre Dad, men deras 27,5, Fiver & Cash kanske har lite kort reach för dina önskemål. Själv kommer jag testa en Sobre Cash snart.

BFe får 9 mm högre bb vilket jag misstänker kommer räcka för att cykeln ska kännas hög och ostabil. Jag kommer också använda en sänkt Pike så jag kan inte gå lägre än 120 mm fram. Priset var annars helt ok på BFe

Sobra var alla för korta med för långa sadelrör.

Nukeproof Scout med kortare gaffel tror jag skulle kunna bli riktigt bra. Jag hittade däremot inga ramar när jag letade.

Senast ändrad:
TransAMen är ju riktigt fin. Annars har jag varit sugen på Chromag Samurai 65 ett tag, har inte riktig koll på geon dock..

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Transition Scout med kortare gaffel tror jag
> skulle kunna bli riktigt bra. Jag hittade däremot
> inga ramar när jag letade.

Ursäkta en orolig själ, men du skulle ju inte ha en fulldämpad. Vad ska du då ha Scouten till?

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nukeproof Scout med kortare gaffel tror jag
> > skulle kunna bli riktigt bra. Jag hittade
> däremot
> > inga ramar när jag letade.
>
> Ursäkta en orolig själ, men du skulle ju inte ha
> en fulldämpad. Vad ska du då ha Scouten till?

Varför blandar du in Transition Scout i detta?

jofahjalm skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > jofahjalm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nukeproof Scout med kortare gaffel tror jag
> > > skulle kunna bli riktigt bra. Jag hittade
> > däremot
> > > inga ramar när jag letade.
> >
> > Ursäkta en orolig själ, men du skulle ju inte
> ha
> > en fulldämpad. Vad ska du då ha Scouten till?
>
> Varför blandar du in Transition Scout i detta?

:-)

För att det inte finns några andra märken som duger?
Köp en TransAM nu.

Senast ändrad:
Den nya Bird Zero'n som kommer snart ser ut att kunna vara bra, men det finns inte så mycket info om den än. I recensionen på BR står det att den är längre, lägre och flackare än den gamla.

Hittar ingen info på DMR-sida. Gamla Bird gjorde mig inte så upphetsad och jag blir inte vild av åtrå av cyklar som inte ännu finns.

En transa vore inte fel.

Säker på att du inte ska ha en låg, styv och busig 26" istället? *blink* *blink*

Fast då har du iofs inte så stor nytta av alla delar som ligger på hög.

Jag har iofs 26" grejer också eftersom jag även sitter på en 456 evo som jag aldrig använder, men jag ser mer praktiska fördelar med att ha två stycken 27,5" cyklar med samma sorts drivlina. Då kan jag plocka delar/hjul mellan cyklarna och alltid ha något att hojja på.

jofahjalm skrev:
> Hittar ingen info på DMR-sida. Gamla Bird gjorde
> mig inte så upphetsad och jag blir inte vild av
> åtrå av cyklar som inte ännu finns.
>
> En transa vore inte fel.

Ja just ja, det var ju ram för mellanmjölkshjulen du skulle ha, då går ju DMR Omen bort.

Köp Transan nu! Transan! Transan! Transan!

Har ingen geo alls på min NS Eccentric då jag är på telefonen men gillar den skarpt och mer än min gamla Soul..

Kanske kan vara något?

Mondrakern var besvärande billig. Jag tänker mig däremot att även den minsta storleken är lite väl lång för mig. Jag är inte helt såld på detta med superkort styrstam.

Ns eccentric är lite av en kandidat, men jag har inte hittat den så billigt att den riktigt tävlar. Båda cyklarna verkar vilja ha längre gafflar jämfört med konan och transan. Även lång gaffel på ht är lite tvekmacka.

Synd att jag måste sova i natt. Annars hade jag gått in i tråden och skrivit "Dubbeldämpad" bara för att frustrera dig. Men varför pratar vi om det? Du skall ju ha en framdämpad som är odämpad bak. :)

Edit: Blir det lösfotstrampor?

Senast ändrad:
Meta AM HT med 150 fram så att du inte tappar moment i huckandet?

Edit: Eller en El camino som är gjord för 120 fram.

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Ytterligare en stark faktor är att jag inte vill
> känna mig tvungen att tvätta min cykel efter
> aprez bike på tisdagar.

Hej! Min fundering är hur du menar med att slippa tvätta cykeln? Cykeln blir väl smutsig oberoende av ram eller dämpning?

/ Jonas

Min cykel är braig. Snygg är den också.

Att växelörat är en del av ramen är bara ett problem om man har växlar. Det har man så klart inte på en hardtail. En commenknall?

Jag är inte flexskrämd, utan vill bara inte behöva byta adaptrar för att flytta hjul. Om jag inte minns fel måste man ta bort kassetten för att byta dom.

Stål ska det va!
och BTR vorre fint om du har råd...
en NS Surge med sänkt gaffel skulle kunna vara nåt? Jag känner en som har en sånt! ;)

Pilutta, nästa gång vi ses ska jag ge dig en stor kopp htfu och inte bara snegla blygt på dig i ögonvrån :)

Allvarligt talat vänjer man sig vid att stå, efter lite initial fruktansvärdhet kommer du utan vidare fixa tretimmarsturer.

marran skrev:
> Pilutta, nästa gång vi ses ska jag ge dig en
> stor kopp htfu och inte bara snegla blygt på dig
> i ögonvrån :)
>
> Allvarligt talat vänjer man sig vid att stå,
> efter lite initial fruktansvärdhet kommer du utan
> vidare fixa tretimmarsturer.

Jag vågade inte säga det själv. Man får stora vader av ståcykling. Stora vader är tufft, Rene Wildhaber har stora vader.

Vet inte om whyte 90x uppfyller alla dina krav men den har fått bra kritik på bilradar i sin senaste version. Jag har också kollat på NS eccentric Alu som verkar trevlig.

Tillbaka
Topp